Hladen zimski čas - vsaj v »normalnih« letih - prinaša streznitev za volanom, saj se ob zmrzali in snegu na cesti pojavijo številne pasti, ki močno otežijo vozne razmere. Z dobrim obvladovanjem avtomobila, poznavanjem pravil in vozniškimi veščinami pa lahko poskrbimo za srečen konec.
Kar 83 odstotkov voznikov naj bi se zelo balo snega in poledenelih cest, nekateri pa zaradi strahu sploh še niso vozili v snegu. Delno sta nelagodje in strah upravičena, a zakaj bi dovolili, da vas zimske razmere ustavijo pri vsakodnevnih opravilih ali poslu? Če zaradi leda in snega na cesti vozite počasneje, je to dobro, ni pa dobro, če strah upočasni vaše reakcije.
Tehnična neoporečnost avtomobila in ustrezna zimska oprema sta sicer le osnova za suveren spopad z zimo na cesti, za srečen prihod na cilj pa so enako pomembni tudi dobro obvladovanje avtomobila, poznavanje pravil in vozniške veščine. Vse to smo lahko izkusili v varnih razmerah na snežnem poligonu v avstrijskem Hinterseeju.
Različne štirikolesno gnane modele znamke Volvo, od najmanjšega V40 cross country do trenutno največje zvezde XC90, smo sprva vozili po navodilih inštruktorjev, nato pa svoje znanje z vklopljeno in izklopljeno elektroniko samostojno preizkušali med stožci, ovinki in ravnicami zasnežene in delno poledenele podlage. Občasno se je bilo treba umakniti tudi kaki oviri, v obliki prevrnjenega stožca ali celo drugega avtomobila, ki je kljub odlični mehaniki in pogonu zaradi napačnih reakcij zaplesal po svoje in obtičal ob progi.
Po snegu in ledu nikar »po moško«
Še preden se usedemo za volan več kot dvotonskega orjaka XC90, si v mislih prikličemo osnove vožnje v zimskih razmerah, ki so jo pomagali piliti izkušeni inštruktorji varne vožnje. Vsekakor se je pri vožnji v zimskih razmerah še toliko bolj treba zavedati svojih meja in meja voznikov okrog vas. Pri zimski vožnji je tako najpomembnejša prilagoditev hitrosti, z razmerami pa je povezana tudi pravilna varnostna razdalja.
Že zdrava pamet nam pove, da je vožnja po snegu ali ledu drugačna od vožnje po suhi ali le mokri cesti. Pri upravljanju avtomobila moramo imeti večji občutek, poleg tega se ne smemo slepo zanašati na pnevmatike ali meje našega avta, kot jih poznamo s suhe ceste. Pozabite na vožnjo »po moško«, v zimskih razmerah je treba peljati mehko in nežno ter puščati dovolj varnostne razdalje, da se imamo čas pravočasno odzvati na nenadne dogodke, izogibajte pa se situacijam, kjer je treba zavirati nenadno in na spolzki površini.
Na snegu ali ledu se zavorna pot tudi zaradi delovanja protiblokirnega zavornega sistema (ABS) namreč močno podaljša, v še tako blagem ovinku nam lahko avto kljub stabilnostni elektroniki zdrsne, vozilo pa je na takšni vozni površini tudi veliko bolj nestabilno.
Varnostna elektronika ni vsemogočna
Za varno vožnjo je tako pomembno že speljevanje, velik poudarek pa inštruktorji varne vožnje namenjajo zaviranju, vožnji navkreber in zavojem. Varnostna elektronika namreč ni vsemogočna, čeprav nam elektronski sistem proti zdrsu pogonskih koles (ASR, TC, DCT ...) vidno pomaga pri speljevanju in vožnji navkreber, pri zavojih pa nam začrtano smer pomaga obdržati elektronski stabilizacijski program (ESP oziroma DSTC).
Pri vožnji v zimskih razmerah je precej odvisno tudi od pogona, Volvov štirikolesni pogon (AWD) deluje prek elektronsko krmiljene sklopke, ki razporeja navor med prednjo in zadnjo premo. Delovanje je hitro in nezaznavno, sistem pa nekatere mejne situacije prepozna že »vnaprej« in je tako brez dvoma v službi varnosti - in to ne le na snegu in ledu, temveč tudi pri drugih manevrih na suhi cesti. Pri dvokolesno gnanih vozilih v težjih razmerah se še bolj izrazijo omenjeni varnostni pripomočki (ESP, ABS, ASR), s katerimi je danes obvezno opremljen tako rekoč vsak nov avto.
Previdno pri speljevanju
Švedska štirikolesno gnana flota je z vklopljeno elektroniko na poligonu dokazala, da je ob zdravem razumu brez težav kos speljevanju na zahtevni vozni podlagi. Volvo XC60 in XC90 sta se ob zmerno pohojeni stopalki za plin premaknila brez omahovanja, vrtenja koles v prazno ali nevarnega odnašanja nosu oziroma zadka. Če smo plin pohodili premočno in je elektronika začutila zdrs enega zmed pogonskih koles, je v trenutku zmanjšala motorno moč in poskrbela za optimalno speljevanje brez zdrsa.
