Številni rekreativni tekači, kolesarji ter že skoraj poletno oblečeni sprehajalci na ulicah španskega Benidorma so se kar malce zdrznili, ko je mimo njih neslišno brzel naš 4,6 metra dolgi in 1,85 metra široki biserno beli SUV s Toyotinim logotipom in po domala vsem svetu prepoznavnim imenom RAV4.
Japonci širitev svojega hibridnega pogona namreč nadaljujejo tudi v razred športnih terencev in za ta namen so si izbrali kar pionirja razreda.
Toyota je namreč leta 1994 predstavila model RAV4, ki je bil nekaj povsem novega, svežega in predvsem drugačnega v primerjavi z drugimi vozili tedanjega časa. Preprost, še ne 3,7 metra dolgi in vedno le trivratni malček se je bolj kot na terenu znašel v mestnem vrvežu, z visokim trebuhom in štirikolesnim pogonom pa je bil kljub vsemu kot nalašč za raznorazne vragolije in zabavo izven urejenih poti, na kar je namigovalo že njegovo ime.
Toyotin "Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive" oziroma RAV4 je bil eden prvih kompaktnih križancev na svetu, z vsako novo generacijo pa je očitno spreminjal obliko, rasel v vse smeri in se vse bolje prodajal. A nekaj mu je - predvsem zadnja leta - manjkalo in po katerem je spraševalo vse več kupcev. Toyota jih je zdaj končno uslišala, z rahlo prenovo modela je RAV4 končno dobil še priznani hibridni pogon in pri okoljsko ozaveščenih kupcih sprožil vriskanje.
Toyota je zdaj RAV4 ob 2,0-litrskem dizlu s 143 konji (prednji pogon) in 2,0-litrskem bencincu s 152 konji (štirikolesni pogon, po želji tudi z brezstopenjskim menjalnikom Multidrive S) namenila še hibridni pogonski sklop, ki ga uporablja prestižnejši Lexus NX300h.
Čakanja je s tem konec tudi za okoli 90 Slovencev, kolikor naj bi si jih letos omislilo Toyotinega hibridnega terenca. Slovenski zastopnik želi v letu 2016 prodati 180 vozil, polovico hibridnih, 45-odstotni delež prodaje pa naj bi imela različica s štirikolesnim pogonom.
Pri različici z le prednjim pogonom je sestavljen iz 2,5 litrskega štirivaljnega bencinskega motorja s 112 kilovati (152 KM) in električnega motorja s 105 kilovati (143 KM), pri različici s štirikolesnim pogonom pa so zadnji premi dodali še en pogonski elektromotor.
Ta premore 50 kilovatov moči (68 KM), takšen štirikolesni pogon pa naj bi zagotavljal več varnosti v vožnji, še posebej na mokrih in spolzkih površinah. Štirikolesni pogon dodatno povečuje uporabnost RAV4 še z možnostjo vleke do 1.650 kilogramov težke prikolice, obenem ima tudi sistem za uravnavanje nagiba prikolice, kar pomaga k preprosti in varni vleki.
Skupna sistemska moč hibridnega RAV4 je (zaradi zmogljivosti baterije) sicer vselej 145 kilovatov oziroma 197 konjskih moči in 206 Nm navora (med 4400-4800 vrtljaji), kar je ta hip najbolj zmogljivi model v ponudbi. Sistem ob zagonu RAV4 deluje popolnoma neslišno. Z dvorišča, parkirišča ali garaže se boste tako odpeljali le ob spremljavi zvoka, ki ga ob stiku s tlemi oddajajo pnevmatike.
Ob speljevanju in dodajanju plina tudi ne bo značilnega zamika ali obotavljanja, saj bo elektro motor vselej poskrbel za takojšen odziv in bo dokaj živahno premaknil skoraj 1,8 tone težkega športnega terenca. Z mesta do 100 km/h takšen RAV4 potrebuje 8,3 sekunde, kar je precej bolje kot običajna brata, vendar za živahnost vselej potrebuje visoke vrtljaje. Hibridni Rav4 doseže najvišjo hitrost 180 km/h, kar je tudi do 15 km/h manj kot dizel, vendar ob slovenskih omejitvah podatek ne igra bistvene vloge.
