Za elegantni in praktični štirivratni kupe BMW 4 gran coupe bi lahko dejali, da je že naš stari znanec - pred časom smo 420d preizkusili v športnejši različici Sport line ter z zmogljivim bencinarjem v 428i -, a vendar nas ob vsakem srečanju znova preseneti in prevzame. Tudi če ima pod motornim pokrovom že preizkušeni 2,0-litrski dizel s 186 "konji", večkrat pohvaljeni štirikolesni pogon xDrive ter odličen 8-stopenjski samodejni menjalnik.
Stilsko obliko in uporabnost, ki jo za potnike na zadnji klopi prinaša dodaten par vrat na boku (brez okvirjev) ter za prevoz predmetov praktična peta vrata na zadku, namreč lahko nadgradijo še všečna temna metalik barva, prestižno bež usnje v notranjosti, številni varnostno-asistenčni sistemi, ki lajšajo vsakodnevno vožnjo ter okusni kromirani detajli Luxury paketa.
Ti so skupaj z atraktivnimi platišči tokrat poudarili predvsem eleganco nišne bavarske štirice in morda kar malce zameglili potrebo po kakšnem večjem avtu.
Serija 4 gran coupe ima sicer enako medosno razdaljo kot limuzina serije 3 (281 cm) in v dolžino meri toliko kot kupe serije 4. Nemci so tako v 464 centimetrov dolžine in 183 centimetrov širine vnesli kar nekaj šarma, daljša strešna linija glede na dvovratno serijo štiri - streha je za 12 milimetrov višja in za 112 mm bolj razpotegnjena - pa ob tem ponuja dovolj prostora za dva potnika na zadnji klopi.
Srednji del klopi je namreč izbočen, zato se tretji potnik lahko pelje bolj za silo, čemur pri BMW pravijo postavitev 4+1. Vstopanje in izstopanje na zadnjo klop je zaradi dodatnega para vrat bolj udobno kot pri kupeju, a ker so kratka in kot odpiranja dokaj majhen, čudežev le ne gre pričakovati.
Lahkotno kot peresce se skupaj s steklom - kot pri kombilimuzinah - dvigne zadnji pokrov, saj je serijsko podprt z elektriko. Doplačati je treba le za pametno odpiranje s pomikom stopala pod zadnjim odbijačem in ključem v žepu.
Prtljažnik je s 480 litri za 35 litrov večji od tistega v dvovratni štirici in brez težav pogoltne otroški voziček, šest zabojev vode ali dve torbi za golf, s podrto zadnjo klopjo (deljiva v razmerju 40:20:40) pa naraste na spoštljivih 1.300 litrov, kar je za takšen avto brez dvoma velik adut.
Z BMW 4 grancoupe so v Münchnu pred dobrim letom sicer zapolnili še eno tržno nišo ter obenem uspešno odgovorili na Audijev A5 Sportback in Mercedes CLA. Številke pravijo, da si štirivratni kupe omislil vsak četrti kupec serije 4.
Zaradi privlačne oblike in uporabnosti, ki jo prinaša dodaten par vrat na boku, se namreč pogosto zgodi, da se nanj "prilepi" tudi takšen, ki je imel na nakupovalnem seznamu limuzinsko trojko - in za GC ob tem zapravi šest dodatnih evrskih tisočakov. Tudi na račun bogatejše serijske opreme, privlačna oblika in s tem opaznost pa sta tudi vredna svojega denarja.
Testna štirica se je parkirana namreč pogosto znašla v objektivu mobilnikov mlajše pa tudi nekoliko zrelejše populacije, na cesti so ji s pogledom radi sledili tudi vozniki dražjih vozil, ob njej pa so se zvezdavo drenjala tudi dekleta. Ko smo omenili ceno (47.000 evrov za osnovno oziroma 61 tisoč za testno), so si v šali izdelale neko nespodobno računico, na vsak način pa so Bavarci s svojim štirivratnim kupejem poskrbeli za vpadljivost in širše zanimanje ljudi.
Kdor ga je zamudil na parkirišču, manjšega gran coupeja (Bavarci imajo v hiši namreč še večjo šestico) gotovo ni spregledal na cesti. Značilni obris žarometov in široki ledvički poskrbijo, da si drugi vozniki želijo ogledati tudi bočno linijo in zadek.
S strani 4GC izžareva moč, hkrati pa uspešno skriva, da gre pravzaprav za petvratno različico. Streha se namreč elegantno spusti k ritki, kjer je po želji dosti prostora za kak spojler. Optično zajeten zadek znova poudari mišice, sliko pa dopolnijo široke pnevmatike in kromirana dvojna izpušna cev.
Napis xDrive na zadku razkrije, da je v takšnem avtu že najmanjša misel na lovljenje zadka v mokrem in spolzkem in morebitna skrb zaradi podlage nepotrebna. Z njim brez težav vlečete počitniško prikolico, si pokorite zasneženo cesto ali v hudem nalivu brez kančka strahu in bojazni varno prispete na cilj. Varnosti v prid ima tudi stikalo, s katerim vključimo pomočnika pri strmem spustu, česar vedno ne premorejo niti kleni terenci.
