Marko Kveder iz Rafolč pri Lukovici je leta 2012 dobil drzno idejo. Zamislil si je repliko slovitega forda T iz leta 1919, in to iz lesa. »Vsako stvar speljem do konca, obenem sem mizar,« je svojo odločitev pojasnil Kveder, ki je pred mesecem dni končal svoj projekt – leseni ford T touring, izdelan po natančnih načrtih originala iz leta 1919. Zaradi uporabljenega materiala je slovenski ford T edini tak na svetu, mojster Kveder pa že razmišlja o manjši proizvodnji pet vozil na leto, če se bo veliko zanimanje spremenilo v prava naročila. O ceni ne želi govoriti.
Ker je mizar, je avto izdelal iz lesa
»Pot do končnega izdelka je bila dolga, a sem vesel, da sem jo prehodil, hkrati sem se veliko naučil,« pogovor začne Marko Kveder, ki se že desetletja ukvarja z lesom kot mizar. K fordu T ga je pritegnil mitološki ugled avtomobila, ki je ustvarjal avtomobilsko zgodovino in v začetku prejšnjega stoletja mobiliziral Ameriko kot prvi velikoserijski in dostopni avtomobil; stal je okoli 400 dolarjev. Kveder je kar 70 odstotkov avtomobila izdelal iz lesa, dele je zasnoval in naredil sam, kovinske dele je naročil pri kovaču, 1,4-litrski štirivaljni bencinski motor za forda T je našel v fordu capriju letnika 1971, ki je prav tako starodobnik in pomemben avto Fordove zgodovine. Motorni pokrov in hladilnik pa je kupil pri ameriškem specialistu za forde T Macsu.
Dragi načrti originala iz leta 1919
Vse se je začelo z nakupom načrtov originalnega forda T touringa iz leta 1919, ki jih je dobil pri omenjeni ameriški družbi Macs. O ceni načrtov Kveder ne želi govoriti, poudarja le, da so dragi, zelo dragi. Nato se je lotil snovanja in izdelave delov. Zanje je izdelal kalupe in začel izrezovati in obdelovati les. Za izdelavo je uporabil večinoma vodoodporne vezane plošče, pri nekaterih delih pa tudi masivni les. Nabiranje materiala in izdelava delov sta trajala štiri leta. Ga je kdaj minilo potrpljenje, mu zmanjkalo veselja? Pravi, da nikoli, saj mu poklicna deformacija veleva, da vsako stvar spelje do konca, naj bo še tako zahtevna. Nekaj več časa je porabil le za določene podrobnosti, ki bi jih danes spremenil ali pa jih obdelal hitreje.
Štiri leta izdelave delov, štiri mesece za montažo
Po štirih letih, marca letos, so bili vsi deli izdelani. V naslednjega pol leta pa jih je sestavil v končni izdelek, leseno repliko forda T touringa, ki pomeni kabrioletsko različico tega modela. Iz masivnega lesa je izdelal del kabine, armaturna plošča pa je v orehovem lesu. Naredil bo še poseben nosilec, ki bo opora za platneno streho. Kveder namerava avtomobil uporabljati v vseh vremenskih razmerah, čeprav pravi, da tovrstne replike starodobnikov sicer niso namenjene temu. Načrtom je sledil v skoraj vseh podrobnostih, tudi pri mehanizmu za odpiranje stranskih stekel, ki se pomikajo prek jermena.
Pri nekaterih podrobnostih pa se mojster iz Rafolč ni v celoti držal prvotnih načrtov, saj je, kot pravi, poskušal v svoj unikat vnesti še nekaj svojih domislic in znanja. Tako je v naslonjalo prednje klopi vgradil bar s kozarci, pod zadnjo klop pa prenosni hladilnik za pijačo – oba imata električni mehanizem, ki očitno ni iz časov originalnega modela. V armaturno ploščo je vgradil radijski sprejemnik, zvočnike pa namestil pod zadnjo klop.
Danes še brez tablic, a verjame, da jih bo dobil
Kveder pravi, da avto dosega hitrost 60 kilometrov na uro, čeprav se vozi z manjšo hitrostjo. Nima pa še homologacije, torej tudi tablice ne, da bi uradno lahko zapeljal na cesto. Na naše srečanje v AMZS Center varne vožnje na Vranskem ga je pripeljal na prikolici in se z njim zapeljal krog po neprometnih površinah poligona.
Po opravljeni homologaciji, za katero ne dvomi, da jo bo dobil, se bo lotil novega projekta. Že snuje zastekljeno leseno streho za svoj unikat, izdelana pa bo do pomladi. Načrte zanjo je našel pri fordu T fordorju iz leta 1923, z njo pa bo, tako pravi, dobil dva avtomobila v enem. Kabrioleta in avto s trdo streho.
Kmalu nov avto za brata
Naslednji projekt je izdelava novega primerka forda T po enakih načrtih, ki ga bo vozil njegov brat. Za nov avtomobil bo porabil precej manj časa, saj ima zanj že načrte, pripravljene kalupe za lesene in kovinske dele ter pridobljeno znanje v zadnjih štirih letih. Kveder ob tem že razmišlja o omejeni butični proizvodnji, saj je njegov unikat zbudil kar veliko zanimanja v Sloveniji in tujini.
In morda butična proizvodnja
»Če bo dovolj pravega zanimanja, torej naročil, se bom lotil prave proizvodnje. Kupil bom stroje in prilagodil postopek izdelave, verjamem, da lahko letno izdelam pet fordov T,« pojasnjuje sogovornik, ki o ceni, ki bi jo dosegel na trgu, ne želi govoriti. »To je zoprna tema, marsikdo je ne bi razumel. Poznavalci pa gledajo drugače, razumejo, koliko dela je vloženega v izdelavo.« Kupce bi iskal predvsem v tujini, v Sloveniji jih, pravi, ni za takšen avto.
In kakšno življenje bo medtem živel njegov unikat? »Posojal ga ne bom, morda bom odpeljal za kakšno ohcet, pa ne veliko. Nisem ga naredil za druge, ampak zase!«