Aleš in Sabina z dvema šoloobveznima otrokoma sta starega enoprostorca zaradi pogostih okvar in visokih stroškov vzdrževanja zamenjala z manjšo kombilimuzino, ki jima vsak dan pride res prav, saj ponuja dovolj prostora, porabi malo goriva, vzdrževanje pa je ugodno. A prvič se je zataknilo, ko so se odpravili na zimske počitnice, za smuči so prostor še našli, sanke pa so morale ostati doma. Slabo voljo enega izmed otrok so sicer pregnali, vendar pa se želita izogniti novim težavam, ko se bodo odpravili na morje. Preverili smo, katera rešitev bi bila lahko za njuno družino najboljša in najugodnejša.
1. Strešni kovček
Pred dvema letoma se je v podobnem položaju kot Aleš znašel tudi Peter. Odločil se je za nakup strešnega kovčka, ker ima dva majhna otroka in kljub karavanu pogosto potrebuje več prostora za prtljago in športne pripomočke. Za kovček je odštel 450 evrov. Uporablja ga dvakrat ali trikrat na mesec, približno 12 koncev tedna na leto ter na zimskih in letnih dopustih. V njegovem primeru se najem ne splača, saj bi za celoletno uporabo kovčka med vikendi in dopusti odštel več kot 300 evrov.
Dilemo med nakupom in najemom rešimo s preprosto oceno, kolikokrat na leto kovček sploh potrebujemo. Različne, kot so oblike in velikosti strešnih kovčkov, so tudi njihove cene. Cenejši kovčki manjših prostornin (200 litrov) skupaj s strešnim prtljažnikom dosežejo ceno od približno 350 evrov, za velike, 700-litrske kovčke pa je treba odšteti tudi tisoč evrov. Najem je cenovno razmeroma ugoden, na dan je treba odšteti od 10 do 20 evrov za konec tedna in od 20 do 40 evrov za ves teden. Ponudnikov je veliko. Ne pozabite pa na prtljažne nosilce. Če jih nimate, si jih bo treba prav tako izposoditi. Nekateri ponudniki strešni kovček za dodaten denar tudi pripeljejo na dom in pomagajo pri montaži, ki je, mimogrede, precej preprosta.
2. Tovorna prikolica
Matjaž s šestčlansko družino poleti že od nekdaj kampira v šotoru in za prevoz opreme hitro zmanjka prostora v avtomobilu. »Dokler so bili otroci majhni, je še šlo s kovčkom, zdaj ne več, ker smo nabavili šotor, velik okoli 45 kvadratnih metrov. Ta zavzame zelo veliko prostora in ga je v strešni kovček nemogoče pospraviti, zato je bila edina rešitev tovorna prikolica,« pojasnjuje Matjaž. Priključno kljuko na avtu je že imel, prikolice pa ne. Znašel se je pred dilemo, ali najeti ali kupiti. Odločili so se zadnjo možnost. »Izračun je bil preprost: 14-dnevni najem bi nas stal okoli 120 evrov, kupili pa smo jo za 450 evrov, kar pomeni, da se nakup povrne prej kot v štirih letih,« pravi. Tehtali so tudi, ali bi kupili novo ali staro. Odločili so se za novo, ker so bile razlike med dobro ohranjeno rabljeno in novo le približno sto evrov. »To tudi pomeni, da lahko prikolico po tem, ko je ne potrebuješ več, če je dobro ohranjena, prodaš za 300 do 350 evrov. Dejansko izgubiš samo dobrega stotaka. To je manj, kot stane 14-dnevni najem. Poleg tega pa lahko prikolico uporabljaš tudi za druge namene,« razmišlja Matjaž.
Novo in preprosto prikolico za prevoz vsemogoče dopustniške krame je pri različnih ponudnikih mogoče kupiti za okoli 500 evrov, s ponjavo pa so za približno sto evrov dražje. Bogata je tudi ponudba rabljenih prikolic, cene za dobro ohranjene pa so za tretjino do polovico nižje kot za povsem novo. Manjšo tovorno prikolico je mogoče najeti, za kar je na dan treba odšteti okoli 25 evrov, za ves teden pa od 80 do 90 evrov. Seveda je treba imeti za vleko prikolice na zadku vozila montirano homologirano kljuko, kar stane od 200 pa tudi do 500 evrov - odvisno od vozila ter tipa vlečne kljuke.
Če skozi leto nimamo veliko potreb po prevažanju večjih količin tovora, je lastništvo prikolice za družino precej cenovno neugodno, hkrati pa moramo imeti tudi prostor za shranjevanje prikolice. Najem ni drag, za zmeren denar dobimo res veliko uporabnega prostora, vendar ne smemo pozabiti na kljuko in morebitne težave pri vleki. Sploh če bomo na dopustu obiskovali različna mesta in se potikali po povsem neznanem terenu - povsod pač ni mogoče lahkotno obrniti ali umakniti prikolice.
3. Rent-a-car
V Sloveniji je kar nekaj domačih in tujih izposojevalnic avtomobilov oziroma rent-a-car družb. Največkrat si stranke izposodijo manjši avto, saj ima odločilno vlogo najnižja cena najema, vendar pa imajo v ponudbi tudi večje, družinske avtomobile. Za enotedenski najem dovolj prostornega vozila bi Aleš in Sabina v povprečju odštela vsaj 280 evrov, seveda pa zlahka tudi 400 evrov in več. Ob tem bo treba položiti tudi varščino, ki znaša od 500 do 700 evrov, večinoma se »položi« s kreditno kartico. Dodatnih stroškov poleg najema si s tem ne bi nakopala, saj so vozila redno servisirana, brez napak in opremljena z vinjeto. Poleg stroškov najema je treba upoštevati še to, da novo vozilo zahteva nekaj časa oziroma kilometrov, da se nanj navadimo. Ob morebitnih okvarah bi najemodajalec poskrbel za nadomestno vozilo, kar bi rešilo počitnice. Odločitev za vsakokratni najem večjega avtomobila je stvar izračuna in tega, koliko pogosto bi ga potrebovali.
4. Izposoja pri prijateljih
Ena izmed možnosti je tudi, da si strešni kovček ali tovorno prikolico izposodimo od prijateljev. Tako svoj kovček posoja tudi Martina, ki ga je pred štirimi leti kupila za 500 evrov. »Na začetku smo ga precej uporabljali, zadnja leta pa se na njem večinoma nabira prah. Uporabljamo ga zgolj enkrat ali dvakrat na leto. Kovček bi lahko oddajala, vendar se s tem ne utegnem ukvarjati, zato pa ga posodim tistemu, ki me zanj prosi. Navadno so to bližnji prijatelji ali sorodniki, oddam jim brez plačila, v zahvalo pa mi s potovanja prinesejo kakšen priboljšek, kot so domače olivno olje, vino...« je svojo izkušnjo opisala Martina. Podobno si pri dobrih prijateljih lahko izposodimo tudi tovorno prikolico, strošek bo najbrž nizek oziroma ga ne bo, vendar pa je ob tem treba vzeti v zakup še večjo skrb za tujo lastnino, da se na poti kaj ne poškoduje ali da nam stvari ne odtujijo - prijatelj je le prijatelj.