Sekcija za osebna vozila pri TZS
V Sloveniji je 245 električnih osebnih vozil, kar je v skupnih prodajnih številkah zanemarljvo, velik del pa je bil kupljen s pomočjo subvencij. Vzporedno z rastjo števila teh vozil se krepi tudi priključna infrastruktura.
V drugi polovici decembra je Sistemski operater distribucijskega omrežja z električno energijo (SODO) na avtocestnem križu Slovenije končal gradnjo 26 hitrih polnilnih postaj, namenjenih električnim vozilom. Projekt Zeleni koridorji Slovenije, ki omogoča razvoj elektromobilnosti v Sloveniji, je del večjega projekta srednjeevropskih zelenih koridorjev, ki Avstrijo, Hrvaško, Nemčijo, Slovaško in Slovenijo povezuje s 115 hitrimi polnilnicami.
Po podatkih SODO znaša končna vrednost gradnje 26 hitrih polnilnic v Sloveniji dva milijona evrov. Od tega je 1,38 milijona evrov namenil SODO, 620 tisoč evrov pa je evropskih sredstev. Hitre polnilnice so postavljene ob 14 bencinskih servisih Petrola in ob 12 servisih OMW. Po podatkih SODO se na hitrih polnilnicah električna vozila s prazno baterijo zmogljivosti od 18 do 24 kilovatnih ur do vsaj 80-odstotne zmogljivosti napolnijo v pol ure.
Osnovna infrastruktura je tu, kaj pa električna vozila?
Po podatkih Trgovinske zbornice Slovenije (TZS) sta bili v letu 2015 pri nas prvič registrirani 66.902 vozili. Od tega jih je bilo električnih le 144 oziroma 0,2 odstotka. Električna vozila v Sloveniji pomenijo zelo majhen delež celotne prodaje vozil. Trenutno po slovenskih cestah vozi le 245 električnih osebnih vozil in 69 priključnih hibridov, kljub temu je bilo leto 2015 daleč najboljše po številu prvič registriranih električnih osebnih vozil.
Eko sklad občanom podeljuje pet tisoč evrov nepovratne finančne spodbude pri nakupu novega električnega vozila brez izpustov ogljikovega dioksida in tri tisoč evrov pri nakupu novega priključnega hibridnega ali vozila na električni pogon s podaljševalnikom dosega z izpusti, manjšimi od 50 gramov ogljikovega dioksida na kilometer. Do finančne spodbude so tako upravičena vsa vozila ne glede na ceno, izpolnjevati morajo le omenjene zahteve. Če si denimo omislite novo teslo za 75 ali 100 tisoč evrov, ste prav tako upravičeni do nepovratnih sredstev iz Eko sklada.
Subvencijo pridobite tako, da v času trajanja javnega poziva oddate popolno vlogo, obrazec je dostopen na spletni strani Eko sklada. Vloga je popolna, ko upravičena oseba predloži v celoti izpolnjen obrazec in obvezne priloge. Vozila po prejetju subvencije tri leta po prvi registraciji ne smete prodati.
Po podatkih Eko sklada so lani izplačali 336.559 evrov nepovratnih sredstev za 88 vozil, v letu 2014 pa 435 tisoč evrov nepovratnih sredstev za 98 vozil. V letu 2014 je bilo za pravne osebe namenjenih 300 tisoč evrov in za fizične 200 tisoč. V letu 2015 je bilo skupaj na voljo petkrat več sredstev, za pravne osebe dva milijona evrov in za fizične osebe 500 tisoč evrov. Lani razpisana sredstva niso bila razdeljena, zato sta javna poziva podaljšana in še veljata. Nekatera vozila, za katera je Eko sklad izplačal sredstva leta 2014, so bila prvič registrirana leta 2015.
Sredstva Eko sklad pridobiva na podlagi Uredbe o zagotavljanju prihrankov energije. Na Eko skladu poudarjajo, da je vlada z uredbo določila višino prispevka za energetsko učinkovitost tako, da je vsa energija ne glede na vrsto enakomerno obremenjena in s tem zagotavlja sredstva za izvajanje programa Eko sklada.
Kako je z električnimi avtomobili po svetu
Na Norveškem so kupci električnih avtomobilov oproščeni plačila DDV in nakupnega davka, ki skupaj povprečno znašata 50 odstotkov cene vozila. Ta vozila so prav tako izvzeta iz plačevanja cestnin, parkirnin, predornin in lahko brezplačno uporabljajo trajekte, se brezplačno polnijo in se vozijo po avtobusnem voznem pasu. Norveška je skrajen primer, avtobusni vozni pasovi v Oslu so že prenatrpani z električnih vozili, mesta in trajektni upravljavci zaradi izvzetja električnih vozil izgubljajo prihodek.
V Kaliforniji so po številnih spodbudah pred kratkim največje spodbude uvedli za gospodinjstva s srednjimi in majhnimi prihodki. V ZDA zvezna vlada določi višino subvencije na podlagi velikosti baterije električnega ali priključnega hibrida, znaša lahko do 7.500 dolarjev. Ob tem nekatere zvezne države ponujajo še dodatne spodbude, te lahko znašajo vse do šest tisoč dolarjev.
Na sosednjem Hrvaškem kupec pri nakupu električnega vozila prejme 9.160 evrov subvencije, za priključni hibrid 6.500 evrov in za običajno hibridno vozilo 3.900 evrov.
V sekciji za osebna motorna vozila pri TZS so že v programu decembra 2014 predlagali, naj subvencija za električna vozila znaša vsaj pet tisoč evrov, za priključne hibride pa štiri tisoč evrov, če bi želeli doseči večje prodajne številke. Omenjajo pa tudi težavo s premajhnim številom polnilnih postaj.