Štirikolesni pogon xDrive avtu zagotavlja najboljši oprijem v vsakem trenutku, izboljša njegovo agilnost in vas varno ohrani na cesti, tudi v hitrih zavojih. Pri tem je pohvalno, da sistem ne deluje na škodo občutka pogona na zadnjih kolesih. xDrive namreč že v nekaj milisekundah prenese moč na kolesa z zanesljivim oprijemom.
Tako se ob normalnih pogojih pogonske sile razporedijo med prednjo in zadnjo osjo v razmerju 40:60, ko sistem zazna izgubo oprijema pa takoj prerazporedi višek navora na kolesa, ki imajo boljši stik s podlago. Avto je tako obvladljiv v vseh pogojih in površinah, hkrati pa v načinu Sport (tokrat brez Sport+) oziroma z izklopljeno stabilizacijo DTC omogoča precej zabave.
Užitke med ovinki in vozno dinamiko ob odličnem pogonu ter hitrem 8-stopenjskem samodejnem menjalniku dopolnjuje tudi natančen volanski mehanizem, ki poskrbi, da gre avto natanko tja, kamor želi voznik. Nizko težišče in čvrsto podvozje pri tem pomagata, da se Bavarec skozi ovinke skoraj nič ne nagiba. Blaženje je učinkovito (sploh v načinu comfort), pri vožnji čez krajše neravnine pa vseh tresljajev le ne zmore ublažiti in se prenesejo v kabino, k čemur pa delno prispevajo tudi zelo všečna 19-palčna platišča.
Brez dobrega motorja seveda ne bi bilo užitkov, za kar poskrbi že dobro znan dvolitrski turbodizel s 135 kilovati (184 KM). Tudi tokrat nas je ob hladnem zagonu in v prostem teku pričakal nekoliko grob in robat, vendar se ob pritisku stopalke na plin povsem umiri, ko jo pohodimo pa zelo zvezno potegne tudi prek 5.000 vrtljajev. A siljenje v takšne obrate ni potrebno, motor namreč razvaja s 380 Nm navora, ki je na voljo v območju med 1750-2750 vrtljaji.
Dobrih 1.660 kg težak BMW 420d grancoupe xDrive (75 kg več kot običajni) tako z mesta do stotice potrebuje 7,5 sekunde (dve desetinki manj kot z ročnim menjalnikom), merilnik hitrosti pa pokaže največ 229 km/h kar je pet kilometrov manj kot pri ročnem in dva manj kot pri avtomatiku z le zadnjim pogonom.
Ob tem je na testu porabil le 6,6 litra nafte (tovarna 5,9/4,4/5,0), ob priganjanju so se številke le rahlo dvignile, z varčno vožnjo v načinu Eco Pro pa lahko shajamo tudi z manj kot šestimi litri. Varčni program zmanjša odzivnost stopalke za plin, menjalnik prestavlja pri nižjih vrtljajih, z avtom pa lahko lepo število kilometrov kar "prejadramo".
Testna štirica GC je bila ob tem dobro založena z varnostno-asistenčnimi sistemi, pohvaliti velja predvsem učinkovit radarski tempomat, zaradi katerega smo se v gneči dodobra spočili. Le ob speljevanju smo se rahlo dotaknili pedala za plin, avto pa je nato sam vzdrževal hitrost in razdaljo do tistega pred nami, sam zaviral in se tudi povsem sam ustavil.
Koristen je tudi prikazovalnik hitrosti, navigacije in aktualnih omejitev pred očmi (head-up display), prav pride tudi kamera, s pomočjo katere vidimo tudi okoli vogala in s ptičje perspektive.
Notranjost in ergonomsko zelo dobro zasnovana ter kakovostno izdelana armaturna plošča so v 4GC sicer takšni kot v drugih članih družine serij 3 in 4 (pohvaliti velja M športni volan), a tokrat smo bili deležni precejšnje mere ekskluzivnosti.
Bavarec je bil namreč precej vpadljiv in poželjiv tudi znotraj, saj nam je tokrat namesto kake žlahtne tkanine ali športnejše kombinacije tkanine in alkantare v nosnice udaril vonj po prestižu.
Svetlo usnje resda ni kdo ve kako prijazno za čiščenje, vendar pa avtu vdahne precejšnjo mero luksuza in dodatnega prestiža ter s tem pozitivno vpliva na počutje, svoje dodajo tudi vložki iz lesa in tepihi iz velurja.
Na trenutke se nam je zdelo, kot da se vozimo v za razred večjem in dražjem vozilu, ponoči pa je na čutila blagodejno vplivala tudi ambientalna svetloba. Z njo so Bavarci v avtu uspešno pričarali intimno ozračje, skupaj z diskretno oranžno osvetlitvijo merilnikov, umirjenim predenjem motorja in v varnem zavetju pogona xDrive pa smo si zaželeli, da bi noč trajala v nedogled.
Serija 4 gran coupe tako združuje eleganco klasičnega kupeja s praktičnostjo in udobjem štirivratnih modelov. Ob tem ponuja prava prtljažna vrata ter veliko prostora v zadku, glede na limuzinsko trojko pa tudi bogatejšo opremo. Zmogljivi in varčni dizel ter štirikolesni pogon xDrive izbiro za nakup le še olajšata.
Foto: Matej Kačič