Ko si včasih iz gozda zaslišal pokanje vej, na razriti cesti videl oblak prahu, v blatu sledi koles ter nekje na hribovitih pobočjih uzrl piko v daljavi, je šlo pogosto za terensko vozilo. Danes boš v gozdu morda celo prej videl medveda, v drugih primerih pa večinoma gorske kolesarje in štirikolesnike.
Precej zaslug za popularnost teh vozil ima tudi japonski proizvajalec avtomobilov Nissan, ki je sicer del zveze Renault-Nissan: qashqai je bil prvi, juke je v očeh mnogih najbolj »odbit«, z x-trailom pa so se na račun želja in potreb kupcev najbolj oddaljili od robustnega predhodnika.
Čeprav so si po zasnovi podobni - višji odmik od tal, višje sedenje, družinska raba, tudi štirikolesni pogon - so si med seboj tudi precej različni. To pokažejo že na prvi pogled, kjer juke izstopa po obliki, qashqai deluje najbolj družinski, x-trail pa kot da nagovarja pustolovske duše, ki so čez teden v poslu, za vikend pa radi skočijo v naravo.
Vse skupaj se je pri Nissanu začelo pred skoraj desetimi leti, ko je s qashqaijem tlakoval pot družinskim športnim terencem oziroma križancem ter z njim zadel Jackpot. V najbolj prodajani evropski razred je vnesel nekaj drugačnega, predvsem pa prepotrebno svežino in z njim dosegel velik prodajni uspeh. Prodali so jih več kot dva milijona, danes pa uspeh v močno razširjenem razredu kompaktnih križancev nadaljuje druga generacija.
Ta je bolj evolucija prve generacije kot revolucija, tudi Slovence pa pritegne z všečno obliko, funkcionalno in moderno notranjostjo, dovolj udobja in sodobnimi tehnologijami. Višje sedenje ponuja lažje vstopanje v vozilo in dober pregled nad dogajanjem pred vozilom, kar cenijo predvsem ženske in starejši, prtljažni prostor s 430 litri in možnostjo povečanja na 1.598 litrov pa zadošča potrebam sodobne družine.
Pod motornim pokrovom qashqaija so turbobencinski in turbodizelski motorji z močjo od 81 do 120 kilovatov, njihova moč se prenaša na sprednji kolesni par ali pa na vsa štiri kolesa, na voljo sta 6-stopenjski ročni ali samodejni X-tronic menjalnik.
Qashqai že s svojo nežno podobo daje vedeti, da se najbolje počuti v mestni džungli, opcijski štirikolesni pogon pa je bolj v službi varnosti na mokrih in spolzkih cestah. Tudi sicer je varnost pri qashqaiju zasajena globoko v njegov DNK, saj s funkcijo samodejnega zaviranja v primeru trka ter naprednimi sistemi pod imenom Varnostni ščit ohranja pozornost voznika pri dogajanju na cesti in v vozilu ter pomaga pri odzivu v nepredvidenih situacijah. Za zabavo in povezanost med vožnjo poskrbi sistem, ki na 7-palčnem zaslonu na dotik združuje navigacijo in multimedijski sistem.
Če so imeli pri Nissanu dokaj dobro predstavo, kdo bodo ciljni kupci qashqaija pa so ga pri juku konkretno zgrešili.
Z njim so želeli k znamki privabiti predvsem mlajše kupce, dobili pa so (tudi) starejše. Juke je namreč tisti kompaktni križanec, ki je že šest let všeč tako dedkom in babicam kot tudi stricem in tetam ter damam in gospodom. Zagotovo gre za enega najbolj prepoznavnih avtomobilov na trgu, saj je že po majhnem koščku iz mozaika moč hitro ugotoviti, za kateri avto gre.
