Renesenačni dvorec Chantilly poleg bogate umetnostne galerije (med drugim Botticellijeva Jesen in Rafaelove Tri gracije), velike knjižnice s srednjeveškimi rokopisi in tiskanimi knjigami, posod, pohištva in orožja iz večstoletnega obdobja, kapele in dvorane časti ponuja tudi ogromen park z vrtom in vodnimi elementi, hipodrom in konjske hleve.
Ludvik Henrik, vojvoda Bourbonski, ki je v 18. stoletju dvorec podedoval po materi, je namreč verjel, da bo po smrti zaživel kot konj.
Ali se mu je želja uresničila, ne vemo, gotovo pa bi v mnogih sobanah in dvoranah njegova ekscelenca brez težav gostila prek 400 novinarjev z vsega sveta, ki bi prišli pogledat njegovo silno bogastvo.
Vmes je gotovo tudi kak talisman za srečo in zaščito, saj je vojvoda poleg ogromno jelenov in srnjakov na svojih lovskih pohodih uplenil tudi več medvedov. Še večje talismane za zaščito so brez dvoma imeli njegovi predniki iz družin Conde in Montmorency, saj so se dokazovali in izkazali v mnogih vojnih vihrah.
Bogato in pestro zgodovinsko okolje francoske renesanse se je tako Renaultu kar samo ponujalo za premiero njihove nove limuzine srednjega razreda, ki bi lahko zaradi svojih mer, udobja in varnosti brez težav naokoli prevažala tudi razvajene plemiče.
V vlogi gostitelja razkošnega dvorca se resda ni znašel kak potomec Henrika Bourbonskega, a je šef francoskega proizvajalca vozil Carlos Ghosn premiero talismana vzel s srcem in stilom - torej z aduti, ki krasijo tudi najmlajšega Renaulta.
Najmlajši pa je vse prej kot majhen, v dolžino meri 4,85 metra, uspeh kot klasična štirivratna limuzina ali karavan pa naj bi žel po vsem svetu. V Evropi bolj kot karavan (predstavljen bo septembra), denimo na Kitajskem, Turčiji, Rusiji in Južni Ameriki bolj kot limuzina. S talismanom so tako pri Renaultu po besedah Ghosna ponudili zanje nekaj novega in drugačnega, saj so bili v tem razredu že od nekdaj znani (tudi) po petvratnih kombilimuzinah.
Talisman ima seveda vse to in še več (denimo odličen štirikolesni volan, prilagodljive blažilnike, vrhunske motorje in MultiSense, s katerim se avto prek osmih parametrov povsem prilagodi trenutnemu razpoloženju voznika), razvit in oblikovan je bil v Evropi, tudi nastajal bo v Franciji, kakovost proizvodnega procesa in same izdelave pa so dvignili tudi s pomočjo Daimlerja. Ta pri razvoju avta ni sodeloval, sta pa nemška natančna roka in ostro oko za najmanjše detajle brez dvoma dodala tisto piko na i, ki je Renaultu v tem razredu kdaj manjkala.
Prvi primerki talismana so tako že zapeljali s tekočih trakov v francoskem Douaiju, tovarna pa bo polno zmogljivost dosegla konec leta, ko bo stekla prodaja doma. Ghosn je na premieri veliko povedal o avtomobilu, na katerega polagajo novo upanje na preboj v višjem srednjem razredu, brez kopice vprašanj po koncu predstave pa seveda ni šlo.
Ghosn se je znova izkazal kot veliki diplomat in politik, ki z nasmeškom in naučenimi kretnjami odgovarja na vsako vprašanje, čeprav na koncu morda tudi ne odgovori. Poljaka je denimo zanimalo, koliko talismanov želijo letno prodati pa je nazaj dobil odgovor: "Seveda čim več. O konkretnih številkah ne bi govoril, gre za povsem drugačen Renault in ne želimo pritiskati na našo prodajno službo," se je Ghosn nekako izvlekel.
Čez nekaj časa so med zbranimi novinarji zaokrožile številke: "40.000 talismanov na leto oziroma 7,4-odstotni tržni delež, osnovna cena naj bi znašala okoli 27 tisočakov, karavan naj bi bil dva tisoč evrov dražji." Za primerjavo, osnovna laguna je pri nas stala dobrih 21 tisočakov, denimo Volkswagen pa je letos prodal okoli 90 tisoč passatov.
S slabo prodaje lagune v zadnjem obdobju (lani so prodali 16 tisoč, letos le okoli pet tisoč primerkov), močno konkurenco v razredu (Citroen C5, Ford mondeo, Mazda6, Opel insignia, Peugeot 508, Škoda superb, Volkswagen passat), a sočasno tudi izgubljanju tržnega deleža srednjevelikih limuzin (lani je prodaja v Evropi glede na 2013 upadla za 40 odstotkov, tudi na račun premijskih izdelovalcev) je bilo povezano vprašanje: ali je talisman prava stvar za današnje težke čase, sploh v njegovem razredu?
Ghosn je poudaril, da gre za nov avto, novo platformo in novo obliko, ki je ukrojena po globalnem okusu. Njegov uspeh bo rezultat všečne in sodobne oblike, talisman pa naj bi bil med najbolj konkurenčnimi avtomobili svojega razreda tudi po stroških lastništva in uporabe. Avto po Ghosnovih besedah ne bo za vsakega in za vse, z njim bodo nagovorili točno določeno skupino kupcev - najbrž tudi tistih, ki sicer posegajo po premijskih znamkah, kot so Audi, BMW in Mercedes.
V zavest avtomobilskih proizvajalcev je močno zasidrana tudi ekologija, zato je iz nemških ust prišlo vprašanje, ali lahko pričakujemo hibridno ali električno različico. "Za zdaj kaj takšnega ni v naših načrtih, seveda če bo veliko povpraševanje, potem bi v prihodnosti lahko sledila tudi hibridna različica," je pojasnil Ghosn, tovrstno tehnologijo pa že pospešeno razvijajo in testirajo, v kar smo se prepričali lansko jesen skozi projekt Eolab. Motorji v talismanu v zrak sicer spuščajo pod 100 gramov škodljivih emisij.
Pod talismana se je podpisal uspešen hišni oblikovalec Laurens Van der Acker, pri tem pa sta njegov oddelek vodila strast in želja, da bi bil vozniku v ponos. Talisman naj bi tudi skušal odgnati slab urok lagune, ki se je v tretji generaciji kazal v skromnih številkah. Skupaj so jih prodali okoli 350 tisoč, druga generacija je osvojila 1,1 milijona kupcev, prva pa kar 1,4 milijona.
Vsaj pri nas tako talismana čaka težko delo na trgu, stopničke se zdijo razdeljene, ostali pa bolj kot ne poberejo drobtinice. Pri Renaultu kljub vsemu niso zaskrbljeni, prodaja manjših modelov cveti (clio, captur), letos so predstavili že tri novince, lani twinga, po novem meganu pa bodo imeli na trgu eno najbolj svežih modelnih palet. Že danes so druga najhitreje rastoča znamka v Evropi, glede na lani so prodajo povečali za 9,3 odstotka, za krepitev odličnosti znamke pa bo tako proti koncu leta skrbel še talisman.
Foto: Matej Kačič