Mladenič, skrčen za majhnim vetrobranskim steklom tulečega športnega motocikla, je vsaj kakih 20 let star prizor, danes pa prej izjema kot pravilo. Motoristi so se postarali, umirili in so komaj še opazni v prometu. Vozijo klasične motocikle s sodobno tehniko, ki se starajo tako počasi kot oni sami. Kaj se je zgodilo, kako se je spremembam prilagodila industrija? Ne gre le za trend, ampak kar spremembo paradigme, kaže naša lanska raziskava med motoristi in prodajnimi številkami na trgu.
Še leta 2005 je bilo kar 60 odstotkov novih motoristov v Sloveniji starih do 36 let. Lani pa so po dvokolesnikih največ posegali motoristi, stari med 46 in 60 let; teh je bilo skoraj 30 odstotkov, leta 2005 le 12,6 odstotka. Najbolj se je zmanjšal delež skupine med 26 in 35 let, s 30 na 13,1 odstotka. Kar štirikrat pa je večji delež tistih nad 60 let, te starosti je danes že vsak 15. kupec novega motocikla. Kaj so vozili? Pred desetimi leti predvsem superšportnike s 120, tudi 150 konjskimi močmi in več, druga skrajnost so bili težki in ležerni čoperji, ki prav tako izginjajo s cest. Zdaj ceste polnijo enduro motocikli, klasiki z velikimi prostorninami ter skromno konjenico in ceno.
Zdi se, kot da kupujejo avto
Nakupi so se tako spremenili, da se zdi, da ljudje motocikle kupujejo kot avtomobile, in ne kot zgolj zabavno in adrenalinsko prevozno sredstvo. Bolj kot moč so postali pomembni uporabnost, prava višina sedeža in njegovo udobje, tudi za sopotnika, pritrdišča za kovčke, visoko krmilo, pregledna in bogata armaturna plošča in ne preveč zahtevna tehnika. Motoristi, ki na dve kolesi sedejo v poznejših letih, so neizkušeni, zato se na takšnih motociklih znajdejo precej bolje kot na podivjanih iz preteklosti. Zato v motociklizmu ni zaživel proces zmanjševanja prostornine, saj je prožnost in prijaznost iz motorjev mogoče dobiti le s povečevanjem prostornine in manjšanjem moči, za turbopolnilnike iz avtoindustrije pa ni prostora in denarja, preveč bi podražili dvokolesnik. Namesto teh rešitev inženirji uporabljajo neposreden vbrizg goriva in nekatere druge prijeme, ki izboljšujejo prožnost, manjšajo porabo ... Ja, ta je postala pomemben dejavnik na dveh kolesih. Danes litrski stroji porabijo med štiri in pet litri na sto kilometrov, pred desetletjem so spili šest ali sedem, ob priganjanju tudi več.
Velike prostornine, avtomobilska varnost
Slovenska statistika prvih registracij pravi, da so motoristi leta 2005 v 43 odstotkih izbirali motocikle s prostornino med 500 in 750 kubičnimi centimetri. Letos jih je prostorninsko tako skromne motocikle izbrala le petina, skoraj polovica je posegla po tistih s prostornino nad 750 kubikov. V tem času je postala pomembna tudi varnost, ABS je danes serijsko vgrajen že v 70 odstotkov novih motociklov, pri močnejših je pogost sistem proti zdrsavanju koles, prihajajo samodejni menjalniki ...
Trg se je zmanjšal za polovico
Nekaj je k spremembam pripomogla tudi gospodarska kriza. Trg se je v zadnjih sedmih letih skrčil za polovico, še leta 2008 je bilo v Evropi prodanih 2,7 milijona motociklov s prostornino nad 50 kubičnih centimetrov, lani le še 1,3 milijona. Družbene in gospodarske spremembe so po slovenskem trgu udarile še bolj silovito, še leta 2008 smo Slovenci kupili 3.561 novih motociklov, lani prek 55 odstotkov manj – okoli 1.500.
Na vrhu lestvice so klasiki
Danes kupujemo drugačne motocikle, na vrhovih lestvic so sodobni klasiki – športno-potovalni motocikli brez plastik, ki prekrivajo motor in okvir, z visokim krmilom, ki omogoča udobno in pokončno držo. To dokazujejo novosti na jesenskih motorističnih salonih in tudi statistika registracij motociklov. V salone in garaže zapeljejo klasik, kot je yamaha MT-07, slečen motocikel z razumnimi 75 konji in še bolj razumno ceno dobrih šest tisoč evrov. Po njem je lani in predlanskim poseglo največ Slovencev. Letos je šla Yamaha še dlje, na osnovi MT-07 je sestavila retro nagca XSR700, da bi sledila razprodanemu ducatiju scramblerju. BMW se je med kopico sodobnih motociklov odločil za korak nazaj in predstavil retro model R 1200 nineT in v hipu povzročil dolge čakalne vrste.
Triumph ima kar tri nove
Tako razmišlja tudi angleški Triumph, sicer specialist za klasične in športne motocikle. Za letos je predstavil kar tri nove klasike, športnike pa je le nekoliko osvežil, saj verjame, da se bo za prvega odločil vsak drugi kupec te znamke. Triumph je ponudbo dopolnil s klasičnim »caffe racerjem« thruxton, ki obuja spomin na slovito dirko Thruxton 500 na otoku Man, kjer je zmagoval na 500 milj dolgi in devet ur trajajoči preizkušnji v letih 1955, 1956 in 1957. Novi thruxton je zasnovan na novem okvirju in vzmetenju, oblikovno je posnetek caffe racerjev iz šestdesetih in sedemdesetih let prejšnjega stoletja, kar potrjujejo tudi skoraj ravna linija posode za gorivo, sedeža in zadnjega pokrova ter nizko krmilo. Pod klasično obleko pa so številne sodobne rešitve, denimo zavorni ABS, sistem proti zdrsu koles in program treh voznih programov road, rain in sport, prednji žarometi LED, USB-ključek ... Thruxtonova agresivnost najbrž ne bo za vsakega, bolj umirjeni se bodo zato zagledali v T120 bonneville, ikono s koreninami v letu 1959. Za najmanj zahtevne pa je model street twin, ki ponuja čisto in preprosto obliko, le 40 kilovatov med kolesi, veliko možnosti nadgradnje, ki omogoči, da si ga motorist sestavi po svoje, in ceno 9.390 evrov.
Danes si frajer, če se pustiš poučiti
»Tako kot se spreminjajo motocikli, se spreminjajo tudi motoristi,« opaža inštruktor AMZS in dolgoletni motorist Brane Legan in dodaja, da se motoristi danes bolj zavedajo tveganja v vožnji. Sami vidijo, da se je promet povečal in s tem so se povečale tudi nevarnosti. Precej bolj se zavedajo tudi, da imajo sami velik vpliv na svojo varnost. »To potrjuje v zadnjih letih izredno povečan obisk naših tečajev varne vožnje. Če se je pred 10 leti kdo pohvalil, da je bil na tečaju, so ga gledali postrani, danes je deležen odobravanja.«