Napetost in pričakovanja v pariškem Cité du Cinéma, so rasli iz sekunde v sekunde, prek 300 novinarjev iz vsega sveta se je v prestolnico luči pripeljalo na svetovno premiero novega Renaulta. V nabito polnem prostoru je že vršalo kot v panju, zdelo se je, da nihče ne želi več čakati niti sekunde in da smo že kar malce naveličani iskanja odgovora na vprašanje: "Kakšen bo?"
Ko sta se ob nadvse primerni glasbeni spremljavi (First Aid Kit - My Silver Lining) na oder končno pripeljala dva ognjeno rdeča športna terenca, se je valu bliskavic z vseh strani hitro pridružil spontan in glasen aplavz. Dočakali smo veliko zvezdo, bila je pred nami, dovolili so nam jo potipati, jo slikati od blizu, se z njo slikati, kaj več - jo denimo odpreti in pogledati od znotraj, sesti za volan - pa nikakor ne.
Avanturistični Renault kadjar kot da nam je želel na takšen način pokazati, kako zelo pomemben je za Francoze - z njim se namreč podajajo na povsem nova pota v hitro rastočem avtomobilskem razredu in računajo na globalni uspeh.
Renaultov tesen sorodnik Nissanovega qashqaija je vmes že prispel v Slovenijo in kmalu pokazal, da je šlo v Parizu le za igro, ki se ji kot bodoča zvezda z velikimi ambicijami pač ni mogel izogniti.
Naše druženje z bogato opremljenim modelom 4WD Bose Edition (s paketoma Techno Premium in usnje) za 31.580 evrov je namreč pokazalo, da gre v resnici za prav prijetnega sopotnika, pravega družinskega prijatelja, ki je primeren za umirjeno vožnjo do službe, vrtca, nakupovalnega centra,...
Hkrati se kadjar zdi več kot primeren tudi za udoben in sproščen izlet nekam na podeželje, v hribe ali na obalo, različica s štirikolesnim pogonom pa lahko pokaže tudi svojo divjo in pustolovsko plat, ter vas čez drn in strn popelje v pravi adrenalinski lunapark. S takšnim res nehate opazovati, ampak lahko začnete živeti.
A pojdimo po vrsti. Atletsko grajeni kadjar se bo na prvi pogled komu zdel kot malce večji captur (desni na spodnji sliki), vendar bližnje srečanje pokaže, da je novinec občutno večji. Spredaj ga izda specifičen svetlobni podpis LED dnevnih luči, ki se izvrstno prelije v značilno hiško masko.
Nato se bodo oglasili tisti, za katere je Renault kadjar enako Nissan qashqai. Da, stranska linija resda spomni na japonskega bratranca, vendar pa je kadjar zadaj znova samosvoj in precej drugačen tudi glede na capturja. Mimoidoči so mišičastega kadjarja sicer hitro opazili, gotovo je k temu nekaj pripomogla vpadljiva rdeča barva flamme red (690 evrov) ter zavedanje, da to vendarle ni captur. Kako pravite, kadjar?
Kadjar je zapeljal na že zrel trg kompaktnih športnih SUV. Terensko naravo vozila poudarijo robustne plastične obrobe ter višja oddaljenost od tal, ki pri 4WD različici znaša uporabnih 20 cm, mestno eleganco pa kromirane obrobe in po želji kar 19-palčna platišča.
Atraktivni francoski SUV si platformo, tehniko in 60 odstotkov sestavnih delov sicer deli s qashqaijem, vendar pa je od njega daljši za kar sedem centimetrov (445 cm), širši za tri (183,6 cm) ter višji za dva cm (160,7 cm).
Še zadnji omahljivci bodo popustili, ko bodo v roke dobili modni okrasek - tradicionalno Renaultovo kartico za vstop v vozilo -, s katerim se jim bodo brezstično odklenila vrata kadjarja.
Vse sence dvoma, da ne gre za qashqaija, bodo odpadle, ko si bodo ogledali potniški prostor in sedli za volan ali prisedli na enega izmed preostalih štirih sedežev.
Kabina v kadjarju je namreč že na oko precej drugačna od qashqaijeve, kokpit tudi ni razigran in originalen kot v capturju, ampak eleganten in kvalitetno izdelan, trde in neugledne plastike skorajda ni.
