Avto

Življenje z zoe - pionirko in ljubljenko Slovencev

Renault zoe zen je električni avtomobil dovolj vpadljive zunanjosti in simpatične notranjosti, ki nazorno razgalja vse zadrege pionirskega uveljavljanja električnega pogona

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

03.02.2016 00:05
Čas branja: 5 min
Življenje z zoe - pionirko in ljubljenko Slovencev
Zoe dokazuje, da je lahko električni (alternativni) avtomobil tudi navzven všečen, čeprav se zdi, da je podoba manj pomembna.

Avgusta 1888 se je Berta Benz, pogumna žena Carla Benza, z mladoletnima sinovoma odpravila na nekaj deset kilometrov dolgo pot od Mannheima do Pforzheima. Benz patent motorwagen je za to pot potrebovala ves dan, Berta pa tudi podvezice, da je šlo naprej. Orala je avtomobilsko ledino, tako kot renault zoe, najbolj priljubljen električni avto pri nas.

Zoe sicer še zdaleč ni prvi svoje vrste, a se zdi prelomen, ker je prvi razmeroma dostopen. A še preden slovenski kupec z njim zaorje, mora razčistiti marsikaj. Okoljska navdušenost nad električnim pogonom je eno, cena pa nekaj povsem drugega. Zoe zen v testni varianti je stal 17.909 evrov, cena pa že vključuje državno subvencijo pet tisoč evrov in DDV. Številka bi bila lahko tudi nekaj nižja, a jo je zvišala dodatna oprema (kovinska barva, polnilni kabel za domačo uporabo, 17-palčna platišča in še nekaj drugih malenkosti), ki je skoraj nujna. Je pa osnovna izvedenka z oznako life naprodaj za 20.990 evrov (serija Q210), kar torej pomeni, da bi zoe ob pomoči subvencije stal nekako 16 tisoč evrov. Država torej precej zniža ceno in povečuje splošno tržno konkurenčnost renaulta zoe, a se ta kljub vsemu ne more resno kosati s klasično konkurenco, ki je občutno cenejša. In tako bo verjetno še kar nekaj časa.

renault zoe
Foto: Miloš Milač

Brez najema baterije ne gre

Toda s ceno premislek o nakupu električnega renaulta še ni končan. Brez baterije, tega električnega litij-ionskega srca z napetostjo 400 voltov in zmogljivostjo 22 kilovatnih ur, seveda ni nič. Francoska hiša priporoča najem, kar torej pomeni, da jo je mogoče tudi kupiti. A je jasno, da bi bila ta možnost na zdajšnji tehnični ravni električnih avtov in torej tudi zoe nesmiselna oziroma precej dražja.

Stala vas bo od 79 do 122 evrov na mesec

Najem baterije je možen v razponu od najmanj 12 do 36 mesecev, vendar pa na višino mesečnega najema vpliva tudi letno število prevoženih kilometrov. Daljši je najem in manj je prevoženih kilometrov, nižja je mesečna najemnina, toda še vedno bo treba vsak mesec odšteti najmanj 79 evrov. V najbolj skrajnem primeru - ob letno prevoženih 20 tisoč kilometrih in 12-mesečnem najemu - bi bilo treba za mesečni najem baterije odšteti 122 evrov! Toda splača se prebrati tudi nekaj drobnejši tisk: ko se zmogljivost baterije, ki k teži zoe prispeva občutnih 290 kilogramov, zmanjša pod 75 odstotkov, vam jo galska avtomobilska hiša zamenja brezplačno. Če se na trgu pojavi zmogljivejša varianta, jo za staro zamenjajo. Če bo to povsem brezplačno, pa še ni znano. In ker električni zoe igra na okoljsko zavest, vam staro oziroma neuporabno baterijo tudi reciklirajo. Dovolj prijazno.

P4011345.1454436216.jpg.w.960px.jpg

Kje in koliko časa polniti?

