Novodobni športni terenci danes polnijo predvsem mestne ulice in avtoceste. Če so gnani prek vseh štirih koles, se sicer znajdejo tudi na lažjem terenu, a njihovih lastnikov ponavadi tja ne vleče. Zaradi vozniškega neznanja in nezavedanja, koliko njihov avto sploh zmore.
To je škoda predvsem z vidika široke uporabnosti sodobnih športnih terencev, ki so dejansko prave dvoživke. Glede na velikost so primerno prostorni in vsekakor bolj robustni od klasično zasnovanih avtomobilov, višje sedenje poleg ugodja voznika omogoča tudi boljše preglednost iz vozila, kar pride zelo prav v slabših voznih razmerah.
Poleg tega so športni terenci precej manj občutljivi na visoke pločnike in druge ovire na cesti, tudi če so gnani le prek prednjih koles. Štirikolesni pogon, ta je pogosto elektronsko uravnavan in ne ponuja reduktorja moči v menjalniku, pa z nekaj vozniškega znanja pride zelo prav tudi v zelo težkih razmerah, kar si večina voznikov terenskih sodobnikov niti ne predstavlja. S tem sicer ne mislimo, da bi se morali s svojimi SUV zapeljati v prvi gozd in preizkusiti njegove sposobnosti, tega niti ne smete.
Nekaj vozniškega znanja in zavedanja pravih meja športnih terencev je mogoče varno in legalno pridobiti na tečaju terenske vožnje, usvojeno znanje pa vam bo prišlo prav, ko boste morali zlesti iz snega, se prebiti do vikenda po blatni gozdni cesti ali se izogniti kakšni drugi oviri pred katero bi sicer klonili. S temi izzivi so se spopadli tudi tekmovalci četrte delavnice najboljši poslovni vozniki, blaten poligon pa so dobro prevozili tisti, ki so upoštevali vsaj del pravil in resnic o terenski vožnji.
Osnovna pravila in resnice terenske vožnje
1.Prvi pogoj je dobra obutev, slabe pnevmatike s premalo profila in previsoko starostjo bodo izničile učinek štirikolesnega pogona.
2.Pomembno je, da vozimo z glavo, torej da se pripeljemo na cilj, ne glede na to, koliko časa za to porabimo.
3. Brezglavo tiščanje plina ni rešitev - tako presežemo mejo oprijema pnevmatik.
4. Pomembno je poznavanje oprijema podlag - blato ima 20-odstotni, makadam pa od 40- do 45-odstotni oprijem. Slabšemu oprijemu moramo prilagoditi pospeševanje.
5.Preverite ovire pred seboj, saj ne veste, kaj vas čaka na drugi strani klanca.
6. Če terenec zmore vzpon, ni nujno, da bo šlo tako preprosto tudi po strmini navzdol. Večina sodobnih terencev ima elektronsko nadzorovan spust po strmini, uporabite ga.
7.Na slabši blatni ali sneženi podlagi je dobro izkoristiti reduktor - voziti pri 1.500 vrtljajih v drugi ali tretji prestavi. Športni terenci odsotnost reduktorja rešujejo s krajšo prvo prestavo.
8. Samodejni menjalnik je primernejša izbira za teren, saj ne muči sklopke, omogoča lažja speljevanja in vselej izbere pravo prestavo.
9. Za teren je nujen štirikolesni pogon, le visoka oddaljenost od tal vas ne bo pripeljala daleč.
10. Na terenu se zanesite na elektronske pripomočke. A ti ne bodo delovali, če ne bodo izpolnjeni osnovni pogoji za oprijem - dobre pnevmatike in pametna vožnja.
Podjetja so bila na terenskem poligonu zelo različno uspešna, v blatu pa sta se najbolje znašli ekipi Swatycometa in Grosista Pro. Najboljša ekipa četrte in zadnje delavnice se bo uvrstila v finalno tekmovanje, ki bo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem prihodnji četrtek. Takrat se bodo za skupno zmago in naziv najboljši poslovni vozniki 2015 bojevala štiri podjetja. Lani si je zmago pripeljala ekipa banke Unicredit.
Kandidati so morali blaten terenski poligon, poln vzpetin in lukenj ter stožcev in količkov, ki so dodatno otežili izvedbo, prevoziti v čim krajšem času in brez poškodb na avtomobilu. Pri tem so se zanašali na elektronsko podprt štirikolesni pogon opla mokke in na svoje znanje. V blatu so morali doseči idealen čas vožnje, ki ga je postavil AMZS inštruktor Janez Marolt. Če so bili prehitri, so podrsali z odbijačem in si prislužili deset kazenskih točk. Prav tako je vsak dotik stožca ali količka ob traku prinesel deset kazenskih točk. Vsaka sekunda odstopanja od idealnega časa pa je prinesla po eno kazensko točko.
Opozorilo: vsebina lahko vsebuje oglasne elemente, tako imenovani product placement.')
Foto: Jure Makovec