Avto

(Intervju) Kaj slovenskim dobaviteljem svetuje nekdanji prvi mož Rolls Roycea

Tom Purves, nekdanji predsednik uprave Rolls Roycea in predsednik BMW v ZDA, o prelomnicah v 43-letni karieri, bliskoviti razprodaji Roverja, Rolls Royceovem terencu, priložnostih in prihodnosti avtoindustrije

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

15.07.2015 22:30
Dopolnjeno: 16.07.2015 02:38
Čas branja: 7 min

Začel je kot vajenec pri Rolls-Royceu, do leta 2008 se je povzpel povsem na vrh. Pred tem je podvojil prodajo BMW v ZDA in na trg vpeljal znamko, ki teoretično ni imela nobenih možnosti, zdaj so ZDA drugi največji trg za Mini. Tom Purves je še danes zelo dejaven 66-letnik, kaj svetuje slovenskim dobaviteljem avtoindustrije?

purves-tom-012-jm.1436981552.jpg.w.960px.jpg
Ko smo pri BMW Motorsportu potrebovali deset delov v nekaj dneh, smo jih naročili pri angleških dobaviteljih. Ti so hitri in kakovostni, kakor slišim, je podobno s slovenskimi dobavitelji.

Tom Purves, nekdanji izvršni direktor Rolls-Roycea in predsednik BMW v ZDA, s katerim smo se pogovarjali na konferenci slovenskih izvoznikov

Po 43 letih v avtoindustriji - katero obdobje je bilo najbolj vznemirljivo?

Vznemirljivo prihaja v različnih oblikah. Z negativnega vidika so bila to vsekakor tri leta, ko sem bil direktor prodaje Roverja. Poskusil sem obrniti izgubo v pozitivno ničlo, zmanjšal sem jo na 60 milijonov funtov, nato se je valuta sesedla in spet sem bil od cilja oddaljen 300 milijonov funtov. S pozitivnega vidika pa je bil to vsekakor prodor znamke Mini v ZDA. V tistem trenutku so nas strokovnjaki opozarjali, da je to zelo slaba ideja, in ob tem navedli tri dobre razloge: v ZDA ne moreš prodajati avta, ki je majhen, angleški in povrhu tega še z le tremi vrati, ZDA je namreč dežela limuzin in velikih terencev. Kot novinec v ZDA sem bil seveda osupel in zaskrbljen, opogumili pa so me mlajši kolegi z besedami: Pozabi na »old boyse«. Čas je pravi, avto je zanimiv, dajmo poskusiti! Prvo leto sem si za cilj prodaje postavil 20 tisoč avtov, prodali smo jih 30 tisoč, Mini je uspel ...Tu je še dirka Mille Miglia, ki sem jo prevozil za volanom klasičnega BMW. Eden od vrhuncev je bil tudi, ko sem kot šef BMW v ZDA v prodaji premagal Mercedes-Benz in Audi, to je bil enkraten občutek.

Kako ste doživljali prevzem Rolls-Roycea, kako tesno ste bili povezani z njim?

Spremljal sem situacijo, ne prav od blizu sicer. Prevzem se je zdel naraven, saj je bil BMW že pred tem partner Rolls-Roycea, dobavljal jim je motorje. Zanimiv pa je bil boj med Volkswagnom in BMW. Volkswagen je za angleško znamko ponudil precej večji znesek kot BMW, ni pa opravil skrbnega pregleda. Zato je z nakupom Rolls-Roycea pravzaprav kupil tovarno, nepremičnine, opremo, pravico do izdelave bentleyjev, ne pa tudi rolls-royceov. Pravico do uporabe imena je imela tovarna turbinskih motorjev v Derbyju, ki je v preteklosti sodelovala z BMW, ne pa tudi s Volkswagnom. Sledili so zaupanju, zato so pravice prodali BMW.

Ste si ob upokojitvi leta 2010 predstavljali Rolls-Royce takšen, kakršen je danes? Znamka celo načrtuje prvega luksuznega terenca!

