Pred 18 leti je bil prius posebnež s pozitivno vizijo, naslednji dve generaciji sta ga uveljavili kot dobro alternativo zgolj bencinskim in dizelskim tekmecem, kar dokazuje tudi 3,6 milijona prodanih vozil. Četrta generacija, ki smo jo preizkušali pretekli teden, pa je dokazala, da hibridni sklop ni njegova edina prednost. Novi prius je postal tudi vozniško prijeten, prostoren in udoben avto z visoko vrednostjo za odšteti denar. Da je najbolj učinkovit doslej, je seveda jasno.
Novi prius v Slovenijo prihaja marca, osnovni model bo stal 25.950 evrov, 1.630 več od prejšnjega, a z dodatno opremo v vrednosti dva tisoč evrov
Predhodniki priusa četrte generacije in prodajne številke
Barcelona, četrtek 11. februarja. Nekaj po sedmi uri zjutraj se usedem v črno-rumeni taksi pred hotelom, ki me odpelje na železniško postajo Barcelona Sants. V deželi seatov je teh bolj malo. Taksisti imajo skoraj vsi po vrsti toyote prius tretje generacije, v glavnem klasične, nekateri tudi večje priuse +.
Z desnega sedeža - na sredinski konzoli pritrjen pametni telefon z zemljevidom navigacije, velika slika voznika in njegove mame ter cel kup drobnarij. Ne, volan ni oblečen v ovčjo kožo, v Španiji je toplo tudi v februarski jutrih. Šofer Diego si pomane oči, zapleteva se v klepet v mešanici španščine, angleščine in kretenj rok. »Zakaj voziš priusa, stvar prepričanja ali česa drugega?« »Super je, pije mi manj kot pet litrov, servis me stane med 80 in 90 evrov, kvari se pa ne. Na 300 tisoč kilometrov zamenjam baterijo, ki me stane 1.500 evrov. To ni velik strošek glede na druge prihranke,« je bil hiter odgovor. Pa možak sploh ni vozil počasi, švigal je med avti, občasno na polno pohodil plin in v naslednjem trenutku že neslišno brzel skozi promet.
Štiri ure pozneje si v Valenciji ogledujem novega priusa. Bumerang prednje luči, nizek in naguban motorni pokrov, značilna kupolasta streha, kii se v zadnjem delu kar zelo hitro spušča, zadek z deljenim zadnjim steklom ter pokončnimi lučmi, ki segajo globoko v odbijače, ter spojler, ki deli pogled voznika skozi zadnje steklo, ne le mnenja. Previdnost tretje generacije je vzel vrag. Prius deli mnenja, na slikah me je prvi hip odbil, v živo je bolj prijeten, a vseeno ne tako zelo kot prejšnji. »Želimo deliti mnenja, prius je poseben in ni za vsakogar, je pa vsekakor naš zastovonoša, ponos in tehnični pionir, zato mora biti poseben tudi po videzu,« pravi Fabio Capano iz vodstva evropske Toyote.
Na prvi pogled deluje precej večji, tehnični podatki pa razkrivajo, da je zrasel le za šest centimetrov, na 4,54 metra, v medosju je ohranil 2,7 metra dolžine, v širino je pridobil 1,5, v višino pa izgubil dva centimetra (visok je 1,47 metra). Novinec bolje reže zrak, količnik zračnega upora je 0,24, k temu pa pripomorejo tudi aktivne lopute v prednji maski.
Prius četrte generacije je povsem nov, kot prvi Toyotin avto je zgrajen na novi globalni skupni osnovi TNGA (Toyota new global architecture) ki zagotavlja za 60 odstotkov čvrstejšo vzvojno karoserijo, ergonomsko boljši položaj za volanom in 2,5 centimetra nižje težišče. Posledica nove zasnove je, kljub enakemu medosju, tudi prostornejša kabina v prednjem in zadnjem delu ter 56-litrski prirastek prostornine prtljažnika na zelo uporaben 501 liter. Prirastek mer je skoraj v celoti prikrila učinkovitejša zasnova, novi prius s tekočinami tehta 1.450 kilogramov, pet več kot prejšnji.
Grajamo le prostor za glave na zadnji klopi, ki so ga zakrivili oblikovalci s prehitro spuščajočo se streho v zadnjem delu. S svojimi 186 centimetri višine sem z glavo tiščal v strop, pomagal je le nekoliko zleknjen položaj.
No, priusov stroj je prav poseben. Četrta generacija hibridnega sklopa je na prvi pogled sicer skromna. Motor ostaja 1,8-litrski bencinski štirivaljnik z 71 kilovati, ki deluje v varčnem atkinsonovem ciklu, elektromotor ima le 53 namesto 60 kilovatov. Skupna moč sistema je 90 kilovatov, deset manj kot prej, a sklop vseeno navdušuje, ne le s porabo bencina in elektrike. NIMH (nikel metal hybrid) akumulator oziroma baterija je deset odstotkov manjša, obenem se polni 28 odstotkov hitreje. Bencinski in električni motor sta bolj odzivna, kar je občutiti tudi za volanom in na papirju, saj prius četrte generacije kljub manjši končni moči dosega enake zmogljivosti kot prejšnji. Motorni sklop (bencinski motor) je tišji in deluje bolj povezano, zaganjanje motorja v višje vrtljaje (brezstopenjski menjalnik CVT) je manj moteče, poraba goriva pa je po tovarniških podatkih skromnejša za 18 odstotkov. Glede na obutev (15- ali 17-palčna kolesa) ta znaša med tri in 3,3 litra, izpust pa doseže 70 oziroma 76 gramov ogljikovega dioksida na kilometer.
Kaj pa praksa? Poleg že omenjenih prednosti glede hrupa je okoli 200-kilometrska preizkušnja v okolici Valencije pokazala tudi na druge vidne prednosti novinca. Poraba je nihala med 4,4 in 5,6 litra, v mestu je bila najskromnejša, v povprečju pa sva z novinarskim kolegom brez posebne pazljivosti dosegla povprečje 4,8 litra, kar je primerljivo s podobno zmogljivimi dizelskimi tekmeci. Prius pa varčnosti dodaja še res uglajeno vožnjo in večjo okoljsko sprejemljivost kot dizelski stroji.
Morda še večji napredek pa prinašajo spremembe zasnove, od res dobre ergonomije na čvrstih in v sedalnem delu daljših sedežih, dosegljivosti redkih stikal in upravljanje sedempalčnega zaslona na dotik, predalov na sredinski konzoli, ki jim je prostor odstopila miniaturna prestavna ročica (ta je sedaj namenščena na dnu sredinske konzole) do odlične mešanice udobja in dinamike. Prius je kljub prijaznemu blaženju namreč precej bolj natančen kot prej. Zaradi odzivnega motornega sklopa, natančnega volana in manj motečega menjalnika in zaradi bolj natančnega vodenja, ki ga zagotavljajo dvojna prečna vodila zadaj in McPhersonovo vodila spredaj.
Nadgrajena je tudi varnost, prius ima aktiven tempomat, ki poskrbi, da se pri hitrostih pod 40 kilometrov na uro pri nevarnosti naleta popolnoma ustavi. Za aktivno varnost sicer skrbijo trije radarji, dve kameri in skupaj 17 senzorjev iz sklopa Toyota safety system.
Foto: Miloš Milač
Uradni video o novem priusu