Obisk v porodnišnici je vedno poseben in enkraten, poln pozitivnih pričakovanj pa je tudi obisk oziroma prvo srečanje z novim avtomobilom, sploh če se zgodi tam, kjer ga izdelujejo.
Tokrat nas pot - za marsikoga še vedno presenetljivo - ni zanesla v Italijo, Francijo, Nemčijo, Španijo ali Češko, pač pa k njeni sosedi na Slovaško. Dobrih 200 kilometrov stran od slovaške prestolnice Bratislave in blizu meje s Češko in Poljsko se namreč nahaja Žilina, majhen kraj z 80 tisoč prebivalci in ki je v sezoni 2010/2011 celo imel svojega predstavnika v nogometni ligi prvakov, kjer praviloma plešejo le bogati. Zveni znano? Podobnost z Mariborom ni naključna, a mesti kljub vsemu pišeta povsem drugačno zgodbo - več v prihodnjih dneh.
V Žilini ima od leta 2006 svojo "porodnišnico" korejska Kia in tja smo odšli na prvo vožnjo prenovljenih modelov cee'd. Ta je tudi v Sloveniji precej popularen, letos so s 681 registracijami na šestem mestu v razredu kompaktnih kombilimuzin, lani pa so jih v vsem letu prodali 770 - v Evropi skupaj 75 tisoč. Na obisk nismo prinesli plišastih igrač, rož in čokolade, smo pa tja spočiti in dobre volje kljub 600-kilometrski poti pripeljali do zdaj aktualnega "brata" v karavanski različici, bolj premium opravi s kupom dodatne opreme, z 1,6-litrskim turbodizlom in s šeststopenjskim samodejnim menjalnikom.
Kaj hitro smo ugotovili, da sta si stari in novi na zunaj še kar podobna, vendar pa je prenova modelom cee'd (5-vratni), cee'd SW (karavan) in pro_cee'd (3-vratni) spredaj in zadaj prinesla modernejši in v novi liniji GT tudi precej športen pogled.
Ob pričakovanih novih barvah, platiščih in drugačnih kombinacijah blaga v notranjosti so daleč najpomembnejši elementi prenove nov litrski trivaljni turbo motor, 7-stopenjski dvosklopčni samodejni menjalnik, izpopolnjen 1,6-litrski dizel ter več varnostno-asistenčnih sistemov, prenovo pa zaokrožijo izboljšave na podvozju, nekaj kozmetičnih popravkov v notranjosti in boljši materiali.
Nižji srednji razred oziroma "golfov" razred je v Evropi drugi največji po številu prodanih vozil, zato je za vsakega proizvajalca še kako pomemben. Letno je prodanih 2,1 milijona primerkov, že kar nekaj časa pa s svojimi odlikami krade kupce iz razreda višje. Ti imajo večja pričakovanja, saj so bolj zahtevni, cenijo pa predvsem kakovost izdelave, kvaliteto materialov, povezljivost in dinamičen oziroma športen videz.
Zunanjost je sicer med pomembnejšimi aduti, s katerimi kupce od leta 2006 prepričuje Kijin model cee'd. Druga generacija leta 2012 je še bolj zaigrala na čustva kupcev, s prenovo pa so oblikovalci naredili še korak naprej.
V opremi GT line tako gotovo v oči padejo prednje meglenke v obliki ledenih kock, ki so do zdaj izdajale športni model GT ter nekaj všečnega kroma. Očem žilinske mladine trivratni pro_cee'd tako ni ušel, navdušenje pa je požel tudi zadaj, kjer ima agresivnejši odbijač, dve izpušni cevi in difuzor.
Gotovo si mularija pred glavno avtobusno postajo ni mislila, da je pod motornim pokrovom nastopaškega pro_cee'da "kavni mlinček", s katerim se je Kia priključila sodobnim trendom zmanjševanja prostornine motorja. Litrski turbobencinski trivaljnik je povsem nov, v skupini Hyundai-Kia (z osmimi milijoni proizvedenih vozil so peti največji proizvajalec na svetu) pa so ga premierno vgradili prav v ceed'a.
Motor je na voljo v dveh različicah, z 74 oziroma 88 kilovati (100 oziroma 120 KM), v roke smo dobili močnejšo. Motorček je precej tih (Kia je pri vseh modelih izboljšala zvočno izolacijo, tudi z debelejšo peno), zelo pozitivno pa je presenetil s prožnostjo. Na papirju mali trivaljnik namreč ponuja 172 Nm navora med 1.500-4.000 vrtljaji, živahnost pa je pozneje podkrepil tudi v praksi.
Na podeželskih cestah okoli Žiline smo tako v peti prestavi pri vsega 1.500 vrtljajih lahkotno sledili avtomobilom pred seboj, ob pospeševanju pa je motor pri okoli 1.800 vrtljajih že dihal s polnimi pljuči in na celotni poti navduševal s prožnostjo.
Tudi v klanec se ni kaj dosti matral, šele pri okoli 3.500 vrtljajih pa ga je v kabino izdajalo za trivaljnike značilno grgranje. V varnem zavetju okoli tovarne smo ga tudi malo bolj "pritisnili", igla na merilniku vrtljajev pa je brez kakega obotavljanja naraščala vse do vrednosti 6.500, stotico pa je pro_cee'd dosegel v drugi prestavi.
