Pravljica, ki so nam jo v tovarni FAS obljubljali pred tremi leti ob obisku Kragujevca - tam je na pogorišču nekdanjega proizvajalca vozil Zastava s Fiatovo milijardo evrov v letu dni zrasla ena izmed najsodobnejših avtomobilskih tovarn v Evropi -, se spreminja v katastrofo, piše hrvaški Autoklub.
Po pisanju hrvaške revije Autoklub naj bi tekoči trakovi tovarne, od koder na svet prihaja fiat 500L, v zadnjih štirih mesecih več stali kot pa obratovali in ker matični Torino tovarni ne zaupa novega modela, bi se lahko zgodil tudi najbolj črn scenarij. Več kot tri tisoč zaposlenih v tovarni je že sredi decembra odšlo na kolektivni dopust, ki naj bi trajal najmanj do 11. januarja. Sindikat delavcev je nerazumljivo dolge počitnice zapakiral v spojitev krajšega zimskega oddiha in praznikov - Srbi pravkar praznujejo božič, čez teden dni bo še pravoslavno novo leto -, vendar pa ne gre za prvo prekinitev proizvodnje v zadnjih nekaj mesecih.
Manj dela, manj jela
Prvi večji šok za delavce se je zgodil sredi septembra, ko so zaradi slabšega povpraševanja in s tem prodaje edinega modela delavce poslali na dvotedenski prisilni dopust. Oktobra naj bi bil nedelovni vsak drugi dan, novembra so prvi teden delali, drugi ne, v tretjem pa so le prešli na polni delovni čas v treh izmenah. Razmere so se, kot piše Autoklub, znova poslabšale decembra, s tem pa upada tudi morala med zaposlenimi, saj vsak nedelovni dan prinaša tudi za prav toliko nižjo plačo. Zaposleni v podjetju tako zadnje tri mesece prejemajo približno pol plače, kar je celo manj od državnega povprečja. Ob zagonu proizvodnje in v nadaljevanju je bilo delo v FAS cenjeno in iskano, saj je povprečna (in redno izplačana) plača delavcev znašala okoli 400 evrov, kar je 25 odstotkov več od srbskega povprečja.
Pomagal ni niti papež Frančišek
Ker na prodajo in odločitve vodilnih, da jim v proizvodnjo zaupajo še kakšen model, delavci ne morejo vplivati, so upanje pred časom našli v božji pomoči. Povsem nepričakovano jim je sijajno in brezplačno reklamo s papamobilom naredil sam papež Frančišek. Cerkveni poglavar se je namreč ob obisku v ZDA po ulicah Washingtona, New Yorka in Philadelphie popeljal prav s Fiatom 500L iz Kragujevca. Dobre tri mesece pozneje je jasno, da tudi to ni veliko pripomoglo k boljši prodaji modela, ki je, sodeč po informacijah časopisa USA Today, za Američane celo med desetimi najmanj zanimivimi avtomobili. Na rekordnem 17,5-milijonskem ameriškem trgu so lani namreč prodali manj kot osem tisoč modelov 500L.
Tipo bi bil prava rešitev
Srbi po Horvatovem mnenju počasi izgubljajo upanje tudi v njim bližjega »boga«, ruskega predsednika Putina, ki jim je leta 2013 osebno obljubil, da bo odobril brezcarinski uvoz za najmanj deset tisoč srbskih fiatov. Do danes tega ni naredil niti za enega, položaj pa se ni spremenil niti po novembru, ko so člani srbske vlade še enkrat odšli »molit« v Moskvo. V tem trenutku se tako zdi, da bi razmere na bolje obrnile le kakšne težave zunaj srbskih meja, denimo da bi zaradi napetih rusko-turških odnosov Torino v Kragujevac preselil vsaj del proizvodnje še povsem vročega tipa - tega za zdaj ekskluzivno proizvajajo v turškem Tofasu.
265
tisoč vozil fiat 500L so do zdaj prodali v Evropi.
27
tisoč so jih pokupili Američani.