Toda ko razčistiš s ceno in vse z najemom baterije, si šele nekako na pol poti. Če doseg, sicer bistvo električnega avtomobila oziroma pogona, ustreza (o čemer malo pozneje), je pomemben odgovor na vprašanje - kje in kako polniti zoe? Načeloma sta možnosti dve - na domači vtičnici ali na javnih. Teh je veliko v mestih, konec prejšnjega leta pa so se namnožile tudi na slovenskem avtocestnem križu. Ker so hitre, je potovanje lahko kar prijetno, čakanja pa malo. Ko gre za javne polnilnice v mestih, pa velja, da te prepogosto bolehajo za značilno slovensko boleznijo: ko že premagaš nekaj osnovnih birokratskih zahtev (ne bom trdil, da niso nujne) s prijavo in podobnim, ti »električno« parkirno mesto z značilno slovensko ignoranco zasede avtomobilski klasik. In da javna polnilna postaja predvsem v mokrem in vlažnem sem in tja ne da »bencina« (ki je ta hip še zastonj, a je vprašanje, koliko časa še), prav tako sodi v repertoar pionirskih dogodivščin z električnim avtomobilom.

PA090902.1454436328.JPG.c.960px.jpg

Najlažje je doma

Precej manj problematično - če sploh - je polnjenje na domači vtičnici. Če je dovolj denarja in navdušenja oziroma tehničnih možnosti za hitro polnilno postajo, potem je življenje z zoe preprosto. V približno treh urah se baterija napolni, merilnik kaže doseg okoli 130 kilometrov. Seveda je polnjenje prek običajne vtičnice občutno daljše in traja devet ali celo deset ur. In prav način polnjenja baterij oziroma infrastruktura utegne biti še precej časa tisti oreh, ki ga bo električni pogon najteže strl. Ali povedano drugače - ko boš elektriko točil približno tako preprosto in hitro kot bencin ali dizel (pa tudi različne vrste plina), se bodo električnim avtomobilom odprla nova obzorja. Ni posebnega dvoma.

Nova tehnika, nova oblika

Zoe, dobrih 408 centimetrov dolga petvratna kombi limuzina (malenkost daljši od clia, pa s skoraj enako medosno razdaljo), je šik. Galska avtomobilska hiša, nekoč občudovana zaradi pogumne ekstravagantnosti (avantime!), prav z zoe dokazuje, da novemu pogonu pritiče tudi nova, sveža, dovolj inovativna karoserijska podoba. Zoe pade v oči, zlasti prednji del z mačje ozkimi lučmi in zadek, kjer si znova zapomniš trapezoidne luči. In da so kljuke zadnjih vrat po zgledu kakšne alfe vtisnjene v karoserijo in skoraj nevidne, je verjetno dokaz nalezljivosti latinske oblikovalske genialnosti, ki so jo (morda) malce posvojili tudi v Renaultovem pariškem Boulogne-Bilancourtu.

PA090866.1454435938.JPG.e.960px.jpg
Notranjost je drugačna oziroma simpatična v prefinjeni belo-sivi barvni kombinaciji, nekakšno središče pa je zelo velik barvni zaslon na dotik.

Aspirin za prehitrega voznika

Notranjost najprej dokazuje barvno prefinjen okus, saj gre za kombinacijo bele in sive. Seveda ne moreš spregledati velikega barvnega zaslona na dotik, ki je bistvo vseh sodobnih avtomobilov, električnega pa še toliko bolj. Malce spominja na tisto, kar ponuja prav tako električni tesla S, kar seveda ne more biti slabo. Prednja sedeža sta udobna, zadaj je tega precej manj. Lepo bi bilo, ko bi imel prtljažnik (od 338 do 1.225 litrov) dvojno dno, da bi skril napajalne kable. Ker šteje vsak kilogram, je opazen premišljen asketizem, ki pa ni moteč. Preglednost nazaj je več kot spodobna, voznik je ves čas na tekočem z osnovno informacijo o tem, kako hitro se prazni baterija in koliko kilometrov ima še na voljo. Po tej strani je zoe aspirin za (pre)hitrega voznika: bolj ko pritiska na plin (pa četudi je vklopljen program eco, ki omeji najvišjo hitrost in še marsikaj drugega), hitreje kopnijo razpoložljivi kilometri.

PA090891.1454436400.JPG.e.960px.jpg

Preveč tih za pešce in kolesarje

Ti še hitreje kopnijo, ko je denimo vključena klimatska naprava, ko je treba ogrevati notranjost (in prav je reči, da to zoe opravi spodobno hitro!), ko pada dež ali sneg (brisalci), skratka, dodatnih požiralcev kilometrov ni malo. Toda sinhroni elektromotor s 65 kilovati (88 konjskimi močmi) pri največ 12 tisoč vrtljajih v minuti zmore 1.468 kilogramov težkemu vozilcu v vseh okoliščinah zagotoviti vsaj kakšnih 70 ali 80 kilometrov realnega dosega, z nežno desno nogo pa nam je uspelo narediti tudi slabih 140 kilometrov brez vmesnega polnjenja. Pomeni, da je treba ob vseh drugih že prej opisanih dvomih oziroma zadregah vedeti, koliko (dnevnih) kilometrov je na sporedu. Za mestno in celo primestno vožnjo jih je pri zoe verjetno vedno dovolj.

