BMW serije 1 je pred prenovo veljal za nekakšnega črnega račka družine športno-elegantnih Bavarcev. Kljub pogonu zadaj oziroma na vsa štiri kolesa, ki v obeh primerih ponuja klasičen BMW-jev športni užitek, odličnih motorjih, značilno nizkemu položaju sedenja, vrhunski ergonomiji, hišno prepoznavni notranjosti in družinski prostornosti je bila deležna številnih negativnih opazk glede svoje oblike. "Grda kot pes!" je bila ena izmed hujših.
Tako grozno hudo seveda ni bilo, o čemer pričajo tudi visoke prodajne številke, kljub vsemu pa smo že kar malce nestrpno čakali na njeno prenovo. "V Münchnu so gotovo slišali pripombe na račun neprivlačnega obraza in zadka svoje "enke", gotovo bodo pri osvežitvi najmanjšega modela stvari postavili na pravo mesto," smo si tako mrmrali in v začetku leta pred predstavitvijo novinca stiskali pesti. In so jih! "Lep avto," se je tako slišalo iz številnih ust, ko smo se mimo pripeljali s prenovljeno BMW serije 1. Pohvala za "enko", da ji skoraj ni para.
Oblikovno prej ne najbolj posrečena "enka" je zdaj BMW od prvega do 432,9 milimetra, kolikor meri v dolžino, od prejšnje pa se najbolj razlikuje po sprednjih in zadnjih žarometih. Tiste na nosu serijsko prinašajo LED dnevne luči, za doplačilo tudi polno (in prilagodljivo) LED izvedbo, prenovljene zadnje luči imajo zdaj značilno "L" obliko, prepoznavnost pa krepi LED tehnologijo.
Prefinjen dotik oblikovalcev na pravih mestih je tako poskrbel za večjo skladnost s preostalim delom vozila, BMW 1 je zdaj na pogled odločnejši, bolj športno naravnan ter predvsem očem veliko bolj prijazen, kar za prejšnjo obliko žarometov ne bi mogli trditi.
Ob tem so na novo zasnovane značilne ledvičke, večje so tudi odprtine za zrak in rahlo spremenjeni odbijači. Tisti po srcu bolj športno naravnani si bodo izmed štirih paketov za 3.100 evrov izbrali paket Sport line, ki bo z nekaj premišljenimi detajli na karoseriji še poudaril dinamiko vozila.
V notranjosti večjih sprememb ni. Mnogi bodo dodali "Na srečo!", saj je "enka" že prej imela vse na svojem mestu, obenem ponujala enkraten in izrazito športen položaj za volanom, vrhunske materiale in kvaliteto izdelave.
V testni petvratni različici nas je na športno udobnih sedežih pozdravilo rdeče usnje Dakota (1.677 evrov), nad katerim je kdo tudi vihal nos, kljub vsemu pa si je na koncu moral priznati, da prav slednje v avto vdahne še dodatno mero ekskluzivnosti in prestiža.
Kombinacija zunanjosti (biserna barva, lična 17-palčna platišča) in notranjosti je bila tako najbolj všeč nežnejšemu spolu, nenazadnje je serija 1 v precejšnji meri namenjena prav ženskam.
Natančno žensko oko je ob dokaj klasičnih merilnikih na instrumentni plošči pri tem opazilo malo število gumbov na osrednjem delu armaturke. Pohvalilo je njihovo logično razporeditev ter 6,5-palčni zaslon visoke ločljivosti na sredini in vrhunsko navigacijo (1.951 evrov), preprosto uporaben krmilnik iDrive, priročen predalček za avtomobilski ključ na sredinskem grebenu, rdeče poudarke na armaturki in kontrastne rdeče šive na dokaj debelem volanu.
Trikraki usnjen športni volan z nekaj tipkami za lažje upravljanje infozabavnega sistema in tempomata dobro sede v roke, veliko bolj, kot prestavna ročica 6-stopenjskega ročnega menjalnika. S slednjo si predvsem punce niso ravno na "ti", saj je za premik v vzvratno prestavo potrebno kar nekaj moči, pri odločnem pretikanju iz tretje v drugo prestavo pa mehka ročica rada zaide v prazno in športni vtis izpuhti. Rešitev pri številnih različicah je seveda na dlani, stane 2.200 evrov in je vredna vsakega centa: 8-stopenjski samodejni menjalnik.