Prav zgodba o SUV je zelo dober primer. Rolls-Royce je sicer zelo tradicionalna znamka, kljub temu se mora prilagajati željam kupcev, drugače ne gre. V zadnjih letih pa so se okusi ljudi močno spremenili. Če bi danes osemletniku v ZDA naročili, da nariše športni avto, bi najbrž nastal športni terenec BMW X6, in ne pravi kupe. Tudi sam sem v domači Angliji obkrožen z range roverji, porscheji cayenni, torej luksuznimi terenci. Zato je odločitev Rolls-Roycea, da izdela SUV, pravzaprav logična in vsekakor prava. Zagotovo bo izboljšala posel, verjamem pa, da bo takšnega rolls-roycea težko izdelati. Še prej pa mora Rolls-Royce izdelati novega kabrioleta na osnovi wraitha. Zadeva je pravzaprav zanimiva, Rolls-Royce je vedno odlično prodajal kabriolete, v nekaterih obdobjih celo v razmerju 10: 1 v primerjavi s kupeji, pri Aston Martinu je bilo denimo ravno nasprotno.

purves-tom-010-jm.1437003128.jpg.n.960px.jpg
"Če bi danes osemletniku v ZDA naročili, da nariše športni avto, bi najbrž nastal športni terenec BMW X6, in ne pravi kupe. Tudi sam sem v domači Angliji obkrožen z range roverji, porscheji cayenni, torej luksuznimi terenci. Zato je odločitev Rolls-Roycea, da izdela SUV, pravzaprav logična in vsekakor prava."

Leta 2013 nam je pevka na predstavitvi minija v San Juanu zapela: Izdelan sem bil v Angliji. Danes pa minije izdelujejo tudi na Nizozemskem. Se kaj takšnega lahko zgodi tudi Rolls-Royceu?

Pri Miniju preprosto ne gre drugače, tovarna v Oxfordu je namreč polno zasedena, prostora za širitev ni. Zato je moral Mini najti nove lokacije bliže svojim kupcem. Menim, da to ni škodljivo za znamko. Minije bi lahko delali tudi na Poljskem, pa bi še vedno ostal angleška znamka. Z Rolls-Royceom je podobno kot s Ferrarijem, obe znamki nosita del mitologije, zato je še toliko pomembneje, da se nekatere stvari ne spremenijo. V tem hipu si ne predstavljam poslovnega modela, po katerem bi rolls-royce izdelovali kje drugje kot v Manchestru, Derbyju ali Crewu. Če se kdaj v prihodnosti to zgodi, pa vsekakor ne bo prvič. Rolls-Royce je v dvajsetih letih prejšnjega stoletja v državi Massachusetts izdeloval ghosta za lokalni trg, sočasno s proizvodnjo istega modela v Angliji. Odločitev je bila slaba, saj so kupci hoteli pravega rolls-roycea, izdelanega v Angliji. Danes pa je vseeno, ghost iz ZDA in Anglije imata na trgu enako visoko vrednost.

V časih zaslonov na dotik, interneta v avtu, sistemov za samodejno vožnjo, kako tradicionalen lahko ostane rolls-royce?

Rolls-roycei so v zadnjih letih postali vse bolj vozniški, sodobni in opremljeni z novo tehniko, brez prilagajanja bi hitro izpadli s trga. Pri tem mu BMW zelo pomaga, saj Rolls-Royce pač ni v stanju, da bi sam razvil vse nove tehnologije. Menim, da bodo tudi hibridi vse bolj prodirali, enako velja za električne avte.

Med zadnjim obiskom v Rolls-Royceovi tovarni v Goodwoodu sem mi je zdelo, da sem stopil na drug planet. Nobenega hrupa, hitenja ... Lahko takšna tovarna deluje tudi v prihodnosti?

Goodwood je dejansko montažnica avtomobilov, saj vanjo pridejo že večinoma izdelani deli, denimo karoserije iz BMW-jeve tovarne v Dingolfingnu. Stroji so redki, saj večino dela opravijo človeške roke, zato ni hrupa. Ja, menim, da bo to še dolgo edini pravi način za izdelavo rolls-royceov.

Kakšen bo razvoj avtoindustrije v prihodnjih 10 letih, kje bodo največji dobički?

Vsekakor v telematiki, dobavitelji avtoindustriji, kot sta denimo Bosch, Magna, in nekateri večji avtomobilski proizvajalci, denimo Volkswagen, so resnično usvojili znanje na tem področju, imajo močan razvoj. Tu se pojavlja priložnost tudi za manjše dobavitelje, denimo slovenske, za dobave velikim dobaviteljem prvega reda, saj bodo morali ti proizvodnjo manjših delov zaupati zunanjim izvajalcem in tudi razvoj zanje. Drugi vir zaslužkov bodo novi materiali, pri katerih se je precej spremenilo. V preteklosti si moral imeti dovolj velike količine, da si dosegel dovolj ugodno ceno. Danes pa ni več tako, ogljikova vlakna je mogoče tudi v manjših serijah izdelovati po razmeroma ugodno ceni, podobno je z drugimi sodobnimi materiali, to omogoča tehnologija. Pri takšnih majhnih serijah pa lahko veliko pridobijo mali dobavitelji.

