Avto

Intervju s šefom evropske Mazde - kako se mu obnese model ''sam svoj mojster''

Mazda je leta 2012 ostala brez partnerja, denarja in lastne tehnologije. Kaj je naredila? Požvižgala se je na globalne trende, zapeljala je v svojo smer in uspela.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

19.02.2016 06:53
Dopolnjeno: 19.02.2016 07:07
Čas branja: 5 min
Intervju s šefom evropske Mazde - kako se mu obnese model ''sam svoj mojster''
Leta 2011 smo morali tvegati. Bili smo majhno in slabotno podjetje, brez lastne tehnologije, saj smo si jo do takrat sposojali pri Fordu. Rešitev je bila igra na vse ali nič, zato smo si rekli, izpeljimo to po svoje, drugače kot tekmeci,« nov začetek pojasnjuje predsednik uprave Mazde v Evropi Jeff Guyton.

Leta 2011 se je mali japonski proizvajalec s prodajo 1,2 milijona avtov na leto razšel s Fordom, takrat 33-odstotnim lastnikom. Isto leto je imel rekordno izgubo 1,3 milijarde dolarjev, se iz nje potegnil s prodajo delnic v vrednosti skoraj dve milijardi dolarjev, stavil na vse ali nič in uspel. Lani je Mazda prodala že 1,51 milijona avtomobilov in dosegla 1,2 milijarde evrov dobička. Zdaj se boji, da ne bi rasla prehitro, saj ima že težave z zmogljivostjo tovarn.

»Leta 2011 smo morali tvegati. Bili smo majhno in slabotno podjetje, brez lastne tehnologije, saj smo si jo do takrat sposojali pri Fordu. Rešitev je bila igra na vse ali nič, zato smo si rekli: izpeljimo to po svoje, drugače kot tekmeci,« je Mazdino strategijo povzel prvi mož evropske Mazde Jeff Guyton. Pogovarjala sva se prejšnji teden v Barceloni.

Intervju z Jeffom Guytonom marca lani v Ženevi - Nasvet šefa Mazde: ne ustrašite se velikih in vozite v svoji smeri

Leta 2011 so startali na vse ali nič

Mazda je poslovno leto 2012 začela skoraj na novo, z novo vizijo, ki ni imela skoraj nič skupnega s tekmeci v industriji, za katero še danes veljajo ta pravila: da se za uspeh avtomobilski proizvajalec ne sme zanesti le na Evropo, ki je najbolj zahteven in zato najmanj dobičkonosen trg, v ponudbi mora imeti majhne turbomotorje, avtomobile izdelovati lokalno, stroške mora zniževati z deljenjem podvozij in druge tehnike z drugimi proizvajalci, veliko mora vlagati v hibride in električne motorje, saj so to tehnologije prihodnosti, da v zahtevnih razmerah preživi, morda ustvariti dobiček in si zagotoviti precej varno prihodnost.

Drugačni tudi zaradi pomanjkanja sredstev

In kaj je storila Mazda? »Požvižgali smo se na vse to. Pa ne zaradi nekakšne trme, da želimo biti drugačni, ampak preprosto zato, ker nismo imeli sredstev za velika vlaganja,« pojasnjuje Guyton. Mazda se je po razhodu s Fordom, ki je ostal le 2,1-odstotni lastnik, lotila lastnega razvoja avtomobilov z motorji vred. Svojo priložnost so našli v nadaljnjem razvoju klasičnega bencinskega in dizelskega motorja z oznako sky-active, prvega celo brez zdaj tako priljubljenih turbopolnilnikov. Prek visokega kompresijskega razmerja 14 proti ena so pri bencinarjih dosegli najboljši izkoristek vsake kapljice goriva in zato zelo majhne izgube, poraba se je zmanjšala do 30 odstotkov, prihranek pa je Mazdi omogočil izpolnjevanje okoljskih predpisov. Preprosti motorji so tudi cenejši za izdelavo kot zapleteni turbomotorji in hibridi, ki so obteženi še z baterijo.

Jeff-Guyton-5.1455805593.jpg.n.960px.jpg
»Hibridi z velikimi baterijami so dragi in pomenijo tudi dodatno maso, to pa je v nasprotju z zmanjševanjem porabe, kajne! Ko omenjate Toyotine hibride, lahko rečem, da bo Mazdin bencinski motor za premikanje porabil le četrtino energije Toyotinega," pravi Jeff Guyton, predsednik uprave Mazde Europe.