Pri BMW so s prenovo serije 1 seveda poskrbeli tudi za dopolnitev (trivaljniki) in osvežitev (več moči) motorne palete, skupaj je na voljo 14 motornih različic. Štirivaljnike z dna ponudbe sta nadomestila 1,5-litrska trivaljna turbobencinar in turbodizel (116i, 116d), na čelu po učinkovitosti je 116d efficient dynamics (tovarniška poraba 3,4 litra, 89 gramov CO2 na kilometer) na vrhu ponudbe pa je posodobljen trilitrski šestvaljnik v M135i z 240 kilovati moči (326 KM) - tudi kot xDrive. Slednjega si je moč omisliti tudi pri močnejših dizlih, pri večini modelov si lahko naročite tudi samodejni menjalnik.
Bogatejši paket Advantage avto podraži za 1.400 evrov, posebna paketa Sport Line in Urban Line za 3.100 evrov, M paket za 4.300 evrov, štirikolesni pogon xDrive v 118d pa stane 2.100 evrov. Za 30.350 evrov tako dobite najcenejši BMW s pogonom na vsa štiri kolesa.
Na testu smo sicer imeli različico 118d xDrive Sport Line za 33.450 evrov (39.800 z dodatno opremo), njena edina večja pomanjkljivost za nas pa je pravzaprav vezana na samodejni menjalnik. Ta v takšni kombinaciji namreč ni na voljo in smo se tako morali zadovoljiti z ročnim, ki pa nam je kot precej natančen in hiter s kilometri vendarle prirasel k srcu in dopolnjeval vozniške užitke tudi med hitreje odpeljanimi odseki.
Na levi ob menjalniku so tudi pri "enki" namreč značilni gumbi, s katerimi vsakemu BMW vidno spremenimo karakter. Če je Eco namenjen varčevanju in Comfort udobju, Sport in Sport+ pospešita srčni utrip. K višanju utripa in nasmehu na obrazu je za marsikoga kar malce presenetljivo pripomogel tudi štirikolesni pogon xDrive, saj zaradi svoje učinkovitosti, bliskovitega delovanja in sozvočja z elektronsko pametjo (tudi delno ali povsem izklopljiv ESP) dviguje meje užitkov.
Skozi hitro odpeljane ovinke elektronika s pomočjo senzorjev navor bliskovito hitro razporeja h kolesom, ki ga v tistem trenutku najbolj potrebujejo, s tem pa vozniku in vozilu daje dodatno mero suverenosti, konkurenco pa pusti daleč zadaj. Ob grobem pretiravanju je sicer moč občutiti nekaj prekrmarjenja, vendar elektronika blago in skoraj nezaznavno poskrbi, da varnost ostane na prvem mestu.
O kakšnem nenadzorovanem opletanju zadka tako ni govora, xDrive "enka" se tako pelje kot po tračnicah praktično v vseh vremenskih pogojih. Pozitiven vtis in izkušnjo dopolnijo še izjemno komunikativen volanski mehanizem, uglašeno podvozje in idealna razporeditev mase med prednjo in zadnjo premo, ki skupaj do potankosti berejo voznikove želje in v nižjem premijskem razredu postavljajo skorajda nedosegljive standarde.
Prav vozna dinamika in užitki med vožnjo so namreč prednosti BMW 1 pred konkurenco, saj kot edini v razredu (za zdaj še) ponuja zadnji pogon, s katerimi voznik z nasmehom hiti iz zavoja v zavoj. Seveda, v osnovi je xDrive kot eden izmed najbolj naprednih štirikolesnih pogonov v službi varnosti in stabilnosti v različnih zahtevnih razmerah in podlagah, kot sta denimo dež in sneg. V takšnih razmerah se odlično obnese, tako ne čudi, da je priljubljena izbira v goratih deželah, pri BMW pa so ga v "enki" ponudili tudi zato, ker ga imata Audi A3 in Mercedes A.
