Pande so ljubki črno-beli medvedki, ki še najbolj spominjajo na plišaste igračke, vendar po rasti niti niso tako majhni, njihova okretnost in plezalne sposobnosti pa prej izzovejo smeh kot občudovanje.
Fiata to seveda ni ustavilo, da ne bi leta 1980 majhni in okretni »macchini« nadel ime panda ter jo za povrh v različici 4 x 4 opremil še z zmogljivim štirikolesnim pogonom. Legenda o simpatični in radoživi mali italijanki je bila rojena. Panda danes ni več »čudovita škatla«, kot so ji pravili Nemci, ampak moderno zaobljena poceni mestna frajla, ki se odlično počuti na še tako skromnem prostoru. Prav njene mere - zdajšnja v dolžino meri 3,71, v širino pa 1,66 metra -, majhen obračalni krog (9,7 metra) ter kratka medosna razdalja (230 centimetrov) pa so v kombinaciji s štirikolesnim pogonom in nekaterimi dodatnimi terenskimi elementi v različici cross kot nalašč za pravi razvrat nekje daleč stran od mestnega vrveža in asfaltnih poti. Za pristop ji lahko služi sodoben 1,3-litrski turbodizelski motor s 70 kilovati. Stroj ima skorajda v vseh okoliščinah dovolj moči (navor 170 newtonmetrov že pri 1.250 vrtljajih, največji, 200 newtonmetrov, pri dva tisoč vrtljajih), na terenu pa prav pridejo kratke prestave. V prometu ga glede na velikost odlikujejo solidni pospeški in končna hitrost 160 kilometrov na uro v najvišji, peti prestavi, s porabo okoli šest litrov pa 1.230 kilogramov težka panda sodi med bolj varčna vozila na trgu. Fiatova malčica zna z živo barvo, sivimi zaščitami karoserije, strešnimi nosilci in modnimi LED-žarometi očarati že na prvi pogled, pri odkrivanju podrobnosti v različici cross pa se simpatija le še povečuje. Navdušijo robustni in terenu naklonjeni odbijači, sive zaščite spodnjega dela avtomobila, večja platišča s celoletnimi pnevmatikami, spremenjeno vzmetenje, spredaj pa še dvignjeni in poudarjeni meglenki ter zelo opazna rdeča obroča, s pomočjo katerih panda cross laže priskoči na pomoč ali pa se izkoplje iz težav. Znotraj je najbolj gibčna med pandami takšna, kot so druge, denimo tista s pogonom na utekočinjeni plin ali pa običajna 4 x 4, s katero smo v družbi Elektra Gorenjske osvajali Krvavec. V kabini je vse prej kot cenena, oblikovanje v notranjosti pa so dobesedno podredili kvadrat(k)om. Še okrogel in v vseh pogledih kakovosten volan te zavede, saj je notranji del tudi kvadraten, v opremi pa ima tudi ogrevanje sedežev in prednje šipe. Med redkimi pravokotnimi in okroglimi linijami v dvobarvni kombinaciji pozornost v notranjosti pritegne majhen in ambientalno osvetljen gumb med sedežema, s katerim ukazujemo štirikolesnemu pogonu. Z njim je mala italijanka pripravljena na resen spopad s klanci, peskom, kamenjem, vodo in blatom. Panda cross namreč že na pogled obeta, da suvereno premaguje do 70-odstotne vzpone, se zna varno spustiti navzdol, poišče oprijem, ko kakšno kolo obvisi v zraku, prestraši potnike z bočnimi nagibi ali pa »do ramen« zabrede v vodno ali blatno oviro - elementi vsesavanja zraka so namreč 70 centimetrov od podlage. Njene plezalne sposobnosti smo zato preverjali tudi na terenu, v katerega so svoj čas grizli tanki. Z najhujšimi ovirami v obliki večjih skal smo ji zaradi 16-centimetrske oddaljenosti od tal prizanesli, povsem drugače je bilo s strmimi klanci in klančinami, blatnimi brazdami in kamnitimi stezicami. Seveda smo se zapeljali tudi v gozd ter po mulatjeri dosegli razglednik. Poleg skromnih mer, s katerimi očara predvsem gozdarje in lovce, ter kratkih previsov (vstopni kot 24 stopinj, izstopni 33 stopinj), zaradi katerih suvereno ugrizne v teren, se je izkazal štirikolesni pogon.Gre za novo zasnovo pogona, ki mu po »jeepovsko« pravijo Torque on demand, voznik pa lahko s stikalom med sedežema izbira med tremi načini vožnje - auto, off-road in HDC. V položaju auto je 98 odstotkov navora usmerjenega na sprednji kolesi, v primeru zdrsavanja in na spolzki podlagi pa se del navora v desetinki sekunde prenese na zadnji kolesni par, če je treba, pa gre nanje kar ves navor. Sistem deluje samodejno, kot sredinski diferencial je namreč nameščena večploščna lamelna sklopka z elektrohidravlično podporo, pri speljevanju v klanec pa pride prav še elektronska pomoč. V položaju off-road je štirikolesni pogon stalen do hitrosti 50 kilometrov na uro, vključena pa je tudi elektronska zapora diferencial (ELD). Sistem omogoča boljši prenos moči na kolesa pri vožnji po spolzkih podlagah, elektronika po potrebi tudi zavre katero od koles, ki se zavrtijo v prazno. Panda cross se tako zlepa ne ustavi, premik stikala v položaj HDC (Hill Descent Control) pa ji omogoča počasno in varno spuščanje po grobi ali spolzki strmi podlagi. Panda cross je tako med preizkusom v svojem naravnem okolju povsem obnorela tiste, ki jim je namenjena. Z odprtimi usti jo je pospremil tudi pastir z njeno babico - pando 4 x 4 letnik 1988. Ko je videl, da naša z lahkoto pride tja, kamor on s svojo, hkrati pa se spušča lahkotno in varno kot na asfaltnem klančku, je le še resno dejal: »Moja naslednja!« Zanjo bo s popustom 1.500 evrov odštel 17.390 evrov, za njeno običajno različico rock pa manj kot 14 tisočakov. Foto: Matej Kačič