Ko se omeni BMW, marsikomu na pamet najprej pade serija 3. Ne gre za slučaj. Med gospodi, očeti in mladci zelo popularna bavarska „trojka" je leta 1975 namreč postavila temelje za razred sodobnih športnih limuzin in vzpostavila most med dinamično izkušnjo v vožnji in vsakodnevno praktičnostjo. Za svojo jo je v štirih desetletjih vzel marsikdo in danes upravičeno velja za klasiko ter referenco za športno limuzino srednjega razreda.
Bavarska trojka je ob prepoznavni in edinstveni obliki vedno tehnološki biser, v sebi pa premore dvojni karakter. Lahko je krotka in uglajena ali pa nabrita in napadalna ter vedno pripravljena na spopad z morebitnimi izzivalci. BMW serije 3 tako odlično pooseblja nemški BMW in njegovo filozofijo izdelovanja avtomobilov, kjer se pod stopalko za plin vedno vname strast.
Užitek in veselje v vožnji je tako ali tako glavna bavarska mantra. Seveda pri BMW tudi v trojki ne pozabljajo na inovativno tehnologijo, premium kakovost, varnost, varčnost in sodobno povezljivost, že štiri desetletja pa Bavarci vestno polirajo oblikovno prepoznavnost in voznikovo okolje.
Naj gre za prvo ali pa aktualno šesto generacijo, trojko spredaj zaznamujejo dvojni okrogli žarometi in značilni ledvički, pozornost nujno pritegnejo še dinamični boki in močan zadek.
V notranjosti se je prepoznavna oblika kokpita, usmerjena k vozniku, uveljavila kot ključni element prve generacije modela in tako je še danes.
Po družinsko najbolj uporabni karavanski smo to pot preizkusili prvinsko trojko v podobi štirivratne limuzine z oznako 320d, optimalno razporejeno težo in zadnjim pogonom, ki s 4,62 metra dolžine ni majhna, niti velika.
Na 281 cm medosne razdalje v kabini ponuja dovolj prostora za štiri potnike (vrata zadaj se odpirajo skoraj pod pravim kotom), a najbližja konkurenca ga ima več predvsem za glave in stopala.
Drugače je za volanom, kjer bodo pravi položaj našli tudi dvometraši, s 480-litri tudi prtljažnik ni od muh, brez raznih sodobnih oblikovalskih prijemov pa je tudi zelo dobro pregledna nazaj.
Aktualni generaciji so pred časom sicer nekoliko zgladili gube, v praksi pa bodo razlike opazili le zvesti privrženci in oboževalci. Luči spredaj in zadaj so dobile novo optiko oziroma LED svetlobni podpis, prednji žarometi so lahko tudi v polni LED tehnologiji in svetijo v ovinek (2.172 evrov), rahlo spremenjena sta oba odbijača z večjimi režami za zrak.
V BMW salonu ali spletnem konfiguratorju lahko na tej točki pride do "težave", ki začne tanjšati kupček v denarnici. Značaj osnovnega modela za 38.850 evrov si lahko kupec prilagodi s športnimi (Sport Line) ali elegantnimi (Luxury Line) stilskimi dodatki, malce bolj divjo plat lastnika pa bistveno poudari različica M Sport.
V Münchnu za 5.400 evrov namreč nataknejo vpadljiva M Sport odbijača, pragove in še nekaj M napisov. Očem prijazni in telesu všečni so tudi športni sedeži z odlično (in električno nastavljivo) bočno oporo telesu v kombinaciji blaga in alkantare ter s podaljšljivim sedalnim delom. Roke ob tem z veseljem poprimejo za volan iz alkantare iz nabora M performance.
Takšna trojka je precej drugačna od osnovne, razlika na pogled in otip pa je takšna, da marsikdo stisne zobe in plača. Pri tem ne gre pozabiti še na večjo izbiro atraktivnih platišč in barvo zunanjosti.
Vsi dodatki skupaj (s športnim menjalnikom, odlično navigacijo, komfortnim dostopom, kovinsko barvo, 19-palčnimi letnimi platišči, BMW Connected Drive, električno panoramsko streho,...) so ceno testne dvignila na 59.400 evrov. Resda z vključenim petletnim servisiranjem, vendar pa znesek ni majhen.
Notranjost v osveženi trojki prinaša nove materiale, posodobljeno upravljalno enoto klimatske naprave in nekaj dodatnega kroma, podobno kot pri zunanjosti pa doplačilni seznam prinaša širok nabor dodatne opreme za individualizacijo. Razni vzorci tkanin, usnje, okrasni detajli in večfunkcijski volan vam bodo spulili še kak evro, a ko se enkrat usedeš v dobro opremljen avto (sem sodi tudi električno pomična sončna streha), ob ceni doplačil zamižiš na eno oko.
Mižanje delno pride prav tudi, ko se spomniš na ročno odklepanje s ključem, pomanjkanje primernih odlagalnih mest, pretežno ročno nastavljive sedeže, izostanek kamere za vzvratno vožnjo in še kaj, kar bi premium avtomobilu prisodili že v osnovni opremi.
A pri BMW in s tem tudi v seriji tri ne gre le zato, kaj čutimo (ali ne) pod prsti in zadnjico, ampak predvsem za to, kakšni so občutki ob pritisku na pedal za plin in zavoro.