V primerjavi z igrivim capturjem tako kadjar deluje resno, uglajeno in odraslo, vtis na sovoznika pa naredita čvrst ročaj za njegovo levo roko in v našem primeru okrogli izbirnik pogona namesto vdolbin za kovance. Kot kaže, gre v kadjarju lahko tudi zares.
S takšnim zmogljivim in bogato opremljenim kadjarjem ne zdržiš prav dolgo v vlogi opazovalca.
Z njim resda nismo skakali z letala, se na glavo spuščali s strmih sten, ga uporabili za soteskanje ali jezdili na valovih, ampak smo se pognali tudi po poteh, ki dvignejo srčni utrip in vbrizgajo nekaj adrenalina. Sploh ko zaideš na območje medveda in dirjaš po poteh, kjer ti stik s civilizacijo omogoča le satelitsko omrežje.
Po suhih cestah smo se večinoma vozili v običajnem (in varčnejšem) načinu 2WD, ko deluje le prednji pogon, v težjih okoliščinah pa smo izbirnik premaknili v samodejni način pogona Auto.
Po potrebi se do 50 odstotkov navora s prednjih koles nezaznavno prenaša na zadnja, trenutno razmerje pa vozniku prikazuje grafika na instrumentni plošči. Naš maksimum 70:30 smo iz sistema iztisnili zgolj pri speljevanju na zares spolzki podlagi, kar pove dovolj o učinkovitosti samega pogona.
Morda Renault kadjar komu s svojo frajersko zunanjo podobo ne obeta, da se dobro znajde na terenu, vendar 20-centimetrski odmik od tal in gumb za uravnavanje in zaklepanje (Lock) Nissanovega štirikolesnega pogona med sedežema nista zgolj marketinški trik.
Takšen kadjar lahko hrabro skrene z urejenih cest, saj se je stalni štirikolesni pogon do hitrosti 40 km/h izkazal za učinkovitega v vseh pogojih in dokaj težkih razmerah. Prej kot sam pogon in avto vas bo ustavila zdrava pamet.
Kadjarja smo sami do gležnjev zasuli s kamenjem in peskom ter ga z zaklenjenim pogonom do trebuha zapeljali v blato. Za češnjo na vrhu umazanega plesa je manjkal le še kak konkreten snežni zamet.
Nissanov All Mode 4x4 pogon - takšen je tudi v qashqaiju in X-trailu - je obenem poskrbel za suvereno vožnjo tudi v hitro odpeljanih ovinkih (kjer smo pogrešali vektoriranje navora) ter nas varno v hudem nalivu, na spolzkih istrskih cestah ter makadamu tudi s pomočjo učinkovitega ESP pripeljal do cilja.
Odličen pogon seveda ni nič brez podpore pravega motorja in menjalnika. V kadjarju so kupcem na voljo tri motorne različice, s 4WD pogonom pa je povezana 96-kilovatna različica 1,6-litrskega turbodizla. Gre za sodoben in preverjen agregat, ki ponudi 320 Nm navora pri 1.750 vrtljajih. Odlikujeta ga varčnost in uglajeno delovanje, le preden "zagrabi" turbina je preveč anemičen, zato bo na terenu in zahtevnejših klancih treba dodati več plina.
Menjalnik je dobro izračunan in skupaj z motorjem poskrbi za dobro pospeševanje - kadjar z mesta do 100 km/h skoči v 10,5 sekunde ter doseže najvišjo hitrost 190 km/h - le pri avtocestnih hitrostih bi bil trušč v kabini lahko manjši. Merilnik vrtljajev pri 130 km/h kaže 2.500 ter trenutno porabo 6,8 litra, pri 110 km/h pa 2.150 vrtljajev in porabo 5,4 litra.
Nekje vmes - torej pri dobrih šestih litrih - se pri normalni vožnji brez večjih težav giblje povprečna poraba. Ker smo sami vseeno bolj pritiskali na plin, počasi lezli po primernem terenu ter občasno po dirkaško zvozili ovinke, smo porabili 6,9 litra goriva (tovarna 5,5/4,4/4,9), kar je za 1.611 kg težko vozilo, solidne zmogljivosti ter štirikolesni pogon vseeno ugodna številka.