Klasičen motor bo premagal tudi zahtevne cilje

Toda okoljski predpisi, ki so veljali v letu 2015, so razmeroma nezahtevni in meritve izpustov prijazne. Kako pa so pripravljeni na leto 2021, ko bo EU dovoljevala največ 95 gramov izpusta ogljikovega dioksida? Drugi proizvajalci se na zahtevne cilje pripravljajo z razvojem hibridnih avtomobilov z zmogljivimi baterijami, ki potrebujejo zunanje polnjenje, in povsem električnih avtomobilov. Mazda pa za leto 2019 načrtuje le tako imenovani mehek hibrid, ki se polni prek notranjega generatorja, s skromno baterijo in šibkim elektromotorjem. Toyota ga ima že 20 let, bo to dovolj? Jeff Guyton odgovarja pritrdilno. Pravi, da bodo še izpopolnjevali klasično tehnologijo, kompresijsko razmerje bencinskih motorjev bodo dvignili na skoraj dizelskih 18 proti ena, iz vsake kaplje bencina bodo stisnili še več energije, kot je to uspelo komurkoli doslej, porabo bodo zmanjšali za dodatnih 30 odstotkov, območje, kjer motor deluje najbolj učinkovito, pa precej povečali.

»Hibridi z velikimi baterijami so dragi in pomenijo tudi dodatno maso, to pa je v nasprotju z zmanjševanjem porabe, kajne! Ko omenjate Toyotine hibride, lahko rečem, da bo Mazdin bencinski motor za premikanje porabil le četrtino energije Toyotinega, zato prav velika električna pomoč ne bo potrebna,« pojasnjuje Guyton. Ko sem to dva dni pozneje v Valencii omenil Fabiu Capanu iz vodstva evropske Toyote, je bil rahlo osupel. Omenil je le, da se mazda3 na Japonskem prodaja s Toyotino hibridno tehniko.

Resnica o delitvi tehnologije

Guyton ima posebno mnenje tudi o splošnemu trendu deljenja tehnologije med proizvajalci, ki naj bi prinašalo velike prihranke. »V praksi je resnica o prihrankih zaradi delitve platform in drugih delov takšna: inženir sedi na eni lokaciji in načrtuje prek računalnika. Njegovo znanje omogoča, da v različnih regijah sveta ustvarjamo množico prototipov, jih preizkušamo, nato gradimo tovarne za njihovo izdelavo ... A glavna naložba ni človek, ki sedi pred zaslonom, ampak tovarne, ki izdelujejo te sestavne dele. Če to ponazorim z nekdanjim Mazdinim partnerstvom s Fordom: v teoriji so bili veliki prihranki, saj sta imela Mazda in Ford veliko delov skupnih. V praksi pa smo morali Fordove dele preoblikovati in prilagoditi za vgradnjo v Mazdine avte v Evropi, ZDA in na Japonskem posebej, kar seveda ni prineslo niti približno takšnih prihrankov, kot smo si jih zamislili v teoriji. Prave prihranke dosegamo šele danes, ko lastno tehnologijo uporabljamo pri vseh modelih.«

Omejitve pri prodaji lastnega znanja

Partnerstev se Mazda sicer ne izogiba, a svoje tehnologije tekmecem ne more prodati zaradi tehničnih posebnosti. Pojasni, da motorji sky-active potrebujejo drugačno zasnovo prednjega dela avtomobila zaradi drugačne oblike izpušnega sistema kot pri manjših turbomotorjih. »To nam je omogočilo daljši motorni pokrov, daljši prednji del, videz avta z zadnjim pogonom, kar nam je zelo všeč. Če pa bi želeli našo tehnologijo prodati tekmecem, bi ti morali močno spremeniti zasnovo svojih avtov, da bi uporabili našo tehnologijo. Vprašanje, ali se jim splača.« Znanje pri gradnji roadsterjev pa je Mazdi uspelo prodati; nova mazda MX-5, četrti najbolje prodajani roadster na svetu, je zasnovo posodila italijanskemu Fiatu in s tem seveda zaslužila.

Zakaj se jim tovarna v Evropi ne bi splačala

Od drugih proizvajalcev se Mazda razlikuje tudi po razmišljanju o rasti prodaje. V zadnjih letih sta na primer korejska proizvajalca Kia in Hyundai postavila tovarni v Evropi in tako krepko povečala prodajo. »Tu smo previdni predvsem zaradi ekonomije obsega,« pravi Guyton. »Če bi v Evropi denimo izdelovali model CX-5, bi nam jih lokalno uspelo prodati med 50 in 60 tisoč, kar ni dovolj, da bi tovarna delala dobiček. Avtov ne bi izvažali, ker se to ne splača. Tudi druge znamke ne gradijo tovarne v Evropi, da bi avte prodajale zunaj te, kar vam veliko pove o stroških. Izjema so prestižne znamke.«

»Pa vseeno, korejske znamke v Evropi dosegajo večjo prodajo, kot jo omenjate,« ga podražim. »To je res. Toda v Avstriji in Nemčiji vidimo velik del enodnevnih registracij - avte registrirajo, preden zanje najdejo kupce, in jih po nižji ceni prodajo na drug trg. Delež takšnih vozil je v določenih državah kar 40-odstoten, znamke pa to počnejo zato, ker je v ozadju lokalna evropska tovarna, ta pa mora delovati s polno paro. Izdelane avtomobile mora prodati, ti hitro postanejo mrtev oziroma manj vreden tovor. Tega tovora ne želim, saj povzroča nepotreben pritisk na cene in zaslužke. Samo velike prodajne številke niso dovolj dober razlog, da bi zato gradili tovarno v Evropi.«

