Stvari se spreminjajo, bliskovito hitro. Volkswagen sicer že dolgo ni več ljudska znamka Skupine Volkswagen, kot to namiguje njeno ime. A tako razvejana in hkrati povezana kot danes pa ta družba ni bila nikoli prej.
Ko gre za SUV oziroma športne terence, v ta razred so Nemci vstopili pozno, tako kot v druge, so vloge znotraj Skupine šele sedaj dokaj jasno razdeljene. Volkswagen je jasno na vrhu. Tiguan kot SUV C razreda ni največji med svojimi, a želi biti najbolj prestižen, posledično je najbolj okrašen s koristnimi in nekoristnimi – estetskimi dodatki. Kodiaq se prostorsko vozi nad njim, posega v D razred, cenovno bo najbrž tik ob njem. Ateca pa prinaša vstopnico v svet Volkswagnovih športnih terencev razreda C.
Skupnega imajo veliko, morda celo več kot se zdi na prvi pogled. Ateca ima sicer španske korenine, a nastaja v Škodini tovarni na Češkem. Morda ni naključje, da sta si s kodiaqom zadaj zelo podobna. Za tehniko pa je seveda jasno, tudi za prilagodljivo osnovo MQB, da je skupna vsem trem.
Ateca ima dejansko zelo težko nalogo, boriti se mora s tekmeci iz prodajnega vrha, denimo nissanovim qashqaijem, kio sportage in hyundaijem tucsonom. Te napada neposredno, s podobnimi merami in ceno. A z nič ugleda, ko gre za znamko, še bolj ko gre za ime. A novincem v razredu SUV ni slabo postlano, so dokazali že vsi ostalo, ki so doslej vstopili vanj. V razredu, kjer še ni dolgoletne tradicije, ta ni tako pomembna.
In kakšen položaj so nemci namenili novi španki? Teoretično povsem na dni trojice. Z dolžino 4,36 metra in medosjem 2,64 metra je ateca najmanjša. Tiguan je daljši za 12 centimetrov (v medosju + 4), kodiaq pa za kar 34 centimetrov (v medosju + 14). To se pozna v kabini, a vsaj v primerjavi s tiguanom niti ne usodno. V ateci se solidno sedi spredaj in zadaj, prostora je dovolj za glave in kolena, saj ateca v višino meri radodarnih 160 centimetrov. Ker je od tal oddaljena 18,7 centimetra, je uporabna na brezpotjih in tudi zgolj pri plezanju prek robnikov. Za mestne uporabnike pa ima višina še največji plus pri višjem sedenju.
Sedeži so v vseh primerih čvrsti, prednja dva sta še dobro bočno oprijemljiva. Na splošno pa boste v ateci sedeli in se počutili dobro, celo zelo dobro.
Dovolj prostora boste našli tudi za drobnarije, brezžično boste napolnili mobilni telefon (doplačilo 185 evrov - deluje le na precej sodobnih napravah). Se pa tudi zdi, da so predali vseeno nekaj manjši, v vratih pa tanjši kot denimo v tiguanu ali kodiaqu.
Učinkovitost velja tudi za druge rešitve atecine kabine. Na videz pusta, a na otip mehka plastika armaturne plošče, ne pritegne z ničemer. Preproste so tudi njene poteze, nič ni okrasja. Armaturna plošča je ob tem kot prerisana iz leona, a dopolnjena z doplačljivim osempačnim zaslonom na dotik, ki ponuja kopico funkcij: bluetooth povezavo, glasovno upravljanje navigacije, povezljivost s pametnim telefonom in podobno.
Hvalimo predvsem osrednji zaslon (v ateci reference in style je sicer petpalčni), saj je pregleden in enostaven za uporabo. Ob tem pa je obdan z nekaj ključnimi gumbi za vse tiste, ki konkreten pritisk gumbov bolj težko ali počasneje nadomeščate z dotikanjem zaslonov.
Iz kabine v prtljažnik. Ta je ravnih oblik, ima nizek nakladalni rob in je glede na zunanje mere tudi zelo prostoren. V osnovi sprejme 510 litrov (25 manj, če motor poganja vsa štiri kolesa) oziroma le deset manj kot večji tiguan. Kot kabina ni posebej imeniten, a tu je to še manj pomembno. Podiranje klopi je enostavno, ponudi pa povečanje na 1.579 litrov. Sedeža ob tem ne padeta v ravno dno. Lahko ima dvojno dno, a to stane 125 evrov.
