Domagoj Djukec, direktor zunanjega oblikovanja pri BMW, ima hrvaške starše, rojen pa je v Nemčiji. Dizajn mu je bil položen v zibelko, saj pravi, da se z njim dejansko ukvarja že vse življenje. Kot otrok je risal avtomobile, pozneje pa spoznal, da lahko s tem tudi kaj zasluži, zato se je vpisal na Univerzo v Pforzheimu, kjer je študiral tudi Robert Lešnik. Volkswagnov štipendist se je sprva zaposlil pri Volkswagnu v Španiji, nato je prestopil v Francijo k Citroënu, kjer je bil med drugim odgovoren za oblikovanje poslovnega modela C5. Ker je rojen v Nemčiji, je tam iskal tudi naslednjo službo. Pravi, da je imel srečo, saj je BMW prav takrat začel snovati avtomobile s prednjim pogonom. Ker je imel s takšno zasnovo avtomobilov veliko izkušenj iz Citroëna, ga je šef oblikovanja BMW Adrian Van Hooydonk vzel v službo in ga postavil za kreativnega direktorja nove generacije tovrstnih BMW. Po dveh letih je napredoval na položaj direktorja zunanjega oblikovanja BMW, ta oddelek pa vodi še danes.
Zasedate enak položaj pri BMW kot Robert Lešnik pri Mercedes-Benzu. Torej ste njegov neposredni tekmec?
Deloma je to res, toda kljub nasprotnemu mnenju javnosti BMW in Mercedes-Benz ne nagovarjata istih kupcev. Kupci, ki si želijo mercedes-benza, bodo ostali pri tej znamki, enako je pri BMW. Tudi oba najbolj prestižna, mercedes-benz S in BMW 7, sta zelo različna. Prvi igra na status, naš predstavnik pa na dinamiko.
Pa vendar, BMW 2 active tourer s prednjim pogonom in mercedes-benz B ciljata na iste kupce.
V tem primeru je to res. Tu smo zelo uspešni, saj smo 20 odstotkov kupcev prevzeli prav Mercedes-Benzovemu modelu B. Oba modela nagovarjata kupce, ki v zrelih letih iščejo status, hkrati pa se ne želijo odreči udobju, okretnosti, višjemu položaju ... pri BMW 2 active tourerju pa dobijo še dinamiko.
Značilnost BMW je tudi oblikovanje, prilagojeno zadnjemu pogonu?
Kupcem je danes popolnoma vseeno, kje ima avto pogon, saj vse težave rešuje elektronika. Gre morda le še za estetiko, za drugačne proporce, denimo daljši motorni pokrov, krajši zadek in podobno. Je pa res, da nas številni tekmeci kopirajo z oblikovanjem, značilnim za zadnji pogon, čeprav so gnani spredaj, saj izraža prestiž. Pri BMW ne gre le za videz, pogon na zadnja kolesa nam omogoča tudi boljšo razdelitev mase med obe osi, kar je seveda pomembno za stabilnost in športne vozne lastnosti.
A nova generacija, tudi športnih BMW, bo temeljila na prednjem pogonu ...
To je sicer res, a pri športnih različicah, denimo naslednji generaciji novega BMW M2, bomo ohranili zadnji pogon. Pri drugih, ki so bolj praktični, pa je boljša izbira prednji pogon, ki omogoča boljšo izrabo prostora.
Opazil sem risbe novih modelov, denimo serije 5 pa tudi aktualne serije 7. Zdi se mi, da delate majhne korake pri dizajnu, da ste dosegli zid trenutnega oblikovalskega jezika.
Pri seriji 7 smo bili vselej previdni, saj so kupci tega modela zelo tradicionalni in bolj drznih potez niti ne bi sprejeli. Nova serija 5 bo že malo bolj drzna, saj po njej posegajo mlajši kupci. Še dlje gremo pri seriji 3, ki je najbolj športen model v naši ponudbi. Pri oblikovanju novih modelov vselej pazimo, da bodo na prvi pogled prepoznavni kot BMW. Veliko navdušencev sanja o naši znamki. Ko jim enkrat uspe vstopiti v naš svet, jim moramo ponuditi tisto, o čemer so sanjali, ne nekaj povsem drugega. Tudi iphone in Louis Vuitton na tem področju delata majhne korake. Pri Mercedes-Benzu je drugače, ta znamka je morala narediti oblikovni preskok, saj je prodajno zaostajala za nami in za Audijem, mi pa smo še vedno na vrhu lestvice najbolje prodajanih prestižnih znamk na svetu.
