Avto

Baročni spomin na Jugoslavijo

Test: fiat 500X off road look 2.0 multijet II 16v AWD cross plus je sveža, očem prijetna, uporabnikom prijazna in kupcem zavoljo opreme, motorja in menjalnika precej zasoljena novost iz Fiata

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

22.11.2015 09:06
Čas branja: 5 min

Možaku v modri halji je šlo malo na smeh, malo na jezo. V prostrani podzemni garaži je stalo kakšnih 80 avtomobilov. Vsi beli, z enakim motorjem, podobni kot jajce jajcu. In jaz sem si izbral avto nekje v sredini. Hotel sem slovito stoenko, zastavo 101, „stojadina". Zelo, zelo oddaljeno sorodnico - če sploh - fiata 500X.

IMG-3942.1448178728.JPG.e.960px.jpg
Fiat 500X je ta hip ena najbolj osvežujočih novosti iz torinskega Piemonta, dokaz, da pod Apenini še vedno vedo, kako narisati všečen avtomobil. Navzven nič ne kaže, da je v dokaj tesnem sorodstvu s še vedno precej svežim jeepom renegadom.

Zgodb z avtomobili kragujevške Crvene zastave, ki je sedaj zgolj Zastava in izdeluje fiata 500L, je (še) obilo, saj so bili prav avtomobili te tovarne začetniki jugoslovanskega in s tem slovenskega avtomobilskega opismenjevanja. Postavili so nas na evropski in svetovni avtomobilski zemljevid, hkrati pa srbsko avtomobilsko tovarno skoraj neločljivo povezali s piemontskim Fiatom. Ta sedaj ni nič več „naš", kot je bil nekoč. Toda fiat 500X, tako kot vsi fiati, obudi kakšen spomin - na drugačne čase in predvsem drugačne avtomobile.

Športni terenec ali crossover?

500X je pravzaprav zadnja in največja novost iz hiše, ki je že nekaj let bistvo in jedro koncerna FCA (Fiat Chrysler Automobiles), če izvzamem novi tipo. Omenjam (nepomembno) malenkost: značaj 500X je zelo raznolik, saj naj bi se enkrat vozil v razredu manjših športnih terencev, kot sta recimo mazda CX-3 ali pa opel mokka, drugič naj bi bil prav tako modni crossover, torej mešanec slogov, oblik in predvsem namenov. Smer je seveda jasna, spogledovanje z majhnimi terenci pomeni spogledovanje z visoko prodajno rastjo, ki jo v zadnjih letih uživa ta razred. Ni skrivnost, da so stanje ugaja tudi Fiatu.

IMG-3952.1448178800.JPG.w.960px.jpg

Ob tem sicer ni usodno, a najbolj utegne trpeti statistika, ki predalčka avtomobilske novosti. Ni pa nobenega dvoma tedaj, ko je treba prepoznati poreklo tega fiata: je zelo bližnji sorodnik jeepa renegada, prav tako dokaj svežega športnega terenca. Osnova je namreč enaka, Jeep pa je sestavni del Chryslerja, ki je drugi (ali prvi?) del prej omenjenega koncerna FCA. Tudi tako ali predvsem tako se varčuje...

Seveda je bil že skrajni čas, da se je apeninski avtomobilski velikan pojavil tudi v razredu manjših športnih terencev/crossoverjev. Posel je izjemen, kupcev se na evropskih trgih skoraj tare in zato je treba kovati, ko je vroče ali vsaj toplo. Pravzaprav Fiatova zgodovina terencev oziroma športnih terencev ni zelo pestra in če je še kaj spomina, je najbližji predhodnik sedici. Toda to je bil otrok sodelovanja z japonskim Suzukijem, kjer so mu rekli SX4, avto pa je šel tako v italijanski kot japonski verziji presenetljivo dobro v promet. Kdor ima še nekaj daljši spomin, bi se utegnil spomniti, da je bila Fiatova campagnola res pravi terenec brez pridevnika športni, povrh pa dolga desetletja sestavni del voznega parka jugoslovanske ljudske armade. In drži, da se je prav s tem avtom vozil papež Janez Pavel II v času, ko je bil žrtev atentata.