Skromne zunanje mere torej ne prinašajo večjih kompromisov, po drugi strani pa je kar nekaj prednosti pred družinskimi tekmeci. Ateca je zaradi manjše količine pločevine, plastike in drugih materialov zelo lahka, precej lažja od tiguana in kodiaqa. Če si jo kupec omisli za mestni in družinski avto, morda še poslovni, ter jo uporablja predvsem na asfaltu, pa je lahko skoraj peresno lahka.
Zakaj? Le prednji pogon in novi litrski trivaljni turbo prinašata dodatne prihranke, takšna ateca pa na tehtnici pokaže le 1.280 kilogramov in tako zapre usta še zadnjim kritikom, da se je prevažanje po svetu v velikih in težkih SUV popolna ali pa vsaj velika bedarija.
Prav v vožnji pa ateca med sebi enakimi naravnost blesti. V kombinaciji z novim motorjem je zelo lahkotna in okretna. Ob tem v zavojih hitro pozabite na njene visoke noge, saj se skoraj ne nagiba, ponuja zanesljivo lego, čvrsto vzmetenje in zelo natančno vodenje. Kar nekaj zabave ponuja tudi osnovni litrski turbo trivaljnik, ki ga ne boste našli v tiguanu ali kodiaqu.
Mlinček je daleč od skromne osnove. Zaradi turbo podpore ponuja natanko 200 newtonmetrov med 2.000 in 3.500 vrtljaji, njegovo uporabno območje pa je med 1.500 in šest tisoč vrtljaji. Spontano se odziva že pri najnižjih številkah, do dobrih treh tisočakov je neslišen, nato boste v daljavi motornega prostora slišali nežno in prijetno grgranje. Za sledenje prometu ne potrebuje priganjanja, takrat je tudi skromen pri porabi, mogoče so številke med pet in šest litrov.
Nekaj več plina, ki ga občasno zaradi omejene zaloge moči tudi potrebujete, pa jo bo dvignilo tudi prek osem litrov. Naše povprečje se je ustavilo pri 7,5 litrih, precej daleč od tovarniških 5,2 litra. Vseeno se novi stroj zdi idealna izbira za vse tiste, ki si SUV kupijo zaradi oblike in višine sedenja, ne pa tudi dolgih poti ali terenskih želja.
V družini njena vloga še zdaleč ni nesmiselna. Za nekoga, ki ne potrebuje prostora škode kodiaq in se zaradi ugleda, oblike in še česa, ni odločil za tiguana, je ateca lahko zelo dobra izbira. Še zlasti v osnovni različici, ki je tudi cenovno dostopna.
Pri motorju 1.0 TSI in opremi reference (entry se zdi, da je zgolj za na cenik) to pomeni solidno založenost z opremo in ceno 20.063 evrov. To lahko dokaj ugodno nadgradite z opremskimi paketi (s tempomatom, samodejno klimo in 16 palčnimi alu kolesi za manj kot 700 evrov) ali pa vložite v aktivno varnost, ki je pri ateci skromna tudi pri bogatejših paketih.
Oprema style jo podraži na 22.617 evrov in prinaša dolg spisek serijske opreme, med njo tudi zadnje parkirne senzorje, zadnje LED žaromete, 17 palčna aluminijasta kolesa, samodejno klimo in stvari, ki bi morale biti vselej serijske v vseh paketih: višinsko nastavljivost prednjih sedežev, žepa v njunem hrbtišču, predal pred voznikovim sedežem. Naslon za roke spredaj in zadaj s predalom in držalom za pijačo in podobno.
Če si boste izbrali še odlične polne LED prednje žaromete, prve tovrstne pri Seatu, zadnjo kamero, osempalčni zaslon, aktivni tempomat (ta je pohvalno poceni – 166 evrov), pa lahko ateca 1.0 TSI stane tudi več kot 27 tisoč evrov oziroma toliko kot njene štirikolesno gnane različice.
Foto: Matej Kačič in Miloš Milač