Novinarski kolega je v šali pripomnil, da se je cee'd spremenil v Porsche 911, indijskega člana marketinga v Kia Europe pozneje pri večerji pa je zanimalo, kakšen je v primerjavi z večkrat nagrajenim Fordovim ecoboostom in prav tako odličnim PSAjevim trivaljnim puretechom. Zahtevni žiriji za motor leta bi ga brez težav podtaknili kot enega izmed njih, kar priča o tem, da so korejski inženirji pripravili zelo konkurenčen motor.
Kijin turbo trivaljnik se tako kar sam vsiljuje kot idealna zamenjava za klasična 1,4-litrska (100 KM) in 1,6-litrska bencinarja (128 KM), ki sicer ostaja v ponudbi. Motorček je z nežno nogo varčnejši, v zrak spušča manj škodljivih emisij, seveda pa zaradi svoje narave pritiskanje na plin kaznuje z malce višjo porabo. A za kaj takega pravzaprav ni potrebe, saj kljub sila popopranemu videzu v opremi GT line avto le ni športnik. Inženirje sicer velja pohvaliti za dodelave na podvozju, zaradi katerih se je cee'd močno približal najbolj popularnim evropskim tekmecem.
Trše vzmetenje in bolj po evropskem okusu nastavljeno podvozje ter še bolj natančen volan (seveda je ohranil tri nastavitve trdote, normalno, komfortno in športno) smo pohvalili po vožnji z 1,6-litrskim dizlom, ki je s prenovo ujel Euro6 standard ter v močnejši (vstopna ponuja 110 konjev) pridobil nekaj dodatnih konjev in predvsem navora. Namesto 128 konjev tako zmore 138 konjev, inženirji pa so navor iz 260 Nm dvignili na 280 Nm, kar omogoča še bolj lagodno vožnjo in nižjo porabo.
Motor so nam v roke porinili skupaj z novim 7-stopenjskim samodejnim dvosklopčnim menjalnikom, ki je plod Kijinega lastnega znanja. Menjalnik prestavlja mehko in zelo tekoče, brez kakšnega zatikanja ali cukanja, kakovost vožnje pa dvigne na visoko raven. Kljub "ušesom" ob volanu in ročici, ki omogočajo ročno pretikanje, menjalnik ne kliče po športnosti, a morda bi vseeno lahko ponudil še športni samodejni način pretikanja, kakršnega pozna konkurenca - in na pogled bolj privlačno ročico.
A tudi tale cee'd želi biti predvsem udobno in varčno družinsko vozilo, v katerem bo oče zaradi odlične kombinacije motorja in menjalnika v gneči prihranil zvrhano mero živcev, mami pa nikoli več ne bo nerodno speljati pred semaforjem ali na klancu. Glede na klasični avtomatski menjalnik je 7-stopenjski DCT precejšen korak naprej, idealno pa se bo v bližnji prihodnosti zlil z novim 1,0-litrskim bencinarjem, ki bo z njim optimalno prestavljal in prihranil še kak deci goriva.
Poleg preizkušenih in že omenjenih motorjev v ceed'u ostaja 1.4-litrski dizel, na voljo pa je tudi športna različica GT, ki iz 1,6-litrskega bencinarja s pomočjo turbine iztisne 150 kilovatov oziroma 204 konjev ter 265 Nm navora. Ker so bile tokratne novosti preveč mamljive, smo preizkus športnega ceed'a, ki z zmogljivostmi napada GTI, OPC, RS,... pustili za kdaj drugič, sploh ker smo v GT line opremi brez težav našli kar nekaj njegovih genov.
Tudi v notranjosti, kjer voznika pričaka športni volan in nekaj kroma, ki poživi kabino. Všečno deluje digitalna instrumentna plošča, gumb za zagon motorja je zdaj iz aluminija, brez velikega zaslona na dotik pa danes tako ali tako ne gre.
Razumljivo pa ne gre tudi brez varnostno-asistenčnih pripomočkov, kupci lahko zdaj izbirajo med številnimi tehnologijami s področja aktivne varnosti. Sistem RCTA pri manevriranju s parkirnega prostora voznika opozarja na zadaj vozeča vozila, sistem BSD zaznava vozila v mrtvem kotu, na voljo je samodejni preklop in izklop dolgih luči, pomočnik poleg vzdolžnega ponuja tudi prečno parkiranje, sistem SLIF pa na zaslonu armaturne plošče prikazuje hitrostne omejitve. Na z radarji in policisti posejani Slovaški je prišel še kako prav, podobno bo vozniku v pomoč tudi pri nas.
V tem razredu kupec že lahko pričakuje opozorilnik pred naletom in sistem za zaviranje v sili vsaj pri nizkih hitrostih. Kia v cee'du tega še nima, kar je zmotilo kolega s Švedske. Varnost je tam globoko na prvem mestu, pri Kiji pa so obljubili, da bo sistem gotovo imela naslednja generacija. Enak odgovor je dobil tudi Madžar, ki ga je zanimalo, zakaj ob kar osmih motorjih v ponudbi s precej podobno močjo nimajo še hibridne različice.
Kia cee'd je tako oblikovno kot tudi tehnično zasnovan v Evropi, kar se mu gotovo pozna. S prenovo je dobil še bolj privlačne poteze, zelo dober mali bencinski motor in dvosklopčni samodejni menjalnik, ki bi si ga želel marsikateri konkurent. K nam pride v nekaj tednih, s 7-letno garancijo in s ceno blizu do zdaj aktualnega modela, ki se bo iz salonov poslovil s popustom.
Foto: Matej Kačič, Kia