IMG-3957.1448178856.JPG.e.960px.jpg

Igriv, brez karoserijskih ostrin, baročno obel

Fiat 500X je nezgrešljivo član družine 500, hkrati dokazuje, da na oni strani Piave še vedno vedo, kako narediti oziroma narisati prisrčen avtomobil. Nekdanji sloviti latinski mojstri oblikovanja avtomobilske pločevine - Pininfarina, Giugiaro ipd.- se lastniško in sicer poslavljajo, ampak 500X to ne škoduje: prednji del je povečana, nekako nabuhla verzija „osnovnega" fiata 500, zadek skoraj strmo odrezan, vmes pa v srebrno obarvana zaščita prednjega in zadnjega podvozja, za dodaten lišp poskrbijo črne plastične obrobe kolesa in pragov. Ne deluje preveliko, s 427 centimetri dolžine in 162 centimetri višine je tipičen predstavnik svoje avtomobilske rase. Nekako igriv, brez karoserijskih ostrin, baročno obel, kot bi ga narisal Caravaggio. Bi bilo vesoljno pretiravanje reči, da se je Torinu končno posrečilo narediti očem všečen avtomobil? Naj pove trg.

P9210330.1448178993.JPG.n.960px.jpg
Notranjost oziroma armaturna plošča je v opisani opremski izvedbi zelo bogata, nekako polna, prijazno ergonomska. Devetstopenjski samodejni menjalnik ob vsem drugem potrjujejo, da gre za varianto, ki je povsem v vrhu ponudbe.

Ker je športni terenec, sediš v njem nekaj višje, vendar ne previsoko. Utegne ugajati predvsem starejši publiki, kar že precej časa ni velika novost. Omembe vredna je oddaljenost trebuha od tal - 179 milimetrov je spodobna „višina", kar dokazuje terenski namen, saj neposredni konkurentje (recimo mazda CX-3, opel mokka) po tej strani ponujajo manj. Armatura in volanski obroč sta polna stikal, vse skupaj zahteva nekaj malega privajanja, vendar posebnih zadreg le ni. Prav tako poln je sredinski del, ki pa ni prezajeten, sredi armature je seveda 6,5-palčni barvni zaslon na dotik, kjer ukazuješ klimatski napravi, radijskemu sprejemniku, navigaciji, tako rekoč vsemu.

Zadovoljiva je preglednost nazaj, kar ni prav pogosto. Sedenje zadaj ob 257-centimetrski medosni razdalji ni nekaj, kar bi ti za vedno ostalo v spominu, osnovni volumen prtljažnika (350 litrov) je več kot zadovoljiv (ima uporabno dvojno dno in nizek nakladalni rob), električni servo volan in prednja sedeža so skoraj odlični. In še spomin na prednji sedež: ko je šla stoenka prvič oziroma po 1500 kilometrih na obvezni servis, se je vrnila z luknjo, ki jo je povzročil cigaret kdo ve katerega „mojstra". Nisem se razburjal...

PB111009.1415920904.JPG.c.600px.jpg
Prtljažnik ima dvojno dno, nizek nakladalni rob, kar je zelo dobro, in volumen 350 litrov, ki se zmore brez težav primerjati s konkurenco.

Bogat paket,...

Fiat 500X v opisani izvedbi je največ, kar si je mogoče omisliti, zato je tudi teža praznega vozila (1570 kilogramov) kar spodobna. Toda to ni kakšna posebna težava za 2,0-litrski dizelski stroj z znano oznako multijet, ki ponuja spodobno radoživih 103 kW/140 KM pri okroglih 4000 vrtljajih (350 Nm navora je na voljo že pri 1750 vrtljajih). S sredinskim gumbom izbiraš med tremi voznimi programi, in sicer auto, sport in traction. Prvi ti zagotavlja najbolj optimalno razporeditev moči (zvečinoma na prednji kolesni par), drugi doda nekaj občutnega adrenalina v zmogljivosti, tretji dokazuje, da je 500X (tudi) športni terenec. Seveda je za porabo in žep najbolje, ko se voziš v programu auto, traction je le za kakšen kratkotrajen izlet med blato in grmovje. Tam fiat znova potrdi žlahtniško povezanost s prej omenjenim jeepom renegadom, a pretiravati ni zdravo - ker utegne biti nerodno in predvsem predrago. In da ima tudi zadaj vzmetni nogi, kar v tehničnem smislu potrjuje kar zaresen (in zato dražji) terenski značaj, pa je zgolj tehnična zanimivost.

P9210352.1448179256.JPG.e.960px.jpg

Fino je, ker se 500X kljub večji oddaljenost od tal skoraj nič maje in tudi ne pokimava, za povrh mu asfalt v smislu najvišje hitrosti (nekaj čez 190 km/h) in pospeška (9,8 sekunde do 100 km/h, tovarniški podatek) spodobno prija. A je treba omeniti porabo: tovarniško obljubljenih 5,5 litra v t.i. kombinirani vožnji je čista iluzija, 7, 5 litra pa realnost. In še dve malenkosti: delovanje elektronike, ki skrbi, da ostaneš na svojem voznem pasu, je le pregrobo, čeprav učinkovito. Devetstopenjski samodejni menjalnik pa zlasti ob jutranje hladnem motorju predolgo vztraja v nižji, recimo drugi prestavi. Je moteče, ker je preglasno.

