Avto

Razvoj motorjev tovornjakov - kaj imajo skupnega z avti?

Velika naftna kriza je leta 1970 postavila porabo goriva na prvo mesto. Novi turbo motorji so moč klasičnih 10 in 12-valjnikov dosegali z le osem ali šestimi valji

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

10.02.2016 00:32
Čas branja: 4 min
Razvoj motorjev tovornjakov - kaj imajo skupnega z avti?
Le Scanijini osemvaljni motorji, ki so v zadnjih letih po vsem svetu pridobili kultni status, so edini preživeli visoke zahteve današnjega cestnega prometa, in sicer od ekonomskega preračuna do okoljskih omejitev. Sicer pa okoljski predpisi neusmiljeno krčijo tudi motorje v tovornjakih, podobno kot v avtomobilih.

Zadnjega pol stoletja so kamionski motorji opravili neverjetno razvojno pot, medtem so se zamenjale različne tehnologije in konstrukcijske rešitve. Katere so najpomembnejše spremembe in sodobne tehnologije, ki so se pojavile v sodobnih motorjih Euro 6.

Ker so tovornjaki postajali vse težji, so rasle tudi potrebe za zmogljivostih njihovih motorjev. Poleg tega, da je trg narekoval svoje zahteve, so tudi nekatere evropske države v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja zakonsko predpisale minimalne specifične moči tovornih vozil v razponu od pet do osem konjskih moči na tono, da se zagotovi boljši pretok prometa.

Zakonodaja in pristopi

Takrat je bila največja dovoljena masa kompozicije precej različna od države do države, čeprav je bil povsod enak trend. V Nemčiji je bila na primer leta 1965 meja zvišana z 32 na 38 ton, leta 1972 pa je, po enem neuspelem poskusu, bila vseeno zakonsko opredeljena minimalna moč osem konjskih moči na tono. S tem je bila za vlačilce spodnja meja moči tako rekoč določena na 304 konjske moči. Italija je kmalu dvignila lestvico še višje in tako je bila administrativno uvedena potreba po motorjih s 352 konjskimi močmi in več.

Proizvajalci so imeli različne pristope k reševanju novih izzivov. Nekateri so moč motorja preprosto večali z dodajanjem valjev ali povečanjem njihove delovne prostornine. Vendar pa se je za prelomnico gotovo izkazal začetek »turbodobe« v konstrukciji in razvoju motorjev za tovornjake.

MAN F2000
MAN F200 letnika 1996 je imel 18,1 litrski V10 motor s 600 "konjskimi močmi". Takrat je bil to najmočnejši serijski tovornjak.

Obdobje velikih V-motorjev

Konservativni Nemci so ostali zvesti dokazanim atmosferskim motorjem. Mercedes-Benz in MAN sta v poznih šestdesetih letih skupaj razvijala serijo V-motorjev z osmimi, desetimi in 12 valji. Zadnji se je uporabljal skoraj izključno kot industrijski motor, vendar pa je atmosferski desetvaljnik s prostornino 15,9 litra in močjo 320 konjev dosegel velik uspeh na cesti, še posebej v Mercedesovih težkokategornikih. Najmočnejša različica s 360 konjskimi močmi (za katero je, mimogrede, proizvajalec v tržnih materialih ponosno poudarjal, da doseže hitrost 110 kilometrov na uro) je imela rekordno delovno prostornino kar 19,1 litra in bila še posebej priljubljena v Italiji.

Korak nižje so bili Italijani, ki so leta 1975 vstopili v areno osemvaljnikov s Fiatovim atmosferskim motorjem prostornine 17,2 litra. Ta je sprva razvil 330 konjskih moči, dve leti pozneje pa v skladu z zakonodajo napredoval do 352 konjskih moči. Francoska predstavnika tega obdobja - Unic, ki je prav leta 1975 postal del korporacije Iveco, in Berliet, ki je nekaj let pozneje postal del podjetja Renault VI - sta prav tako razvijala konfiguracijo osemvaljnikov, vendar s skromnejšo delovno prostornino 14,9 litra.