Na polno in atraktivno s snegom v zraku tako resda nismo speljali, učinkovit sistem je s tem tudi vešče krotil našo željo po zabavi, a nič zato. Ob učinkovitem delovanju smo se znova poklonili elektronskemu varuhu, ki v vsakdanjih razmerah poskrbi za to, da se zimske poti ne začnejo v drevesu, jarku ali drugem avtomobilu.
Elektronika stvar vzame v svoje roke
Tako, speljali smo, a ker poligon ni raven, sta med stožci in zavoji svojo moč pokazala stabilizacijski sistem in pogon AWD. Pri tem je marsikoga osupnilo, kako se velik in skoraj 2,3 tone težak športni terenec XC90 obnaša na spolzki podlagi. Če elektronski nadzor stabilnosti zazna pre- ali podkrmarjenje, samodejno popravlja smer vozila.
Avtomobil tako ostane na začrtani smeri tudi na ledeni podlagi in pri ostrih zavojih, meja njegovega delovanja pa je tudi zaradi štirikolesnega pogona postavljena zelo visoko. Na hitro in nezaznavno delovanje elektronike nas med precej hitro vožnjo opozori le utripanje oranžne lučke med merilniki, na pretiravanje pa nas opomni z odvzemom motorne moči, kar nas obvaruje pred izletom v sneg ali drevo.
Odločno na zavoro pred oviro
Med vožnjo v prometu pa lahko kljub vsej previdnosti nenadoma naletimo na oviro, pred nami se zlomi veja drevesa, na cestišču se znajde kamenje, lahko pa v našo smer zanese tudi drugega voznika in pravilen odziv je še toliko bolj pomemben. Pred oviro je tako treba zavirati na polno kljub drseči podlagi, zavore bodo le tako opravile svojo nalogo, elektronika za nadzor zdrsa koles in stabilizacijo pa bo tudi naredila svoj del.
Sami smo se na poligonu v takšnih trenutkih z desno nogo vsakič »obesili« na zavoro in hip zatem z nežnim sukanjem volana obvozili oviro pred nami, za kar se lahko zahvalimo delovanju sistema ABS. Sunkovito sukanje volana bi avto namreč lahko spravilo v drsenje, tako bi izgubili stik s podlago, tudi elektronika pa nam na takšni podlagi ne pomaga veliko, saj avto le stabilizira, oviro pa bi vseeno zadeli.
Zabavno učenje brez pomoči elektronike
Vse zmogljivosti varnostnih pripomočkov so se nam razkrile v nadaljevanju, ko smo jih izklopili in se zanesli zgolj na znanje, pridobljeno v predhodnem delu, in štirikolesni pogon. Ta je pri speljevanju sploh prvič opozoril nase, saj je nos malce zanihal, že v naslednjem hipu pa je sistem navor hitro in učinkovito razporedil na kolesa z več oprijema.
Varnostna elektronika rešuje življenja, obvladovanja avta pa se precej laže naučite, če je ta izklopljena. Na poledeneli in zasneženi stezi morajo delovati vaši, ne elektronski možgani, prava umetnost pa je v teh razmerah oddrseti cel ovinek. Štirikolesni pogon, ki stalno prerazporeja navor med kolesi, pri tem veliko pomaga.
Za pravo zabavo in izdaten odmerek učenja so tako v nadaljevanju ob izklopljeni elektronski pomoči poskrbeli stožci in različno dolgi zavoji, skozi katere smo poskušali z volvom drseti čim bolj nadzorovano. Štirikolesni pogon drsenja ne prepreči, vendar pa smo ga s hitro reakcijo, nežnim vrtenjem volanskega obroča in previdnim pritiskanjem na plin toliko krotili, da smo elegantno z bokom drseli iz ovinka v ovinek.
Kdor je s plinom pretiraval, preveč sunkovito upravljal volan ali pri tem zamujal, se je še prehitro zavrtel ali končal v kupu snega. Tudi v prometu se mimogrede lahko znajdete v položaju, ko bo avto začel nenadzorovano drseti. Takrat potrebujete zbranost in hitre, a nežne reakcije na volanu in zavori. Večinoma se boste trku lahko izognili z dodajanjem plina, zato je pomembno, da veste, kako se avto vede na zasneženi ali ledeni podlagi ter v ostrih zavojih.
Švedskemu Volvu, ki ga je leta 2010 od ameriškega velikana Forda prevzel kitajski Geely, kitajsko lastništvo dobro dene. Lani je po svetu prodal osem odstotkov vozil več kot leto pred tem ter s tem za 3.127 vozil presegel številko pol milijona, kar mu še ni uspelo v 89-letni zgodovini. Nekaj manj kot polovico, 198 tisoč vozil, je švedski proizvajalec prodal v Evropi, kjer je prodajo v letni primerjavi izboljšal za več kot 10 odstotkov. V Sloveniji je prodajo okrepil za 52 odstotkov, na 137 vozil. V ZDA so Švedi našli skoraj četrtino več kupcev, tja so dostavili 70 tisoč vozil. Na največjem avtomobilskem trgu na svetu, na Kitajskem, je prodaja pri 81.500 prodanih vozilih vztrajala na ravni leta 2014, a se je v zadnjem četrtletju minulega leta začela povečevati. Najbolj priljubljen je model XC60, sledita V40 in novi XC90, letos bodo ponudbo med drugim okrepili nova S90 in V90 ter prenovljeni V40.