Na nekoč letališču v poljskem Poznanju smo z osmimi tako po videzu kot značaju precej različnimi modeli lahko na vso moč preizkušali, kaj najzahtevnejšim in z adrenalinom zasvojenim kupcem v svojem M-oddelku ta hip ponuja nemški BMW - takšnih je bilo lani 21 tisoč, kar nekaj pa se jih vozi tudi po slovenskih cestah in občasno dirkališčih.
Petsto kombinacij, zaklenjenih v dva gumba
Strahu nismo dali prostora in se raje prepustili užitkom, ki jih ponujajo brutalni pospeški, bobnenje iz izpušnih cevi, velika hitrost, milimetrska uravnoteženost vozila, hitri zavoji, aktivni športni diferencial, nadzorovano drsenje, škripanje gum ter tudi trening varne vožnje in umirjeno križarjenje z le nekaj več kot tisoč vrtljaji po podeželju blizu enega najstarejših in največjih mest na Poljskem.
Tudi brez matematike ni šlo, voznik M-vozil se mora prej ali slej začeti preudarno spoznavati z vsemi kombinacijami, ki jih ponujajo različne nastavitve trdote podvozja in volana, odzivnosti motorja, delovanja elektronskih pripomočkov in hitrosti prestavljanja sedemstopenjskega menjalnika. Zadnji ob pomoči dveh sklopk izpolnjuje voznikove želje v le nekaj milisekundah, tudi če si zaželi ročnega ukazovanja z obvolanskimi ročicami. Vseh možnih nastavitev je sicer več kot 500, najljubše si lahko shranite v zgolj dva gumba M na volanu.
M-zgodba, ki se piše od leta 1972
BMW M je še prej poudaril 15 mejnikov, ki so zanje odločilni od leta 1972, ko so začeli svojo pot. Med drugim je leta 1978 na ceste zapeljal M1 oziroma »sanje na kolesih«, leta 1986 prvi M3, leta 2005 so v M5 vgradili desetvaljnik ter leta 2008 uporabili prvi športni menjalnik z dvojno sklopko. Leta 2009 so predstavili kolos na štirih kolesih, modela X5M in X6M, lani pa nova M3 in M4 s turbošestvaljnikom.
Strokovnjak iz M-oddelka Jörg Bartels je ob tem še dejal, da ima prav vsak BMW potencial, da postane M. Morda bodo tako v prihodnosti v roke vzeli tudi malce kontroverzno serijo 2 active tourer ali njeno sedemsedežno različico gran tourer, sami pa smo v že skoraj povsem potne roke dobili najmanjša M135i in M235i xDrive, najnovejša M6 coupe in M6 grancoupe, najzabavnejša in tudi zaradi titanovih izpušnih cevi glasna M3 in M4 ter največja X5M in X6M, ki s svojimi merami in težo mimogrede preslepita naključnega opazovalca, da sta morda kaj bolj pohlevna.
X5M in X6M - vse prej kot okorna kolosa
Nista pohlevna, brez skrbi. Največja člana družine M s svojimi 423 kilovati (575 konjskimi močmi) pod motornim pokrovom ekskluzivnost in vsakodnevno uporabnost podkrepita s skoraj neverjetnimi zmogljivostmi in presenetljivo agilnostjo.
To jima ob kar 2,4 tone suhe teže omogočajo štirikolesni pogon xDrive, elektronski diferencial, ki v zavojih ob dodanem ali odvzetem plinu moč prenaša med zadnjimi kolesi, ter seveda zmogljivo srce - 4,4-litrski osemvaljnik z dvema turbinskima polnilnikoma ter 750 newtonmetri navora, ki luksuznega športnega terenca oziroma njegovo kupejevsko različico z mesta do sto kilometrov na uro izstrelita v 4,2 sekunde.
Moč in občutki pri tem so takšni, da si misliš, kako bi z njima lahko preoral mesto ali zlahka kot leseno ograjo prebil Kitajski zid. Prav dosti ne pretiravamo, učinek na mimoidoče še podkrepi pridušeno bobnenje ali pa grmenje ob polnem pospeševanju, ob katerem se zdi, da kraj nizko preletava kako vojaško letalo. X6M se je izkazal tudi v slalomu med stožci, v zares hitrih ovinkih in šikanah na koncu ravnine, kjer v zavoju res dolgo grabi podlago.
Že globoko čez mejo je elektronika za zdrs in stabilnost poskrbela za to, da je pobiralec stožcev bolj ali manj ostajal brez dela. Tudi oviram na spolzkem poligonu smo se z velikanskim X6M ognili brez težav, predvsem na račun štirikolesnega pogona xDrive, nastavljivo podvozje pri X5M pa je zelo dobro blažilo deloma precej poškodovane poljske ceste.
