Avto

800 rok in en robot ali kako nastajajo prikolice Adria

Za ročno delo se zdi, da je že skoraj izginilo iz proizvodnje, zato je toliko bolj cenjeno, ponekod pa brez njega preprosto ne gre. Pridne in spretne roke tako sestavljajo prestižnega rolls-roycea, nanje pa se že 50 let naslanja tudi novomeška Adria Mobil.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

14.05.2015 22:30
Čas branja: 4 min

Na jugu Anglije stoji tovarna, kjer avtomobile delajo še po starem, večinoma z lastnimi rokami. Sami obdelujejo les vse od korenine, ročno sestavljajo motorje, vgrajujejo kilometre dolge kable in s šivankami prebadajo debelo usnje. V Goodwoo­du tako večinoma ročno nastajajo avtomobili za kralje, za katere so slišali tudi v najbolj odmaknjenih kotičkih sveta - rolls-roycei. Tudi Slovenci imamo uspešno tovarno, kjer skoraj povsem ročno - 800 pridnim in spretnim rokam družbo namreč dela zgolj en robot - izdelujejo malce drugačna vozila.

foto-AndrejMatic-187.1431626348.jpg.o.600px.jpg
Vhodna kontrola se začne že pri materialu, kjer izberejo naključno izbrane kose, na koncu kakovost izdelkov potrdi superkontrola, ki je povsem v funkciji kupca - tam se znajde pet odstotkov naključno izbranih izdelkov. Foto: Andrej Matic

Pol stoletja vzponov z nekaj padci

V Novem mestu stoji Adria Mobil, ki si je s svojimi počitniškimi vozili pod blagovno znamko Adria v pol stoletja pot utrla tudi na najzahtevnejše trge in danes sodi med tri najuspeš­nejše proizvajalce prikolic, avtodomov, počitniških hišic in kombijev v Evropi.

Adria je šla v minulih petih desetletjih namreč skozi različne faze, od rojstva v letu 1965, prek izrazite rasti v sedemdesetih, obdobja zrelosti v osemdesetih, vnovičnega rojstva v devetdesetih letih prejšnjega stoletja do iskanja novih priložnosti po prelomu tisočletja. Življenjsko pot blagovne znamke so zaznamovali tako vzponi kot padci, oboji so jo utrdili v vrhu evropske panoge karavaninga, v teh dneh pa ji je za visok jubilej prišlo čestitat več kot 350 Adrijinih distributerjev in trgovcev iz številnih evropskih držav, predstavnikov več kot 200 dobaviteljev in okoli 90 novinarjev z vsega sveta.

foto-AndrejMatic-274.1431626347.jpg.o.600px.jpg
V avtodom je vgrajenih med pet tisoč in 6.500 delov, ogromno je lesenih pohištvenih elementov.

Tovarna, ki občasno sprejme tudi kupce

Adria Mobil tako že pol stoletja sama razvija in izdeluje prikolice in avtodome, trenutno pa na treh proizvodnih lokacijah, to je v Novem mestu, Šentjerneju in Črnomlju, zaposluje 1.200 ljudi. V povsem novo tovarno v dolenjski prestolnici so se za 35 milijonov evrov preselili leta 2005, celoten kompleks moderne in tehnološko dovršene tovarne se razprostira na okoli 150 tisoč kvadratnih metrih, pri čemer upravna stavba in skladišče merita štiri tisoč oziroma 50 tisoč kvadratnih metrov, proizvodna hala pa 37 tisoč kvadratnih metrov. V njej večinoma ročno in enoizmensko poteka proizvodnja, pogosto jih obiščejo tudi radovedni kupci prikolice ali avtodoma.

foto-AndrejMatic-68.1431626344.jpg.o.600px.jpg
Približno polovica od 220 dobaviteljev je slovenskih. Foto: Andrej Matic

Štiristo ljudi in en robot

V tovarno sicer vsak mesec v povpreč­ju pripelje tisoč tovornjakov, saj je v proizvodnjo vpletenih 220 dobaviteljev. Približno polovica (45 odstotkov) je slovenskih, med največjimi so Podgorje Šentjernej, Plastoform Šmarjeta in Esol, vsi skupaj pa sprejmejo 12 tisoč kataloških številk sestavnih delov. Centralno skladišče ima pri tem nadzorovano zračno vlago (55 odstotkov), kar ohranja kakovost komponent, vsa skladišča pa so podprta s tehnologijo, utemeljeno na sistemu brezžičnega prenosa podatkov prek bralnikov črtne kode. Na proizvodni liniji je približno 400 delavcev, med katerimi je 40 odstotkov žensk, družbo pa jim dela zgolj en robot. Ta poskrbi za čiščenje okvirjev in brezhiben nanos tesnilne mase okoli vrat in oken, s čimer lahko Adrijina vozila za prosti čas kljubujejo tudi vremenskim vplivom v najzahtevnejših podnebnih pasovih.

Pol milijona počitniških prikolic, 70 tisoč avtodomov in vanov ter skoraj 10 tisoč mobilnih stanovanjskih enot so v Adrii Mobilu prodali v 50 letih.

Mojstri za vse

V osnovi Adria proizvaja tri končne izdelke, prikolice v celoti naredijo sami, pri avtodomih dobijo vozniško kabino s podvozjem (prevladuje Fiat), pri bivalnih kombijih pa dobijo kombije, vanje izrežejo odprtine za priključke in okna ter nato vse vgradijo sami. Montažna linija v treh proizvodnjah je velika skoraj 16 tisoč kvadratnih metrov. Posamezne dele ohišja prikolice ali avtodoma pripravijo osem dni pred vgradnjo, notranjost pa je polna detajlov in različnih vgradnih kosov. V eno prikolico je tako vgrajenih več kot štiri tisoč sestavnih delov, pri avtodomu pa ta številka znaša med pet tisoč in 6.500 deli. