Prek tristoglava konjenica, vsak zase debeli dve toni mase in poraba, ki se je ne bi sramovali niti mestni malčki. V primeru BMW le 3,3 litra, lexus obljublja bolj realnih 5,3 litra. Preverili smo, ali držita obljube in kateri je boljši.
Hibridi, priključni in klasični, so posledica neusmiljenih okoljskih predpisov. V Evropi bodo denimo povprečni izpusti leta 2021 le 95 gramov ogljikovega dioksida na kilometer. Če prevedemo v litre, to pomeni manj kot štiri litre!
To bo mogoče doseči z majhnimi avti ali povsem električnimi. Velikani, kot sta lexus RX450h in BMW X5, pa, ne da bi lastnike ob tem prikrajšala za motorni luksuz, pa rešitev iščejo v hibridih - klasičnih in priključnih.
Kako orjake navaditi varčevanja
Zakaj gre? Če bencinskemu motorju pritakneš električnega, pridobiš odzivnost pri speljevanju, poraba in izpusti pa se zmanjšajo. Po drugi strani se poveča masa avta (baterija in dodaten motor) ter seveda cena. Rešitev je več, majhna baterija zmogljivosti dveh kilovatnih ur, ki se napaja z generatorjem, in močna električna motorja v lexusu ali velika in težka baterija zmogljivosti devet kilovatnih ur v BMW X5. Preizkusili smo obe.
Galerija: lexus RX450h
Preprost in res učinkovit Lexusov pogon
Začnimo s pionirjem sodobne hibridne dobe - lexusom RX450h, ki se v takšni obliki vozi že v drugi generaciji. V zadnji še vroči RX ponuja 3,5-litrskega šestvaljnega bencinarja, ki mu pri pogonu pomagata dva električna motorja s skupno močjo 183 kilovatov, skupna sistemska moč je 230 kilovatov. Šibkejši med njima poganja zadnji kolesi, zato je RX tudi štirikolesno gnan. V praksi so številke nedosegljive, a tudi niso zelo daleč. Na kar zahtevni 300-kilometrski poti smo pri RX450h izmerili povprečje 7,7 litra, kar je odličen rezultat glede na zmogljivosti in maso skoraj 2,2 tone.
RX 450h se premakne neslišno, v mestu se na božanje plina odzove z večinoma električnim pogonom, na odprti cesti pa si stroji podajajo roko, ko deluje bencinski, generator polni baterije. Ob polnem plinu delujeta oba pogona, RX do stotice pospeši v manj kot osmih sekundah, ob tem pa kljub brezstopenjskemu menjalniku CVT nevsiljivo in nemoteče grgra. Prijetna in učinkovita hibridna izkušnja torej, v celoti brez odpovedovanja.
Galerija: BMW X5 xDrive 40e iPerformance
Visoke obljube BMW, drugačna realnost
BMW se je hibridne dobe lotil z elektromotorjem na zunanje polnjenje, ki vsaj v teoriji prinaša boljše rezultate. Srce pogona je dvolitrski štirivaljni turbo bencinar s 180 kilovati, pomaga pa mu elektromotor s 83 kilovati (skupna moč je enaka kot pri RX, torej 230 kilovatov), ki se napaja iz baterije z zmogljivostjo devet kilovatnih ur, pogon je pravi štirikolesni, neodvisno od napolnjenosti baterije. Ko je ta polna, se 2,3 tone težak SUV premakne z lahkoto in odzivnostjo mestnega avta, zgolj z elektromotorjem boste brez težav sledili prometu in v praksi naredili dobrih 20 kilometrov. Če boste previdni, boste neslišno dosegli hitrost 130 kilometrov na uro. Po kratki vožnji priklop na elektriko, če imate to možnost, polnjenje traja od tri do štiri ure.
Baterijo pa lahko napolnite tudi v programu save kar med vožnjo, a se v tem primeru poraba bencina opazno poveča. Če nimate možnosti pogostega priklopa na elektriko, bo X5 40e deloval kot klasičen hibrid, torej kot lexus RX450h. V tem primeru sodelovanje elektro- in bencinskega motorja deluje enako brezhibno kot v japoncu, klasičen osemstopenjski samodejni menjalnik ponuja še nekaj več akustičnega udobja, saj motorja ne vrti v višje vrtljaje. Majhen dvolitrski motor v X5 pa kljub skromnosti brez težav, predvsem zaradi ravne krivulje navora, sledi šestvaljniku v RX450h, le njegov zvok je bolj skromen, a prijetno uglašen. Davek na zasnovo in večjo maso pa izstavi poraba, ki je na enaki poti pri X5 znašala 9,6 litra, ob tem da smo se na 300-kilometrsko preizkušnjo podali s polno baterijo. Poln plin je razpon do japonca še povečal, saj je BMW spil 15, lexus RX450h pa le dobrih 11 litrov. Uradna poraba X5 je le 3,3 litre, znižana pa je tudi s pomočjo odpustka evropskih uradnikov, ki nagrajujejo le priključne hibride.
Kako primerljiva sta na drugih področjih
Z vidika pogona je tehnika v lexusu bolj učinkovita, BMW bo prihranke omogočil le, če da boste baterijo redno polnili, za to pa sta potrebna čas in dostopna infrastruktura. A zgolj pogon ne more biti glavni razlog za izbiro enega ali drugega tekmeca, zato opozarjamo še na druge razlike med njima. Po velikosti sta orjaka podobna, merita okoli 4,9 metra, podobno razkošna pa sta tudi njuna kabina in prtljažnik (pri BMW je zaradi večje baterije nekaj skromnejši). BMW ob tem ponudi ergonomsko malce boljšo in tehnično bolje dodelano voznikovo okolje z izvrstnimi (doplačljivimi) sedeži, bolj natančnim volanom, brezhibnim menjalnikom in tudi pogonskim sklopom, ki ponudi več veselja v vožnji.
Lexus je mehkejši, nežnejši in bolj razkošen, po materialih je bolj prestižen in se s tega vidika približuje sedmici. Razvaja še s 12,3-palčnim zaslonom, ki ga upravljamo z miško, največjim prikazovalnikom na prednje steklo in udobnejšimi, a manj oprijemljivimi sedež. V vožnji je tišji in bolj razvaja. Tudi med zavoji je RX v primerjavi s predhodnikom bistveno bolj natančen, a ne tako kot X5. Na manj utrjenih terenih pa pride do izraza le občasen pogon na zadnja kolesa, X5 ima stalni štirikolesni pogon. Pri osnovni ceni so razlike med njima skromne, lexus RX450h stane slabih 70, BMW X5 xdrive 40e pa 75 tisočakov. Dodajanje opreme, pri BMW s cenika, pri lexusu pa s pomočjo paketov, pa prepad med njima poveča. Če X5 40e opremite na raven lexusa RX450h s paketom luxury (ta stane 87.600 evrov), bo njegova cena presegla sto tisočakov.
Zakaj vzeti lexusa, zakaj BMW?
Za tistega, ki bi rad tehniko uporabljal brez privajanja ali odpovedovanja, ob tem pa od velikega luksuznega terenca pričakuje predvsem udobje in nekaj drugačnosti, je lexus RX450h precej boljša izbira kot X5. Ta se po drugi strani izkaže z več športnega duha, boljšim pogonom in menjalnikom ter varčevalnim potencialom, le izkoristiti ga je težko.
Foto: Miloš Milač