Družinski album je bil poln njegovih črno-belih slik. Bel fičko z menda rdečo črto, spredaj širok odbijač s hladilnikom in gumijastimi zatiči na havbi, znižan, z zanj velikanskimi platišči na distančnikih, zadaj pa brez odbijača, z velikim zaključkom izpušne cevi in obvezno "štango", ki je na stežaj (p)odpirala pokrov motorja.
Za stilsko preobrazbo kultnega fička v nabrito in glasno žepno raketo je menda šlo več časa in denarja kot za ženske. Očetov ponos, ki je za seboj pustil marsikateri močnejši avto, je bil razmeroma verodostojna kopija pravega abartha 850 TC z 78 konji iz šestdesetih let, ki je pustošil tudi v slavnem Le Mansu in na Nürburgringu, po njem so v italijanskih kavarnah poimenovali zelo močno kavo, v pogovoru pa se je za nekaj, kar je veliko boljše od vsakdanjega, znašla beseda "abarthizzare".
Zgodba, dolga skoraj stoletje
Za kultnim abarthom je tako velika zgodba, ki jo je malo pred drugo svetovno vojno začel sestavljati Karl Albert Abarth, po vojni pa Carlo Alberto Abarth.
Če k temu na Dunaju in v znamenju škorpijona rojenemu geniju dodamo še poroko s tajnico Antona Piëcha iz družine Porsche, divje dirke z motorji (na katerih je znal prehiteti tudi slavni vlak Orient Express), hudo nesrečo in posledično bivanje v Ljubljani med vojno (kjer je preurejal avtomobilske motorje na premog in drva), po vojni pa izdelovanje izpušnih sistemov za Ferrari, druženje z uglednimi dirkači, številne zmage na gorskih in krožnih dirkah z abarthi, 133 mednarodnih svetovnih rekordov in uspehe v reliju, potem je jasno, da gre za divjo in pestro vsebino.
Legendo v znamenju škorpijona so poleg priznanih oblikovalcev in številnih dirkačev vidno sooblikovali tudi Fiatovi motorji in avtomobili, ki so v 13 letih z veliko pomočjo abartha dosegli prek 7.300 zmag.
Danes samostojna znamka
Abarthova filozofija, ki je slonela na drznosti, športnosti, dirkaškem zvoku, na srečo ni šla v pozabo. Danes mnogim spomine na divjo mladost prikličejo, mlajšim pa adrenalin dvignejo novodobni strupki, ki se kitijo s podobo škorpijona na rumeno-rdečem ščitu.
Takšnih naj bi bilo letos pri nas vsaj deset. Fiat je namreč že pred leti pod imenom Abarth uveljavil samostojno znamko, ki je zdaj tudi pri nas, vozila pa so ekskluzivno naprodaj pri ljubljanskem trgovcu Avto Triglav. Kot abartha smo v centru varne vožnje na Vranskem najprej spoznali sicer znan, dobro uveljavljen in za italijansko znamko uspešen trivratni model 500, ki je pripravljen v različno močnih športnih izvedbah.
Osnova je 1,4-litrski turbo
Strupene malčke so pri Fiatu poimenovali 595 abarth, z njimi nadaljujejo uspešno tradicijo in DNK italijanskega tunerja prenašajo na novo generacijo. S tem je povezana že številka 595, ki jo je Carlo Abarth prevzel po športno zasnovanem modelu cinquecento abarth in njegovi delovni prostornini motorja.
Tokratni abarth 595 ima seveda precej večji motor in dva valja več, pod prednjo havbo (brez dodatnih varoval) je namreč štirivaljni 1,4-litrski turbobencinski motor T-jet s prisilnim polnjenjem.
Abartha 595 ponujajo s tremi različno bogatimi paketi opreme, od običajnih bratov se razlikuje že na zunaj (agresivni odbijači, široke reže za zrak, dvojni izpuh, nezgrešljive oznake in emblemi, najmanj 16-palčna platišča), za vsakega pa so osnovni motor z nekaj tehničnimi posegi še dodatno "navili".
Cene od 18.500 do 25.500 evrov
Osnovni elaborabile za 18.490 evrov tako zmore 103 kilovate, z ročnim petstopenjskim menjalnikom z mesta do stotice pospeši v 7,9 sekunde in doseže največjo hitrost 205 kilometrov na uro. Močnejši turismo za 22.490 evrov postreže s 118 kilovati, stotico doseže pol sekunde prej kot šibkejši brat.
Na vrhu redne ponudbe je za 25.490 evrov competizione s 132 kilovati, do stotice poskoči v 6,7 sekunde in doseže največ 225 kilometrov na uro, zadaj pa je prepoznaven po štirih manjših izpušnih ceveh. Vsi modeli so za 800 evrov doplačila na voljo tudi z robotiziranim menjalnikom (odsvetujemo), dva tisočaka dražja pa je različica zgoraj brez.
Abarth ni le našminkan fiat 500
Novodobni 595 abarthi imajo v nekaterih različicah med drugim sistem kontrole prenosa navora TTC, prilagodljivo podvozje in vzmetenje, zavore brembo in sistem, ki spreminja lopute v izpuhu. Zvočna kulisa avtomobila z njim postane še bolj agresivna, mali škorpijon pa je še toliko bolj pripravljen na pik.
Da je ta vse prej kot nedolžen, je najmočnejši 595 competizione dokazal na pisti, kjer je navdušil z zmogljivostmi, zavorami, brezhibno lego, natančno vodljivostjo in rezkim zvokom, oceno odlično pa je pokvaril robotiziran menjalnik, ki je za takšno vrsto vozila neprimeren.
Občutek je delno popravil šibkejši turismo z ročnim menjalnikom, ki seveda premore športne sedeže, s pritiskom na gumb sport se poveča odzivnost motorja, volan pa postane trši.
Komur to ni dovolj, si lahko po naročilu za deset tisoč evrov doplačila na najdražjega omisli poldirkaško različico 695 biposto s 190 konji, dvema sedežema in ojačano karoserijo. Brez Akrapoviča v takšnem bolidu seveda ne gre.
Foto: Matej Kačič in Fiat