Bralec Sandi sprašuje, Miloš Milač, urednik portala Avto Finance, mu odgovarja
1. Kakšna je razlika v porabi vozila pri temperaturi -10 stopinj in +30 stopinj (torej vpliv temperature na porabo motorja)?
Vpliv temperature na porabo je kar velik. Pri razponu, ki ga omenjate, je ocenjen na približno osem odstotkov, torej pol litra pri avtomobilu s porabo šest litrov na sto kilometrov, merjeno na daljših vožnjah. Na kratkih pa lahko razlika seže tudi prek 20 odstotkov. Razlika nastane predvsem zaradi precej daljšega časa ogrevanja motorja pri nizkih temperaturah, poleg tega se dlje ogrevajo tudi olje v menjalniku in druge tekočine, naprave zato delujejo manj učinkovito. Poveča se še poraba električnih naprav. Še v zvezi z ogrevanjem motorja. Ena izmed napak, ki jo vozniki delajo, je ogrevanje motorja na mestu. Takrat bo poraba poskočila še za precej večji odstotek. Danes velja pravilo: takoj ko vžgete motor, odpeljite.
Nasvet - s preprostimi triki do nižje porabe goriva
2. Koliko se poveča poraba v dežju in snegu?
Tudi vremenske razmere precej vplivajo na porabo goriva. Večji kotalni upor ni edini razlog za to, je pa vsekakor največji. V teh razmerah imajo kolesa slabši oprijem s podlago, pogosteje zdrsnejo. Obenem motor za premagovanje ovir - voda in sneg - porabi več energije. Dež oziroma še v večji meri sneg pomenita nižje temperature in tudi večjo gostoto zraka. Za vsakih deset stopinj manj se za dva odstotka poslabša zračni upor avtomobila, učinek slabšega rezanja zraka pa je najbolj viden pri večjih hitrostih, torej na avtocestah.
Slovenci vozimo še ''po starem'', zato so naši avti preveč žejni
3. Koliko vpliva na porabo dodatna teža v vozilu (poraba samo z voznikom ali s petimi potniki v avtomobilu)?
Vpliv dodatne mase na porabo goriva ni uradno določen, obstajajo pa kar verodostojni izračuni. Ti pravijo, da vsakih dodatnih 37 kilogramov v avtomobilu poveča porabo za odstotek in pol. Torej če predvidevamo scenarij številka ena le z voznikom in številka dve s petimi potniki s posamezno maso 70 kilogramov, razlika v masi 280 kilogramov porabo goriva poveča za deset odstotkov.
Kako premanati pasti poledice, kako ujeti pobegli zadek
4. Razlika v porabi med letnimi in zimskimi gumami?
Zimske pnevmatike na oznakah porabe goriva dosegajo slabše rezultate, saj imajo zaradi mehkejše zmesi in večje globine kanalov večji kotalni upor kot letne pnevmatike. Uradnih podatkov o razlikah v porabi ni, v Goodyear Dunlop Savi Tires pa so razliko ponazorili z dvema skrajnima razredoma pnevmatik A in G, ki označujeta kotalni upor. Pnevmatike z oznako A zagotavljajo 7,5 odstotka manjšo porabo kot tiste v razredu G, pri porabi šest litrov to pomeni razliko 4,5 decilitra. To ponazarja le razliko pri porabi v enakih razmerah, zimske razmere na cesti pa jo v primerjavi s poletnimi še dodatno povečajo.
5. Koliko dejansko se poraba poveča ob delujoči klimatski napravi (tudi pozimi)?
Sodobne klimatske naprave niso tako energijsko potratne kot v preteklosti, vseeno pa pri polnem delovanju poleti porabo povečajo za okoli pet odstotkov, pozimi pa je to povečanje malce manjše. Klimatska naprava pri hlajenju pozimi porabi več energije kot pri gretju, saj zadnjemu procesu pomaga motor z odvajanjem toplote.
6. Koliko je res razlike v porabi, če imaš prižgane samo prve dnevne luči ali če imaš prižgane vse luči?
Razlika v porabi je minimalna, manj kot odstotek. Ob tem zasenčeni žarometi pomenijo večjo varnost v prometu.
7. Ali je aktivni tempomat, ki vzdržuje razdaljo med vozili, jamstvo za vzdrževanje minimalne varnostne razdalje (tovarniške nastavitve?)
Prava varnostna razdalja pomeni, da za vozilom pred seboj zaostajate za dve sekundi, večja je hitrost, večja mora biti varnostna razdalja. Sodobni aktivni oziroma radarski tempomati, tudi nekatere bolj preproste naprave, ki le merijo oddaljenost spredaj vozečega v sekundah, pa se teh pravil ne držijo. Sam sem to preizkusil pri dveh vozilih, novem BMW serije 7 in škodi superb, v obeh primerih pa je bila varnostna razdalja pri vključenem radarskem tempomatu za polovico manjša od dovoljene.