Nežna noga na plinu bo v načinu EV obenem poskrbela za neslišno vožnjo vse do hitrosti 60 km/h in za dober kilometer, odločen pritisk na desno stopalko pa bo v hipu in nezaznavno prebudil bencinski motor. Hibridni sklop je sicer kot nalašč za umirjeno vožnjo do službe in po opravkih, družinske izlete in obiske mestnih središč, kjer na avtomobile sicer gledajo kot na veliko grožnjo okolju.
Voznik bo ob konkretni moči, udobni vožnji in na trenutke tihem premikanju vozila cenil tudi udobje neskončnostopenjskega samodejnega CVT menjalnika ter v večini primerov povsem odmislil delo s prestavno ročico.
Menjalnik ob nežnem dodajanju plina deluje nezaznavno in ne sili v višje vrtljaje, ob močnejšem pritisku na plin pa bo lahko koga zmotil povečan, vendar ne pretirano moteč hrup motorja, ki ga v visoke vrtljaje požene in tam tudi zadrži brezstopenjski menjalnik.
Za tiste redke adrenalinske prebliske ima ta tudi šest prednastavljenih stopenj in funkcijo Sport, volan pa je dokaj natančen. RAV4 s tem ponuja dovolj nevtralno lego in se praktično ne nagiba, tako je bila tudi vožnja v hribovitem zaledju Alicanteja udobna, RAV4 pa se je zgledno dokazal tudi na makadamu, kjer do izraza pridejo tudi udobni sedeži. Pri slovenskih avtocestnih omejitvah je hrup v kabini sicer povsem znosen, poraba pa se suka okoli osmih litrov.
Poraba bo sicer večinoma skromna, številkam okoli tovarniško obljubljenih petim litrom se boste z nežnostjo dovolj dobro približali. V praksi se bo športni terenec namreč zadovoljil z okoli šestimi litri goriva na sto prevoženih kilometrov, kar je le kak liter več kot pri dizelski različici in kak liter in pol manj kot pri bencinski.
Družina Toyotinih hibridov je s prenovljenim RAV4 tako postala še močnejša. Športni terenec se obenem ponaša še z rahlo kozmetično prenovo tako zunaj kot znotraj, z nekaj naprednimi tehnologijami in predvsem obsežnim naborom varnostnih pripomočkov združenim pod imenom Toyota Safety Sense.
Prenovljena Toyota RAV4 se v vseh različicah od predhodnice loči po osveženem sprednjem delu z LED žarometi, drugačnima pragovoma, ki povečata eleganco na boku, prenovljene pa so tudi zadnje luči in odbijača.
Notranjost so popestrili s 4,2-palčnim barvnim TFT zaslonom med merilnikoma in 7-palčnim barvnim zaslonom na dotik na sredinski konzoli. Za lažje parkiranje in manevriranje je zdaj na voljo tudi 360-stopinjski nadzor nad okolico avtomobila - legendarna digitalna ura iz 80. let pa se je na žalost enih in veselje drugih poslovila.
Obsežen je tudi nabor varnostnih pripomočkov Toyota Safety Sense. Poudariti velja sistem za zaznavanje nevarnosti trčenja, ki deluje od hitrosti 10 km/h naprej, hitrost avtomobila po potrebi zmanjša za 40 km/h ter se samodejno odzove na morebitno nevarnost trčenja s pešcem. Vozniku je na voljo tudi radarski tempomat, prepoznavanje prometnih znakov, samodejno prižiganje dolgih luči ter opozorilniki na vozila v mrtvem kotu, na nenamerno spremembo voznega pasu, vozila v mrtvem kotu in promet s strani.
Rav4 tudi po prenovi ostaja prijazen do družin in vseh tistih, ki potrebujejo velik prtljažnik. Ni-MH baterije pod zadnjim sedežem in del pogona so hibridu sicer odškrtnili nekaj prtljažnega prostora ter skrčili prostornino tanka za goriva. V RAV4 Hybrid gre tako za 501 liter prtljage (v običajnega 547 litrov) ter 56 litrov goriva (v običajnega 60). Zadnja klop se sicer deli v razmerju 60:40, s podiranjem pa prtljažnik zraste na 1.633 litrov, kar je 113 litrov manj kot v nehibridnem modelu.
Foto: Matej Kačič, Toyota