Brez primernega motorja seveda ni dobre zabave. Če sta modela 114d in 116d namenjena bolj umirjenim voznikom, je 118d odlična izbira za tiste, ki za gorivo ne želijo odšteti celega premoženja, hkrati pa svoja čutila radi kdaj pa kdaj spustijo na pašo.
Vrstni štirivaljnik s turbinskim polnilnikom s spremenljivo geometrijo turbine in sistemom neposrednega vbrizgavanja goriva preko skupnega voda z elektromagnetnimi šobami zmore 110 kW (150 KM) moči (prej 143 KM) ter ponudi največji navor 320 Nm med 1500-3000 vrtljaji.
V prostem teku motor sicer ne more skriti svojega dizelskega porekla, vendar pa z naraščanjem vrtljajev postaja vse bolj miren in uglajen. Avto se lagodno pelje že tik nad prostim tekom, o karakteristikah motorja vse pove dejstvo, da hitrost 50 km/h brez težav vzdržuje v peti prestavi z vsega 1.000 vrtljaji, enako gre 50 km/h tudi v šesti, kjer pa se vrtljaji dvignejo na 1.300. Pospeševanje je sicer dokaj hitro ter zaradi ugodne krivulje navora zelo zvezno.
Navora je sicer več kot dovolj, da po prestavni ročici ni treba kdo ve kako pogosto posegati, pozornost med prestavljanjem pa je pritegnilo samodejnega dodajanje vmesnega plina in izenačevanje vrtljajev. Kot pri kakem športniku, funckija pripomore k manjši obremenitvi motorja in lažjemu oziroma mehkejšemu prestavljanju - vsekakor pohvalno.
Šibkejša različica dvolitrskega dizla v 118d z mesta do stotice sicer pospeši v 8,4 sekunde ter doseže največjo hitrost 210 km/h. Tovarna za 1.500 kg težko vozilo (okoli 85kg več kot brez xDrive) obljublja porabo 5,6/4,1/4,7 litra (malce več kot brez xDrive), na testu pa smo po potovalnem računalniku porabili 6,3 litra dizla na sto kilometrov. Precej ugoden rezultat, sploh ker se nismo vozili ravno "kot po jajcih", seveda pa tistim bolj zahtevnim priporočamo močnejšo 190-konjsko različico v 120d xDrive, ki za 34.450 evrov ponuja še samodejni menjalnik.
Pri BMW se s prenovo enke niso dotaknili le zunanjosti in motorjev, ampak tudi sistemov za pomoč vozniku. Tako je na voljo sistem aktivnega asistenta za uravnavanje hitrosti s funkcijo Stop & Go, najnovejša generacija sistema za pomoč pri parkiranju omogoča bočno parkiranje na ozka parkirna mesta, omejena z dvema ovirama ali samo na eni strani, ter tudi samodejno prečno parkiranje.
Tu je še kamera za pomoč pri vzvratni vožnji ter prikaz omejitve hitrosti z informacijami o prepovedi prehitevanja, prek aplikacij pa se lahko v avtomobil integrira dodatne spletne storitve.
Ker se zunanje mere niso spreminjale, gre v prtljažnik 360 litrov oziroma 1.200 s podiranjem zadnje sedežne klopi, kar je dovolj tudi za družinske potrebe.
Na 269 cm medosne razdalje je razmeroma dovolj prostora za štiri odrasle, pet se jih bo že precej neudobno stiskalo. Seveda se bodo malce bolje počutili tisti na sprednjih sedežih, zadnja klop pa je tako ali tako oblikovana tako, da kot kaka skrbna mama objame telo največ dveh potnikov.
BMW je z opazno kozmetično prenovo serije 1 dodobra popravil vtis, ki ga je tri leta skušal popravljati z odlično vozno dinamiko in počutjem v kabini. Za sedanjo "enko" se tako zdi, da ima končno vse, kar premijski avto potrebuje za velik uspeh. Če k temu dodamo še odličen štirikolesni pogon in več kot soliden motor, se tudi ob končni ceni splača zamižati na eno oko ter podpisati kupoprodajno pogodbo. Poplačilo sledi na cesti.
Foto: Matej Kačič