Ko zmanjka idej, blišča in navdiha, se proizvajalci avtomobilov pogosto zatečejo k svojim koreninam, k zgodovini znamke, posameznih modelov in jih poskušajo z vnovično obuditvijo prodati za med. Recept je dobro znan, velikokrat uporabljen, a ne vselej uspešen. Uporaba starega imena, oblin karoserije ter kakšnih oblikovnih in drugih posebnosti je lahko dobra vaba za kupce. Ni pa nujno, da prinese uspeh, razkrivajo zgodbe volkswagna beetla, minija in fiata 500.
Življenje beetla ostalo v povojnem času
Uspešni in zdravi avtomobilski proizvajalci so praviloma temelj uspeha posameznih avtomobilskih modelov. Če k temu dodamo bleščečo zgodovino posameznega avtomobila, ki ga proizvajalec spet obudi po upokojitvi, se zdi uspeh neizogiben. Pa ni. Izjemo potrjuje kar nekaj primerov, najočitnejši pa je Volkswagnov beetle nove dobe. Sloviti predhodnik, beetle prve generacije, je mobiliziral Nemčijo med drugo svetovno vojno in po njej, eksplodiral je v časih hipijev, dosegel vrh leta 1971 s proizvodnjo 1,3 milijona vozil in v času svojega aktivnega življenja, do leta 1978, prepričal prek 21 milijonov kupcev. V tem času se je komaj kaj spreminjal, postal je ikona in prodajna uspešnica. Nato je zasnovo zadnjega pogona in zračno hlajenega bokserskega motorja povozil čas, na mesto beetla so zapeljali takrat zelo sodobni golf prve generacije in podobno zasnovani tekmeci drugih znamk. Beetla so izdelovali še v Mehiki in Braziliji do leta 2003, a v zelo majhnih številkah. Zadnje leto je bilo izdelanih le 30 tisoč beetlov.
A ime in spomin nanj sta ostala, zato je Volkswagen leta 1998 v polnem razvojnem zamahu modelov in znamk predstavil drugo generacijo beetla, ki je oblikovno in z nekaterimi podrobnostmi zvesto sledil originalu. V naslednjih 12 letih je beetle po vsem svetu pritegnil milijon kupcev oziroma manj kot pet odstotkov privržencev originala in sedemkrat manj kot ljubiteljev golfa v istem obdobju. Obuditev legende torej ni uspela. Reinkarnaciji beetla so kupci očitali neoriginalnost, premehke poteze in preveč konfekcije za tako slovito ime. Tudi vazica z rožo v kabini ni mogla odpihniti teh zamer. Zadnjih pet let poskuša vtis popraviti beetle III, poročil o veliki prodaji beetla še nismo zasledili. Skupina Volkswagen pa po drugi strani poroča o rekordni prodaji, v prvem polletju je v svetu prvič pristala na prvem mestu.
Slaboten Fiat z izjemnim občutkom za dediščino
Če velikan, kot je Volkswagen, ne zmore obuditi legende, kako bo to uspelo majhnemu in bolj slabotnemu Fiatu, so bili skeptični mnogi. Pa mu je. Legendarnega malčka 500, ki je imel pri mobilizaciji domovine po vojni podobno vlogo kot beetle, je v novi izdaji na trg poslal leta 2007, 50 let po prihodu prvega istoimenskega malčka. Retro oblika, barvita in bogato opremljena kabina ter podobnost z originalom so odpihnili pomisleke o visoki ceni le 3,5 metra dolgega fiata. Fiat jih je v prvih letih prodajal kot zlato - za povprečno ceno 16 tisoč evrov. V zadnjih osmih letih je mali fiat, čeprav ni bil na voljo po vsem svetu, našel 1,5 milijona kupcev in originalnemu 500 zapeljal skoraj do pasu. Ta je namreč prepričal 3,8 milijona kupcev. Fiat ni tvegal, junija letos predstavljeni naslednik fiata 500 je prinesel sicer številne spremembe, kar 1.900 jih je, a je na videz skoraj na las podoben predhodniku. Recept oživitve legende je uspel, zato ga niso spreminjali.
Česar se loti BMW, se pozlati...
Še ena legenda, pri kateri so imeli inženirji in najbrž predvsem oblikovalci srečno roko - legendarni angleški avtomobilček mini. Original je leta 1962 nastal izpod peresa Grka Aleca Issigonisa, v naslednjih desetletjih pa postal ikona angleške avtomobilske industrije. Največje prodajne in dirkaške uspehe je dosegel med letoma 1962 in 1980, med tem časom se je kljub zamenjavi generacij le malo spreminjal, vselej pa ponudil odlične vozne lastnosti in prepoznavno obliko majhne in široke karoserije, ki je ne glede na različico sedela skoraj na tleh. V devetdesetih letih prejšnjega stoletja je bil ostareli mini le še legenda iz preteklosti, na voljo je bil v številnih omejenih serijah, a pritegnil je bolj malo kupcev. V 38 letih proizvodnje se jih je vseeno nabralo prek pet milijonov. Ko se je marsikdo že poslovil od legendarnega minija, ga je konec leta 2000 znova obudil novi lastnik BMW. Z oblinami ikone, ekskluzivno kabino, športnimi voznimi lastnostmi in močnimi motorji je leta 2001 prepričal 25 tisoč kupcev, leta 2002 144 tisoč, leta 2005 pa že prek 200 tisoč. Prva generacija novodobnega minija je našla 918 tisoč kupcev, druga pa med letoma 2007 in 2013 - tudi prek številnih različic minija (poleg kabrioleta še terenski countryman, paceman, roadster, clubman ...) - že 1,8 milijona s proizvodnim rekordom v zadnjem letu, ko je Mini izdelal 305 tisoč vozil. Zdaj je na trgu tretja generacija minija, ki je zasnovana po podobnem receptu kot beetle in fiat 500 - prepoznavna oblika je polikana le v podrobnostih, pod njo pa je najsodobnejša tehnika. BMW je obudil še eno ikono - rolls-roycea, podvig pa mu je uspel podobno dobro kot pri miniju.
Foto: Press