Slovenska avtomobilska industrija, ki prinese blizu 20 odstotkov slovenskega BDP, kar 40 odstotkov prihodkov ustvari s prodajo za nemške blagovne znamke. Največji kupec je ravno skupina Volkswagen (VW), nekateri mu dobavljajo neposredno, drugi delajo za njegove dobavitelje, kot sta Bosch in Continental. Zaradi v poprečju trimesečnega cikla, toliko navadno traja od takrat, ko kupci naročijo avto, pa do dobave, bodo morebitne težave občutili konec leta.
Kdo so slovenski dobavitelji VW
Največji slovenski posredni ali neposredni dobavitelji skupine Volkswagen so po naših informacijah: Kolektor, Hella Saturnus Slovenija, LTH Castings, Boxmark Leather, KLS Ljubno, Grammer Automotive Slovenija, SG Automotive, Cimos prek kupca Honeywell, Hidria, TPV, Odelo, MLM, Novem Car Interior Design, Tehnoplast, Siliko ... Včeraj so bili enotni v eni stvari: »Na nas bodo še bolj pritisnili z zahtevami po znižanju cen naših izdelkov, saj bodo želeli nadomestiti škodo, ki jo bodo imeli zaradi škandala v ZDA,« so menili naši sogovorniki, ki pa večinoma niso želeli biti imenovani.
Ocene o tem, kako bo škandal vplival na prodajo Volkswagnovih avtomobilov, zlasti dizelskih, in posledično na prodajo slovenskih podjetij, so bile včeraj različne. Eni menijo, da količina izpustov ni odločilen dejavnik pri izbiri avtomobila, zato upada prodaje v Evropi niti ne bo, drugi se bojijo, da bodo težave tudi tu. V Ameriki zmanjšanje prodaje pričakujejo, ne morejo pa oceniti, kako veliko bo.
Če bo imel Volkswagen večje težave s prodajo dizelskih in tudi drugih avtomobilov tudi v Evropi, bodo zadrege naših podjetij kar velike. Po nekaterih ocenah naj bi jim prihodki upadli tudi do petine, odvisno, kako pomemben kupec je Volkswagen za posamezno podjetje. Se pa pričakuje, da bodo morebitno zmanjšanje prodaje Volkswagnovih avtomobilov izkoristile druge znamke. A naši dobavitelji denimo za Toyoto, Ford, Hyundai in Kio, to so Volkswagnovi največji globalni tekmeci, ne delajo veliko. Marjan Trobiš iz družbe Boxmark Leather sicer meni, da bo ta škandal močno vplival na celoten trg dizlov, ker kaže, da njihove ekološke trditve niso upravičene. Sogovornik še pravi, da ga morebiten upad prodaje Volkswagnovih vozil ne skrbi, ker imajo veliko drugih kupcev.
V Hidrii odgovarjajo, da Volkswagen trenutno ni kupec njihovih svečk za dizelske motorje, bo pa to postal leta 2018. Boschu pa dobavljajo dele za Volkswagnove hibride. Svečke za hladen vžig dizelskih motorjev Hidria dobavlja PSA, ki je pomemben evropski tekmec Volkswagnu.
Sporni tudi slovenski volkswagni 2.0 TDI
Sporni motorji 2.0 TDI (interna oznaka EA 189) poganjajo tudi slovenske golfe, passate, tourane in nekatere druge modele znamk skupine Volkswagen, je potrdil Volkswagen. Pri omenjenih strojih, doslej so bili vgrajeni v 11 milijonov vozil v svetu, se je Volkswagen zavezal, da bo s tehničnimi ukrepi odpravil odstopanja. Za ta namen pa je rezerviral 6,5 milijarde evrov sredstev. Ali bo to dovolj, še ni znano, saj preiskava še poteka. Za druge dizelske motorje so zapisali, da programska oprema ne vpliva niti na vozne lastnosti, niti na porabo, niti na izpuste. Zato ni razloga, da bi imeli kupci in trgovci glede tega kakršnekoli pomisleke. Zaradi izrednih stroškov bo skupina VW popravila poslovne načrte za letos. Špekulacij, da bi zaradi afere konec tedna odstopil prvi mož Volkswagna Martin Winterkorn, v Volkswagnu niso komentirali. Poudarili pa so, da v podjetju ne dopuščajo nobenih kršitev zakonov, cilj uprave je pridobitev izgubljenega zaupanja, zato bodo v družbi javnost o poteku preiskave sproti obveščali.
Volkswagen je dizelski kralj v ZDA in Evropi
Čeprav je delež avtomobilov z dizelskim motorjem v ZDA skromen, leta 2013 je dosegel 0,89 odstotka, lani pa 0,84 odstotka trga, številke sploh niso skromne. Na trgu, ki je lani štel 16,7 milijona osebnih vozil in terenskih poltovornjakov, je bilo lani z dizelskim motorjem prodanih 138.144 novih avtov (leta 2013 okoli 500 vozil manj). Med proizvajalci je najbolj agresiven nemški Volkswagen, ki na trgu ponuja deset različnih avtomobilov znamk Volkswagen, Audi in Porsche z dizelskim motorjem. Lani je bil najbolj priljubljen model volkswagen jetta 2.0 TDI s 27-odstotnim deležem med dizelskimi avti, sledila sta passat z 20- in golf s 4,5-odstotnim tržnim deležem. Tik za volkswagni sta se uvrstila dizelska BMW X5 in audi Q5, vsak z nekaj več kot 6.200 prodanimi vozili in precejšnjo rastjo v primerjavi z letom 2013. Dizelski motorji so v očitni domeni nemških avtomobilistov. Skupina Volkswagen ima vodilni, 65-odstotni tržni delež, tu pa sta še Mercedes-Benz in BMW. Prvi gost v dizelski druščini - ameriški chevrolet cruze dizel je šele na šestem mestu po prodaji z nekaj manj kot šest tisoč vozili v letu 2014. V Evropi je razmerje obrnjeno, dizelski motorji imajo pri osebnih avtomobilih 50-odstotni delež, lani jih je na ceste zapeljalo okoli šest milijonov novih. Tudi tu ima Volkswagen vodilni, prek 20-odstotni delež.
Kdo v Sloveniji ima delnice VW
Med vzajemnimi skladi slovenskih upravljavcev je delnica Volkswagna konec avgusta bila ena od večjih desetih naložb le pri skladu Infond Consumer, pomenila je 2,2 odstotka portfelja. Preostali upravljavci delnice nemškega avtomobilskega velikana nimajo v svojem portfelju ali pa naložba ni med največjimi desetimi. Neposredno torej pocenitev delnic Volkswagna slovenskih vlagateljev ne bo prizadela, smo pa včeraj na evropskih borzah bili priča znižanjem cen delnic preostalih avtomobilskih proizvajalcev in delniških indeksov nasploh (DAX je izgubil 3,8 odstotka, pocenile so se prav vse delnice v njegovi sestavi). Poleg avtomobilskih delnic so bile pod prodajnim pritiskom tudi delnice surovinskih družb zaradi pocenitve surovin.
V dveh dneh je delnica Volkswagna izgubila 31 odstotkov vrednosti. Še v petek po podatkih Bloomberga stoprva največja družba po tržni kapitalizaciji je tako ob 24 milijard evrov tržne vrednosti. Včeraj ob koncu trgovanja je na lestvici največjih družb na svetu Volkswagen izgubil približno 50 mest.