DAF F241
DAF je leta 1973 predstavil prvi turbo motor s hladilnikom polnilnega zraka v Evropi, vgrajeval ga je v serijo 2800 (na sliki iz leta 1979). Vrstni šestvaljnik je imel prostornino 11,6 litra in moč 280 "konjev".

Švedi tudi pri tovornjakih stavijo na turbo

Švedska šola je že od začetka nagnjena k manjšim turbomotorjem. To še posebej velja za Volvo, ki je imel vedno raje vrstne šestvaljne motorje in poudarjal, da imajo v primerjavi z osemvaljnimi 33 odstotkov manj batov, batnih obročkov, ojnic, ventilov, njihovih dvižnic... V primerjavi z desetvaljnimi imajo kar 67 odstotkov manj delov. Volvo je leta 1965 predstavil nov motor R6 z 9,6 litra, ki je s predkompresijo razvil 310 konjskih moči, leta 1970 pa so izdelali 12-litrski motor s 330 konji. Prvi motor s hladilnikom polnilnega zraka za tovornjake v Evropi je bil 11,6-litrski vrstni šestvaljni pogonski agregat DAF iz leta 1973, ki je razvil 310 konjskih moči.

Naftna kriza je rezala valje ...

Velika naftna kriza je leta 1970 postavila porabo goriva na prvo mesto. Tudi Nemci se niso mogli več upirati prednostim turbopredkompresije. Zmogljivost atmosferskih deset- in 12-valjnih motorjev iz prejšnjega desetletja so v osemdesetih letih z manjšimi mehanskimi izgubami in boljšo učinkovitostjo izkoristka goriva dosegali manjši osemvaljni turbomotorji in celo vrstni šestvaljni motorji. Iveco, Mercedes-Benz, Renault in Scania svojo ponudbo iz tistega časa utemeljujejo na obeh konceptih; z motorji R6 pokrivajo spodnji, z motorji V8 pa zgornji segment. DAF in Volvo sta še vedno zvesta konfiguraciji R6 in z njo Volvo leta 1987 vstopa v segment motorja velike delovne prostornine in velike moči - v začetku so Švedi iz 16,1 litra izvlekli 465 konjskih moči in do zdaj prišli že do 750 konjskih moči.

... in krčila prostornine

Vse strožje okoljske zahteve z ene strani ter vse naprednejše tehnologije vbrizgavanja in turbopredkompresije z druge strani z vse bolj razvito krmilno elektroniko so vodile do nadaljnjega zmanjšanja delovne prostornine. Tako Iveco zapušča koncept V8 z normo Euro 2, saj je razvojni potencial 17,2-litrskega bloka leta 1975 izčrpan do skrajnosti. Renault po predstavitvi modela AE, pozneje znanega kot magnum, preide na Mackove osemvaljne motorje. Na voljo so izključno v modelu AE oziroma magnum, medtem ko so lastni osemvaljni motorji v seriji R zamenjani z motorji R6. Z uvedbo standarda Euro 3 tudi Renault dokončno zapusti klub V8. Vztrajata le Mercedes-Benz in Scania.

mercedee actros
Sredi devetdesetih let so Nemci za prvo generacijo actrosa pripravili novo serijo motorjev, in to 12-litrski šestvaljnik za moči do 460 konjev in 16-litrski osemvaljnik za moči do 600 konjev. Ta dva motorja sta bila hrbtenica težkega programa Mercedes-Benza od začetka norme Euro 2 do konca Eura 5, torej več kot 17 let.

Kult scanij

Sredi devetdesetih let so Nemci za prvo generacijo actrosa pripravili novo serijo motorjev, in to 12-litrski šestvaljnik za moči do 460 konjev in 16-litrski osemvaljnik za moči do 600 konjev. Ta dva motorja sta bila hrbtenica težkega programa Mercedes-Benza od začetka norme Euro 2 do konca Eura 5, torej več kot 17 let. MAN se je v času trajanja Eura 5 začasno vrnil na oder z osemvaljnim motorjem s 680 konjskimi močmi. Le Scanijini osemvaljni motorji, ki so v zadnjih letih po vsem svetu pridobili kultni status, so edini preživeli visoke zahteve današnjega cestnega prometa, in sicer od ekonomskega preračuna do okoljskih omejitev.

