Avtomobilski svet se v zadnjih dveh desetletjih spreminja s svetlobno hitrostjo. Limuzine, karavane in druge nekdaj zelo priljubljene zasnove avtomobilov v vseh velikostih in cenovnih razredih s trga odrivajo športni terenci. Bencinske motorje, vsaj v Evropi, čedalje pogosteje nadomeščajo dizelski, v zadnjem času tudi električni, plinski in hibridni (kombinacija klasičnega in električnega motorja) pogoni.
Če pa se bencinarji že obdržijo pod pokrovom novodobnih avtov, so že prav smešno majhni, delujejo z manjšim številom valjev in so, vsaj v teoriji, sanjsko varčni.Le na vrhu, v razredu okoli pol milijona evrov, se ni spremenilo kaj dosti. Kralji src najbogatejših kupcev ostajajo staromodne limuzine, z orjaškimi merami, klasičnim stopničastim zadkom in veličastnim bencinskim strojem, najbolje 12-valjnikom, ki še danes pomeni simbol razkošja, uglajenosti in razsipnosti.
»Naši kupci si želijo klasike, nekakšne stalnice v svetu, ki se spreminja iz dneva v dan. Novodobnih smernic ne sprejmejo oziroma jim je zanje malo mar. Zakaj pa ne, saj si to brezbrižnost lahko tudi privoščijo,« sporočajo izjave proizvajalcev avtomobilov za kralje - najdražje različice rolls-roycea, bentleyja, mercedesa maybacha in posebneža med limuzinami, aston martina rapida.
Te smo izbrali, ker svojo zasnovo sporočajo nadvse samozavestno, ker so tradicionalnisti, ki vztrajajo že desetletja, celo stoletja, in so ponavadi prva izbira superbogatih, zato tudi poslujejo v pozitivnih številkah, visokim stroškom in majhnim količinam navkljub. Aston martin se je v družbo zapeljal zaradi potrditve pomembnega položaja limuzin. Proizvajalec športnih kupejev in kabrioletov se je namreč ob širitvi ponudbe odločil za obuditev te zasnove, z rapidom je izdelal eno najbolj športnih limuzin na trgu.
Kralj je le en, živi pa v Angliji
Morda se kdo ne bi strinjal, a prodajne številke in tudi naša izkušnja v vožnji in ob ogledu proizvodnje slovitega rolls-roycea potrjuje, da je kralj le en. Tradicionalni anglež v lasti nemškega BMW - rolls-royce, med temi pa najbolj ostareli in najšibkejši, a tudi najdražji phantom, ki je takšen natanko zato, ker takšnega hočejo njegovi kupci. Phantom je gmota pločevine in aluminija, dolga od 5,83 do 6,01 metra. Takšen, kot ga poznate danes, je znan že od leta 2003, doslej se je le malo spremenil. »Ne spreminjajte, le izboljšajte ga,« so kričali njegovi lastniki, ki se večinoma vozijo na zadnjih sedežih, ko se je Rolls-Royce pred nekaj leti odločil za prenovo.
Phantom je zato ostal klasik od koles do strehe, limuzina s klasičnimi proporci - visoko navpično kromirano masko, dolgim motornim pokrovom, prostorno, klasično in izjemno natančno izdelano kabino, kjer se svetita usnje in les, ter dolgim padajočim zadkom. Pod motornim pokrovom neslišno deluje 6,75-litrski 12-valjnik brez turbopolnilnika, z okoli 460 konji in navorom, ki bi premaknil tudi tanker. Phantom je avto, ki lahko stane okoli pol milijona evrov ali pa nekaj milijonov, odvisno od tega, kako si ga lastnik sestavi. V Goodwoodu vam ga lahko prebarvajo z barvo, ki vsebuje delce zlata, kabino pa posujejo z diamanti. Meja je nebo.
Razkošje v senci rojaka iz Goodwooda
Ni naključje, da tudi drugi razkošnež prihaja iz Anglije - zibelke velikih avtomobilskih imen, in ni naključje, da tudi ta že dolgo ni več angleški, ampak nemški. Bentley si lasti Volkswagen, s to tradicionalno znamko pa dela tudi dober posel, povečuje prodajo in niža stroške z uporabo skupnih osnov. Sorodnost mulsanna s precej cenejšim audijem A8 sicer pri Bentleyju znajo dobro skriti. Mulsanne je unikat, eden najboljših kompromisov med razkošjem in dinamiko, s ceno okoli 400 tisoč evrov v različici speed pa vseeno sega stopničko nižje od rolls-roycea phantoma. Njegov naravni tekmec je rolls-royce ghost. Mulsanna z dolžino 5,57 metra s 6,75-litrskim 12-valjnim biturbomotorjem je Bentley namenil novodobnim bogatašem, ki želijo izkusiti razkošje za volanom, ne le z zadnjega sedeža.
Maybach v tretje: kot razkošni mercedes-benz
Zgodba o Maybachu ni tako bleščeča. Maybach se je pojavil leta 1941, nato spet leta 2002 in po bridkem koncu lani, ko je Mercedes-Benz z oznako maybach pullman S600 oplemenitil mercedes-benza razreda S. To seveda ni navaden S. Dolg je kar 6,5 metra, z vsem pripadajočim razkošjem opreme in prostora pa je namenjen istim kupcem kot bentley mulsanne in rolls-royce phantom. Podobna je tudi cena mega mercedesa, ki seže do pol milijona evrov in še čez, če je kupec izbirčen. Ta v vsakem primeru dobi šestlitrski 12-valjni motor s 390 kilovati, štiri ločene sedeže, 18,5-palčni zaslon na dotik v zadnjem delu in neskončen seznam dodatne opreme, na katerem je vselej tudi nepopisan del - tega kupec izpolni s svojimi željami.
Modrokrvni športni anglež
Četrta limuzina pa po razkošju zelo zaostaja za prvimi tremi, a jim je po ugledu imena zelo blizu. Aston martin rapide je poseben avto, športnik, postavljen v elegantno karoserijo limuzine. Je ekskluziven in udoben hkrati, po drugi strani zelo dinamičen in hiter, kombinacija, podobna Porschejevi panameri, a s precej več modre krvi. Dobrih pet metrov dolga limuzina je predvsem vozniški avto, namenjen razvajanju prednjih dveh potnikov. Zadnja dva kljub zajetnim meram avtomobila uživata v skromnejšem razkošju. Za ugodje voznika poskrbi 5,9-litrski 12-valjnik, ki v različici S ponuja 410 kilovatov in do stotice poskoči v 4,9 sekunde, pospeški pa se končajo šele nad 300 kilometri na uro. Cena z davki je prek 300 tisoč evrov, rapidova redkost pa ga postavlja nad sicer hitrejše, a bolj konfekcijske limuzine.
Članek je bil objavljen v novi številki časopisa za (pre)drzne moške ON.