Češka Škoda je na prelomu tisočletja predstavila fabio, prvi mali mestni avto pod Volkswagnovim okriljem. Malčica je kupce prepričala predvsem z nizko ceno in preverjeno tehniko, manj z zadržanim videzom. Sedem let pozneje je fabia ob prepričljivi tehniki resda postala bolj mladostna in športna (RS), vendar je ozka in visoka delovala tudi malce nerodno.
Na valeto je mladostna fabia prišla še kako dobro pripravljena, takšna, da je ob njej marsikdo tudi pozabil zapreti usta od presenečenja in navdušenja. Da, mala Čehinja je v tretje dokazala, da je tudi videz še kako pomemben. Oblikovalci je pri tem niso zgladili, prav nasprotno, tretja generacija je postala bolj zašiljena in ima ostrejše karoserijske linije. Vsem jasno ni všeč, vendar mala Škoda za zdaj nima težav s prepričevanjem kupcev - v prvih štirih mesecih je bilo pri nas registriranih 378 primerkov, tudi stroka ji je podelila kar nekaj nagrad - nazadnje Red Dot.
Škoda je z novo fabio ob preverjeni in zanesljivi koncernski tehniki tako želela zaigrati tudi na čustva. Mladosten videz, velika izbira barv, ki poživijo tudi notranjost, tudi steklena streha, zgledna izbira motorjev ter še nekaj sladkorčkov za individualiste. Drugače niti ni šlo, saj je konkurenca v razredu močna, kot še nikoli, boj za kupce majhnih mestnih vozil pa vse težji.
Da gre za oblikovno všečen avto, ki nase vleče poglede, je petvratna Čehinja dokazala tudi med našim skupnim druženjem v različici 1.2 TSI Ambition in z nekaj dodatne opreme za skupaj 16.800 evrov. K temu je nedvomno pripomogla vpadljiva rally zelena kovinska barva (336 evrov) v kombinaciji s črno streho (202 evra), platišči, ogledali,... LED dnevnimi lučmi (188 evrov), zatemnjenimi zadnjimi stekli (127 evrov) in še čim, s tem pa je bil na zunaj poudarjen njen mladosten in tudi športen videz.
Nedvomno ima mladenka več karakterja od predhodnice, s tem so se strinjali praktično vsi sogovorniki, seveda pa je ob tem postala tudi prostornejša, bolj uporabna, varnejša, lažja in varčnejša. Ob tem tovarna nudi še šestletno garancijo oziroma do 200 tisoč kilometrov.
Ker ima nova fabia glede na predhodnico spremenjenih kar 90 odstotkov sestavnih delov, je jasno, da gre za povsem nov avto. V dolžino je izgubila osem milimetrov (390,2 cm), v višino 31 milimetrov (146,7 cm), zato pa se je razbohotila v širino. Meter ji pokaže devet centimetrov več oziroma 173,2 cm, kar prinaša več prostora v kabini, k temu pa je treba dodati še za pet milimetrov daljšo medosno razdaljo (247 cm). Spremembe so resda majhne, a prinašajo učinkovite rezultate.
Voznik in sopotnik se bosta tako na udobnih (ali po želji športnih sedežih) gotovo manj srečevala s komolci, dva potnika zadaj pa se bosta lahko zgledno razkomotila. Tretji bo kako daljšo pot morebiti vseeno raje izpustil, v vsakem primeru pa fabia pozitivno preseneti (tudi) s prtljažnikom. Ta po novem meri 330 litrov oziroma 15 litrov več kot prej in je med večjimi v razredu, ob podrtih zadnjih sedežih (delita se v razmerju 60/40) pa največ 1.150 litrov - pri tem dno žal ni povsem ravno ampak tvori stopnico.
Bolj uporabna so dvonivojska polica, stranski predal in kljukice za obešanje vrečk. Uporabo razpoložljivega prostora lajšajo širina vstopne luknje, ugodna nakladalna površina in visoko odpiranje vrat. Prtljažni rob bi bil lahko tudi nižji, saj bi tako olajšal nakladanje, prtljažnik pa za doplačilo ponuja tudi več dodatkov za pritrditev raznih manjših kosov prtljage. Komur to ni dovolj, pred kratkim je stekla prodaja karavanske različice combi, ki v osnovi "poje" 530 litrov prtljage.
Če so pri Škodi poskrbeli, da je fabia na pogled zdaj všeč širšemu krogu ljudi in kupcev, s prepričevanjem glede tehnike in kakovosti izdelave že dolgo nimajo težav. Testna je imela v nosu močnejši štirivaljni 1.2 TSI bencinski turbo motor z 81 kilovati oziroma 110 konji, s katerim po želji in potrebi fabia lahko postane precej živahna. Do sto kilometrov na uro pospeši v 9,4 sekunde, merilnik hitrosti pa se ustavi pri 196 km/h.
Motor je praktično v vseh režimih vožnje dovolj odziven, za kar poskrbi tudi 175 Nm navora med 1.400-4.000 vrtljaji. Prožnost tako omogoča lahkotno in nezahtevno mestno vožnjo brez pretirane rabe menjalnika, saj brez tresljajev in mučenja vleče že od približno 1.200 vrtljajev naprej, odločnejši pritisk stopalke za plin pa poskrbi za varnejša prehitevanja in dovolj sape tudi pri polni obremenitvi ali avtocestni vožnji v klanec.