Bavarci so imeli v tem razredu vedno prave adute, tudi pri prenovljeni seriji tri je tako, njeno bistvo je namreč sama vožnja - naj bo ta hitra, udobna ali predvsem varčna.
Pod motornim pokrovom je pri trojki sicer moč izbirati med štirimi turbobencinarji, enim priključnim hibridom (330e) in šestimi turbodizli. Če so bili grobi, šibki in neuglajeni dizli dolgo časa bolj obrobni spremljevalci serije 3, so pred desetletjem zaradi obilice navora počasi prevzeli primat, danes pa so skorajda prva in edina izbira v bavarski klasiki.
Srednja dizelska možnost pomeni zelo dober kompromis med športnostjo in gospodarnostjo, ob velikem dometu in spodobnih zmogljivostih sta njegovi odliki tudi uglajenost in mirnost. Tako ne čudi, da je najbolj pogosta izbira Slovencev prav preverjeni in nekoliko posodobljeni 2,0-litrski dizel, ki pa se resda večkrat vrti v bolj uporabnem karavanu.
Razmeroma tih motor v 320d z dvostopenjskim turbo polnilnikom ima po novem 140 kilovatov oziroma 190 konjev ter ponudi največji navor 400 Nm pri 1750-2500 vrtljajev v minuti. Če hladen motor ne more skriti svojega porekla, ogret navduši z mirnim in tihim delovanjem, na cesti pa z vmesnimi pospeški in prožnostjo. Z mesta do 100 km/h tono in pol težak Bavarec sicer skoči v 7,6 sekunde ter doseže najvišjo hitrost 222 km/h.
Odličen agregat je serijsko na voljo s povprečnim ročnim 6-stopenjskim menjalnikom, a če se kdaj pri nakupu dodatne opreme ne splača biti stiskaški, potem to velja za 2.500 evrov vreden 8-stopenjski Steptronic športni samodejni menjalnik z možnostjo ročnega prestavljanja ob volanu. Motor in menjalnik sta v vseh režimih vožnje odlično usklajena, menjalnik vedno najde optimalno prestavo glede na želje in potrebe voznika, izkušnjo za volanom (in po potrebi prihranek na črpalki) pa še dodatno obogatijo štirje režimi vožnje.
Pritisk na Eco, Comfort, Sport in Sport+ zmeraj zgledno prebere voznikove želje in potrebe. Popoldanska prometna konica, lahkoten družinski izlet do oddaljenih term, po stari cesti do Obale ali juriš skozi zavoje? Trojka bo ustregla vsem. K varčevanju z gorivom in tihi vožnji je nagnjena v Eco programu, kar se najbolj pozna pri manj odzivni stopalki za plin, na tak način pa je sto kilometrov moč prevoziti tudi s šestimi litri goriva.
Položaj Comfort ponuja zelo dober kompromis med udobjem in dinamiko, obenem je vožnja mehka in nenaporna, tudi menjalnik prestavlja logično in uglajeno. Mirno popotovanje le občasno zmoti kaka večja neravnina, lega ves čas ostaja odlična, tudi poraba bo ostala globoko pod sedmimi litri. Manevri v mestu in pri parkiranju so lahkotni, saj servo izdatno pomaga krmilnemu mehanizmu.
Kako zelo dobro in predvsem opazno deluje bavarski sistem variabilnega športnega krmiljenja je jasno, če med obračanjem pritisnemo na tipko Sport. Volan nemudoma otrdi, motor skoči že ob božanju stopalke za plin, športni menjalnik pa med pospeševanjem pokaže vse svoje vrline, saj prestavlja že skoraj dirkaško hitro. Poraba bo narasla v skladu z zabavo, a osem litrov boste vseeno težko presegli.
V športnem načinu BMW 3 namreč kar kliče po tem, da med zavoje zapeljemo junaško in brez strahu, da nas bo avto odnesel kamor ni treba. Ob vrhunsko nastavljenem podvozju in kopici elektronskih pomagal je vožnja skozi ovinke pravi užitek, kar dopolni možnost ročnega prestavlja s pomočjo obvolanskih ročic, trojka pa se suvereno pelje tudi takrat, ko vam pamet že narekuje popuščanje stopalke za plin in zaviranje.
Za krepko dozo adrenalina poskrbi pomik stikala v način Sport+. Stabilnostna elektronika takrat delno popusti svoj prijem, gladek asfalt pa že pri nizkih hitrostih pomaga umetniški vtis dvigniti proti desetici. Za tiste najbolj pogumne oziroma razigrane je na voljo tudi popoln izklop elektronske pomoči, za odlično oceno v tem primeru pa bo potrebno še bolj nabrusiti čutila, biti nežen s plinom ter z večjim občutkom vrteti volan.
BMW serije 3 se kot klasična limuzina tako odlično znajde v več vlogah, naj gre za družinsko ali poslovno rabo, obenem omogoča varčno, udobno ali športno vožnjo. Trojka tudi po štirih letih dokazuje, da je še vedno odličen avtomobil, morda mu še največjo konkurenco pomenita karavanska različica in praktična serija 4 gran coupe.
Za prihodnost bavarske znamke je trojka ključna, prav zato ji bodo jeseni 2018 zaupali čast (in strah) narediti naslednji korak. Bolj kot oblikovno revolucijo naj bi prinesla preskok v dojemanju in upravljanja avtomobila in vstop v dobo napredne komunikacije z voznikom.
Foto: Matej Kačič