Na jugu Anglije stoji tovarna, kjer avtomobile delajo še po starem, večinoma z lastnimi rokami. Sami obdelujejo les vse od korenine, ročno sestavljajo motorje, vgrajujejo kilometre dolge kable in s šivankami prebadajo debelo usnje. V Goodwoodu tako večinoma ročno nastajajo avtomobili za kralje, za katere so slišali tudi v najbolj odmaknjenih kotičkih sveta - rolls-roycei. Tudi Slovenci imamo uspešno tovarno, kjer skoraj povsem ročno - 800 pridnim in spretnim rokam družbo namreč dela zgolj en robot - izdelujejo malce drugačna vozila.
Pol stoletja vzponov z nekaj padci
V Novem mestu stoji Adria Mobil, ki si je s svojimi počitniškimi vozili pod blagovno znamko Adria v pol stoletja pot utrla tudi na najzahtevnejše trge in danes sodi med tri najuspešnejše proizvajalce prikolic, avtodomov, počitniških hišic in kombijev v Evropi.
Adria je šla v minulih petih desetletjih namreč skozi različne faze, od rojstva v letu 1965, prek izrazite rasti v sedemdesetih, obdobja zrelosti v osemdesetih, vnovičnega rojstva v devetdesetih letih prejšnjega stoletja do iskanja novih priložnosti po prelomu tisočletja. Življenjsko pot blagovne znamke so zaznamovali tako vzponi kot padci, oboji so jo utrdili v vrhu evropske panoge karavaninga, v teh dneh pa ji je za visok jubilej prišlo čestitat več kot 350 Adrijinih distributerjev in trgovcev iz številnih evropskih držav, predstavnikov več kot 200 dobaviteljev in okoli 90 novinarjev z vsega sveta.
Tovarna, ki občasno sprejme tudi kupce
Adria Mobil tako že pol stoletja sama razvija in izdeluje prikolice in avtodome, trenutno pa na treh proizvodnih lokacijah, to je v Novem mestu, Šentjerneju in Črnomlju, zaposluje 1.200 ljudi. V povsem novo tovarno v dolenjski prestolnici so se za 35 milijonov evrov preselili leta 2005, celoten kompleks moderne in tehnološko dovršene tovarne se razprostira na okoli 150 tisoč kvadratnih metrih, pri čemer upravna stavba in skladišče merita štiri tisoč oziroma 50 tisoč kvadratnih metrov, proizvodna hala pa 37 tisoč kvadratnih metrov. V njej večinoma ročno in enoizmensko poteka proizvodnja, pogosto jih obiščejo tudi radovedni kupci prikolice ali avtodoma.
Štiristo ljudi in en robot
V tovarno sicer vsak mesec v povprečju pripelje tisoč tovornjakov, saj je v proizvodnjo vpletenih 220 dobaviteljev. Približno polovica (45 odstotkov) je slovenskih, med največjimi so Podgorje Šentjernej, Plastoform Šmarjeta in Esol, vsi skupaj pa sprejmejo 12 tisoč kataloških številk sestavnih delov. Centralno skladišče ima pri tem nadzorovano zračno vlago (55 odstotkov), kar ohranja kakovost komponent, vsa skladišča pa so podprta s tehnologijo, utemeljeno na sistemu brezžičnega prenosa podatkov prek bralnikov črtne kode. Na proizvodni liniji je približno 400 delavcev, med katerimi je 40 odstotkov žensk, družbo pa jim dela zgolj en robot. Ta poskrbi za čiščenje okvirjev in brezhiben nanos tesnilne mase okoli vrat in oken, s čimer lahko Adrijina vozila za prosti čas kljubujejo tudi vremenskim vplivom v najzahtevnejših podnebnih pasovih.
Mojstri za vse
V osnovi Adria proizvaja tri končne izdelke, prikolice v celoti naredijo sami, pri avtodomih dobijo vozniško kabino s podvozjem (prevladuje Fiat), pri bivalnih kombijih pa dobijo kombije, vanje izrežejo odprtine za priključke in okna ter nato vse vgradijo sami. Montažna linija v treh proizvodnjah je velika skoraj 16 tisoč kvadratnih metrov. Posamezne dele ohišja prikolice ali avtodoma pripravijo osem dni pred vgradnjo, notranjost pa je polna detajlov in različnih vgradnih kosov. V eno prikolico je tako vgrajenih več kot štiri tisoč sestavnih delov, pri avtodomu pa ta številka znaša med pet tisoč in 6.500 deli. Gre predvsem za lesene pohištvene elemente, ki jih mesečno sprejmejo, sestavijo in vgradijo kar 250 tisoč, tudi zato je delovni proces precej počasen. Delovni takt operacij v avtomobilski industriji traja dobro minuto, pri prikolicah in avtodomih je dolg med 20 in 30 minutami, pri bivalnih kombijih pa celo 90 minut. Vsak dan tako proizvodne linije zapusti 25 prikolic, 24 avtodomov in do osem bivalnih kombijev.
Naključju ne prepustijo niti vremena
Delo v proizvodnji je organizirano v skupinah po 30, avtodomi imajo 38 delovnih pozicij, prikolice do 30, odvisno od njihove dolžine, pri izdelavi bivalnega kombija se skupaj z njim premika 18 delovnih pozicij. Proizvodnja poleg spretnih rok tako zahteva tudi veliko usposobljenosti in znanja ter seveda izkušenj, delavci pa morajo biti usposobljeni za več delovnih operacij. S tem Adria Mobil zagotavlja ustrezno pokritje delovnih mest, enakomernejšo obremenjenost zaposlenih in prožnost proizvodnega procesa. Delo poteka v umirjenem ozračju, kjer prostora za napake skorajda ni. Vhodna kontrola se začne že pri materialu, kjer naključno izberejo kose, proces proizvodnje pa nadzorujejo kontrolorji. Na koncu kakovost izdelkov potrdi superkontrola, ki je v funkciji kupca - tam se znajde pet odstotkov naključno izbranih končnih izdelkov. Med obiskom je močan dež z vseh strani oblival enega izmed avtodomov. Tovarniško garancijo za neprepustnost za vodo so tako letos podaljšali na sedem let.
Odpirajo globalna obzorja
Adria svojo moč tako črpa iz 50-letne proizvodne tradicije in dobrega tržnega položaja, zato ne preseneča, da si v svetu počitniških vozil želijo postati avtomobilska Toyota. Danes na njeno ime prisegajo Skandinavci, Francozi, Italijani, Španci in Švicarji. Blagovna znamka Adria je tudi eden največjih slovenskih izvoznikov in trdno zaseda tretje mesto v Evropi z več kot pol milijona prodanimi počitniškimi prikolicami, 70 tisoč avtodomi in vani ter skoraj 10 tisoč mobilnimi stanovanjskimi enotami v minulih 50 letih. V tem času je Adria prodrla v več kot 30 držav, danes merijo na sam vrh Evrope, s svojo širitvijo tudi na Kitajsko, Japonsko in v Avstralijo pa so prepričani, da bodo osvojili svet.
Še poslovni rezultati: prejšnje leto so končali z 250 milijoni evrov prihodkov in 12,8 milijona evrov čistega dobička. Ob tem so v zadnjem letu prodali 11 odstotkov več počitniških prikolic in z njimi dosegli 5,9-odstotni tržni delež, pri avtodomih pa so zaznali 10-odstotno rast prodaje in tržni delež povečali na 6,9 odstotka.