Tovarna FAS (Fiat Automobili Srbija) bo odpustila skoraj 30 odstotkov delavcev, pri skupno okoli 3.100 zaposlenih to pomeni okoli 900 ljudi, je za portal Autonews povedal vodja sindikata tovarne Zoran Marković. Fiat Chrysler, ki je 67-odstotni lastnik tovarne (33 odstotkov je v lasti države), novice ni komentiral.
Slaba prodaja, manj proizvodnje
Razlog za krčenje proizvodnje je slaba prodaja treh različic fiata 500L, v prvem četrtletju letos je v Evropi upadla za 16 odstotkov, na 23 tisoč vozil. V ZDA, kjer je imel Fiat s temi avtomobili velike načrte, je samo letos do maja prodaja upadla za 63 odstotkov.
Marković je za portal še povedal, da bo v kratkem odpravljena tretja izmena v tovarni, v vsaki izmeni dela 900 delavcev. Prvi sindikalist se z vodstvom tovarne pogaja o različnih možnostih zmanjšanja števila zaposlenih. Dogajanje v nekdanji Zastavi v Kragujevcu je za Srbijo zelo pomembno, saj gre za enega največjih izvoznikov v tej državi.
Kako so ogroženi dobavitelji?
V Kragujevcu svarijo, da bo krčenje proizvodnje prizadelo tudi delovna mesta pri njihovih dobaviteljih. Med slovenskimi dobavitelji FAS je daleč največji zreška družba v lasti britanske multinacionalke GKN Driveline, ki za fiat 500L, 500L trekking in 500L living izdeluje zglobne polgredi.
V Zrečah takih novic iz Kragujevca niso pričakovali
Kot nam je povedal prvi mož slovenskega GKN Drivelina Andrej Poklič, takih informacij od srbskega kupca niso pričakovali. »Dejansko smo presenečeni, iz napovedi za prihodnje mesece tega ni bilo pričakovati,« pravi Poklič. Ob tem je spomnil, da so v FAS prehodne težave že imeli v začetku tega leta, a to nanje večjega vpliva ni imelo.
V Zrečah razloga za strah ni
Čeprav so v GKN Drivelinu pričakovali, da bodo s prodajo v Srbijo ustvarili 15 odstotkov svojih prihodkov, se to zaradi rasti naročil drugih kupcev ni uresničilo. Poklič ocenjuje, da jim srbski izdelovalec novih fičkov prinese manj kot desetino vseh prihodkov. »To niso tolikšne količine, da bi nas moralo skrbeti in da jih ne bi mogli nadomestiti z drugimi kupci,« pravi Poklič in dodaja, da je prepričan, da gre v Srbiji za nihanje, ki je v tej industriji običajno.
V dveh letih nad sto milijonov
GKN Driveline, ki zaposluje 370 ljudi, je lani prihodke povečal za devet milijonov, na skoraj 69 milijonov evrov. Letos računajo, da bodo imeli 75 milijonov evrov prihodkov, v dveh letih pa načrtujejo prebiti magično mejo sto milijonov evrov prihodkov. Poklič letošnjega dobička ne želi napovedovati, lani pa mu je uspelo dobiček povečati za polovico, na 6,3 milijona evrov.
Srbi so težav vajeni
Kot je poudaril Poklič, to ni prva težava kragujevške tovarne. Že januarja letos smo poročali, da tekoči trakovi v kragujevški tovarni FAS večinoma stojijo že nekaj mesecev. Srbi, ki so verjeli napovedim ruskega predsednika Putina iz leta 2013, da bo odobril brezcarinski uvoz za najmanj deset tisoč srbskih fiatov, so bili razočarani. Povsem nepričakovano pa jim je sijajno brezplačno reklamo s papamobilom naredil papež Frančišek. Cerkveni poglavar se je namreč ob obisku v ZDA po ulicah Washingtona, New Yorka in Philadelphie popeljal prav s fiatom 500L iz Kragujevca.