Japonskega velikana že dolga leta mika 2,2-milijonski evropski trg dostavnikov. Zato zdaj vanj spet vstopajo s proaceem francoskih genov, izjemno uporabnostjo, sodobno tehniko in udobjem, ki je blizu enoprostorcem. Žal to velja tudi za ceno od dobrih 18 do prek 50 tisoč evrov. Toyota ima sicer že dolgo zgodovino dostavnikov, model hiace izdeluje že od leta 1967. Z zadnjim je leta 2004 nastopila tudi na našem trgu, precej neuspešno.
Do danes so Japonci dogajanje na stari celini podrobno opazovali, se čudili nizkim cenam francoskih tekmecev na trgu in razmišljajo o novem prodoru. Leta 2013 so celo na nekaterih trgih nastopili s proaceem v obleki citroëna jumpyja oziroma peugeota experta, v slovenski Toyoti pa v ta izdelek niso zaupali.
V partnerstvo z najboljšimi v poslu
Še leto pred tem pa se je Toyota lotili resnejše vrnitve na trg s partnerstvom, ja, seveda, z najboljšimi v poslu – Francozi. Pristopili so k razvoju novega japonsko-evropskega trojčka, ki šteje toyoto proace, citroëna spacetourerja in peugeota travellerja, in tako znova zapeljali v evropski kompaktni srednji segment tovornih in potniških kombijev. Ponudba je, tudi ali predvsem zaradi tehnično enakih francozov, res temeljita.
Oznaka hibrid velja za zmes dostavniškega in osebnega značaja, ki je eden boljših ta hip, ne za pogon.
Z vidika petletne garancije brez omejitve kilometrov je celo neprekosljiva. To ponuja le Toyota, na pa tudi francoska sorodnika. Pohvalen je tudi servisni interval dve leti ali 40 tisoč kilometrov, proace se hvali še s petimi zvezdicami na preizkusnem trčenju EuroNCAP.
Majhen in prostoren compact
Najmanjši proace compakt je 4,6 metra dolg (medosje 2,92 metra) furgon ali potniški dostavnik, z majhnimi merami prekaša podaljšane kompaktne tekmece (ford tourneo connect L2, volkswagen caddy maxi) pri obračalnem krogu (11,3 metra), nosilnosti in prostoru v tovornem delu. Ne nazadnje tudi pri izpustih, ki segajo od 133 do 155 gramov ogljikovega dioksida na kilometer. Najmanjši proace compact v zadek pospravi do 5,1 kubičnega metra tovora, naložimo ga lahko s tono do 1,4 tone in vlečemo prikolico z maso 1,8 do 2,5 tone.
Pravi za prevoz cevi za odtok
Naslednja stopnja, 4,95 metra dolžine in 3,2 metra medosja, ponuja še več razkošja. Tovorni proace sprejme 5,8 kubičnega metra, naložimo ga z do 1,4 tone težkim tovorom, najdaljši 5,31-metrski proace pa sprejme že 6,6 kubičnega metra tovora. Ob tem je v proace mogoče naložiti do 3,5 metra dolge predmete in skozi odprtino v prednjem desnem sedežu potisniti šest (v tekmecih le tri) klasičnih cevi za odtok.
Udobno okolje enoprostorca
Številke so dobre, primerljive s tekmeci. A nikakor ne orišejo vseh odlik Japonca, ki na trg vstopa z visoko dodano vrednostjo. Tako zasebnikom, ki ga bodo uporabljali za posel, kot družinam bo všeč zasnova, ki je bližje enoprostorcem kot tekmeci renault trafic, opel vivaro in volkswagen transporter. Vstopanje na sedeže 1,9 metra visokega japonca (trafic je denimo visok 1,97 metra) je namreč udobno, brez tovornjaškega vzpenjanja.
Vozniško okolje je urejeno in ergonomsko skoraj brezhibno, pri potniškem versu pa zaradi opreme (proace ima kot edini prikazovalnik informacij na prednje steklo, elektroniko za boljši stik koles na različnih podlagah – grip control iz PSA), odličnih sedežev, prijetnih materialov in dobre izolacije kabine precej bližje osebnemu avtu kot potniškemu dostavniku.
Tih in prožen francoski dizel
Če dodamo še tih in prožen francoski dvolitrski turbodizel s 110 kilovati (proace sicer ponuja PSA 1,6-litrski dizel s 70 oziroma 85 kilovati ter dvolitrskega z 90, 110 oziroma 130 kilovati) in z zmerno žejo pod sedmimi litri, ki smo ga preizkušali na Poljskem, se proace zdi idealna izbira za družine s tremi, štirimi ali več otroki, ki se ne želijo voziti v grobem potniškem kombiju.
Proace je lahko udoben kombi v family alu shuttle različici s pomičnimi, zložljivimi ali celo odstranljivimi sedeži v drugi in tretji vrsti (odvisno od paketa), velikim prtljažnikom, ki pri 4,9-metrskem osemsedežnem proaceu tudi za zadnjo vrsto do police meri od 550 do 640 litrov (odvisno od pomika) in dvojno stekleno streho. Lahko pa je že kar luksuzen v štiri- ali petsedežni različici VIP z vrtljivimi sedeži v drugi in tretji vrsti, 3,85 milimetra debelimi in zato izolacijsko učinkovitejšimi stranskimi stekli in gnan z močnim dvolitrski turbodizlom s 130 kilovati in samodejnim menjalnikom.
Predelave v Novem mestu
Med furgonom in versom so seveda še številne različice, crew cab s petimi do šestimi sedeži in tovornim delom, kombi s stekli, šasija za nadgradnje in podobno. Kot zanimivost, za nadgradnje proacea se je specializiral novomeški TPV Avto, sicer tudi trgovec Toyote. Na evropski ravni pa bo japonca predeloval Wurth.
Dostavni za 18, potniški za 30 tisočakov
Proace na slovenski trg prihaja kmalu, sprva v dostavni različici, potniški verso pride po novem letu. Najcenejši dostavni 1.6 D4-D base s 70 kilovati bo, upoštevaje 15-odstoten popust, stal 18.463, z močnejši motorjem s 85 kilovati pa okoli 1.100 evrov več. Za proace L2 crew cab (pet ali šest sedežev, tovorni prostor) 2.0 D4-D comfort z 90 kilovati pa boste odšteli prek 25 tisoč evrov, kar je nekaj tisočakov več kot pri tekmecih. Pri potniškem versu, ki bo nagovarjal družine in podjetja, ki opravljajo prevoze, pa se bodo cene za 1.6 D4-D s 85 kilovati in opremo family začele šele pri 30 tisočakih.
Cenejši tekmeci, skromni načrti
Trafic in vivaro staneta okoli osem tisočakov manj, ponujata pa zmogljivejši 1,6-litrski biturbo dizel s 103 kilovati. Dodajanje opreme in zmogljivejšega motorja pa lahko proace poženejo tudi prek 50 tisočakov (sodeč po nemškem ceniku), kar japonca postavlja v položaj nišnega modela. Tega se zavedajo tudi pri slovenski Toyoti, zato so načrt skromni: letos 20, prihodnje leto 40 vozil.
Foto: Toyota in Miloš Milač