Dober začetek, bridek konec lagune
Prva generacija lagune je na trg zapeljala konec leta 1993 kot elegantna petvratna kombilimuzina s prostorno potniško kabino, uporabnim zadnjim delom, ki se je odpiral skupaj s steklom in tako omogočil lažji dostop do prtljažnika, ter za tisti čas sodobnimi in varčnimi motorji. Prva generacija lagune se je v Evropi uvrstila med prvih pet po prodaji. Kazalo je, da bo enako z drugo generacijo letnika 2000 z inovativnimi rešitvami. Ta je med drugim namesto ključa imela brezkontaktno kartico, ki je še danes simbol renaultov. V prvih letih se je zavihtela še višje na prodajni lestvici, ugled si je pridobila tudi z osvojenimi petimi zvezdicami za varnost na preizkusih EuroNCAP, kar do takrat ni uspelo še nobenemu drugemu avtomobilu.
Zalomilo pa se je pri tehniki, ki je številne kupce pustila na cedilu. Kupci lagun z 1,9- in 2,2-litrskim turbodizelskim motorjem, izdelanimi med letoma 2000 in 2005, so skoraj brez izjeme redno obiskovali servise zaradi črpalk za gorivo, zlomov cevi turbopolnilnika in drugih okvar. Prodaja in vrednost rabljenih lagun sta strmoglavili, zato je Renault leta 2005 ob prenovi zamenjal ta motorja z novim dvolitrskim, ob zamenjavi generacije leta 2007 pa je novo laguno opremil še z garancijo za tri leta oziroma 150 tisoč kilometrov. A kupci niso pozabili slabe preteklosti tega modela, zato je laguna počasi utonila v pozabo. Lani je njena prodaja v Evropi dosegla 15 tisoč vozil, v prvih petih mesecih letos je pritegnila le še 5.167 kupcev, različica coupe pa 900. Za primerjavo: Volkswagen je lani v Evropi prodal skoraj 200 tisoč passatov, Opel pa 92 tisoč insignij. Dodajmo še slabe razmere za prodajo srednje velikih limuzin, ki so še leta 2008 v Evropi prepričale 1,5 milijona kupcev, lani pa le še milijon. Njihov največji tekmec so športni terenci istega razreda, podjetja, ki so eden glavnih kupcev teh avtomobilov, pa so v času krize pogosto izbrala razred manjše in cenejše avtomobile.
Korejski latitude brez uspeha
Renault po treh milijonih prodanih lagun v 22 letih ni opustil misli na poslovni razred. Vanj se je vrnil z limuzino latitude, zasnovano na osnovi korejskega Samsunga, a prodaja nikoli ni zaživela. Letos pa se je boja lotil bolj resno, spomladi je na trg poslal novega espacea, enoprostorca, ki je izgubil nekaj prostornosti, a dobil več sloga z mešanico med enoprostorcem in športnim terencem. Zanj je zasnoval novo osnovo, mu vgradil varčne 1,6-litrske motorje, pokončen zaslon na dotik in veliko varnostnih sistemov. Espace pa je bil le začetek vnovičnega vstopa v srednji razred, nadaljeval ga je letos poleti z limuzino talisman, konec poletja pa nadgradil še z njegovo karavansko različico grandtour.
Obrnili nov list s talismanom
Talisman bo prihodnjo pomlad v obeh karoserijskih različicah sicer zapeljal v precej neprijazne razmere. Kot že omenjeno, lani je bilo v Evropi prodanih okoli milijon limuzin in karavanov srednjega razreda, še leta 2008 je bila številka večja od 1,5 milijona. A direktor marketinga za razred D pri Renaultu (sem sodita espace in talisman) Frano Šušnjara je prepričan, da je prostora zanj dovolj. S talismanom namreč namerava poleg Evrope osvajati tudi druge celine, predvsem Azijo in Bližnji vzhod. Pri novincu stavi na statusno obliko, udobje, povezljivost s spletom, varnostne sisteme in varčne motorje. V razredu, kjer se druge znamke vse pogosteje pojavljajo tudi s hibridi, pa pravi, da kupci renaultov niso pripravljeni plačati dodatnega stroška te tehnologije.
Glede na preteklost je jasno, da je Renault v tem razredu obrnil nov list. Pozabil je na petvratno zasnovo lagune, omadeževano ime zamenjal z novim, v talisman pa vgradil veliko sodobne tehnike, ki jo kupci danes pričakujejo v tem razredu. Limuzino, ki smo jo prejšnji teden preizkusili v Firencah, je potegnil do 4,85 metra zunanje dolžine in 2,82 metra v medosju ter s temi merami prekašal prestižne renaulte preteklosti, čeprav ti sodijo razred višje. Kabino je očistil kopice gumbov, ukaze je spravil na pokonci postavljen 8,7-palčni zaslon na dotik, potnikom pa namenil široke in udobne ter temeljito nastavljive sedeže in veliko prostora. V širini kabine talisman prekaša tekmece, pri prostoru za kolena potnikov na zadnji klopi pa s 26 centimetri sodi med največje v razredu. Enako velja za 609-litrski prtljažnik limuzine in 572 do skoraj 1.700 (ob podrti zadnji klopi) v karavanskem grandtourju. Pri motorjih je velike šestvaljnike iz preteklosti postavil v muzej. Talisman ima kljub zajetnim meram le 1,5- in 1,6-litrske motorje. Osnovni 1.5 DCi 110 je namenil velikim voznim parkom podjetij, z močjo 81 kilovatov in pospeškom do stotice 11,9 sekunde bo ustrezal službeni voznikom, s skromnim izpustom 96 gramov ogljikovega dioksida na kilometer (to pomeni porabo 3,6 litra na sto kilometrov) pa zahtevnim pogojem podjetij glede izpustov. Zasebne kupce utegne talisman prepričati v bogatejših različicah z 1,6-litrskim turbodizlom s 96 oziroma 118 kilovati ter enako velikim bencinarjem s 110 ali 147 kilovati. Za doplačilo talisman ponuja sistem 4control, ki z obračanjem zadnjega kolesnega para izboljšuje lego na cesti in okretnost, sistem multi-sense poskrbi za prilagajanje odzivnosti volana, menjalnika in čvrstosti podvozja ter energijske porabe sistemov, v programu eco je denimo delovanje klimatske naprave bolj skromno. Cene talismana so znane le za nekatere evropske države, v Nemčiji bo denimo stal med 28 in 40 tisoč evri. V Sloveniji bo po naši oceni nekaj tisočakov cenejši.