... za bogato ceno

Fiat 500X off road look 2.0 multijet II 16v AWD cross plus je povsem na vrhu tistega, kar imajo ponuditi pri latinski avtomobilski hiši. S popustom 3000 evrov je ta patricij na domačem dvorišču za nič skromnih 29.490 evrov. Kupcev te variante verjetno ne bo v kakšnih velikih količinah, a je k sreči na voljo precej občutno cenejših izvedenk. V tem pogledu je bil pozabljeni „stojadin" čista milina - dolga leta ena oprema, ena notranjost, en motor in ena sama cena...

P9210366.1448179345.JPG.s.960px.jpg

Čeprav je fiat 500X na slovenskem trgu le nekaj mesecev, podatki Jato Dynamics kažejo, da gre dobro v promet. Septembra se je zanj odločilo 55* kupcev, kar pomeni, da je bil v razredu majhnih športnih terencev (!) uspešnejši od opla mokke (54), a je po drugi strani precej zaostal za „žlahtniškim" jeepom renegadom (66). Med peterico se je uvrstila še mazda CX-3 (24), vsi drugi pa so septembra že bistveno bolj zaostali. Na letni ravni je vrstni red malenkost drugačen: povsem zgoraj je opel mokka (544), medtem ko fiat 500X precej zaostaja - doslej so prodali 186 vozil. Suzukijeva vitara je na slovenskem trgu doslej našla 150 kupcev, kar je več kot zadovoljiv rezultat (upoštevaje marketinško in siceršnjo anonimnost japonske tovarne na slovenskem prostoru). Jeepov renegadov so doslej prodali 143, mazda CX-3 pa je letos zapeljala v 92 slovenskih garaž.

*Glede statistike je potrebno dodati, da pomeni prve registracije novih avtov. Ti pa kupce najdejo v Sloveniji ali v kakšni drugi evropski državi. Fiat je v tem primeru precej mednaroden, bolj kot pa denimo opel, ki stavi predvsem na domače kupce.

Foto: Janez Kovačič

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Vrtno pohištvo za teraso in vrt: poiščite navdih v najnovejših trendih

Pomlad je čas, ko se ponovno povežemo z naravo, napolnimo z energijo ter uživamo v vseh lepotah, ki nam jih ponuja preživljanje časa...

Preberite tudi:

13.11.2014
FINANCE
Avto
Punto in tipo se poslavljata, drugi Fiatovi malčki pa bodo neslišni
Avto
AvtoUroš Božin Punto in tipo se poslavljata, drugi Fiatovi malčki pa bodo neslišni 10

Fiatovi modeli, ki bodo preživeli čistko, lahko pričakujejo delno in polno elektrifikacijo, razkriva petletni poslovni načrt.

FINANCE
Avto
Umrl virtuoz, ki je rešil Fiat in Chrysler
Avto
AvtoUroš Božin Umrl virtuoz, ki je rešil Fiat in Chrysler 4

Marchionne je na čelo Fiata prišel leta 2004 in ga rešil pred propadom.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Manager
Kdo je prvi Neitalijan za volanom Fiat Chryslerja in kaj ga čaka
Manager
ManagerVanja Tekavec Kdo je prvi Neitalijan za volanom Fiat Chryslerja in kaj ga čaka

Britanca Mika Manleyja, novega šefa Fiat Chryslerja, čaka več izzivov: trgovinska politika ameriškega predsednika Donalda Trumpa, dvomi v Italiji, ali lahko podjetje vodi nekdo brez italijanskega potnega lista, najti pa bo tudi moral odgovor na vprašanje, ali bo Fiat Chrysler za velike naložbe v elektrifikacijo in razvoj alternativnih pogonov potreboval strateškega partnerja.

FINANCE
Avto
To so novi berlingo, combo in partner
Avto
AvtoMiloš Milač To so novi berlingo, combo in partner

Namesto dvojčkov prihajajo trojčki, nov član je opel combo (prejšnji je bil preoblečeni fiat). Niso več dostavniki, ampak vozila za prosti čas.

FINANCE
Avto
Avtomobili zgoraj brez za slovenski žep
Avto
AvtoUroš Božin Avtomobili zgoraj brez za slovenski žep 1

Svoboda v vožnji, veter v laseh, neomejeni pogledi, sožitje z zunanjim svetom: kabrioleti so najbolj prvinska oblika avtomobila. Pogledali smo, kateri na slovenskem trgu so cenovno najbolj dostopni.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)