Povezljivost s pametnimi telefoni, internet, aplikacije ter vstop Appla in Googla v avtoposel so znanilci velikih sprememb v tej panogi. Dejansko jo spreminjajo tehnološki start-upi, zato so avtomobilisti postali zelo pozorni, vanje vlagajo, jih spremljajo.
Tehnološki start-upi, še zlasti Google, Apple in Samsung, so v nekaj letih postali pomembni igralci in narekovalci sprememb v avtoindustriji. Povezljivost avtomobilov s spletom namreč odpira nove možnosti in povezuje tehnološke in avtomobilske proizvajalce. Ob tem imajo IT-velikani precej večje zaslužke kot avtomobilski proizvajalci. Le Apple je v prvem polletju ustvaril 22 milijard evrov dobička, toliko pa skupaj zaslužijo najuspešnejši avtomobilski proizvajalci - BMW, Daimler, Fiat Chrysler, Porsche, PSA, Renault, Toyota in Volkswagen.
Velike rezerve tehnoloških velikanov
To pomeni, da imajo tehnološka podjetja velike denarne rezerve, veliko znanja, ki ga avtomobilska industrija potrebuje, zato ni nenavadno, da Google preizkuša samovozeči avto, Apple se pripravlja na samostojen vstop v avtoposel...
Danes je povezljivost prek bluetootha v sodobnem avtomobilu že standard in nuja, povezava s spletom je pogosta in zaželena, dostopnost do družabnih omrežij prav tako, klasične gumbe pa v novih generacijah avtomobilov skoraj brez izjeme zamenjujejo zasloni, ki jih upravljamo na dotik ali z vrtljivimi gumbi, tehnologija, ki so jo prav tako razvili tehnološki velikani. Zgovoren je tudi vrstni red novih tehnologij v avtoindustriji.
Povezljivost, e-mobilnost, šele nato razvoj motorjev
Glavni direktor Iskre Mehanizmov Marjan Pogačnik na prvo mesto postavlja povezljivost, na naslednji pa e-mobilnost in izboljšanje učinkovitosti klasičnih motorjev. Raziskava Prime Research opozarja, da 68 odstotkov strokovne javnosti verjame, da bodo tehnološki velikani v prihodnjih desetih letih v avtomobilsko panogo vstopili tudi s svojimi avtomobili. Google ga preizkuša že nekaj let, Apple je pred kratkim napovedal resnejši vstop v avtomobilski svet, ni pa se opredelil, ali gre za razvoj sistemov za avtomobile ali celotni avtomobil.
Kaj preostane avtomobilskim tovarnam? Povezovanje z omenjenimi velikani, ki v tem hipu že poteka, in iskanje tehnoloških start-upov, ki bi jim lahko omogočili prodor z novimi rešitvami.
Industrija išče nove rešitve s pomočjo start-upov
Po besedah Rogerja Lancotta, direktorja ameriške svetovalne družbe Strategy Analytics, je najbolj zahteven del iskanje pravih idej. »Ni dovolj le skupina ljudi z idejo, imeti morajo takšno, ki jo dejansko potrebujemo. To pa morajo avtomobilski proizvajalci zaznati, start-upe podpreti in jih vseskozi spremljati, dodaja Lancott. Avtomobilski proizvajalci so doslej podpirali, tudi prevzemali manjša tehnološka zagonska podjetja. Eden takšnih, sicer neuspešnih start-upov je izraelski Better Place, ki je načrtoval elektrifikacijo in vzpostavitev omrežja za polnjenje v Izraelu. BMW in Mercedes-Benz sta prevzela tehnološka start-upa na področju povezljivosti in aplikacij.
Kaj podjetnike nauči inkubator...
Ford in Hondin ameriški oddelek za raziskave in razvoj pa sta v želji po pridobitvi novih idej letos podprla poslovni inkubator Techstars Mobility, od junija do danes je začelo delovati že deset start-upov, ki razvijajo platforme za souporabo (car sharing) starodobnih avtomobilov in družabno omrežje, povezano z avtopanogo.
In kakšen program inkubator pripravlja za nove, najbolj obetavne start-upe? Tri mesece izobraževanja na področju poslovnega razvoja, pridobitve kupcev in novih zaposlenih. Program je stekel v Detroitu, Londonu, Berlinu, New Yorku in Bostonu. Podoben inkubator je tudi Plug and Play Tech Center iz Silicijeve doline, ki ga podpirajo dobavitelji avtomobilski industriji Bosch, Delphi, Faurecia, Valeo in proizvajalca Nissan in Volkswagen.
... kakšna je vloga investitorja
»Po končanem prvem delu programa,« pojasnjuje direktor električnih in elektronskih sistemov v Fordu Jim Buczkowski, »start-upe spremljamo pri nadaljnjem razvoju in jih podpiramo. Povprečen čas od ideje do zahtevnega končnega izdelka v avtomobilski industriji je štiri leta, večina zagonskih podjetij pa bi v tem času že zdavnaj ostala brez denarja. Poleg tega je treba aplikacije prilagoditi dobaviteljem celotnih sklopov, to pa zahteva čas in denar,« pojasnjuje Buczkowski in poudarja, da je ključno dolgoročno sodelovanje, saj kratkoročnih uspehov v tem poslu skoraj ni. Izhodišče je iskanje pravih idej, ki imajo možnosti na trgu, tudi po končanem izdelku pa s partnerji Ford nadaljuje sodelovanje, odkriva nove ideje in jih spreminja v rešitve. Poudarja primer Mobileyja, start-upa 16-letnega Izraelca, ki je razvil asistenčni sistem za avtomobilsko industrijo, ki deluje na osnovi kamere. Mobiley je zbral že 800 milijonov evrov sredstev vlagateljev, podprli so ga Audi, General Motors, Ford in BMW.