Avtomobilski puristi si zadnja leta jezno pulijo lase, od silne togote zaripel obraz pa močno tiščijo v vzglavnik. Nič ni več namreč tako, kot naj bi bilo. Terenci so vse bolj športni, mogočni osemvaljniki v športnih raketah se umikajo štirivaljnikom, BMW prodira med enoprostorce, Mercedese kupujejo mlajši, Fiat se rine v prestižni razred, Maserati ima dizla, velike limuzine poganjajo trivaljni turbo "mlinčki" in tradiconalni Jeep ima lahko zgolj prednji pogon. Saj ne more biti res...
Pa je še kako res. Pred osmimi leti sta na trg sicer že prišla ne preveč uspešna compass in patriot, lani kompaktni športni terenec renegade, ki je na voljo tudi z le prednjim pogonom. Je to sploh pravi Jeep? Mnogi menijo da ne, ampak...
Jeepovega odpadnika smo med prvimi preizkusili na terenskem poligonu Balocco v Italiji ter zahtevnem terenu v njegovi okolici, na off-road poligonu AMZS centra varne vožnje na Vranskem pa ga ob slovenski premieri še skoraj do vratu potisnili v blato. Razumljivo je, da smo v rokah vedno imeli tistega pravega Jeepa, z zmogljivim štirikolesnim pogonom, ki je omogočal pravi terenski razvrat.
Ves ta čas je bil za bolj umirjeno zabavo na voljo tudi renegade s prednjim pogonom, ki je kot kak discipliniran kuža ob robu čakal na svojo priložnost, vendar pa mu žogice preprosto nismo vrgli. Tudi nam se - priznamo - dvokolesno gnani renegade namreč ni zdel pravi in trdoživi Jeep, zakaj bi se potem sploh igrali z njim?
V tretje se mu le nismo ognili, simpatija do odpadnikove škatlaste oblike, značilne maske s sedmimi režami in okroglimi lučmi, mogočnega pokrova motorja, robustne zasnove, visokega položaja sedenja, glede na mere neverjetno prostorne notranjosti, številnih zanimivih detajlov zunaj ter kopice "velikonočnih zajčkov" v kabini ter nenazadnje znamkine pestre zgodovine je bila namreč močnejša. Dolgčas z najmanjšim Jeepom, ki je pisan na kožo manj zahtevnim kupcem, nam menda vseeno ne bo?
Prve dvome hitro prežene že njegova tradicionalna oblika, ki nima prav nič skupnega s tesnim sorodnikom Fiatom 500X, katerega izdelujejo na istem tekočem traku v italijanskem Melfiju. V ZDA zasnovani renegade je po videzu namreč klasični Jeep, ki prinaša duh po legendarnem modelu willys iz leta 1941.
To potrjujejo tudi številni oblikovni elementi v obliki črke X, ki so jih Američani povzeli po znani posodi za gorivo in je bila obvezna oprema vojaških vozil, njegov neustrašen videz ter robustnost. Zunanjo podobo sta pri tem zaokrožila še črna streha in 18-palčna aluminijasta platišča.
Renegade je poseben tudi v kabini, ki so jo poleg usnja (doplačilo 1.090 evrov) ter kromirane okrogle prestavne ročice kot v Alfini giulietti popestrili še številni detajli. Voznika ob tem navdušijo pregledni merilniki ter kar 7-palčni barvni zaslon med njima s številnimi informacijami, sovoznika pa mogočno držalo pred seboj.
Dokaj zanimivo oblikovana sredinska konzola ima na dnu odlagalni predal, tam pa je odtisnjen topografski zemljevid Jeepovega safarija v Moabu, mestu na vzhodu ameriške zvezne države Utah.
Če je bilo napise "since 1941" pod osrednjim zaslonom in "Jeep" v stranskih ogledalih ter stilizirano masko na sredinski konzoli in sedežih zlahka moč opaziti, na veliko ročko pred seboj pa so se sila radi oprli, je večina spregledala vse ostalo.
Pogosto so mimo oči ušli drobni obrisi maske na zvočnikih in ohišju vzvratnega ogledala, že omenjeni zemljevid Moaba, blatna packa, ki ponazarja območje rdečega polja na obratomeru ter mali willis v kotu vetrobranskega stekla. Tudi v X oblikovano konzolo stropnih luči ni bilo tako lahko opaziti, da je renegade vedno pripravljen na akcijo pa priča tudi napis "to new adventure" ob gumbu za zagon motorja. Tega ni odkril nihče, izmuznili pa so se tudi zemljevid v sredinskem naslonu, obris maske na notranji strani prtljažnika, mali pustolovec na zadnjem steklu.
O kakem dolgočasju tako že na začetku ni bilo govora. Ameriški oblikovalci so se pri malenkostih zares potrudili, enako pa lahko rečemo tudi za kvaliteto izdelave, mehaniko in občutek varnosti. Renegade je na EuroNCAP trku namreč prejel pet zvezdic, že v osnovni opremi pa ima precej aktivnih in pasivnih varnostnih elementov.
