Avto

Božja pomoč v Kragujevcu ni obrodila sadov

Zadnje štiri mesece naj bi tekoči trakovi v kragujevški tovarni FAS večinoma stali, kar v obup spravlja delavce. Ti so upali, da bo k boljši prodaji modela 500L lahko pomagal tudi sam papež, če jim je že Putin obrnil hrbet

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

06.01.2016 10:00
Čas branja: 2 min
Božja pomoč v Kragujevcu ni obrodila sadov
Papež Frančišek se je ob obisku v ZDA po ulicah Washingtona, New Yorka in Philadelphie popeljal s Fiatom 500L iz Kragujevca. Foto: Olivier Douliery/Pool via Bloomberg

Pravljica, ki so nam jo v tovarni FAS obljubljali pred tremi leti ob obisku Kragujevca - tam je na pogorišču nekdanjega proizvajalca vozil Zastava s Fiatovo milijardo evrov v letu dni zrasla ena izmed najsodobnejših avtomobilskih tovarn v Evropi -, se spreminja v katastrofo, piše hrvaški Autoklub.

Iz tovarne FAS naj bi na vrhuncu proizvodnje vsako leto na sto trgov po svetu - tudi zelo zahtevnega ameriškega - zapeljalo okoli 250 tisoč vozil oziroma eno na minuto, za kar naj bi na skupni površini Blejskega jezera poskrbelo prek tri tisoč zaposlenih v treh izmenah, 350 robotov, najsodobnejši tekoči trak ter odlični pogoji za delo.

Po pisanju hrvaške revije Autoklub naj bi tekoči trakovi tovarne, od koder na svet prihaja fiat 500L, v zadnjih štirih mesecih več stali kot pa obratovali in ker matični Torino tovarni ne zaupa novega modela, bi se lahko zgodil tudi najbolj črn scenarij. Več kot tri tisoč zaposlenih v tovarni je že sredi decembra odšlo na kolektivni dopust, ki naj bi trajal najmanj do 11. januarja. Sindikat delavcev je nerazumljivo dolge počitnice zapakiral v spojitev krajšega zimskega oddiha in praznikov - Srbi pravkar praznujejo božič, čez teden dni bo še pravoslavno novo leto -, vendar pa ne gre za prvo prekinitev proizvodnje v zadnjih nekaj mesecih.

12.1355682848.jpg
Italijanski Fiat je na pogorišču stare Zastave zgradil avtomobilsko tovarno, ki sodi med najsodobnejše v Evropi.

Manj dela, manj jela

Prvi večji šok za delavce se je zgodil sredi septembra, ko so zaradi slabšega povpraševanja in s tem prodaje edinega modela delavce poslali na dvotedenski prisilni dopust. Oktobra naj bi bil nedelovni vsak drugi dan, novembra so prvi teden delali, drugi ne, v tretjem pa so le prešli na polni delovni čas v treh izmenah. Razmere so se, kot piše Autoklub, znova poslabšale decembra, s tem pa upada tudi morala med zaposlenimi, saj vsak nedelovni dan prinaša tudi za prav toliko nižjo plačo. Zaposleni v podjetju tako zadnje tri mesece prejemajo približno pol plače, kar je celo manj od državnega povprečja. Ob zagonu proizvodnje in v nadaljevanju je bilo delo v FAS cenjeno in iskano, saj je povprečna (in redno izplačana) plača delavcev znašala okoli 400 evrov, kar je 25 odstotkov več od srbskega povprečja.

14-slika.1355682869.jpg
V Kragujevcu okoli 2.600 delavcev s pomočjo 350 robotov in sodobnega tekočega traku vsaki dve minuti izdela fiat 500L.

Pomagal ni niti papež Frančišek

Ker na prodajo in odločitve vodilnih, da jim v proizvodnjo zaupajo še kakšen model, delavci ne morejo vplivati, so upanje pred časom našli v božji pomoči. Povsem nepričakovano jim je sijajno in brezplačno reklamo s papamobilom naredil sam papež Frančišek. Cerkveni poglavar se je namreč ob obisku v ZDA po ulicah Washingtona, New Yorka in Philadelphie popeljal prav s Fiatom 500L iz Kragujevca. Dobre tri mesece pozneje je jasno, da tudi to ni veliko pripomoglo k boljši prodaji modela, ki je, sodeč po informacijah časopisa USA Today, za Američane celo med desetimi najmanj zanimivimi avtomobili. Na rekordnem 17,5-milijonskem ameriškem trgu so lani namreč prodali manj kot osem tisoč modelov 500L.

Tipo bi bil prava rešitev

Srbi po Horvatovem mnenju počasi izgubljajo upanje tudi v njim bližjega »boga«, ruskega predsednika Putina, ki jim je leta 2013 osebno obljubil, da bo odobril brezcarinski uvoz za najmanj deset tisoč srbskih fiatov. Do danes tega ni naredil niti za enega, položaj pa se ni spremenil niti po novembru, ko so člani srbske vlade še enkrat odšli »molit« v Moskvo. V tem trenutku se tako zdi, da bi razmere na bolje obrnile le kakšne težave zunaj srbskih meja, denimo da bi zaradi napetih rusko-turških odnosov Torino v Kragujevac preselil vsaj del proizvodnje še povsem vročega tipa - tega za zdaj ekskluzivno proizvajajo v turškem Tofasu.

F številki

265

tisoč vozil fiat 500L so do zdaj prodali v Evropi.

27

tisoč so jih pokupili Američani.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Avto
Punto in tipo se poslavljata, drugi Fiatovi malčki pa bodo neslišni
Avto
AvtoUroš Božin Punto in tipo se poslavljata, drugi Fiatovi malčki pa bodo neslišni 10

Fiatovi modeli, ki bodo preživeli čistko, lahko pričakujejo delno in polno elektrifikacijo, razkriva petletni poslovni načrt.

FINANCE
Avto
Umrl virtuoz, ki je rešil Fiat in Chrysler
Avto
AvtoUroš Božin Umrl virtuoz, ki je rešil Fiat in Chrysler 4

Marchionne je na čelo Fiata prišel leta 2004 in ga rešil pred propadom.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Avto
To so novi berlingo, combo in partner
Avto
AvtoMiloš Milač To so novi berlingo, combo in partner

Namesto dvojčkov prihajajo trojčki, nov član je opel combo (prejšnji je bil preoblečeni fiat). Niso več dostavniki, ampak vozila za prosti čas.

FINANCE
Avto
V devetdesetih letih je polnil slovenske garaže, kakšne adute ima danes?
Avto
AvtoJanez Kovačič V devetdesetih letih je polnil slovenske garaže, kakšne adute ima danes? 3

Med fiatoma tipo v karavanski (SW) varianti in petvratno kombilimuzino ni velikih razlik, toda dodatna oprema občutno zviša ceni, ki nista nič nizkocenovni

FINANCE
Manager
Kdo je prvi Neitalijan za volanom Fiat Chryslerja in kaj ga čaka
Manager
ManagerVanja Tekavec Kdo je prvi Neitalijan za volanom Fiat Chryslerja in kaj ga čaka

Britanca Mika Manleyja, novega šefa Fiat Chryslerja, čaka več izzivov: trgovinska politika ameriškega predsednika Donalda Trumpa, dvomi v Italiji, ali lahko podjetje vodi nekdo brez italijanskega potnega lista, najti pa bo tudi moral odgovor na vprašanje, ali bo Fiat Chrysler za velike naložbe v elektrifikacijo in razvoj alternativnih pogonov potreboval strateškega partnerja.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)