Kateri avto, za koliko denarja, s kakšnim motorjem, opremo, kdaj, kako ga financirati in podobno so glavna vprašanja pri izbiri avtomobila za zasebne in službene namene. Pripravili smo 30 nasvetov, ki vam bodo pomagali do pametnega nakupa.
1 Odmerite sredstva, ki jih nameravate zapraviti za avto. Gotovino ali mesečni obrok, ki vašemu proračunu ne bo zadal usodnega udarca. Podjetja, razmislite tudi o poslovnem najemu, ki vključuje stroške servisov, zamenjavo pnevmatik, tudi goriva.
Upoštevajte potrebe, ne želja
2 Raziščite svoje potrebe po velikosti, zasnovi in zmogljivosti avtomobila, jih zapišite in jim sledite pri izbiri avtomobila. Želje odrinite na stran, čustva držite na vajetih, povsem izključiti jih je sicer nemogoče.
Spremljajte in pozorno berite akcije
3 Sledite akcijam in natančno preverite, kaj vsebujejo in kakšen je dejanski prihranek oziroma končna cena. Vsebina akcijskih ponudb se namreč pogosto spreminja z vidika komuniciranja. Cena, ki jo boste plačali za avto, pa le redko. Če akcijo zamudite, brez panike. Prihodnji mesec boste avto dobili za podobno ceno. Trgovci postavljajo roke trajanja zaradi pospeševanja prodaje, le redko je drugače.
Raziščite trg
4 Ceno za enak avto preverite pri vsaj treh prodajalcih. Podjetja pa naredite razpis s čim jasnejšimi tehničnimi zahtevami, da dobite najboljšo ponudbo.
Prva ponudba je šele začetek
5 Ko dobite ponudbo, naročite jo po telefonu ali elektronski pošti, prodajalca obiščite še v salonu in si izpogajajte še boljše pogoje - nižjo ceno, brezplačno opremo ali servise. Če vas ne bo želel izgubiti, danes si trgovci tega res ne morejo več privoščiti, vas ne bo zavrnil.
-50 je lahko dražje kot -40
6 Ne glejte le na višino popusta, pomembna je končna cena. Prodajalec lahko umetno dvigne ceno avta na ceniku - ta ni zapečaten, cene so le priporočene -, poveča popust, avto pa je lahko vseeno dražji kot pri drugem trgovcu. Pri nakupu večjega števila vozil se bo trgovec po pomoč zatekel k svojemu dobavitelju - distributerju. Računate lahko na še boljše pogoje nakupa.
Ko jim teče voda v grlo ...
7 Avto kupujte ob koncu meseca, ko vam trgovci zaradi doseganja mesečnega načrta morda namenijo še kakšno ugodnost.
Fenomen letnika še živi
8 Avto kupujte konec leta, če ga seveda ne potrebujete prej, saj so takrat nekateri avtomobili še nekoliko cenejši. Čeprav je merilo za letnik avta prva registracija, in ne datum izdelave, je fenomen starega letnika ostal. Spodbujajo pa ga predvsem trgovci znamk, ki želijo ob koncu leta pospešiti prodajo.
Ne čakajte na maj
9 Čeprav denimo spomladi pride nov model vašega izbranca, ta ni nujno boljša izbira. Stari modeli so lahko z vidika zanesljivosti celo še boljši, saj so v dolgih letih preboleli vse otroške bolezni, na stara leta pa so izgubili nekdanji blišč in tudi ceno. Zakaj pa mislite, da je Citroën več kot deset let prodajal xsaro picasso, in to odlično?!
Prvi ali drugi, le da je nov
10 Ne bojte se že registriranih in nato odjavljenih avtov z nič kilometri - so le primer, kako še za nekaj sto ali celo tisoč evrov ceneje kupiti nov avtomobil. To, da boste uradno drugi lastnik, v resnici pa boste prvi, naj vas ne moti. Pametnega kupca, ki bo po petih letih kupil avto od vas, pa tudi ne bo. Trgovec vas s takšnim avtom ne želi opehariti. Avto je registriral, da je dosegel mesečni načrt in tako morda pridobil dodaten bonus, ki ga lahko pretopi v nižjo ceno.
