Nissan je japonski avtomobilski gigant, ki je v preteklosti doživel kar nekaj vzponov in padcev. Leta 1999 je z Renaultom sklenil zvezo v kateri ima francoski partner prevladujoč delež, že dobro desetletje pa tudi zaradi odličnih idej kuje visoke dobičke.
V zadnjih nekaj letij je Nissan izdelal prek pet milijonov avtomobilov letno, njegov letošnji uspeh pa je prvo mesto med azijskimi znamkami v Evropi. S 303 tisoč prodanimi vozili je prehitel Toyoto, največ zaslug pa ima uspešnica sodobne avtomobilske zgodovine - kompaktni športni terenec qashqai.
A ni bilo vselej tako, Nissan se je v Evropi še pred desetletjem lovil z modelsko paleto, ki je bila jasno določena iz Francije. Nissan je pokrival predvsem terenski segment, pri majhnih avtomobilih pa je imel clio jasno prednost pred moštveno kolegico micro; ta pa je z globalno vlogo izgubila stik z Evropo. Nato je prišel qashqai, preprost in ličen športni terenec, le nekaj daljši in višji od golfa in kupci so ponoreli. Tovarna Sunderland v Angliji je pričela delati s polno paro, prvotna proizvodna številka 100 tisoč qashqaijev v letu 2007, je do leta 2013 zrasla na 300 tisoč letno. Pred petimi leti je val uspeha qashqaija ujela tudi ljubljanska Hella Saturnus Slovenija.
Kompaktni Nissan je prišel pravi čas, s pravo zasnovo, pravo ceno, ki je bila na koncu življenjske dobe primerljiva s povsem klasičnimi avtomobili C segmenta - okoli 15 tisoč evrov. Nissan tokrat ni sledil, sledili so mu Renault s kadjarjem in še kopica drugih tekmecev. Seveda pri tem ne smemo pozabiti na še enega nosilca trendov - juka, a o njem prihodnji teden,...
Specialist za terence je čez noč postal specialist za zelo mehke terence, ki se po svetu poganjajo večinoma prek prednjih koles, teren gledajo bolj od daleč in se raje spopadajo z mestno džunglo. Tam voznikom in potnikom ponujajo boljši pregled na cesto in ob tem igrajo tudi na ego. Če za prvi qashqai lahko zapišemo, da je bil točno to in nič več, je drugi na trg brez dvoma prinesel konkretne spremembe. Ne le oblikovno, ampak tudi tehnično in cenovno, a ne toliko, da bi odgnal navdušence. Za zgoraj zapisane uspehe je namreč zadolžen prav qashqai, od letošnjih 303 tisoč nissanov, jih je kar 40 odstotkov oziroma prek 120 tisoč.
Nekaj statistike; novinec je v dolžino zrasel za slabih pet centimetrov (na 4,38 metra), v širino za dobra dva in pol (na 180,6 cm), centimeter in pol je izgubil v višino (meri 160,5 cm) - ob tem je shujšal za 40 kilogramov (na 1.318 do 1.419 kg). Opaznejše razlike so prinesle bolj oble linije karoserije, višji boki, večji žarometi in bolj postavljaški videz v celoti. V kabini so preprosto plastiko zamenjali bolj kakovostni materiali, na videz in otip se je qashqai preselil razred višje, enako velja tudi za opremo. Ročico ročne zavore je zamenjal gumb, med sedeža po so snovalci postavil velik in globok predal za kopico drobnarij.
V dobi zaslonom na dotik, je takšnega dobil tudi qashqai (petpalčni zaslon z informacijami je medtem tudi med merilnikoma), z dodajanjem opreme pa se na njem lahko prikazuje slika za zadkom vozila (kamera) ali okoli njega (oprema 360). Qashqai zna ponuditi še veliko drugih sistemov, od opozorilnika na vozila v mrtvem kotu, sistem za prepoznavo znakov, preprečevanje čelnega trka, parkirnega pomočnika, samodejni vklop in izklop nezasdenčenih luči,...
Povezljivost s pametnimi telefoni je danes samoumevna. Dober občutek v kabini dopolnjujejo še boljši sedeži, skorajda brezhibna ergonomija za volanom in več prostora za kolena na zadnji klopi. Prtljažnik z dvojnim dnom je zrasel za 20 litrov na 439; danes je to povprečje, nič več.
Velika pridobitev in hkrati pojasnilo za precejšen cenovni skok - novi qashqai z odštemimi popusti stane najmanj 18.270 evrov, stari pa je bil v zadnjih letih prodaje na voljo tudi za manj kot 15 tisočakov, pa je poleg boljše serijske opreme in nove zasnove, resnično dober osnovni motor. Namesto klasičnega 1,6 litrskega bencinarja je pod pokrovom qashqaija sedaj na voljo le 1,2 litrski renaultov štirivaljni turbo s 85 kilovati in lastnostmi, ki so hitro odpihnile prvotno skepso.
Kilovate spremlja 190 newtonmetrov navora, ki je na voljo v zelo širokem območju in poprime že pod dvemi tisočaki. Novi qashqai nosi tudi 40 kilogramov manjšo maso kot stari, zato se motor kljub majhnosti odlično znajde vo kampaktnem robustnežu. Pospeševanje iz nizkih vrtljajev je vselej živahno, sapa pa mu nekoliko poide šele pri avtocestnih hitrostih. Poln plin pomeni pospešek do stotice pod 11 sekundami, poraba pa je z razponom med šest in osem litrov dovolj zmerna. Nekaj k ugodju prinese tudi precej boljša zvočna izolacija, zelo dober ročni šetstopenjski menjalnik, lahkoten volan natančen volan ter udobno vzmetenje, ki vseeno ni prmehko, da bi odgnalo želje po dinamiki.
Ob osnovnem bencinarju 1,5 litrski turbodizel s 81 kilovati ne blesti tako zelo kot nekdaj, tudi zaradi 2.200 evrov višje cene - po ceniku qashqai 1.5 DCi acenta stane 22.870 evrov, bencinski 1.2 DIG-T pa 20.670 evrov. Dizel ima sicer svoje prednosti, bolj živahno pospeševanje iz nizkih vrtljajev in porabo med slabimi petimi in sedmimi litri. Med slabe pa poleg cene prištevamo več hrupa in tresljajev, a precej manj kot v starem modelu.
Foto: Miloš Milač