V dobrega pol stoletja je ford mustang zaradi svojega divjega videza, svojevrstnega šarma in napetih mišic dosegel svetovno slavo ter postal nekakšna ikona. Opevan v številnih pesmih in filmih je kot prava zvezda zdaj zapeljal tudi na številne evropske odre in dal vedeti, da se bo za njim tudi v Sloveniji še kako dvigoval prah. Z novim mustangom smo se v osrčju bavarske prestolnice srečali na štiri oči, si skupaj privoščili pravi rokenrol, prizorišče pa zapustili z nekoliko tresočimi nogami.
Američan, ki bo očaral tudi Evropo
V bavarski prestolnici nas je pričakalo sila hladno vreme. V mislih že iščemo toplejša oblačila, ko v soju številnih žarometov in obkroženega z radovedno množico ljudi pred letališko stavbo ugledamo nezgrešljivo podobo novega Fordovega mustanga. Pogovor o prvi generaciji in pesmi Mustang Sally obvisi sredi stavka, oči in misli so zgolj še za novega mustanga, njegovo unikatno sprednjo masko z velikim divjim konjem na sredini, dolg in nabit motorni pokrov, nizko streho, položno vetrobransko steklo, široke boke, zadnji difuzor, dva zaključka izpušnih cevi in že na daleč prepoznavne sprednje in zadnje žaromete.
Od nekdaj samo mustang
Mustang ima res nekaj posebnega v sebi, celo toliko, da je ime Ford mogoče razbrati le v kotičku vetrobranskega stekla in na pokrovu motorja. Seveda za nas edinega pravega, mogočnega petlitrskega osemvaljnika s 310 kilovati oziroma 421 konji ter 530 newtonmetri navora, ki so si v rokah pogumnega jezdeca pripravljeni kadarkoli in kjerkoli pokoriti vsak centimeter asfalta. Takšen pobesneli mustang velja za najposkočnejši avto, ki ga je Ford kadarkoli ponudil v Evropi, saj z mesta do sto kilometrov na uro potrebuje le 4,8 sekunde, pospeševanje z ročnim ali samodejnim šeststopenjskim menjalnikom pa se konča globoko čez 200 kilometrov na uro.
Šibkejši motor po meri Evropejcev
Kupcem je na voljo tudi kompromis za ekološko zavedne Evropejce, ki ga pomeni štirivaljni 2,3-litrski turbobencinski motor ecoboost z 233 kilovati oziroma 317 konji. Ta ob rezkem zvoku z mesta do stotice skoči v 5,8 sekunde, se zlahka zavrti prek šest tisoč vrtljajev, suvereno pospešuje vse do 234 kilometrov na uro ter s svojimi majhnimi izpusti za ameriški športni avto velja za pravega čistuna. Tudi poraba dobrih deset litrov na sto kilometrov je zmerna. Takšen motor se morda najbolje poda bolj ležerni kabrioletski različici mustanga, kjer je za spuščanje platnene strehe treba še ročno obrniti strešni zatič, odpiranje in zapiranje pa potekata električno pri zelo majhni hitrosti. A kaj zato, veter v laseh ima svoje čare.
Nezgrešljivo ameriška notranjost
Tokrat, priznamo, nas niso zanimali užitki, ki jih prinaša kabriolet. Naša čutila, predvsem ušesa, so bila namreč na stežaj odprta kupejevski različici fastback, kjer je na svojo priložnost pod aluminijastim pokrovom motorja čakal osemvaljnik, od zunaj pa ga je izdajal napis GT na zadku. Ko smo se počasi med množico radovednežev le pririnili do našega rumenega lepotca, nas pričaka sodobna in športna notranjost z nekaj aluminijastimi dodatki. Prinaša osempalčni zaslon na dotik, Fordov večpredstavnostni sistem sync2, atraktivna letalska stikala, s katerimi izbiramo različne režime vožnje in trdoto volanskega mehanizma, mogočno ročno zavoro, odlične športne sedeže recaro in kratko ročico menjalnika, ki zahteva močno in natančno desno roko.
Klasika, spretno vtkana
v sedanjost
Brez pridiha klasike seveda ne gre, še najbolje jo predstavljajo trikraki volan z mustangom na sredini, spominska ploščica z napisom Mustang since 1964 pred sovoznikom in merilnik hitrosti. Tam se ob številkah v kilometrih in miljah kiti še napis iz letalske industrije Ground Speed, kar neposredno spomni na lovca mustanga P-90. Mustang ob tem premore večino najsodobnejših varnostno-asistenčnih sistemov in še nekaj posladkov, ki spomnijo na ilegalne nočne dirke v pospeševanju. Kakovost izdelave je na višji ravni, kot smo vajeni pri ameriških avtomobilih, seveda pa bi lahko kaj naredili tudi bolje. Volan je bil tako neugledno oblečen v umetno usnje, sovoznikov predal se je med vožnjo po neravninah občasno odprl, zračniki in ponekod plastika delujejo ceneno, za pokrov motorja pa se je pozneje pokazalo, da pri višjih hitrostih plapola, kot da ni zaprt.