V dolžino renegade meri 423 centimetrov, v širino 180 ter v višino 167 centimetrov, na 257 centimetrih medosne razdalje ponuja dovolj prostora štirim odraslim potnikom, v prtljažnik pa je mogoče spraviti 351 litrov prtljage, s podrto zadnjo klopjo celo 1.297 litrov. Od tal je oddaljen za capturjevih 170 milimetrov, pred manjšimi poškodbami pa ga varujejo plastične zaščite in masivni odbijači.
Dvokolesno gnani odpadnik je tako bolj kot ne namenjen vožnji po urejenih poteh, dobro se znajde tudi v mestu, v osnovi pa je predvsem dobro prilagojen razmeram na trgu. Prodajno statistiko v razredu namreč dvigujejo predvsem različice na prednji pogon, ki kupce privabljajo z nižjo ceno, lastniki takšnih vozil pa v večini tako ali tako nikoli ne zavijejo s cest.
Takšna kombinacija se za asfalt zdi kar primerna, 88 kilovatov se namreč dobro kosa s tono in pol suhe teže, oprema pa je precej bogata. Seveda se jo da za dodaten denar še nadgraditi, v tem primeru pa cena mimogrede poskoči na dobrih 28 tisočakov, kolikor je pod črto stal testni model.
Preizkušeni motor se ponaša s precej navora, 320 Nm ponudi pri 1.750 vrtljajev v minuti, vendar pa skupaj z največjo močjo do izraza pride pri višjih vrtljajih. Voznik mora tako večkrat poseči po prestavni ročici šeststopenjskega menjalnika, v uteho pa mu je lahko dejstvo, da ta zelo dobro sede v roko in bi jo človek kar naprej božal.
Prestavljanje poteka gladko in brez zatikanja, renegade za skok z mesta do 100 km/h potrebuje 10,2 sekunde ter doseže najvišjo hitrost 178 km/h. Odpadnik seveda ni športnik, vendar je lega dobra, le navaditi se je treba, da se v ovinkih nagiba bolj kot pa klasični osebni avto.
Hladen motor svojega dizelskega porekla ne more skriti, ko se ogreje pa ga skorajda ni več moč slišati - zvočna izolacija potniške kabine je zelo dobra. Tovarna obljublja porabo 5,5/4,0/4,6 litra na sto prevoženih kilometrov, na testu pa se je gibala pri okoli sedmih litrih - pohvaliti velja odličen sistem Start&Stop, manj pa podatek o dosegu s preostankom goriva. Ta je zmožen v nekaj kilometrih nihati tudi za 150 kilometrov. Svoj davek pri porabi predvsem na avtocesti sicer terjajo škatlasta oblika, zajetna stranska ogledala in skoraj navpično nameščena prednja šipa, kar na ušesa občasno prinese tudi piš vetra.
Za lažje vstopanje v vozilo poskrbijo vrata, ki se odpirajo pod širokim kotom (spredaj 70 in zadaj 80 stopinj), za udobno in varno počutje voznika in potnikov - tisti zadaj se bodo gotovo pritoževali nad neudobnim položajem sedenja in oprijemom klopi - pa razpoložljiva oprema.
V paketu Varnost je tako tipalo za preprečitev trka pri majhni hitrosti, sistem za preprečevanje prevračanja, ESP, ASR, pomoč pri zaviranju in speljevanju v klanec ter opozorilnik za neželeno spremembo voznega pasu. Udobje povečujejo dvoobmočna klimatska naprava, tempomat, parkirni senzorji zadaj, na dotik občutljiv petpalčni zaslon uConnect, sistem Bluetooth, 230-vatna vtičnica, prilagodljivo dno v prtljažniku ter brezstični ključ.
Renegade je bil povsem čist in zloščen le dobro uro, s svojo neustrašno podobo vseeno kar kliče po raznoraznih pustolovščinah vsaj malce izven urejenih poti. Na kolovozu in makadamu, nezahtevnih peščenih klancih ter gozdnih cestah se tako znajde brez večjih težav, za kakšne večje terenske podvige pa bo treba poseči po različici s pogonom na vsa štiri kolesa.
Dvokolesni pogon v renegadu sicer nima elektronske pomoči, s kakršno je opremljen 500X, vseeno pa nas na manj zahtevnih brezpotjih ni razočaral, brez težav pa nas je popeljal tudi na Nanos - tja se sicer raje odpravimo peš. Do izraza na kamnitih poteh slikovite planote sta prišla predvsem odpadnikova oddaljenost od tal in zaščitna plastika okoli pločevine, kolesa pa so zgolj občasno iskala oprijem ob premagovanju višinskih metrov.
Le spredaj gnani Jeep renegade tako nagovarja manj zahtevne pustolovske družine in posameznike, pri čemer se prikupi s precej bogato opremo in razmeroma zmogljivim ter varčnim motorjem. Nam je s svojim prepričljivim nastopom in predvsem karizmo dokazal, da je tudi z zgolj dvokolesnim pogonom vseeno Jeep od glave do pete. Puristov in nostalgikov najbrž ne bo prepričal, seveda pa v tovarni z odpadnikom tako ali tako ciljajo tudi na povsem nove kupce. Za prave džipovce je še vedno na voljo štirikolesni renegade za najmanj 26.490 evrov...
Foto: Dejan Ipavec in Matej Kačič