Veliko zasedenost tovarn Mazda rešuje drugače. Letos bodo proizvodnjo majhnega športnega terenca CX-3 premaknili iz Hirošime v drugo japonsko mesto Hofu, tako bodo sprostili zmogljivosti za proizvodnjo dodatnih 50 tisoč avtomobilov CX-5 in CX-9. »Ob polni zasedenosti šestih tovarn lahko izdelamo 1,7 milijona avtomobilov, torej smo lahko mirni še dve leti,« pravi Guyton.

Kaj ima kravji gnoj skupnega z Mazdo

Thomas.1455805594.jpg.n.960px.jpg

"Po nekaj letih na Kitajskem sem začel bolehati zaradi onesnaženja in slabe hrane, zatočišče sem našel v zdravem življenju na eni od kmetij v Švici," je predavanje na mazdinem dogodku začel nekdanji popotnik in učitelj angleščine Thomas Rippel. Navdušen nad mirnim in zdravim življenjem se je posvetil eko kmetovanju in skozi ta proces naletel na izjemne potenciale. Denimo v odpadnem kravjem gnoju, ki so ga predelovalnice preprosto izsuševale in obenem ustvarjale neznosen smrad in odpadnem soku kislega zelja. Obe odpadni sestavini je zmešal, pospešil proces razkroja in izdelal kakovosten kompost. Z njim je navdušil kmete, a je kmalu prišel do omejitev surovin, ki so jih dotlej sicer metali stran. V naslednji fazi je proces razkrajanja kravjega gnoja pospešil z ogljem, te veščine pa je prenesel tudi na majhne kmete v Nepalu, ki se borijo z neplodno zemljo in skromno pridelavo. Brez umetnih gnojil jim je zagotovil podvojeno ali celo potrojeno pridelavo in obenem poskrbel za okolju prijazen proces te rbolj kakovostno hrano. Rippel danes predava na številnih okoljskih konferencah, svetuje pridelovalcem hrane in mesa ter se tudi sam ukvarja s pridelavo mesa. Kaj ga povezuje z Mazdo? Tako kot je Mazda izkoristila potenciale klasičnega motorja, brez dodatnih sistemov, ki bi ga dražili in bremenili, je Rippel rezerve našel v organskih snoveh in jih na preprost in poceni način naredil bolj učinkovite.

Foto: Miloš Milač

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Avto
Avto postaja intimni prostor, avtonomni dostavnik ali potujoča trgovina
Avto
AvtoMiloš Milač Avto postaja intimni prostor, avtonomni dostavnik ali potujoča trgovina 5

Sejem elektronike CES v Las Vegasu prikazuje zanimivo prihodnost mobilnosti, ki iz enačbe vselej povsem izloča voznika.

FINANCE
Dražbe
Vozila na dražbi: dostavniki, passat, porsche, BMW serije 3 in 5 ter ford S-max
Dražbe
DražbeUroš Božin Vozila na dražbi: dostavniki, passat, porsche, BMW serije 3 in 5 ter ford S-max

Cene se začnejo pri 700 evrih in se vzpenjajo do 13.500 evrov

FINANCE
Avto
Takšen bo novi kia ceed
Avto
AvtoMiloš Milač Takšen bo novi kia ceed 7

Korejska Kia predstavlja prve skice nove generacije priljubljenega modela, novo je tudi ime. Namesto cee'd se bo imenoval ceed

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Avto
Kia stinger brez zadrege nad nemške tekmece
Avto
AvtoMiloš Milač Kia stinger brez zadrege nad nemške tekmece 14

Južnokorejska Kia napada s klasičnim fastbackom oziroma gran turismom vznemirljive podobe, dobre opremljenosti in nedvomno konkurenčnih cen

FINANCE
Avto
Sprotno glajenje gubic mazde CX-5
Avto
AvtoMiloš Milač Sprotno glajenje gubic mazde CX-5

Mazda CX-5 ubira zanimivo pot, ki ji je v petih letih namenila prenovo, zato je še danes sveža in zelo sodobna. Po zadnji prenovi je še dražja (med 700 in 1.200 evrov), a jo dobra vsebina uvršča med najboljše avtomobile tega razreda na trgu.

FINANCE
Avto
Kaj prinaša tretja generacija kie ceed
Avto
AvtoMiloš Milač Kaj prinaša tretja generacija kie ceed 1

Korejska Kia tudi v času športnih terencev nadaljuje zgodbo klasičnega kompaktnega petvratnega modela ceed. Novi model bo pri nas konec poletja.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)