Osebni prevoz prihodnosti naj bi bil v znamenju samovozečih vozil, zato proizvajalci močno stopnjujejo povezljivost avtomobilov z elektronskimi napravami prek omrežja Wi-Fi. A prav to na stežaj odpira vrata računalniškim hekerjem, FBI pa zato svetuje, kako se v prihodnje ubraniti pred nedovoljenim vdorom v elektronske sisteme vozil.
Avtomobilski proizvajalci so povezljivost vozil z mobilnimi telefoni, tablicami in računalniki dvignili na zelo visoko raven, in čeprav so med sistemi takšni, ki so vozniku v pomoč, je med njimi veliko takšnih, ki so namenjeni predvsem zabavi ali kratkočasju potnikov. Elektronskih sistemov je v povprečno opremljenem sodobnem avtomobilu toliko, da ima ta več skupnega s tablico ali računalnikom kot pa z avtomobilom izpred nekaj desetletij.
Po eni strani prijazna, po drugi vse bolj ranljiva
Z vdorom informacijske tehnologije postajajo vozila vse bolj prijazna do uporabnika, intuitivna in čedalje bolj avtonomna, vendar pa so na drugi strani postala ranljiva. Vmes se namreč lahko znajdejo nepridipravi, ki prek spleta mimogrede prevzamejo popoln nadzor nad elektronskimi sistemi vozila. Posamezni modeli so namreč zelo dojemljivi za prevare in prepustitev nadzora nepooblaščenim osebam. Z vdorom v en del sistema heker brez težav prevzame nadzor nad številnimi ne nujno povezanimi funkcijami - denimo, da je radio neposredno povezan s sistemi za nadzor motorja ali zavor.
Veliko prahu je lani dvignil komaj 14-letni heker, ki je na daljavo upravljal funkcijo zaklepanja in odklepanja vozila, zagnal je motor, vklopil brisalnike, celo luči so utripale na takte melodije pesmi na njegovem pametnem telefonu. Hekerji so v najbolj razvpitem primeru celo prevzeli nadzor nad zavorami, krmiljenjem in prestavljanjem, za to pa so potrebovali le mobilni telefon, prenosni računalnik in nekaj znanja. Avtomobilski proizvajalci so bili povsem nepripravljeni na hekerske napade, še lani sta ameriškemu senatorju Edu Markeyju samo dve od 16 anketiranih podjetij opisali, kako bi se v realnem času odzvali na takšen poskus.
Avtonomija bo lahko poligon za napade
Po mnenju FBI se bo sčasoma ranljivost avtomobilov še povečala, saj bodo postali vse bolj avtonomni, med seboj se bodo začeli »pogovarjati«. Za te potrebe bodo med njimi vzpostavljena omrežja, ki pomenijo pravo igrišče za hekerje, saj lahko z vdorom v sistem in pravo kodo prizadenejo več sto ali tisoč vozil hkrati. Tarče hekerskih napadov so različne, odvisno od njihovih ciljev in načrtov, vendar pa so večinoma ogroženi računalniki v vozilih, ki nadzirajo in upravljajo glavne funkcije.
Kot pravijo pri FBI, so sestavni deli avtomobilov danes mnogi računalniki in elektronske krmilne enote. Zadnje upravljajo razne funkcije in vitalne sisteme, kot so krmilni, zavorni in pogonski, pa tudi luči in brisalnike. Veliko avtomobilskih komponent deluje brezžično, denimo vstop brez ključa, zagon vozila, sistem za nadzor tlaka v pnevmatikah, brezžično povezavo pa uporabljajo tudi avtomobilska diagnostika, navigacija in infozabavni sistem.
Proizvajalci se sicer trudijo omejiti interakcijo med raznimi sistemi v avtomobilu, brezžično komunikacijo in diagnostiko, vendar pa so ti novi vstavki v zgradbi avtomobila vseeno odlična vstopna točka za oddaljeni napad na vozilo. Priklop raznih zunanjih naprav na vozilo ob tem poveča ranljivost, saj lahko omogoči povezave, ki jih prej sploh ni bilo, s tem pa se možnosti za hekerski napad povečajo.
Dobre navade naj vam zlezejo pod kožo že danes
Možnosti, da bi v bližnji prihodnosti tudi sami postali žrtev hekerskega napada, so kljub vsemu majhne, sploh če vozite starejši model, ki ni povezan v omrežje ali dostopen prek aplikacij. A sčasoma se bodo možnosti povečale, zato FBI že zdaj priporoča nekaj dobrih navad.
1. Poskrbite, da ima vozilo najsodobnejšo programsko opremo
Vsakih nekaj tednov ali mesecev se na primeru raznih programov in aplikacij na računalnikih, tablicah in telefonih poučimo o ranljivosti teh sistemov. Razvijalci sistemov ves čas popravljajo kodo, odstranjujejo »hrošče« in izdajajo popravke, s katerimi so naši podatki na varnem pred nepooblaščenim vdorom. Podobno bi morali izvajati tudi v avtomobilih, seveda pa je treba biti pred nalaganjem pozoren. Strokovnjaki odsvetujejo, da si s spletnih strani ali servisov v avto nalagamo programsko opremo, ki je ne upravlja ali priporoča sam proizvajalec.
2. Ne spreminjajte lastne programske opreme
Mnogi uporabniki vidijo izziv v nalaganju in preizkušanju tisoč in ene aplikacije, spreminjanju nastavitev tablice ali telefona, sploh če potem na njih deluje kaj, kar sicer ne bi. Dokler gre zgolj za navidezne pošasti, ni večjih težav, a ko gre za avtomobile, lahko z nespametnim ravnanjem ogrozite človeška življenja.
3. Bodite pozorni na to, kaj je priključeno v avtomobilu
Med diagnostiko, USB in drugimi priključki je na voljo veliko poti za dostop do vašega vozila prek zunanjih naprav. Bolj pazite, kaj boste sami priklopili v avtomobilu, bolj boste priprli vrata morebitnim nepridipravom.