V večernih urah se znajdete na samotni cesti, sicer le nekaj kilometrov stran od naselja. Spolzka zaplata in še pesek na zaprtem ovinku vključi elektronske pomočnike. Preden se dodobra zdramite, že zapeljete čez rob ceste, v naslednjem trenutku pa trčite v drevo. Udarec v glavo povzroči omotičnost. Preden pokličete pomoč omahnete, tečejo sekunde, minute, ure, lahko je usodno.
V takšnih primerih boste ostali sami, upajoč na rešitelja, ki se bo ali pa ne pripeljal mimo vas. Morda se boste pravočasno zbudili in poklicali na pomoč, morda ne. Vsa sodobna elektronika, vključno s sistemi samodejne vožnje postanejo brez vrednosti, prepuščeni ste usodi.
Takšni primeri niso osamljeni, zato je Evropska komisija v zakon vgradila varovalko, angela varuha v obliki klica v sili eCall s katerim bodo od marca 2018 opremljeni vsi novi avtomobili.
ECall bo ob trku in proženju vsaj ene zračne blazine samodejno sprožil klic v klicni center, kjer se bo z vami povezal pravi sogovornik. Oseba, ki bo preverila kako je z vami in po potrebi poklicala, v našem primeru, številko 112, ali pa se bo reševanje sprožilo samodejno.
Zakonska določba, ki bo reševala življenja v takšnih in podobnih situacijah, a je ta hip še oddaljena, je bila v Sloveniji sicer uvedena kot prva v Evropi – konec leta 2015. Da storitev eCall lahko uporabljamo, oziroma se ta samodejno sproži, ko ob trku pokliče na številko 112, pa je potreben tudi vgrajen sistem eCall v avtomobilu.
Nemški Opel, tisti ki se je še v začetku krize boril s preživetjem in se nato z nekoliko drugačnimi reševalnimi ukrepi postavil na noge, pa ga v polnem obsegu, skupaj s še nekaterimi drugimi storitvami, v Sloveniji ponuja od konca letošnjega septembra. Gre za sistem OnStar, ki je v nekaterih drugih evropskih državah na voljo že leto dni.
- doslej so uporabniki prek OnStar opravili pet milijonov klicev
- 156 tisoč krat so avto odklenili s pomočjo aplikacije
- 5.000 samodejnih klicov v sili
- 500 klicev o ukradenem avtu
- 94 tisoč odzivov v nujnih primerih
- 3,6 milijona nalaganj cilja v navigacijo
Uvajanje je hitro, a ne povsem brez stroškov. Z Oplovim sistemom povezave OnStar, ki poleg eCalla ponuja še kopico drugih storitev, bodo opremljeni bolje opremljeni opli s paketi cosmo, innovation,... Nekako polovica aster oziroma četrtina novih oplov, ocenjuje predstavnik znamke.
Pri skromnejših bo kupec doplačal 490 evrov, vsi pa bodo storitev OnStar v prvem preizkusnem letu dobili brezplačno. Po letu dni bo brezplačna le storitev eCall, nadgrajeni OnStar pa vas bo stal 9,95 evrov na mesec oziroma 99,5 evrov na leto.
Po besedah vodje centra za obveščanje pri Upravi za zaščito in reševanje Boštjana Tavčarja, je usklajevanje z Oplom trajalo približno pol leta. Še zlasti na področju usmeritve klica eCalla, ta gre v OnStar center v Luton, hip zatem pa na številko 112. Sedaj deluje v polni meri.
V kratkem času delovanja sistema, je bilo zabeleženih že nekaj samodejnih klicev iz slovenskih cest. "Samodejni klic iz avtomobila reševalce sicer pokliče dve do štiri minute prej kot očividec ali voznik iz avtomobila, prednosti so torej očitne," pojasnjuje Boštjan Tavčar. Na številki 112 sicer letno prejmejo od 500 do 600 tisoč klicev, na 90 odstotkov teh se odzovejo v šestih sekundah.
Kako deluje OnStar?
V primeru nesreče, ko se sproži vsaj ena zračna blazina, sistem samodejno sproži klic na pomoč, ne glede na to, ali voznik zmore to storiti sam ali ne. Po prejetem samodejnem sporočilu operater v nadzornem centru pokliče vozilo in ugotovi ali je potrebno na kraj nesreče poslati pomoč. Če ob klicu ni odziva, so na natančno določen kraj nesreče nemudoma napoteni reševalci.
Slovenski glas iz centra v Lutonu
Nadzorniki v centru Opel OnStar, v angleškem Lutonu, so uporabnikom na voljo 24 ur na dan. Slovenskim uporabnikom pa se bo oglasil svetovalec v slovenskem jeziku. Sistem zagotavlja pomoč v sili uporabnikom kadarkoli zanjo zaprosijo oziroma jo potrebujejo. Tudi takrat, ko so bili le priča prometni nesreči. Stikala sistema so nameščena na stropu vozila, v nekaterih avtomobilih pa v ohišju notranjega vzvratnega ogledala.
Kako OnStar deluje, je na pregleden način in tudi s pomočjo animiranih filmov, prikazano na tej povezavi.
OnStar bo iskal ukraden avto
Spremljanje diagnostike in lokacije vozila sistema OnStar, bo uporabnikom omogočilo še kopico drugih, koristnih ali le prijetnih storitev. Denimo pomoč pri iskanja ukradenega vozila, zaporo zagona in blokado delovanja motorja na daljavo.
Vam prek e-pošte pošiljal podatke o avtu
Prek elektronske pošte boste mesečno dobili podatke o delovanju vozila, denimo o stanju motornega olja in goriva v posodi ter tlaku v pnevmatikah. Te pa boste lahko pridobili kadarkoli, s preprostim pritiskom na stikalo.
Navigacija v živo
Funkcija v službo varnosti in udobja, je vnos lokacije v navigacijski sistem. Svetovalec v klicnem centru je lahko tudi osebni pomočnik, na željo vam v navigacijski sistem pošlje lokacijo kamor želite, izbiro le potrdite in že vas vodi do cilja. Po Oplovih izkušnjah je to najbolj priljubljena storitev, saj je z njo povezanih kar 70 odstotkov vseh klicev v klicni center.
Upravljanje s pametnim telefonom
S pametnimi telefoni danes počnemo skoraj vse, tudi parkiramo avto v primeru mercedes-benza razreda E. Oplova mobilna aplikacija prav tako omogoča povezavo z avtomobilom na daljavo in zna skoraj vse, razen parkiranja. Prek nje lahko na svoj mobilni telefon dobite podatke o stanju motornega olja in goriva v posodi ter tlaku v pnevmatikah. Svojega opla boste lahko zaklenili in odklenili na daljavo, preverili natančno lokacijo, denimo na velikem parkirišču, sprožili hupo in utripanje luči ali preprosto vnesli cilj navigacije, s čimer se sicer ukvarjamo pred samo vožnjo.
Varovana zasebnost, a ne v sili
Ko boste povezani, boste seveda vidni. To pa lahko prekinete z vklopom stikala zasebnosti in tako zakrijete trenutni položaj avtomobila. Pri Oplu dodajajo, da ne glede na to, ali bodo podatki o lokaciji vozila dostopni ali prikriti, bodo uporabljeni le za zagotavljanje varnostnih storitev in ne za sledenje uporabnikom. V primeru sprožitve varnostne zračne blazine, pa bo sistem OnStar prekinil zasebnost in opravil funkcijo klica v sili.