Uniformirane poslovne limuzine so od leta 2009 doživele dva pretresa: gospodarsko krizo, ki jim je znižala cene na trgu, proizvajalcem pa zaslužke in še konkurenco s strani športnih terencev, v manjši meri tudi podaljšanih različic kompaktnih enoprostorcev. Številke so zgovorne, leta 2008 je bilo v Evropi prodanih okoli 1,5 milijona poslovnih limuzin in karavanov, leta 2012 le še 1,04 milijona, lani je prepričal le še 860 tisoč kupcev. Toyota si je lani odrezala 3,7 odstotni delež, letos cilja na 4,2 odstotnega, v 2016 na 5,1,... izračunajte si koliko vozil je to,...
Prodajni trend tudi v prihodnjih letih kaže v isto smer. In če proizvajalec s poslovno limuzino in karavanom nastopa lokalno, v primeru toyotinega avensisa predvsem v Evropi, so priložnosti za posel seveda skromne. Marsikateri proizvajalec bi se v takih razmerah umaknil s trga, marsikateri je že pogorel (renault latitude in honda accord) ali pa na trg pošteno zamudil (ford mondeo). Toyota pa se ni pustila.
Tradicionalnega razreda, ki ga neguje predvsem v Evropi, drugje v svetu zelo uspešno nastopa z razred večjim camryjem (ta za Evropo ni zanimiv), se je lotila bolj premišljeno kot v preteklih generacijah. Lahko bi rekli kar po volkswagnovsko, saj je novi avensis izdelan na osnovi modela iz leta 2009, Volkswagen je enako storil s passatom modelnega leta 2010, popolnoma novi je prišel šele lani.
Poteza se z vidika kupca sprva zdi vsaj skromna, morda celo podcenjujoča. Dejstvo je namreč, da kupec na trgu seveda pričakuje kar najboljše, kljub temu da si tega pogosto ne more privoščiti. Če se odloči, da za zadnji krik tehnike pač ne bo plačal drage premije, mu ostane le še starejši model. Tako razmišljanje vlada predvsem v podjetjih, kjer je racionalnost postavljena pred osebne želje voznikov. V tem primeru pa si posameznik ali podjetje nakoplje visok upad vrednosti, ki dvigne stroške z avtomobilom, ta rešitev torej tudi ni idealna.
Iz tega vidika se zdi toyotina srednja pot - pošteno osvežen, ne popolnoma nov in predvsem dostopen avto - vsekakor smiselna. Zaradi omejenega obsega trga in zaradi racionalnih želja kupca. Novi avensis je natančen in razumen odgovor na omenjeno stanje, ni povsem nov, a je dovolj svež, da se lahko meri s tekmeci novejšega letnika in da lahko pričakujemo vztrajanje pri visoki vrednosti rabljenega. Oblikovno se vidno loči od predhodnika, poganjajo ga sodobni in varčni motorji, založenost z varnostjo je bogata že v osnovnih modelih, cena pa je zelo ugodna, nekako na ravni zgoraj omenjenih starejših modelov in precej pod najbolj sodobnimi razrednimi prvaki.
Iz teorije v prakso. Novi avensis ima nekaj večje zunanje mere kot predhodnik (na račun odbijačev je zrasel za štiri centimetre), limuzinski je dolg 4,75, karavanski touring sports pa 4,82 metra. Skorajda enake so tudi osnovne poteze, od klinastega nosu, vzpenjajoče se bočne linije in odsekanega zadka. Popolnoma nove pa so podrobnosti, denimo filigranska maska z ozko kromirano letvico, ki teče po sredini, trikotnimi in v blatnike zajedajočimi žarometi, ki so v duhu časa halogenski z LED dnevnim trakom ali popolnoma LED v boljših opremskih paketih. Nov in bolj sodoben je tudi zadek, temeljita prenova pa pušča vtis nove generacije, čeprav to dejansko ni.
Podobno je v kabini, ki je v prednjem delu bogatejša za na otip in videz bolj prestižno armaturno ploščo z mehko plastiko in srebrnimi ali bronasto rjavimi letvicami okoli sredinske konzole in na vratih. Novi so še sedeži, ki vabijo z bogatim oblazinjenjem, dolgim sedalnim delom in udobjem, ki je blizu foteljem v volvih. V duhu časa je avensis dobil 4,2 palčni zaslon med merilnikoma, ki prikazuje podatke potovalnega računalnika, varnostnih sistemov in podobno ter osempalčni zaslon na dotik na vrhu sredinske konzole, ki je lepo pregleden in dovolj enostaven za uporabo.
Predalov med sedežema je dovolj, pa še veliki so. Celoten vtis v avensisu pa je prijetno kakovosten in domačen, nikakor ne športen, prej udoben in v boljših opremskih paketih celo razkošen. Od prehodnika pa je novinec podedoval ergonomsko napako, ki jo bodo občutili višjerasli. To sta precej nizek A stebriček, ki se boči ob vetrobranskem steklu v streho in preskromen višinski pomik prednjih sedežev. Višji voznik bo zato težko našel idealen položaj za volanom, ali bo z glavo v strehi, ali pa bodo roke predaleč od volana.