PA090865.1454436543.JPG.w.960px.jpg

Stroj »pokadi« dizlom in bencinarjem

Je pa treba še kakšno malenkost zapisati o električnem motorju oziroma vožnji na splošno, o tem, kako okolje doživ­lja električni pogon. Razlika v primerjavi z bencinskim ali dizelskim motorjem (še posebej zadnjim) je na začetku ta, da ne potrebuje nikakršnega ogrevanja - pritisneš na stopalko in gre. Vsaj na začetku z lahkoto »pokadiš« pod nos konkurenci, potem gre nekaj počasneje. Najvišja hitrost je okoli 140, vendar ne v programu eco. Zoe je »težava« za kolesarje in pešce. Edini hrup, ki ga zganja, je hrup gum oziroma same vožnje, pa komaj slišen pisk elek­tromotorja. Kakšna ironija - električni avtomobili bližnje prihodnosti bodo morali biti glasnejši, da bi bili varnejši! Renault zoe je lani zapeljal v 41 slovenskih garaž. Ni veliko, je pa več od svojih tekmecev. Oranje ledine nikoli ni bilo lahko početje. To je verjetno dan potem ugotovila tudi Berta Benz.

»Motorwagen« 130 let pozneje

Ponudba električnih avtomobilov na slovenskem trgu ni velika, pravzaprav je skromna. Francoska avtomobilska hiša ima z »električarji« ambiciozne načrte. Prav je reči, da sicer ne gre tako, kot si je Carlos Ghosn, prvi človek Renaulta oziroma zveze Renault-Nissan, pred časom zamislil. Ampak tudi Berta, ki se je odpeljala na obisk k materi, je bila verjetno prepričana, da motorwagen zmore, čeprav ni šlo tako, kot je upala. Pravzaprav se zgodovina dobrih 128 oziroma 130 let (od vložitve patenta) pozneje ponavlja - električni avtomobili si (stežka) utirajo pot na avtomobilske trge, pri čemer tudi še ni povsem jasno, ali so edina resna alternativa avtomobilski klasiki. In zato tudi ne tako preprosto vprašanje - je treba o električnem renaultu pisati enako ali skoraj enako kot o »klasičnem« avtomobilu? Vsekakor, saj je najprej avto in šele potem alternativa.

Foto: Miloš Milač

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Avto
Več sape za električni renault zoe in ''borovničeva'' barva
Avto
AvtoMiloš Milač Več sape za električni renault zoe in ''borovničeva'' barva

Nov motor z 80 kilovati je enako velik in težek kot šibkejši motor oznako R90. Zmogljivejši stroj omogoča dve sekundi hitrejše pospeševanje od 80 do 120 kilometrov na uro

FINANCE
Avto
Izjemen koncept in motorni prepih v Renaultu
Avto
AvtoMiloš Milač Izjemen koncept in motorni prepih v Renaultu

Francoski Renault je v Ženevi v ospredje postavil koncept EZ-GO, ki predstavlja nove ideje prihodnje mobilnosti. Novi so še trije motorji, električni v zoeju ter 1,3- in 1,8-litrski turbobencinar.

FINANCE
Avto
Renault in Nissan končno pod eno streho
FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Avto
Bloomberg: Nissan in Renault se pogovarjata o združitvi
Avto
AvtoAlbina Kenda Bloomberg: Nissan in Renault se pogovarjata o združitvi

Na začetku marca se je poročalo, da se Nissan zanima za nakup državnega deleža v Renaultu, kar naj bi bil uvod v združitvena pogajanja, zdaj pa, da pogajanja o združitvi že tečejo; kot je znano, je Renault stoodstotni lastnik novomeške tovarne avtomobilov Revoz

FINANCE
Avto
Športnost po žlički
Avto
AvtoMatej Kačič Športnost po žlički 1

Renault twingo GT je avtomobil za tiste, ki so v mestu radi opaženi, hkrati uživajo v bolj dinamični vožnji od enega do drugega semaforja, ali pa med ovinki radi ujezijo večje in močnejše od sebe.

FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)