M6 coupe in grancoupe - nastopaška elegantneža
Po teh cestah smo se zapeljali tudi z M6 grancoupejem, ki je le kanček šibkejši, zmore namreč 412 kilovatov (560 konjskih moči), stotico doseže prav tako v 4,2 sekunde, vendar pa je v vožnji precej bolj zabaven in bolj športen. S takšnim avtom se človek zapre v povsem svoj svet, z užitkom ugasne radio ter prisluhne simfoniji, ki jo iz dveh parov izpušnih cevi proizvaja osemvaljnik.
Pri tem ni pomembno, ali so vrtljaji tik nad prostim tekom ali pa se skoraj v trenutku povzpnejo k številki sedem tisoč. BMW je letos sicer rahlo prenovil serijo 6, rahlih kozmetičnih popravkov, tehničnih in varnostnih novosti pa je bila deležna tudi njena M-različica. Komur njene zmogljivosti niso dovolj, bo lahko julija posegel po še močnejšem paketu z okroglo 600 "konji" ter 700 newtonmetri navora, stotico bo z mesta dosegel v 3,9 sekunde, 200 kilometrov na uro pa v manj kot 12 sekundah.
Sekund resda nismo šteli, smo pa s toliko večjim užitkom za volanom spremljali pospeševanje M6 coupeja po vzletni stezi ter razmišljali, ali bomo z njim dosegli vzletno hitrost večine potniških letal. Prav veliko ni manjkalo, merilnik hitrosti je na delu za ustavljanje pokazal 265 kilometrov na uro, nakar smo vseeno raje spustili plin in zapeljali med stožce.
Avto se je tam izkazal z neverjetno natančnostjo in agilnostjo, med ovinki pa smo izza volana vsaj za trenutek podoživeli občutke dirkačev formule ena - ob ušesom veliko prijetnejši spremljavi osemvaljnika in dveh turbin.
M235i in M4 - prikaz štirikolesnega pogona in zabave
Na isto progo smo zapeljali še M235i s trilitrskim vrstnim turbošestvaljnikom, 240 kilovati in 450 newtonmetri navora ter M4 s prav tako trilitrskim vrstnim šestakom, kar 317 kilovati in 550 newtonmetri navora, hkrati pa ju uporabili še za trening varne vožnje.
Pri malem bavarcu kaže pohvaliti štirikolesni pogon xDrive, s katerim smo suvereno odpeljali progo in se brez trka ognili namišljenim in zahrbtnim oviram, pri M4 pa smo se prepričali, zakaj gre za enega najzabavnejših M nasploh.
Z zares hitro vožnjo opravi igraje, tudi zaradi široke drže, odlične uravnoteženosti ter seveda aktivnega športnega diferenciala M z omejenim zdrsom. Predstavo je do popolnosti izbrusila še vrhunska zvočna kulisa, ki je rezultat dodelav na izpušnem sistemu iz titana in posebnih loput v sistemu. M4 je bilo slišati tako rekoč ves čas, ne glede na to, kje na poligonu je dejansko bil.
M135i in M3 - driftanje v velikem slogu
Za svojevrsten posladek na koncu adrenalinskega dneva sta poskrbela najbrž zadnji svoje vrste, "hot hatch" M135i z zadnjim pogonom - nova generacija enke bo namreč imela prednji pogon - ter limuzinski M3, ki pri kraljih drsenja skozi zavoje (driftanja) že desetletja šteje za enega od ključev do zmage na velikih tekmovanjih.
Z vsakim smo se približno pet minut spoznavali na spolzkem krožišču, kakršno pri nas denimo najdemo v trgovskem središču na Rudniku, nato pa izbrali tekmovalni avto.
Najbrž ni treba poudarjati, da je bil to M3, ki sicer na cesto spravi 317 kilovatov, z mesta do stotice pospeši v 4,1 sekunde, pri driftanju pa ob pravih nastavitvah volana in stopalke za plin ponuja krepek odmerek zabave in adrenalina. Vse skupaj seveda zaokrožijo voznikova spretnost sukanja volana in pritiskanje plina s prefinjenim občutkom - le tako lahko uspešno sklenemo krog in zdrsnemo v novega.
BMW M - Poligon Poznan (po vrsti M6 coupe, M135i, M3, M235i, X6M, M4)
Akcija z BMW M na poligonu v Poznanju - po vrsti M6 coupe, M135i, M3, M235i, X6M, M4.
Foto: Dominik Kalamus in Marek Ogien