Lizing ni bavbav
11 Nekateri se nakupa prek lizinga otepajo kot hudič križa. Ali jih moti nelastništvo avta ali strah pred tem, da bi jim ga lizinška hiša zasegla, ni povsem jasno. A lizing in posojilo sta lahko elegantna rešitev težave mobilnosti, še zlasti z vidika predvidljivosti mesečnih stroškov in seveda takrat, ko avta pač ne morete v celoti plačati z gotovino. Tudi pri lizingu ali posojilu ne sprejmite prve ponudbe, pogajajte se, raziščite trg!
Garancija že, kaj pa njena vsebina?
12 Pozorno preberite garancijske pogoje. Daljša garancija je velika dodana vrednost, nepoznavanje podrobnosti pogojev ter razlike med kritji tovarniške garancije in jamstvom, ki ga ponuja prodajna mreža, pa vam lahko zagrenijo življenje in podražijo nakup.
Servis: koliko in kako pogosto
13 Pozanimajte se o ceni in pogostosti rednih servisov, razlike so precejšnje. Ni redkost, da imajo imenitne znamke poceni servise, tiste manj imenitne pa drage.
Kaj pa, ko poči?
14 Dokler je pločevina cela, mehanske napake pa krije garancija, je vse v redu. Ko pa poči, je treba po nakupih rezervnih delov. Njihove cene pa so, glede na znamko in tudi model, zelo različne.
Tudi hlače pomerite ...
15 Avto si vselej oglejte v živo, če je le mogoče, ga preglejte, preiščite in pretipajte. Morda vas bo kaj tako motilo, da ne boste mogli živeti z njim.
... in se pretegnite
16 Vsaj na kratko ga preizkusite - po nakupu bo prepozno ali pa zelo drago, če ga boste hitro zamenjali za drugega. Takšni primeri niso osamljeni, pravijo trgovci.
Dizel ali bencin?
17 Nizka cena je relativna tudi pri izbiri motorja. Bencinski motorji so vselej cenejši od dizelskih, a stroški lastništva avta z dizelskim motorjem so zaradi nižjih stroškov goriva in manjšega upada vrednosti lahko nižji. Zato si naredite natančen izračun, kdaj se vam doplačilo za dizel splača. Dizelski motorji imajo tudi drugačne lastnosti kot bencinski, so denimo bolj prožni, zato prijetnejši za vožnjo. Določene prednosti imajo tudi sodobni bencinski motorji. Preizkusite oba.
Eko se splača
18 Vam je vseeno za okolje, se požvižgate na izpuste ogljikovega dioksida? Vseeno iščite avto z majhnimi izpusti, če premija za ta privilegij seveda ni previsoka, saj je ta manj obdavčen, ima manjšo porabo in je čez nekaj let vreden več kot njegov požrešni dvojček.
Ne zavračajte hibridov
19 Hibridi se marsikomu zdijo eksotični, a so v praksi izjemno prijetni in nezahtevni za uporabo, tudi zelo varčni, če sprejmete njihov način vožnje. Ko tehtate med dizelskim in bencinskim motorjem, na seznam dodajte tudi hibrid in ga preizkusite. Marsikateri kupec se h klasičnim strojem ne vrne nikoli več.
Stiska elektrike
20 V zadnjih letih smo veliko pisali o stiskah, ki jih lahko prinesejo električni avtomobili, gre predvsem za »range anxiety« oziroma strah pred prazno baterijo. Danes pa je v pravih razmerah zelo uporaben tudi električni avto, če vam ni težko načrtovati in življenja vsaj delno prilagoditi tej tehnologiji.