Izdelava delov za avtoindustrijo je pomemben del avtomobilske industrije. Bo ta panoga pomembna tudi v prihodnosti, ali bi morala Slovenija staviti na druge panoge?

Vsekakor se še naprej osredotočajte na avtomobilsko industrijo, saj ta ponuja še veliko priložnosti. Slovenski dobavitelji imajo dober ugled v svetu avtoindustrije, dobavljajo vsem velikim in zahtevnim avtomobilskim proizvajalcem. Ko pomislim nanje, se spomnim na svoje dneve pri BMW Motorsportu v Münchnu, kjer cena ni tako ključna kot kakovost in fleksibilnost. Ko smo potrebovali tisoč delov za dirkalne avtomobile, smo jih naročili v Münchnu. Ko pa smo potrebovali deset delov v nekaj dneh, smo jih naročili pri angleških dobaviteljih. Ti so hitri in kakovostni, kakor slišim, je podobno s slovenskimi dobavitelji.

Vaša nekdanja kolega v BMW Ludiger Paysen in Klaus Berning sta mi pred časom povedala podobno zgodbo o koncu Roverja, menda ste skoraj čez noč prodali celotno svetovno zalogo avtomobilov.

Ja, zanimivi dnevi (smeh). Takrat sem bil direktor prodaje BMW v svetu, zato vem, kaj se je dogajalo. Pravzaprav sta bila zelo učinkovita, avte sta na trg dejansko potisnila čez noč, za zelo nizko ceno, seveda. Dejansko sta se povezala z vsemi, ki so jih avtomobili zanimali - podjetji z večjimi voznimi parki, rent a car podjetji, trgovci, posredniki -, in jih nista spustila iz rok, dokler nista sklenila posla.

Za kakšno ceno, menda tudi za manj kot 50 odstotkov redne cene?

Ne spomnim se podrobnosti, ampak me to ne bi presenetilo.

Ste kdaj kaj podobnega naredili z znamko BMW?

Dejansko smo. Se spomnite skuterja BMW C1 s streho, ki ga je za nas izdeloval italijanski Bertone? Pred približno 15 leti smo jih izdelali preveč, zato smo jih morali na trg potisniti z velikimi popusti. Tega skuterja mi je danes kar škoda, da se ni prijel. Poznam nekaj lastnikov, ki so z njim še danes zelo zadovoljni. A kot kaže, čas ni bil pravi zanj, poleg tega mu zakonodaja ni bila naklonjena. V Anglji nam denimo ni uspelo doseči, da bi ga lahko vozili brez varnostne čelade, čeprav je imel dobro zaščito, varnostni pas ...

purves-tom-003-jm.1437003302.jpg.w.960px.jpg
"Pri Rolls-Royceu sem se naučil, da moraš vse kupce obravnavati enako, to je edini pravi način.

BMW si je v preteklosti v Sloveniji z velikimi popusti, različnimi partnerstvi z zdravniki, odvetniki ... pridobil velik tržni delež. Je to prava pot, kako ste vi povečali delež v ZDA?

V ZDA so pravila prodaje drugačna kot v Evropi, kot distributer avtomobilov nismo nikoli prodajali neposredno kupcem, vselej prek trgovcev. Mislim, da temu ne moremo pobegniti. Srdit boj prestižnih znamk za kupce je od nas zahteval, da smo sprejeli nekatere ukrepe, značilne za množične znamke, fiate, chevrolete in druge. Gre preprosto za konkurenčni boj. Če pa gre za posebne pogoje za posebne skupine ljudi, moram omeniti, da Tesla dela ravno to, pa so precej manjši od BMW. Tako si znamka pridobi opaznost na trgu, res pa je, da pri tem ne sme pretiravati, saj ogrozi znamko. Pri Rolls-Royceu sem se naučil, da moraš vse kupce obravnavati enako, to je edini pravi način.

Kaj bi danes naredili drugače z Roverjem, je imel možnosti za preživetje?

Če bi še enkrat podoživel tisto obdobje, bi marsikaj lahko naredili drugače. A mislim, da na koncu usoda Roverja ne bi bila bistveno drugačna. Rover je bil namreč v Angliji množična znamka, na druge trge pa nam nikoli ni uspelo prodreti, kot je želel BMW. Mislim, da je bil konec neizogiben.

