Manj kot uro vožnje iz Prage proti severozahodu Češke stoji mesto Mlada Boleslav, kjer je strast narediti nekaj novega že dolga tradicija. Tam namreč stoji Škoda, ki sodi med ene prvih proizvajalcev avtomobilov na svetu, njihov moto pa se že od samih začetkov glasi: kvaliteta je na prvem mestu. Ta je povsem v rokah tretjine prebivalcev mesteca, ki šteje okoli 45 tisoč prebivalcev, v Škodo pa je tako ali drugače vtkan praktično vsak.
Vse skupaj korenine vleče leta 1895 s kolesi, pozneje z manjšimi motorji, od leta 1905 pa se tam proizvajajo tudi avtomobili. Prvi je imel sedem »konjev« in dva cilindra, pozneje so trakove zapustili modeli Škoda 860, rapid, prva octavia in leta 1934 prvi superb. Od takrat je Škoda naredila 17 milijonov vozil, lani so prvič v enem letu izdelali več kot milijon vozil. A kako se je njena zgodba o uspehu pravzaprav začela?
Prvi koraki so bili vse prej kot epski, neločljivo pa so povezani z domoljubnim prodajalcem knjig, iznajdljivim mehanikom in »svinjskim« pismom. Da, prav ste prebrali. Leta 1894 se je prodajalec knjig Vaclav Klement zaradi slabe kvalitete in okvar pritožil na češko izpostavo nemškega podjetja Seidel & Naumann, pri kateri je kupil novo kolo Germania. Pismo je napisal v češčini, vendar so ga ostro zavrnili - Klementu so Čehi namreč sporočili, naj pritožbo napiše v njim razumljivem jeziku, nemščini.
Vaclav Klement, ki je bil hkrati predsednik lokalnega kolesarskega kluba, se je zaradi nerazumljive poteze odločil, da bo kar sam proizvajal kolesa. Leto pozneje, 18. decembra 1895, je ustanovil podjetje Laurin & Klement skupaj s ključavničarjem in mehanikom Vaclavom Laurinom - podjetje Laurin & Klement je pozneje postalo avtomobilski oddelek proizvajalca strojev Škoda. Prvi skupni projekt Laurina in Klementa je bil kolo, ki sta ga tržila pod imenom Slavia, že na začetku pa je bil na voljo v petih različicah.
Njun cilj ni bil zgolj narediti boljšo znamko in kolesa, ki bi bila pravo nasprotje nezanesljive, vendar po imenu ugledne dresdenske Germanie. Že od začetka je Laurin & Klement težil k temu, da bo Slavia postala sinonim za kvaliteto, vzdržljivost, sofisticirano tehniko in odlično podporo uporabnikom ter servisom. Vse skupaj je še vedno del Škodinega DNK zapisa, naj gre za lasten razvoj, dizajn in proizvodnjo.
Štiri leta pozneje, 1899, se je Laurin & Klement spustil v proizvodnjo motociklov, znamka L&K pa je postala prepoznavna daleč zunaj meja pokrajine. Leta 1903 je v tovarni delalo 200 ljudi, z njimi pa so prišli tudi uspehi na dirkah. Njihov moto med drugim je bil tudi, da nekaj dobrega naredijo še boljšega, konec leta 1905 pa so tako pokazali svoj prvi avtomobilček, Voiturette A. Slednjega so nadgrajevali in povečevali, nov mejnik za tovarno pa je leta 1909 pomenil prihod nemškega inženirja Otta Hieronimusa, ki je prej delal za Daimler in Benz.
Ta se je posvetil modelu FCR, s katerim je dosegel hitrost 130 km/h, do leta 1914 pa so bili avtomobili L&K praktično nepremagljivi. Svoja vozila so vmes začeli prodajati na tujih trgih, med drugim so osvojili Japonsko, Rusijo, Novo Zelandijo, Južno Ameriko in večino evropskih držav. L&K se je 1914 podal v vojaško industrijo, že do leta 1920 pa so izdelovali tovornjake, avtobuse, letalske motorje in poljedelske stroje.
Klement ob tem nikoli ni pozabil na idejo, da bi proizvajal izdelke za množice, dostopnost pa je omogočala zgolj masovna proizvodnja. Zaradi večje uveljavitve in posodobitve proizvodnje linije so se leta 1925 združili s podjetjem Škoda iz Plzna - L&K je takrat kot znamka ugasnil. V pičlih dvajsetih letih je L&K sicer iz delavnice koles, ki sta jo imela prodajalec knjig in ključavničar, postal eden največjih proizvajalec avtomobilov. V Mladi Boleslav je med leti 1905 in 1926 zapeljalo kar 60 različnih modelov.
Po koncu svetovne gospodarske krize leta 1930 se je proizvodnja vozil v okviru koncerna Škoda osamosvojila, takrat je sledil prodor v vozilom Popular. Leta 1934 je na cesto zapeljal prvi superb, sinonim za kvaliteto in prestiž - pred dnevi smo vozili tretjo generacijo v novejši zgodovini. Prva novodobna škoda superb je med kupce namreč zapeljala leta 2001, v zadnjih 14 letih je postala pomemben igralec v poslovnem razredu.
Po koncu druge svetovne je bila Škoda podržavljena in v okviru tedanje narodnogospodarsko in politično določene delitve dela zadolženo za proizvodnjo osebnih vozil. Z modeli spartak, felicia in octavia so vseeno ohranili dobro ime. Prva octavia je 1959 nadomestila model Spartak 440, leta 1964 pa jo je nadomestila dobro prodajana in uspešna Škoda 1000 MB.
Sledila so desetletja zastarelih modelov in tehnike, svež veter s Volkswagnom in češka ofenziva z novimi modeli - danes jih kupcem po svetu ponujajo kar 16, jeseni pride še superb combi, predvidoma prihodnje leto še športni terenec. Le kaj bi bilo, če bi Klement pismo napisal v nemščini ali pa se sprijaznil z nezanesljivim nemškim kolesom?