Toplejše vreme in zakon voznikom že dovoljujeta, da s svojih jeklenih konjičkov snamejo robate zimske škornje in jim nadenejo lahka poletna obuvala. Kako se odločiti med široko in pestro ponudbo?
V pomoč vam je lahko tudi veliki letni test pnevmatik. AMZS je v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi tudi tokrat preveril lastnosti letnih pnevmatik in preizkusil 32 različnih - ene pri tem nikakor ne priporočajo, dve pa z omejitvami.
Zakaj zimska guma ni dobra odločitev
Zimska guma je namreč mehkejša od letne v celotnem območju površine oprijema. To pomeni, da je poleti zaradi neštetih lamel v boku gume, te se pretirano zvijajo, preprosto premehka. Vse to povzroča, da je meja vsakega zdrsa gume precej nižja kot pri letnih pnevmatikah, posledica je daljša zavorna pot, v ovinku in ob zamenjavi smeri avto prej zdrsne. Ob tem se zimska guma poleti tudi hitreje izrabi ter posledično povzroči slabši stik s cesto. Voznik lahko zimsko gumo pri poletnih 30 stopinjah Celzija uniči v nekaj mesecih ali celo tednih, če pretirava s pritiskanjem na plin.
Obrabljene pnevmatike so nevarne
Nevarnost za voznika in druge udeležence v prometu pa pomenijo tudi obrabljene pnevmatike, saj ob manjšemu profilu tekalna površina ni več zmožna odvajati vode, zato je nevarnost večja predvsem pri vožnji ob dežju.
Zakonsko najnižji še dopustni profil za letne pnevmatike je 1,6 milimetra, vendar je to za inštruktorje varne vožnje premalo. Kot pravijo, za pnevmatike obstaja osnovna formula 4x4x4, kar pomeni štiri enake pnevmatike z ne manj kot štirimi milimetri profila in ne starejše od štirih let. Pnevmatike so narejene iz naravnega materiala in se z leti starajo, tako postajajo vedno bolj trde.
Na kaj biti pozoren ob nakupu
Tudi zato je dobro gume redno menjati, pri tem je treba paziti, da se ujemajo s premerom, ki ga podpira vaše vozilo. Med seboj se razlikujejo tudi po širini, preseku, indeksu nosilnosti (največja dovoljena obremenitev pnevmatike), hitrostnem razredu (največja dovoljena hitrost) in namenu uporabe, vse dovoljene tipa za vaše vozilo pa najdete v homologacijskem kartončku ali pa za nasvet povprašajte vulkanizerja.
AMZS test letnih pnevmatik 2016
Med najboljše na AMZS velikem testu so sicer uvrščene zgolj pnevmatike brez kakšne posebno šibke točke - če pnevmatika v eni kategoriji (suha in mokra cesta, obraba, merijo tudi glasnost tako zunaj kot v potniški kabini) ni na dovolj visoki ravni, potem dobi slabšo oceno. Skupna ocena namreč ni izračunano matematično povprečje, temveč je odločilna najslabša ocena. Zakaj? Zato, ker so za uporabnika pomembne vse lastnosti pnevmatike, saj ne more izbirati, v kakšnih razmerah se bo vozil, hkrati pa je treba upoštevati tudi primerjavo z drugimi pnevmatikami.
Dimenzija 185/65 R15
Med 16 preskušenimi pnevmatikami dimenzije 185/65 R 15 hitrostnega razreda H (do 210 km/h) z oznako najmanj C za oprijem na mokrem, ki jih največ uporabljajo majhni avtomobili, pa tudi nekateri avti nižjega srednjega razreda, jih je po testih AMZS kar sedem dobilo oceno dobro oziroma zelo priporočljivo, šest pnevmatik je dobilo oceno zadovoljivo oziroma priporočljivo, ena pnevmatika je dobila oceno pomanjkljivo oziroma priporočljivo z omejitvami, ena pnevmatika pa je dobila oceno slabo in njena uporaba ni priporočljiva.
Večina pnevmatik, ki je dobila skupno oceno zadovoljivo, si je to "prislužila" z nekoliko slabšimi lastnostmi na mokri cesti, so pojasnili na AMZS. Med njimi je bila tudi Michelinova pnevmatika energy saver+, ki se sicer odlikuje z najmanjšo obrabo in porabo goriva - razlika med njo in najslabšo Nankangovo pnevmatiko znaša 4,1 odstotka, kar pomeni 2 decilitra na 100 km.
Nankangova pnevmatika ima največjo porabo goriva med vsemi preskušenimi pnevmatikami, na mokri cesti pa so njene lastnosti slabše od vseh tekmic razen ene in so zadostovale le za oceno pomanjkljivo.
Na dnu je bila pnevmatika GT radials champiro VP1, ki je že na suhi cesti pokazala izrazite slabosti, na mokri cesti pa so njene lastnosti enostavno slabe in zato je seveda tudi skupna ocena lahko zgolj slabo.
Dimenzija 225/45 R 17
V dimenziji 225/45 R 17, ki jo uporabljajo avtomobili srednjega razreda, so preskusili 16 različnih pnevmatik hitrostnega razreda Y (do 300 km/h) in z oznako za oprijem na mokrem najmanj C. Štiri pnevmatike se dobile oceno dobro oziroma priporočljivo, enajst jih je dobilo skupno oceno zadovoljivo oziroma priporočljivo, ena pnevmatika pa je dobila oceno pomanjkljivo in je njena uporaba priporočljiva le ob upoštevanju omejitev zaradi lastnosti pnevmatike.
Kot zelo uravnotežene pnevmatike na visoki kakovostni ravni so se izkazale Continentalova pnevmatika contisportcontact 5, Esa-Tecarjeva spirit 5 UHP, Pirellijeva P zero in Vredesteinova ultrac vorti, vse štiri pa so dobile oceno dobro. Continentalova pnevmatika se je izkazala z najboljšimi lastnostmi tako na suhi kot na mokri cesti, pnevmatika švicarskega izdelovalca ESA-Tecar pa z najmanjšo porabo goriva - razlika med njo in najslabšo Yokohamino pnevmatiko znaša 7,4 odstotka, kar pomeni razliko v porabi 4 decilitre goriva na 100 km.
Med enajstimi pnevmatikami, ki so dobile oceno zadovoljivo, jih je večina - kar devet - to oceno dobilo zaradi slabših lastnosti na mokri cesti, le Uniroyalova pnevmatika je takšno skupno oceno dobila zaradi lastnosti na suhi cesti, Michelinova pnevmatika pa zaradi večje obrabe. Nekaj pnevmatik, med njimi tudi Savina intensa UHP, se je po lastnostih na mokri podlagi zelo približalo stopnji višji oceni.
Edina pnevmatika, ki je dobila oceno pomanjkljivo, je Maxxisova victra sport VS01, ki je še za stopnjo slabša na mokrem, še zlasti pri vodljivosti.