Drugače je na zadnji klopi, ki je prostorsko velikodušna v vse smeri. Tudi prtljažnik je povsem soliden, v lizuzinskem avensisu v osnovi meri 509 litrov, še bolj prijazen je karavanski touring sports ki pospravi od 543 do (ob podrti zadnji klopi) 1.630 litrov prtljage.
Temeljitejši posegi v mehaniko in podrobnosti pa so lastnosti avensisa dvignili na precej visoko raven. Vzmetenje je sedaj mehkejše, a nagibanja v zavojih ni nič več kot prej. Električni servo volan je bolj natančen in še vedno lahkoten, v kabini pa je zaradi novih motorjev in izdatnejše izolacije kabinskega dela precej manj hrupa kot v prejšnjem avensisu. Vsak avensis je serijsko opremljen še s pomočnikom za lažje speljevanje na klancu, pričakovano varnostjo (zračne blazine, ABS, ESP oziroma po toyotino VSC+) ter sklopom varnostnih sistemov TSS (Toyota safety system).
TSS - palet varnosti za vse, ne le za redke kupce
Ta vključuje sistem za opozarjanje in samodejno zaviranje pred trkom, sistem za branje ključnih prometnih znakov, sistem za samodejni preklop dolgih luči in sistem za nenadno menjavo voznega pasu. Toyotin varnostni paket je temeljit in dostopen, saj ga bo v bližnji prihodnosti deležna večina voznikov toyot. "Do konca leta delno ali v celoti vgrajen v 70 odstotkih novih toyot," napoveduje direktor slovenske Toyote Gašper Picelj.
Izza volana 1,6 litrskega turbodizla s 82 kilovati in 270 newtonmetri navora je hrup do tri tisoč vrtljajev nezaznaven, nad tem območjem pa slišen, a nikoli grob in moteč. Osnovni turbodizel je zanimiva izbira, saj zadovolji vse potrebe in velino želja voznika in nagradi s skromno motorno žejo (na preizkusu smo izmerili 5,5 litra, tovarna obljublja 4,2 litra) in nizko ceno pod 20 tisočakov pri limuzini in pod 21 tisočaki za touring sports, kar je tudi tri do štiri tisoč evrov manj od tekmecev.
Večji turbodizel 2.0 D-4D s tovarniško porabo 4,5 litra je seveda bolj dinamičen; 105 kilovatov in 320 newtonmetrov navora 1,5 tone težko limuzino do stotice potisne v 9,5 sekunde, moči in navora pa je dovolj tudi za lahkotno premagovanje klancev in visoka hitrostna povprečja. Ne glede na motor je avensis udoben, prijeten in tih, med zavoji pa tudi zaradi pomoči varnostnih sistemov zelo zanesljiv, a nič kaj prida razburljiv avto.
Poleg dizlov skoraj nič drugega
Ostala motorna izbira skorajda ni vredna omembe. Gre za 1,6 in 1,8 litrska bencinska motorja s 96 oziroma 108 kilovati, ki sta sicer nekoliko osvežena, imata višje kompresijsko razmerje, nov sistem vbrizga,... a kupci po bencinarjih v tem razredu skoraj ne posegajo. Novega 1,2 litrskega turbomotorja v avensisu ni, enako velja za hibrid. Menjalnik je skoraj vselej ročni šeststopenjski, ki deluje natančno in hitro. Bencinar 1.8 je moč povezati še z brestopenjsko avtomatko CVT, zasnova ki v Evropi ni priljubljena. Razlog za pomanjkljivo ponudbo je v zgoraj omenjenem varčevanju, preveliki posegi bi podražili razvoj in izdelavo, dvignili bi ceno,...
Ključen podatek, ki popravi končno sodbo o avensisu iz povprečne v zelo dobro, pa so njegove cene, ki so celo do 700 evrov nižje kot pri skromnejšem predhodniku. Limuzina 1,6 D-4D z opremo terra s katerim Toyota cilja predvsem na podjetja, ki iščejo dostopen in varčen poslovni avto. Paket vključuje vse skoraj vse varnostne sisteme, klimatsko napravo, usnje na volanu in prestavni ročici, pa tudi 16 palčna kolesa stane 19.900 evrov, karavanski pa tisočaka več. Za podjetja je zelo ugoden operativni najem avensisa 1.6 D-4D terra: z ročnostjo štirih let, brez pologa in vsemi vključenimi stroški razen goriva je mesečni najem 482 evrov.
Naslednja stopnja je zmogljivejši motor 2.0 D-4D, paket luna z več varnosti, 17 palčnimi kolesi, osempalčnim zaslonom,... in ceno 23.200 evrov, ki je še vedno nižja od večine tekmecev z 1,6 litrskimi motorji in osnovno opremo, operativni najem te različice z vsemi stroški mesečno stane 552 evrov. Ponudba je torej dobra, z njo naj bi avensis letno prepričal 150 Slovencev, ki tehtajo med ceno, stroški in vsebino. Posel bo dober za kupce in za Toyoto.
Foto: Miloš Milač