Nežen pritisk na gumb zbudi spečo zver
Na redke drobne zamere smo hitro pozabili, sploh ko smo s pritiskom na gumb Start zbudili mogočno zver ter z njo v ne prav rahlem drncu naredili skoraj 200 kilometrov. Z osemvaljnikom se danes tako ne more primerjati skoraj nič, sploh po zvočni kulisi. Mustang je namreč pravi ameriški mišičnjak, ki skoraj posmehljivo gleda na štirivaljne »turbomlinčke« in hibride, prijazne do okolja. Hrumenje in grmenje štirih valjev v dveh vzporednih vrstah v nas hipoma prebudita junaka iz priljubljenih filmov o uličnih dirkah, ki ga spremljajo vožnje na meji, škripanje gum, dimne zavese, pesem za bogove izpod motornega pokrova ter lepa dekleta. Komaj se še zadržimo, da ne vklopimo kakšnega izmed tehničnih posladkov mustangovih inženirjev, ki so iz sveta dirk v pospeševanju vanj vnesli sistem za optimalno speljevanje (launch control) in novost line lock - ta poskrbi, da zavore zagrabijo zgolj spredaj, z do konca pohojenim plinom pa nato z zadnjimi kolesi prizorišče zavijemo v dim. Z letališča ob pritajenem bobnenju in obračanju glav mimoidočih zavijemo na nemško avtocesto, kjer je meja zgolj nebo.
Grmenje osemvaljnika boža ušesa
Ceste bogate bavarske prestolnice so prepolne ekskluzivne pločevine. Ko se z letališča usmerjamo proti podeželju ob jezeru Tegern, nas nasproti vozeči hitro opazijo in občasno pokažejo s prstom na nas. S kotičkom očesa nas ošvrkne tudi voznik porscheja 911, vmes lahkotno prehitimo Porschejevo panamero in audija RS6. V ogledalu nas dohiteva bavarska futuristična eksotika, s katero smo pred časom okušali hibridno prihodnost. BMW i8 s svojimi 362 konji pripelje vzporedno, voznik in sovoznica pa si ne moreta kaj, da ne bi mustanga skozi odprto šipo premerila od glave do pete. Prestavimo v četrto, sledi močan sunek, osemvaljnik zagrmi in zapeljemo za i8, seveda se ta hitro umakne na srednji pas in nam pusti prosto pot. Hibridni superšportnik ima brez dvoma svoje čare, a njegov voznik kot da se ni mogel upreti skušnjavi in vsaj za trenutek prisluhniti ameriški klasiki. V peti prestavi sledi nov sunek, mustang lahkotno zgrmi mimo, vrtljaji sikajo proti številki sedem tisoč, merilnik hitrosti pa je tudi pri 180 kilometrih na uro agilen kot na smrt lačen gepard. Prosta pot pred nami nas neustavljivo popelje v območje 250 kilometrov na uro, nato že rahlo potnih rok in z velikim nasmeškom zavijemo na vrhunske podeželske ceste.
Med ovinki na ravni evropskih tekmecev
Tam so predsodki do športnih, a okornih in v hitrih ovinkih skoraj nevoznih američanov kopneli iz kilometra v kilometer. Mustang s 4,78 metra dolžine, 1,38 metra višine in maso 1,6 tone sam po sebi zbuja strahospoštovanje, zaradi silne moči pa se sprva sprašuješ, ali bosta podvozje in zadnji pogon kos zavojem - še najmanj dvomimo o velikanskih Brembovih zavorah, ki mustanga dobesedno prilepijo na podlago. Eksploziven motor, po moško robusten menjalnik in povsem evropskim cestam prilagojeno podvozje naredijo svoje, avto se pelje kot po tračnicah tudi takrat, ko nam v glavi že sveti alarm. Na obrazu se hkrati mešata veselje in osuplost, za motor pa se tako zdi, kot da se nikoli ne bo nehal vrteti. Fordovi inženirji so naredili kvantni preskok glede na prejšnje generacije, avto se pelje z milimetrsko natančnostjo, za kar poskrbi tudi natančen in hitro odziven volanski mehanizem. Mustang vdano sledi našim željam, ne glede na hitrost, skozi ovinke se pelje suvereno, obvladljivo in na ravni večine najboljših evropskih športnih kupejev.
Koščki slave po zmerni ceni
Mustangova slava le ni rezultat zgolj njegove mišičaste podobe in zvezdniške vloge v svetu filma in zabave, ustvarilo jo je kar devet milijonov kupcev ter prav toliko zanimivih zgodb in doživetij. Za ceno okoli 40 tisoč evrov se tako zdi, da brutalna moč še nikoli ni bila tako dostopna, hkrati pa ponuja nekaj svežega, drugačnega in po svoje magičnega. Vprašanje tako ni, ali je ford mustang prva, druga ali zadnja izbira. Za svoj denar je morda celo edina izbira - pa čeprav z zmogljivim štirivaljnikom.