Smernice predpisov Euro 6

Mejne vrednosti proizvajalci večinoma dosegajo predvsem z uporabo tehnike vbrizga prek skupnega voda in kombinacijo sistemov za čiščenje izpušnih plinov. Omenjeno tehniko je v svet težkih tovornjakov prinesel Renault Trucks z modelom premium 420 dCi iz leta 2000. Vendar pa so bili elementi »črpalka-šoba« na začetku sposobni ustvariti večje tlake vbrizgavanja od tehnike vbrizga prek skupnega voda in so manj občutljivi za kakovost goriva. Danes pa so jih tlaki teh sistemov za vbrizgavanje že presegli - Mercedes-Benz je na najnovejšem motorju OM471 s sistemom Common-rail X-Pulse pravkar postavil mejo na 2.700 barov. Tehnika vbrizga prek skupnega voda absolutno prevladuje na motorjih Euro 6 zaradi možnosti natančnejšega večfaznega nadzora vbrizgavanja.

F številke

750

konjskih moči oziroma 551 kilovatov zmore Volvov 16,1-litrski vrstni turbošestvaljnik. Pred nekaj desetletji pa so pol manjšo moč dosegali deset- in 12-valjni klasični motorji brez turbopolnilnikov.

Boštjan Paušer je glavni urednik revije Kamion&Bus

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Transport in logistika
(Analiza) Kako so se premešale karte na trgu gospodarskih vozil
Transport in logistika
Transport in logistikaBoštjan Paušer (Analiza) Kako so se premešale karte na trgu gospodarskih vozil

Mercedes je doslej vrsto let vztrajal na prvem mestu, lani sta ga prehitela Volvo in Man, ki sta oba povečala prodajo za 11 odstotkov

FINANCE
Avto
Dostavni zmagovalec je MAN TGE, tovorni pa DAF XF/CF
Avto
AvtoMiloš Milač Dostavni zmagovalec je MAN TGE, tovorni pa DAF XF/CF

Zmagovalce v obeh kategorijah smo dobili s pomočjo novinarskega ocenjevanja in ocen uporabnikov tovrstnih vozil – prevoznikov

FINANCE
Manager
Volvo s šest milijonov evrov vredno naložbo v novi center
FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Avto
Zvezde izbora PAL 2018, Desusove limuzine in Kitajska
Avto
AvtoMiloš Milač Zvezde izbora PAL 2018, Desusove limuzine in Kitajska

Zvezdniški teden so zaznamovale znamke Mercedes-Benz, Volkswagen, Nissan in Škoda, poleg teh pa še tovorna MAN in DAF. Desusova ministra si kupujeta limuzini že za naslednji mandat, a vprašanje je, kdo ju bo vozil. Tu je spet Kitajska, ali s kakovostjo izdelave avtov že prehiteva Evropo? V pismu še kopica drugih novic, vabljeni k branju.

FINANCE
Avto
Delavci leta, med lahko in težkokategorniki
Avto
AvtoMiloš Milač Delavci leta, med lahko in težkokategorniki

Kateri so letošnji kandidati za tovorno in dostavno vozilo leta ter kako bo potekal izbor. Zmagovalce bomo razglasili 16. maja na posestvu Lambergh, skupaj s podelitvijo nagrad za poslovni avtomobil leta.

FINANCE
Avto
Avtomatizacija v logistiko prinaša milijardne prihranke
Avto
AvtoBoštjan Paušer Avtomatizacija v logistiko prinaša milijardne prihranke

S samovozečimi dostavnimi vozili bi lahko skupne stroške znižali za 50 odstotkov ob hkrati krajših postankih in večji izkoriščenosti; po svetu bi lahko v logistiki s tem dolgoročno ustvarili do sto milijard evrov dodane vrednosti na leto

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)