Avto

Unikat Lukovičana, ki razmišlja o butični proizvodnji lesenega forda T

Marko Kveder je v štirih letih naredil leseno repliko legendarnega forda T, ki ga namerava v prihodnje tudi butično izdelovati.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

16.10.2016 09:10
Čas branja: 5 min
Unikat Lukovičana, ki razmišlja o butični proizvodnji lesenega forda T
Marko Kveder iz Rafolč pri Lukovici je repliko forda T naredil po svoje, iz lesa. Za izdelavo delov je potreboval štiri leta, za montažo pa nekaj mesecev.

Marko Kveder iz Rafolč pri Lukovici je leta 2012 dobil drzno idejo. Zamislil si je repliko slovitega forda T iz leta 1919, in to iz lesa. »Vsako stvar speljem do konca, obenem sem mizar,« je svojo odločitev pojasnil Kveder, ki je pred mesecem dni končal svoj projekt – leseni ford T touring, izdelan po natančnih načrtih originala iz leta 1919. Zaradi uporabljenega materiala je slovenski ford T edini tak na svetu, mojster Kveder pa že razmišlja o manjši proizvodnji pet vozil na leto, če se bo veliko zanimanje spremenilo v prava naročila. O ceni ne želi govoriti.

Ker je mizar, je avto izdelal iz lesa

»Pot do končnega izdelka je bila dolga, a sem vesel, da sem jo prehodil, hkrati sem se veliko naučil,« pogovor začne Marko Kveder, ki se že desetletja ukvarja z lesom kot mizar. K fordu T ga je pritegnil mitološki ugled avtomobila, ki je ustvarjal avtomobilsko zgodovino in v začetku prejšnjega stoletja mobiliziral Ameriko kot prvi velikoserijski in dostopni avtomobil; stal je okoli 400 dolarjev. Kveder je kar 70 odstotkov avtomobila izdelal iz lesa, dele je zasnoval in naredil sam, kovinske dele je naročil pri kovaču, 1,4-litrski štirivaljni bencinski motor za forda T je našel v fordu capriju letnika 1971, ki je prav tako starodobnik in pomemben avto Fordove zgodovine. Motorni pokrov in hladilnik pa je kupil pri ameriškem specialistu za forde T Macsu.

Dragi načrti originala iz leta 1919

Vse se je začelo z nakupom načrtov originalnega forda T touringa iz leta 1919, ki jih je dobil pri omenjeni ameriški družbi Macs. O ceni načrtov Kveder ne želi govoriti, poudarja le, da so dragi, zelo dragi. Nato se je lotil snovanja in izdelave delov. Zanje je izdelal kalupe in začel izrezovati in obdelovati les. Za izdelavo je uporabil večinoma vodoodporne vezane plošče, pri nekaterih delih pa tudi masivni les. Nabiranje materiala in izdelava delov sta trajala štiri leta. Ga je kdaj minilo potrpljenje, mu zmanjkalo veselja? Pravi, da nikoli, saj mu poklicna deformacija veleva, da vsako stvar spelje do konca, naj bo še tako zahtevna. Nekaj več časa je porabil le za določene podrobnosti, ki bi jih danes spremenil ali pa jih obdelal hitreje.

Štiri leta izdelave delov, štiri mesece za montažo

Po štirih letih, marca letos, so bili vsi deli izdelani. V naslednjega pol leta pa jih je sestavil v končni izdelek, leseno repliko forda T touringa, ki pomeni kabrioletsko različico tega modela. Iz masivnega lesa je izdelal del kabine, armaturna plošča pa je v orehovem lesu. Naredil bo še poseben nosilec, ki bo opora za platneno streho. Kveder namerava avtomobil uporabljati v vseh vremenskih razmerah, čeprav pravi, da tovrstne replike starodobnikov sicer niso namenjene temu. Načrtom je sledil v skoraj vseh podrobnostih, tudi pri mehanizmu za odpiranje stranskih stekel, ki se pomikajo prek jermena.

Pri nekaterih podrobnostih pa se mojster iz Rafolč ni v celoti držal prvotnih načrtov, saj je, kot pravi, poskušal v svoj unikat vnesti še nekaj svojih domislic in znanja. Tako je v naslonjalo prednje klopi vgradil bar s kozarci, pod zadnjo klop pa prenosni hladilnik za pijačo – oba imata električni mehanizem, ki očitno ni iz časov originalnega modela. V armaturno ploščo je vgradil radijski sprejemnik, zvočnike pa namestil pod zadnjo klop.

