Čarobno okolje Goriških Brd, suho in ne pretoplo vreme, nešteti zavoji med briškimi griči in praktično nič prometa. Bere se kot popoln scenarij za preizkus vozniške odličnosti, ki jih s svojim ugledom obljublja vznemirljiva, zmogljiva, cenovno dostopna in predvsem uživaška avtomobilska ikona - Mazda MX-5.
Visoka pričakovanja in povečan srčni utrip je mala Japonka upravičila že na prvi pogled, za volanom in zgoraj brez pa mnoge moške in eno žensko ponesla do nirvane. Le kdo bi se ji lahko uprl? Približno 20 Slovencev letno gotovo ne.
Popularna in z nazivom Svetovni avto leta ovenčana Mazda MX-5, ki je do zdaj našla prek 950 tisoč kupcev, je pri nas na voljo za 23.990 evrov (osnovna izvedenka Emotion s šibkejšim 1,5-litrskim motorjem s 96 kilovati) pa vse do 31.490 evrov, kolikor stane najbogatejša Revolution Top z 2,0-litrskim motorjem s 118 kilovati. Vmes so še Challenge, Attraction in Revolution, na voljo je sedem barv.
Z vrnitvijo h koreninam Mazda MX-5 namreč uteleša vse tisto, zaradi česar je ta legendarni roadster zaslovel: čvrsta drža in stabilna lega (nizko težišče), občutek igrivosti in lahkotnosti (razmerje razporejene mase zaradi vzdolžno nameščenega motorja spredaj in pogona zadaj namreč ostaja idealno, v razmerju 50:50) ter seveda oblika, ki navduši. Kot da je vedno pripravljena na skok.
Mazda je v MX-5 prenesla vse tisto, kar premore njihova uveljavljena oblikovalska filozofija KODO, s katero posnemajo gibanje in vitalnost. MX-5 z napetim in roadstersko klasičnim dolgim pokrovom motorja ter kratkim in zaobljenim zadkom deluje dinamično in samozavestno, njeno poslanstvo pa je uživanje v zavojih. K temu pripomorejo tudi kompaktnejše mere, skupna dolžina (391,5 cm) in medosna razdalja (231 cm) sta nekoliko krajši, kljub temu pa je avto prostornejši.
Inženirji so se posvetili tudi preglednosti med vožnjo. Pokrov motorja iz aluminija je postavljen nižje, stebrička A in okvir vetrobranskega stekla in stebrička pa so pomaknjeni bolj nazaj in tanjši S tem zagotavljajo panoramski razgled z večjo preglednostjo nad pogoji v prometu in oborbnim gibanjem. Voznikov pogled obenem sledi liniji v barvi karoserije iz notranjosti skozi vetrobran na visoko dvignjena blatnika, ki poskrbita za mišičasto podobo ter zaznamujeta skrajni bočni točki vozila.
Čeprav je MX-5 lepa tudi z dvignjeno platneno streho (v črni barvi), se veliko bolje počuti brez nje. Za nekajsekundno slačenje zadostuje že hiter in enostaven poteg kar iz vozniškega položaja - tudi pri višjih hitrostih. Roadster namreč uteleša občutek odprtosti, uživanje ob vožnji zgoraj brez kjerkoli in kadarkoli pa hitro zasvoji. Protivetrni ščitnik pri tem zagotavlja prijetno vožnjo, če pa vas na poti preseneti kaka ploha, se boste brez težav pokrili tudi pri hitrosti 60 km/h.
"Najprej kava ali vožnja?," je bilo bolj retorično vprašanje Mazdinega zastopnika, ključ rdeče MX-5 pa edina stvar, ki nas je tisti hip zanimala. Navdušenje nad novinko se v športno-elegantni notranjosti še okrepi. Sodobna armaturna plošča ob nekaterih ergonomskih izboljšavah ostaja preprosta ter podrejena simetričnosti in športnosti.
Prepoznavno Mazdino okolje, kakovostni materiali in izdelava, z umetnim usnjem prevlečena armaturna plošča, odlična usnjena športna sedeža Recaro obrobljena z rdečimi šivi (Recaro (oprema Revolution Top), vmes športno kratka ročica 6-stopenjskega ročnega menjalnika, pred očmi stilsko dodelani merilniki s tistim za vrtljaje postavljenim za volan z majhnim premerom hipoma ustvarijo odlično vzdušje za vožnjo.
Pedali (zavorni je za 27 mm bolj pomaknjen proti sredini in s tem bliže pedalu za plin), krmilni elementi (volan in menjalnik), merilniki in vsa oprema so namreč optimalno razporejeni, da vozniku omogočijo ohranjanje vzravnanega položaja in udobja pri vožnji. Pri Mazdi so v MX-5 vgradili tudi skupeh tehnologij Skyactiv, ki so jih povezali z njihovo "strategijo gramov" ter s tem omogočili znižanje lastne mase vozila za več kot sto kilogramov.