Podvozje je čvrsto, kadjar se med ovinki tako ne maje kaj dosti, hkrati pa zadovoljivo ublaži številne neravnine na slovenskih cestah. Lega na cesti je tako zelo dobra, morda pa bi bil lahko volan za odtenek bolj natančen ter s tem vozniku posredoval več informacij s ceste.
Na sredinskem delu armaturne plošče kraljuje velik 7-palčni zaslon infozabavnega sistema R-Link 2, meniji (tudi v slovenščini) s katerim upravljamo avdio sistem, navigacijo in še kaj so preprosti in pregledni, sam sistem pa deluje hitro. Vozniki bodo pohvalili športno prisekan in mesnat volanski obroč ter ročico menjalnika, ki izvrstno sede v roke, vsaj na prvih nekaj vožnjah pa nejeverno buljili v "merilnike".
Pregledna instrumentna plošča je namreč povsem digitalna, vsi podatki (z izjema nivoja stanja goriva in temperature hladilne tekočine) pa se izrisujejo na visokoločljivem LCD-zaslonu. Ta zna pri kom zasejati seme dvoma v slogu "Kaj pa če crkne?", morda pa ga bo prepričala možnost izdatnega prilagajanja. Zaslon namreč ponuja številne grafike in različne barvne podlage, ki lahko odlično odražajo razpoloženje voznika.
Zelena nas je pomirila, pri rdeči osvetlitvi smo kar hitro dosegali hitrostne omejitve, iz nevtralne jesenske smo hitro preklopili na modro, z vijolično pa malce popihali na dušo nežnejšega spola. Od štirih možnih grafik oziroma slogov dva nimata merilnika vrtljajev. Pri ekonomičnem slogu smo se tako počutili kot v kakem hibridu, pri tistem z le merilnikom hitrosti pa kot v twingu.
Voznikov in sovoznikov sedež navdušita z udobjem, v ovinkih pa bosta cenila tudi odlično bočno podporo telesu. Iz kadjarja smo povsem spočiti stopili tudi po večurni vožnji, izkušnja pa se lahko primerja s tisto pri nadvse udobnem espacu. V kabini kadjar ponuja veliko prostora za glave, kolena in komolce voznika in sopotnika, dovolj pa ga je tudi za kolena in po višini tudi na zadnjih dveh sedežih.
Mere in prostornost pravijo, da je kadjar pravi za družinske potrebe, kar potrdita 264,6 cm medosne razdalje in v osnovi 472-litrski prtljažnik. Ta je za 30 litrov večji kot v qashqaiju, s podiranjem zadnje klopi pa prostornina naraste na 1.478 litrov, kar pa je sto litrov manj, kot pri qashqaiju.
Nakladalni rob je dokaj visok (76 cm), nekatera konkurenca denimo pozna deljiva zadnja vrata, kar olajša natovarjanje. Zadnja klop je zgolj s pritiskom na gumb deljiva v razmerju 60:40, sovoznikov sedež pa se lahko preklopi in omogoča prevoz daljših predmetov.
Pri Renaultu seveda niso pozabili na varnost in opremo. Pet zvezdic na EuroNCAP preizkusnem trku ter kopica elektronskih varnostnih dodatkov kadjarja potiskajo v sam vrh.
V kadjarju so tako na voljo sistem za pomoč pri zaviranju v sili, ki deluje pri hitrostih od 30 do 140 km/h, sistem za opozorilo o nenamerni zapustitvi voznega pasu (deluje prek zvočnikov in zna biti nadležen), o vozilih v mrtvem kotu, sistem za prepoznavanje prometnih znakov, pa tudi sistem za samodejno parkiranje z vzvratno kamero.
Pomočnik pri parkiranju je pravi kavalir, saj ponuja tri možnosti (bočno, vzdolžno in pod kotom), hkrati pa zna tudi sam zapustiti parkirni prostor. Pripomoček deluje brezhibno, razumljivo so ga takoj posvojile ženske, mojstri parkiranja pa delo kljub vsemu opravijo hitreje.
Renault kadjar je dokazal, da ni le oblikovno všečen, vpadljiv, bogato opremljen in varen srednje-velik križanec. V različici z zmogljivim štirikolesnim pogonom je demonstriral, da udobje asfaltnih poti zlahka zamenja za brezpotja ter v potniško kabino vdahne še nekaj življenja.
Foto: Matej Kačič