Šeststopenjski ročni menjalnik je dobro izračunan, voznik tako lahko v najvišji prestavi vozi že pri okoli 60 km/h, na avtocesti pa je ta varčevalno dolga - pri hitrosti 130 km/h in malo manj kot 3.000 vrtljajih potovalni računalnik kaže porabo okoli šestih litrov.
Na testu smo v povprečju sicer porabili 6,5 litra goriva (tovarna: 4,0/6,1/4,8), k na trenutke še višjim številkam pa je pripomogla tudi športna naravnanost testne fabie. Poleg živahe barvne kombinacije, temnih 16-palčnih platišč in gumami 215/45 (288 evrov) ter poskočnega motorja smo imeli še za 15 milimetrov znižano podvozje (le 114 evrov doplačila), kar pomeni manj nagibanja v ovinkih pri hitrejši vožnji ter več prenosa sunkov s ceste v notranjost vozila, kar vpliva na udobje.
Ob tem fabiji pri dinamični vožnji, iskanju oprijema v slabših voznih razmerah ter predvsem v zavojih serijsko pomaga še elektronska zapora diferenciala XDS+, hvalimo pa lahko tudi natančen menjalnik.
Športno noto so v notranjosti dopolnjevali še športni sedeži z integriranimi vzglavniki in izdatno bočno oporo (127 evrov), set športnih pedal (75 evrov) ter usnjen trikraki in spodaj prisekan volan (105 evrov). Ta je lepo sedel v roke, zaradi ravno prav močnega elektro serva ga je bilo zlahka moč vrteti, ob tem je ponudil dovolj povratnih informacij s ceste.
Občuten napredek je tako Škoda naredila tudi v notranjosti, saj je prav tako zasnovana povsem na novo in potnikom ponudi zvrhano mero ugodja - tudi zaradi izboljšane zvočne izolacije, ki pa bi lahko bila še za odtenek boljša. A kljub temu je razlika glede na prejšnjo generacijo velika in jo opazi tudi laik, seveda pa ostaja kabina germansko preprosta in enostavna.
Ob pogledu na armaturno ploščo, merilnike, sedeže in še kaj resda ni moč govoriti o razkošju, a tudi o kaki cenenosti ni sledu, ergonomija pa se zdi ravno prav premišljena. Nekaj klavirskega laka in črnino poživijo dekorativni elementi in ščepec kroma, po želji se pred sovoznikom lahko znajde tudi nalepka s poljubnim motivom iz družinskega albuma ali kar tako.
Od opreme Ambition dalje je v sredini armature tudi uporaben petpalčni zaslon na dotik. Ta poleg enostavnega upravljanja s funkcijami info-zabavnega sistema poskrbi tudi za povezljivost s pametnim telefonom prek sistema Mirrorlink, ki deluje več kot zgledno. Z njim si lahko v fabiji praktično zastonj omislimo tudi navigacijo.
Materiali so prijetni na otip, kvaliteta izdelave na visoki ravni, odlagalnih prostorov je zares veliko (sredinski naslon za roko, v vratih, med sedeži, pod sedeži, v sredinski konzoli,...). Tudi z odlaganjem plastenk ne bo večjih težav - v različne utore jih gre sedem. Prvič smo se srečali tudi z majhnim žepkom ob strani sedežev, kamor lahko zlahka pospraviš mobilnik, ključe ali pa žvečilne gumije.
Škoda je z novo fabio varnost in udobje dvignila še za korak višje, saj vozniku (lahko) pomaga zajeten nabor asistentov. S svojo čvrsto strukturo in naprednimi elektronskimi varnostnimi sistemi je tako osvojila vseh pet zvezdic na EuroNCAP preizkusnih trkih.
Poleg opozorila na utrujenost voznika s pomočjo tipal na volanu ima namreč serijsko vgrajen sistem za samodejno zaviranje v sili. Ta v zgodnji fazi z grafiko med instrumenti voznika opozarja na prekratko varnostno razdaljo, nato ga s piskom opozori na nevarnost, ki jo avto zazna s pomočjo radarja spredaj. Če tudi to ne pomaga, avto samodejno zavira do popolne zaustavitve, kar še posebej prav pride v mestu in na avtocesti.
Čeprav smo na testu imeli tretji nivo opreme od štirih, je bilo še marsikaj na voljo ob doplačilu. Sem sodijo zadnji parkirni senzorji (230 evrov), samodejna klima (288 evrov), radio Bolero (244 evrov) in prednji meglenki z dinamično funkcijo (90 evrov). Pregled cen in opreme pokaže, da je za tako zahtevnega kupca primernejši najbogatejši paket Style, s ceno blizu 17 tisočakov pa takšna razposajena in živahna fabia želi ustrezati predvsem dinamičnim voznikom z željo po izstopanju.
Družine in bolj konservativni kupci bodo najbrž izbrali šibkejšo in slabše opremljeno različico, ki resda ne bo tako vpadljiva, a jim bo vseeno ponudila mladosten videz, moderno notranjost, obilico prostora in pametnih rešitev, veliko varnosti in zaščite ter šestletno garancijo.
Foto: Matej Kačič