Danes še brez tablic, a verjame, da jih bo dobil

Kveder pravi, da avto dosega hitrost 60 kilometrov na uro, čeprav se vozi z manjšo hitrostjo. Nima pa še homologacije, torej tudi tablice ne, da bi uradno lahko zapeljal na cesto. Na naše srečanje v AMZS Center varne vožnje na Vranskem ga je pripeljal na prikolici in se z njim zapeljal krog po neprometnih površinah poligona.

Po opravljeni homologaciji, za katero ne dvomi, da jo bo dobil, se bo lotil novega projekta. Že snuje zastekljeno leseno streho za svoj unikat, izdelana pa bo do pomladi. Načrte zanjo je našel pri fordu T fordorju iz leta 1923, z njo pa bo, tako pravi, dobil dva avtomobila v enem. Kabrioleta in avto s trdo streho.

Kmalu nov avto za brata

Naslednji projekt je izdelava novega primerka forda T po enakih načrtih, ki ga bo vozil njegov brat. Za nov avtomobil bo porabil precej manj časa, saj ima zanj že načrte, pripravljene kalupe za lesene in kovinske dele ter pridobljeno znanje v zadnjih štirih letih. Kveder ob tem že razmišlja o omejeni butični proizvodnji, saj je njegov unikat zbudil kar veliko zanimanja v Sloveniji in tujini.

In morda butična proizvodnja

»Če bo dovolj pravega zanimanja, torej naročil, se bom lotil prave proizvodnje. Kupil bom stroje in prilagodil postopek izdelave, verjamem, da lahko letno izdelam pet fordov T,« pojasnjuje sogovornik, ki o ceni, ki bi jo dosegel na trgu, ne želi govoriti. »To je zoprna tema, marsikdo je ne bi razumel. Poznavalci pa gledajo drugače, razumejo, koliko dela je vloženega v izdelavo.« Kupce bi iskal predvsem v tujini, v Sloveniji jih, pravi, ni za takšen avto.

In kakšno življenje bo medtem živel njegov unikat? »Posojal ga ne bom, morda bom odpeljal za kakšno ohcet, pa ne veliko. Nisem ga naredil za druge, ampak zase!«

Foto: Miloš Milač
 
 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Manager
Manager Zakaj upravljati trajnostno mobilnost v podjetjih?

Trije največji zaposlovalci v škofjeloški industrijski coni Trata (Knauf Insulation d. o. o., LTH Castings d. o. o. in SIBO G. d. o. o)...

FINANCE
Avto
Dobro leto za slovenski Ford
Avto
AvtoMiloš Milač Dobro leto za slovenski Ford 1

Rast večja od povprečja na trgu, kopica novosti v letu 2018 in novi focus v zadnjem četrtletju

FINANCE
Manager
Fordov model T – zakaj so ga množice vzljubile in nato zapustile
Manager
ManagerSmilja Štravs Fordov model T – zakaj so ga množice vzljubile in nato zapustile

Fordov model T, znan tudi pod vzdevkom Tin Lizzie, ki ga je Ford Motor Company na trg poslal pred 110 leti, je prvi avtomobil, ki je postal cenovno dostopen tudi kupcem srednjega razreda.

IZVOZNIKI
Novice
Legendarna transitova zmogljivost
Izvozniki.si
NoviceSpletni oglasi Legendarna transitova zmogljivost
FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Avto
Prenova za Fordovega prvaka
Avto
AvtoBoštjan Paušer Prenova za Fordovega prvaka 1

Podrobna prenova, imenitnejša in uporabnejša kabina ter nov motor v treh različicah za Fordovega prodajnega prvaka transit in tourneo custom

FINANCE
Avto
Evropa in Kitajska – (pre)veliko breme za ameriški Ford?
Avto
AvtoMiloš Milač Evropa in Kitajska – (pre)veliko breme za ameriški Ford? 2

Ameriški Ford je lani, predvsem zaradi izgub v Evropi in na Kitajskem, zmanjšal dobiček pred davki za 37 odstotkov. Šef Forda si je kljub temu prislužil povišek.

FINANCE
Avto
Ford začenja z ofenzivo na Kitajsko
Avto
AvtoUroš Božin Ford začenja z ofenzivo na Kitajsko

V Fordu za prodajno krizo krivijo pomanjkanje novih modelov. Zato bodo izboljšali odnose s kitajskimi partnerji, lokalizirali vodstvene skupine z zaposlovanjem kitajskih državljanov, ter strokovnjakov z izkušnjami na kitajskem trgu.

FINANCE
Avto
Ima vse, kar potrebujete
Avto
AvtoMatej Kačič Ima vse, kar potrebujete

Ford fiesta: Fordova frajla na pogled ostaja stara znanka, zato pa je mladostna v kabini in predvsem zelo varna.