BMW 7 je precej manj uspešen od mercedesa S, prodate le tretjino količine svojega tekmeca.
Tukaj res zaostajamo, a to vseeno ni razlog, da bi povsem spremenili oblikovalski jezik in zasnovo serije 7. Je preveč tvegano, s spremembami bi razočarali tudi svoje trenutne kupce, ki pričakujejo stabilnost tudi na področju oblikovanja. Razlika med nami in tekmecem je tudi v tem, da BMW 7 predstavlja sodoben luksuz in vrhunsko tehniko, mercedes-benz S pa poudarja predvsem razkošje. Z razredom S so se vselej vozili diktatorji, politični veljaki ne glede na trg. Mercedes-Benz ima tudi precej daljšo zgodovino prestižnih limuzin, zato se trgu predstavljajo popolnoma drugače. Merilo uspeha prodaje BMW serije 7 je le prodaja glede na prejšnjo generacijo, ne pa primerjava z mercedesom S.
Oblikovanje je povezano tudi z nekaterimi zakonskimi omejitvami. Kako jih bi občutite?
Poudaril bi predvsem eno posebnost, ki se ji moramo vsakič znova prilagajati. ZDA imajo zgolj za uvožene avtomobile poseben predpis, da mora biti spodnji del maske šest centimetrov bolj izbočen od zgornjega in izdelan iz čvrstejšega materiala. Te pogoje upravičijo z varnostnimi standardi, zanimivo pa je, da ne veljajo za domače proizvajalce, niti za modele BMW X, ki jih izdelujemo v ZDA. Drug primer je Kitajska, ki za leto 2018 pripravlja kopico varnostnih predpisov, ki bodo prav tako močno vplivali na oblikovanje, a spet zgolj za uvožene, ne domače avtomobile. Tako posamezni trgi dajejo prednost domačim znamkam, drugim pa otežujejo posel. BMW serije 5, 7 in druge modele moramo zato zasnovati in oblikovati tako, da bodo ustrezali predpisom po vsem svetu.
Kaj pa, ko gre za materiale, kako vplivajo na obliko avtomobila?
Aluminij je najteže oblikovati. Plastika je preveč občutljiva za temperature v določenih delih sveta, karbonska vlakna pa je težko obdelovati oziroma jih moramo ojačati z drugimi materiali. Pri končnem izdelku moramo doseči, da kupec ne vidi, katere materiale smo uporabili, ti se morajo enotno vklapljati v obliko.
Še nekaj mesecev je do razkritja nove serije 5. Katere poteze bodo podobne denimo seriji 7?
Tega vam ne smem razkriti. Brez dvoma pa boste pri novi seriji 5 opazili bolj športne poteze kot pri sedmici.
Kateri pa je vaš najbolj priljubljen model BMW?
Od novejših vsekakor M4 s popolnimi razmerji karoserijskih oblin, od starejših pa 635 CSi, tega tudi vozim. Oba modela imata idealne poteze prednjega dela, strehe, zadka ...
Če ne bi delali za BMW, katere avtomobile bi najraje oblikovali?
Zame ni alternative. Vselej sem sanjal le o BMW in nobeni drugi znamki.
Pogosto obiskujete Hrvaško?
Ja, kar pogosto. Sorodnike imam v Čakovcu, najpogosteje pa grem v Opatijo za nekaj dni, na dopust. Sicer pa se v Nemčiji, kjer sem se rodil, zelo dobro počutim. Velja pa, da bolj ko grem proti jugu Nemčije, bliže sem naravi, goram, poljem, bolje se počutim.
Foto: Milos Milac