Ne bojte se elektronike
21 Elektronika je sicer lahko muhasta, a danes si sodobnega avtomobila brez te ne predstavljamo več. Motorju zmanjšuje žejo, kolesom preprečuje zdrse, vozniku pa lajša življenje za volanom.
Bojte se samega sebe
22 Zračne blazine, zavorni ABS in stabilizacijski sistem ESP resda niso tako seksi kot velika aluminijasta kolesa in dvojni dimnik pod zadkom. A ko bo šel avto po svoje, bodo ti dodatki odslužili vsak vložen cent.
Nezvestoba ni greh
23 Blagovna znamka avtomobila naj bo le za okvirno predstavo, kaj lahko od avtomobila pričakujete z vidika tehnologije, varnosti in udobja. Tudi kako dobro ga boste prodali čez nekaj let. Nikakor pa se blagovne znamke ne oklepajte za vsako ceno, saj vas zvestoba lahko prikrajša za še boljši avto, ki ima pač drugačen znak na nosu. Danes so razlike med avtomobili različnih znamk manjše kot nekoč, vgrajenih imajo vse več enakih delov.
Brez muje se poceni ne zavaruje
24 Zavarovanje, AO, AO+ in (svetujemo še) kasko vam lahko uredi trgovec. Ni pa nujno, da je to najcenejša možnost. Zato se obrnite še na zavarovalniškega agenta in si izpogajajte ugodno ceno. S to ponudbo pa poskusite še vsaj pri dveh zavarovalnicah. Ob tem razmislite o odkupu prve škode. Malo večji vložek se vam bo morda povrnil v obliki nezmanjšanega bonusa po morebitni nesreči. O tem, kako pridobiti najugodnejše avtomobilsko zavarovanje, smo s skrito kamero preverjali v julijski reviji Moje finance (Skrita kamera: barantali smo za Mitjevo avtomobilsko zavarovanje).
Laž ima kratke noge
25 Pri pogajanju za ceno z različnimi prodajalci ne uporabljajte izmišljenih cen. Prodajalci iz različnih trgovskih hiš se med seboj poznajo, hkrati poznajo sestavo cene z maržo vred, zato vas bodo hitro spregledali.
Poceni je lahko drago
26 Ne kupujte po pravilu najnižje cene. Avto z dna cenika je praviloma, a ne vedno, zelo skromno opremljen. Tako skromno, da boste z njim nezadovoljni, hkrati ga boste po nekaj letih z veliko muko in za manj denarja prodali novemu lastniku.
Od »viška« boli glava
27 Ne kupujte prebogatih paketov opreme, čeprav se ti na prvi pogled zdijo ugodni. Nekaterih delov opreme ne boste nikoli potrebovali oziroma bodo celo moteči. Usnjeni sedeži so denimo manj prijetni od sedežev iz blaga, saj so poleti vroči, pozimi pa hladni. Strešno okno pri večini avtov zniža streho, velikani boste njene ostre robove spoznavali vsak dan znova.
Lepa kolesa, lepi stroški
28 Fenomen aluminijastih platišč bo večno živel. Pri avtu nižje vrednosti pa se poskusite prepričati, da jih ne potrebujete. Skromen prihranek pri masi boste drago plačali pri ceni, pozimi bodo takšna kolesa bolj občutljiva za udarce...
Pasti bogatih paketov
29 Ko se sprehajate po seznamu serijske opreme avtomobilov, ne glede na motor, bodite pozorni na velikost koles, saj to močno vpliva na strošek pnevmatik. Za 17-palčna kolesa boste seveda plačali precej manj kot za 19-palčna. Ne pozabite, v štirih letih boste potrebovali dva kompleta pnevmatik.
Tudi kralji zavojev ne znate vsega
30 Obnovitev znanja vožnje na kakšnem tečaju znotraj ograj poligona je koristna tudi za tiste, ki imajo za seboj veliko varno in spretno prevoženih kilometrov. V dolgih letih vozniškega staža vozniki radi pozabimo na kakšna pravila in resnice.