Razlika pri le dobro tono težkem vozilu je občutna. Inženirji so grame prihranili pri obdelavi materialov (luknje, valoviti rezi), z izdatnejšo rabo jekla z visoko natezno trdnostjo ter aluminija. Poleg motornega pokrova je takšen tudi prtljažni, iz aluminija pa sta še prednja blatnika in ojačitve prednjega in zadnjega odbijača, zmanjšali pa so tudi maso platnene strehe.
Za zabavni del v MX-5 poskrbi kvalitetno Bose ozvočenje z 9 zvočniki, po dva sta v vzglavnikih, in 7-palčni zaslon na dotik z navigacijo, za udobje (samodejna) klima, za varnost pa ob togi karoseriji ter sprednjimi in stranskimi zračnimi blazinami še nabor varno-asistenčnih sistemov i-ActiveSense (sistem za samodejno zaviranje v sili, sistem za nadzor mrtvih kotov, opozorilo na promet za vozilom, sistem opozarjanja na zapuščanje voznega pasu, prilagodljiv LED žarometi, samodejno upravljanje dolgih luči).
S pritiskom na gumb se zamolklo zbudi 2,0-litrski atmosferski bencinski štirivaljnik s 118 kilovati oziroma 160 »konji« in tehnologijo Skyactive, ki je postavljen bliže sredini vozila. Kotički ust že silijo proti ušesom, zvok atmosferca je namreč zelo dober, z naraščanjem vrtljajev pa prerašča v simfonijo. Mazdini inženirji so ga zares vrhunsko uglasili, ob takšnem orkestru se tudi kvalitetno ozvočenje zdi odveč.
Navdušenje že po nekaj sto metrih nadgradi menjalnik. S kratkimi hodi in lahkotnim občutkom se zdi kot ustvarjen za uživaško vožnjo, obenem je natančen in odziven. Streho nemudoma porinemo za sedeže, veter in nebo nad glavo okrepita občutek svobode, nizek položaj sedenja, zvok motorja in prijeten hrup iz vedno dvojnih izpušnih cevi pa vzbudijo prvinska čustva, s pomočjo katerih se mimogrede zlijemo z avtomobilom in cesto. V MX-5 je čutnost res tista, ki močno šteje.
Igrivo in zabavno MX-5 namreč že od samih začetkov spremlja sledenje japonski filozofiji Jinba Ittai (jezdec in konj sta kot eno), s katero so pri Mazdi vso pozornost usmerili na povezanost voznika z avtomobilom. Kultni roadster je s tem še dodatno prilagojen za čimboljšo odzivnost in vestno sledenje vsakemu voznikovemu ukazu, za kar poskrbijo tudi izboljšave vzmetenja in krmiljenja.
Podvozje je v osnovi tehnično podobno prejšnjemu, torej z dvojnimi prečnimi vodili spredaj in z večtočkovnim vpetjem zadaj. Mazda je nekoliko optimizirala delovanje vzmetenja in blažilnikov, vendar je raven oprijema ostala takšna kot prej - ob odločni vožnji torej blizu meje zdrsa, z izklopljeno stabilnostno elektroniko pa se prava zabava šele začne. MX-5 namreč stremi k uživanju v zavojih, vozniška izkušnja pa te hitro zasvoji in namesto za prihod na cilj se odločiš za nov krog.
Pri tem med ovinki niti ni toliko važno, ali je pod motornim pokrovom močnejši G160 ali šibkejši G130 motor - oba sta odlična in tako z enim kot drugim ne morete zgrešiti, zapovrh pa ponujata tudi nekaj paše za oči.
Močnejši agregat zmore največ 200 Nm navora pri 4600 vrtljajih in najvišjo moč 160 konjev pri 6.000 vrtljajih v minuti.
Z njim MX-5 z mesta do 100 km/h pospeši v 7,3 sekunde ter doseže najvišjo hitrost 214 km/h. Šibkejši ponudi največji navor 150 Nm pri 4800 vrtljajih, moč 130 konjev pa na pašo spusti pri 7000 vrtljajih. Stotico doseže po 8,3 sekunde, najvišja hitrost znaša 204 km/h.
Če se po jutru dan pozna, potem se kultna mala Japonka že ne bi mogla bolje predstaviti na slovenskih cestah. Pri Mazdi so pripravili vrhunsko kombinacijo, ki se ji nihče ni mogel prav dolgo upirati. Njene ključe smo si tako podajali kot za stavo, kosilo in sproščeni pogovori so bili postavljeni na stranski tir, MX-5 pa se je na vsake toliko časa nazaj vrnila dodobra razgreta in seveda pripravljena na novo porcijo zabave.
Na koncu smo si bili precej enotni, da je na svetu gotovo precej avtomobilov, ki so večji, hitrejši in močnejši, a da so med njimi redki, ki te zapeljejo že v prvem ovinku in kjer vsaka vožnja pomeni novo pustolovščino. Nova MX-5 je v tem res izkušena profesionalka, v njeni družbi pa mimogrede pozabite na čas in obveznosti.
Foto: Matej Kačič, Mazda