Američani so obsedeni s poltovornjaki, v ta segment zato vstopa tudi Mercedez-Benz. Kaj pa BMW, vidite smisel v tem ali je odgovor že vnaprej ne?

Danes reči ne je zelo ozkogledno. Zgodba je podobna kot pri Rolls-Royceu in terencih. Moramo pa se vprašati, ali bi se BMW to izplačalo, in odgovor je preprosto ne! Število delov, ki bi jih uporabili za izdelavo BMW-jevega poltovornjaka, bi bilo popolnoma enako, kot jih potrebujemo za izdelavo serije 5, avto bi bil torej drag. V ZDA pa prevladujejo nizkocenovni poltovornjaki ameriških in japonskih znamk, nišnih modelov ni.

Pred leti so vsi gradili na Kitajskem, danes pa je ta postala predraga za izvoz, komentirajo analitiki. Kako vi vidite situacijo?

Mislim, da bo na Kitajskem vselej nujna proizvodnja za lokalne potrebe, z rastjo stroškov dela pa je izvoz vse manj smiseln. BMW in Mercedes-Benz na Kitajskem izdelujeta modele s podaljšano medosno razdaljo, ki imajo velik domač trg in zelo majhnega v Evropi, to je torej prav tako nesmiselno. Na drugi strani je proizvodnja v Evropi sodobnejša, bolj učinkovita, logistika je lažja in cenejša, zato ima prednost pred Kitajsko.

Ste še kar precej povezani z avtoindustrijo, kako preživljate dneve?

Od ponedeljka do četrtka se posvečam svojim obveznostim, ki jih je kar veliko, v petek pa sem doma, ker je promet v Londonu obupen (smeh). Sem predsednik kraljevega avtomobilskega kluba, zasebnega kluba s 17 tisoč člani in 70 milijoni evrov prihodkov, ki je tudi ustanovni član FIA. V Londonu imamo posestvo na 380 hektarjih z dvema golfskima igriščema, kjer se srečujemo. Ta obveznost mi vzame dva dni na teden.

Poleg tega sem direktor kluba za motošport v Angliji, ki ga podpira vlada, predsednik škotskega kluba za motošport brez vladne podpore, a izjemno tradicijo in člani, kot sta Jackie Stewart in Ron Clark. Poleg tega sem zaupnik organizacije, ki ranjene vojake uči golfa kot del njihove rehabilitacije. Občasno predavam na fakulteti za menedžment na univerzi Canterbury Christ Church v Kentu, poleg tega imam hčerko v Hongkongu in sina v New Yorku, oba občasno obiskujem. Skratka, ni mi dolgčas.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

Preberite tudi:

16.10.2014
20.06.2014
07.05.2014
18.02.2015
15.06.2015
13.11.2013
18.02.2014
27.02.2014
07.10.2015
FINANCE
Avto
Za BMW najuspešnejše leto v zgodovini
FINANCE
Avto
Zlati časi za Rolls Royce, padel je nov rekord
Avto
AvtoMiloš Milač Zlati časi za Rolls Royce, padel je nov rekord

Angleški Rolls Royce, v lasti BMW, je zaključil najboljše leto v 115-letni zgodovini. V 50 državah sveta je prodal 4.017 avtomobilov, prvič presegel dva tisoč zaposlenih in v svoje vrste sprejel največje število vajencev doslej.

FINANCE
Avto
Okoljski predpisi bodo odnesli legendarni BMW M3
Avto
AvtoMiloš Milač Okoljski predpisi bodo odnesli legendarni BMW M3 2

Prvega junija se poslavljata BMW M3 in M550i

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Avto
Tako je BMW v rekordnem letu kljub manjši prodaji dizlov zmanjšal izpuste CO2
Avto
AvtoUroš Božin Tako je BMW v rekordnem letu kljub manjši prodaji dizlov zmanjšal izpuste CO2 1

V živo spremljamo letno tiskovno konferenco skupine BMW

FINANCE
Avto
Pri BMW stavijo na električno prihodnost
Avto
AvtoUroš Božin Pri BMW stavijo na električno prihodnost 5

Po rekordnem letu se delničarjem BMW napovedujejo rekordno visoke dividende

FINANCE
Avto
Zdaj je uradno, rolls-royce za blato bo cullinan
Avto
AvtoMiloš Milač Zdaj je uradno, rolls-royce za blato bo cullinan

Ime cullinan je dobil po največjem brezhibnem diamantu, ki ga je vodja rudnika v Južni Afriki, Thomas Cullinan, našel daljnega leta 1905

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)