Avtomobili so za marsikoga zgolj kup pločevine na štirih kolesih, prevozno sredstvo iz točke A v točko B. A tudi takšni se utegnejo omehčati, ko jim pot prekriža F-type coupe, klasični kupe stare šole, všečen ne glede na to, iz katerega kota ga pogledate - z dolgim nosom, kratkim zadkom, širokimi boki ter prostorom le za dva pod kovinsko ali stekleno streho. Vse to je prefinjeno zlito v skoraj štiri metre in pol aluminija, pozornost nase vlečejo že s karbonom okrašena platišča, ki so umetnina zase.
Magnet za mimoidoče
Kaj se mi je zgodilo za volanom F-typa? Športnih, dragih in prestižnih avtomobilov vajeni postrešček je pred elitnim hotelom izbulji oči in izdavil »ferrari?«, navdušenci so me zasuli s tisoč in enim vprašanjem ter me vljudno prosili, da znova in znova prižgem motor, mimoidoči pa so mi gestikulirali, naj pritisnem na plin in »pometem« po cesti. Zakaj, postane jasno, ko se poglobim v podrobnosti. F-type coupe svojo posebnost kaže že s kljukama, ki se ob odklepanju »pojavita« iz vrat.
Klasična in lepo oblikovana notranjost je uravnotežena zmes športnosti in udobja, ki jo začinijo nizek položaj sedenja ter školjkasti sedeži, ki zaradi električno nastavljivih bočnih opor objemajo telo.
Vtis na voznika naredijo tudi pregledni merilniki (tisti za hitrost se konča pri osupljivih 300, rdeče polje pri merilniku vrtljajev pa se začne malo pod številko sedem tisoč), na sopotnike pa samodejno pomični sistem šob za prezračevanje.
Vrtljivi gumbi klimatske naprave bi zlahka lahko bili vgrajeni v vrhunskih hi-fi komponentah, nekaj stikal ob prestavni ročici hitrega, prefinjenega osemstopenjskega samodejnega menjalnika, poskrbi za klimatsko udobje.
Pozdrav pri 130 kilometrih na uro
Spojler se kot v pozdrav lahko dvigne na ukaz (ali pa samodejno pri hitrosti nad 130 kilometrov na uro ter se pri nižji od 90 tudi pospravi), za večje užitke na asfaltnih prevlekah pa je na voljo tudi gumb, s katerim izberemo način vožnje.
Programska oprema namreč omogoča kar 25 načinov delovanja menjalnika, motorja in podvozja. Če imamo tako v načinu za mokre ceste pod seboj krotko muco, v normalnih razmerah pa agilno, vendar nič kaj agresivno mačko, se v športnem načinu spremeni v grozeče glasno zverino.
Prodoren prepoznaven zvok
Za prodoren in prepoznaven zvok, ki ponudi crescendo dirkaškega rohnenja pri višjih vrtljajih in prehitevanju, poskrbi aktivni športni izpušni sistem. Ta deluje z aktivnimi ventili, ki z odpiranjem med športno vožnjo omogočajo neposrednejši pretok izpušnih plinov za globlji, dramatičen zvok.
Vsi vedo, kdaj ste se pripeljali in odpeljali, rohnenje pa je mogoče slišati tudi kilometre daleč. Če ste prizanesljivi do sosedov in okolice ali pa ste pripravljeni na umirjeno križarjenje, gre lahko tudi bolj tiho.
Trilitrski bencinski šestvaljnik, podprt s kompresorjem, je do dva tisoč vrtljajev krotek in zgledno tih ter tak zelo primeren za vožnjo na obmorski promenadi. V sedmi prestavi pri 60 kilometrih na uro umirjeno prede malo nad tisoč vrtljaji, seveda pa je vedno pripravljen na rjovenje. Zadostuje odločen pritisk stopalke plina, ko se oglasi mogočen orkester, podprt z 250 kilovati oziroma 340 »konji«, mehanskim kompresorjem ter 450 newtonmetri navora med 3.500 in pet tisoč vrtljaji.
Že osnovni F-type pri pospeševanju želodec postavi na resen preizkus, z mesta do 100 kilometrov na uro namreč pospeši v 5,3 sekunde ter doseže končno hitrost 260 kilometrov na uro. Za tiste, ki jim to ni dovolj, sta tukaj še različica S s 380 konji ali mogočni R, ki pod motornim pokrovom skriva motor V8 s kompresorjem in 550 konji.
Vrhunska, a draga zabava
Na ovinkih se izrazita zadnji pogon in nizko težišče, k večjemu adrenalinu pa poleg linearnega naraščanja moči prispevata še povsem izklopljiva elektronska pamet in spojler, ki prileze iz zadka pri večjih hitrostih. Veselo, a s hitrimi popravki volana obvladljivo miganje zadka - pri močnejših različicah za še več užitka poskrbita samozaporni diferencial oziroma aktivni diferencial - ter brutalno pospeševanje ob izstopih iz ovinkov spremlja globok, odrezav, dirkaški in že skoraj nasilen zvok šestvaljnika.
Zvezno naraščajoča hitrost bliskovito upade, ko na vso moč zagrabijo zavore, iz zadka pa se ob prestavljanju navzdol sliši glasno pokanje in grgranje. Neravnine pri tem premaguje trdo in surovo, ob bolj umirjeni vožnji pa precej nežno in udobno, kot povsem vsakdanji avto.
Paket ima ceno, ki jo lahko pokrije le petični žep. Osnovna cena kupejevske različice znaša 80 tisoč evrov, z nekaj dodatki se povzpne prek magične stotice, za različico R pa boste odšteli 143 tisoč evrov. Jaguar F-type se cenovno tako uvršča med porscheja boxsterja in 911, vendar ponuja pristni angleški šarm, skorajda nezemeljsko lepoto in vrhunski »orkester«.
Foto: Anže Kotnik, Matej Kačič