»Slovenci smo posebni, saj vsak drug nov avto financiramo z lizingom. Ob tem kot kupci prevladujejo fizične osebe, ne podjetja kot drugje po Evropi,« ugotavlja direktor Summit Leasinga Mitja Otorepec, ki ima sladke skrbi - strank ima več kot virov financiranja.
Lizinški trg je v zadnjih letih dozorel, lani je, sodeč po podatkih članic Združenja bank Slovenije, še krepko, za 35 odstotkov, zrasel. Po napovedih direktorja Summit Leasinga, ene večjih lizinških družb pri nas, v prihodnje ne bo večjih sprememb. Otorepec napoveduje, da bo pri lizingu tudi v prihodnje ostal daleč najpomembnejši segment financiranje vozil, predvsem osebnih. To pa podpira tudi slovenska posebnost, da med kupci novih avtov, ki se odločajo za lizing, prevladujejo fizične, in ne pravne osebe, kot to velja v večini držav EU. Otorepec že vrsto let ugotavlja, da se delež vseh v Sloveniji prodanih vozil, financiranih z lizingom, giblje na ravni nad 50 odstotkov, kar slovenski trg uvršča ob bok najrazvitejšim avtomobilskim trgom. Tudi v kriznih časih ni bilo dosti drugače.
- Lizinške hiše v Sloveniji so lani financirale za 1,22 milijarde evrov premičnih in nepremičnin. Slovenci z lizingom financiramo večinoma avtomobile. Glede same statistike je sicer nekaj zmede. »Za to sta kriva različno število poročevalskih enot in različen zajem podatkov,« pojasnjuje Boris Bajt iz Združenja bank Slovenije. Gledano le po članicah združenja, te ustvarijo prek 80 odstotkov prihodkov, pa statistika ponuja primerljive podatke. Ti pravijo, da so članice lani financirale 1,04 milijarde evrov predmetov ali 35 odstotkov več kot predlanskim. Od tega največji delež pomenijo avtomobili in zaloge avtotrgovcev, le trije odstotki so nepremičnine. Posel z nepremičninami se je sicer izboljšal, lani so družbe ustvarile za 41,7 milijona evrov poslov, predlanskim pa le za 7,21 milijona.
Nizke obresti niso edini razlog za rast
V prid financiranju govorijo tudi trenutno zelo ugodne obrestne mere. Otorepec pa je prepričan, da nizka cena denarja še zdaleč ni edini razlog za rast lizinga, cenovna prožnost financiranja je razmeroma majhna. Kupci po njegovih besedah vse bolj cenijo celostno storitev brez tekanja od vrat do vrat, hkrati pa iščejo nove prodajne kanale, ki jih ponuja splošna digitalizacija. »Upam si trditi, da tudi ob nekoliko višji obrestni meri na našem trgu ne bi bilo večjih sprememb.«
Tudi po financiranje na splet
Kupci Summit Leasinga si v povprečju za nakup avtomobila sposodijo 12 tisoč evrov, odplačujejo pa ga od štiri do pet let. Otorepec je zadovoljen, da kupci pri izbiri lizinških hiš ponavadi upoštevajo priporočila trgovcev, saj Summit Leasing skrbi za financiranje številnih avtomobilskih znamk v Sloveniji. A to se utegne spremeniti, saj globalne in evropske smernice kažejo, da bodo kupci tudi financiranje vse pogosteje iskali in sklepali prek spleta.
Kako se znebiti presežnega povpraševanja
Teh težav Otorepec ta hip še nima, saj v zadnjem letu zaznava presežno povpraševanje po financiranju, ki je po njegovih besedah posledica končanja poslovanja nekaterih tekmecev in integracije lizinških družb v banke. Omenjeno je obseg na novo sklenjenih poslov v zadnjem četrtletju lani podvojilo, posledica je bila pospešena rast skupne izpostavljenosti na slovenskem trgu, ki je daleč presegala načrtovano. Z dodatnimi viri financiranja, ki jih v celoti zagotavlja lastnik Summitomo Corporation, družbi tej rasti ni uspelo slediti. Zato so prednost namenili partnerjem, s katerimi sodelujejo že vrsto let.
Nekaterim, predvsem neodvisnim trgovcem z rabljenimi vozili, pa so se odpovedali. Med partnerji s katerimi imajo pogodbo za financiranje novih vozil, je Summit Leasing prekinil z znamko BMW. Po besedah Itorepca so ključen razlog visoke vrednosti financiranja avtomobilov te znamke, ki so zavzemali relativno visok delež sredstev Summit Leasinga.
Za operativni lizing še slabši časi?
Med vrstami lizinga prevladuje finančni lizing, operativni ostaja v ozadju. Otorepec meni, da je ta storitev glede na svoje davčno-računovodske posebnosti rezervirana predvsem za podjetniški sektor, ki pa ima tako po številu kot tudi po vrednosti sklenjenih lizinških poslov precej manjši delež kot fizične osebe. V Summit Leasingu bodo operativni lizing v prihodnje nadgradili in partnerjem ponudili pravo upravljanje voznega parka, torej celostno ponudbo povezanih storitev, ki bi jo lahko poimenovali kot »upravljanje mobilnosti«. Prihodnje usmeritve pa bodo po sogovornikovih besedah opredeljevali tudi novi Mednarodni računovodski standardi, ki naj bi se uveljavili v prihodnjih nekaj letih. »Podjetja bodo morala tudi pri operativnem lizingu v svoji bilanci voditi predmet financiranja kot osnovno sredstvo in obračunavati amortizacijo, kar bo privlačnost tega lizinga za določen segment podjetij precej zmanjšalo.«
- Slovenski BMW je letos zamenjal finančnega partnerja, ki je skrbel za hišne lizinške in posojilne ponudbe financiranja vozil. Namesto Summit Leasinga bosta to vlogo opravljala Gorenjska banka in GB Leasing, z njima pa želi nemška znamka ponuditi boljše storitve in vzpostaviti ponudbo nakupa na enem mestu, kar bo kupcem omogočalo, da poleg nakupa vozila v prodajnih salonih opravijo tudi vse potrebno v zvezi s financiranjem, zavarovanjem in registracijo vozila.