Marsikomu njegova nenavadna podoba sploh ni všeč, vendar drznega in unikatnega urbanega križanca tudi takšni na cesti ne spregledajo. Nenavadna in izstopajoča oblika, mestu prijazne mere, višje sedenje, dobra preglednost in prostornost, občutek varnosti in zaradi 18-centimetrske oddaljenosti od tal ter možnostjo odličnega štirikolesnega pogona tudi možnost za izlete izven urejenih cestišč.
Vse to so aduti, s katerimi si je Nissan juke v Evropi priboril več kot pol milijona kupcev. Jukova vpadljivost in drugačnost sta od njegove prve predstavitve naprej njegovi ključni prednosti, če k temu dodamo še sodobne motorje in tehniko ter ugodno ceno, uspeh ne čudi.
Tudi juke ima kopico naprednih avtomobilskih tehnologij za zagotavljanje večje varnosti in udobja. Tako premore že znani elektronski ščit, ki med vožnjo v celoti pokrijejo neposredno okolico vozila. Tu je opozorilnik pred nenamerno spremembo voznega pasu, sistem za zaznavanje vozil v mrtvem kotu ter sistem za zaznavo premikajočih se predmetov, ki varnejše naredi parkirne manevre. Dogajanje okrog vozila se spremlja na osrednjem 5,8-palčnem barvnem zaslonu komunikacijskega vmesnika NissanConnect na sredinski konzoli.
X-trail je od leta 2001 veljal za robustnega in zmogljivega športnega terenca, na pogled pa je bil dolgočasen in vse prej kot lep. Na pogled nič kaj bolj všečna ni bila niti druga generacija leta 2007, a so x-trailove mačo lastnosti v 13. letih prodaje kljub vsemu prepričale 1,7 milijona kupcev po svetu. Prodajne številke so jasno potrdile, da oblika ni vse, vseeno pa so pri Nissanu v tretje ubrali drugačen pristop in zaigrali na varno karto - najbolj zahtevnim kupcem so namreč ponudili večjo in bolj udobno različico qashqaija.
Namesto klene terenske so x-trailu tako nadeli bolj nežno podobo, ki pa v slogu sodobnih nissanov veliko bolj všečna in drzna. Čeprav je Nissan x-trail v tretji izdaji obdržal funkcionalnost in lastnosti terenca (od tal je oddaljen za 21 cm), se je predvsem navdahnjen z uspehom novega qashqaija prelevil v pravega šarmerja. Če k temu dodamo še veliko udobja ter praktične, inovativne in varnostne vrline pa je že bolj jasno, da Nissan z njim cilja na precej več kupcev, kot pa jih je prepričal s prejšnjo generacijo.
Nissan z novim x-trailom ne računa več na puščavske lisjake, gozdarje in oskrbnike gorskih koč, s 550-litrskim prtljažnikom, možnostjo prevoza do 260 cm dolge predmete ter opcijo sedmih sedežev je bližje potrebam moderne družine. Ob tem se lahko pohvali z zelo dobro izdelavo, kakovostnimi materiali in velikim naborom varnostno-asistenčnih sistemov, na novo ukrojena notranjost pa je do pike podobna tisti v qashqaiju. Zdaj je uglajena, pri bogateje opremljenih izvedenkah tudi prestižna, s tem in ob pomoči novega samodejnega menjalnika pa x-trail lovi tudi poslovneže.
X-trail je na voljo z le enim motorjem, turbodizlom s 96 kilovati moči ter s pogonom na sprednji par koles ali s štirikolesnim pogonom. Z upravljalnim gumbom na sredinski konzoli lahko izbiramo med stalnim dvokolesnim pogon 2WD, samodejnim načinom Auto in stalnim štirikolesnim pogonom 4WD Lock. Za boljši nadzor in večjo oprijemljivost se ravnovesje moči samodejno prilagaja med prednja, zadnja, leva ali desna kolesa, z zmogljivim štirikolesnim pogonom pa x-trail s seboj prinaša vsaj nekaj duha iz preteklosti.
Foto: Miloš Milač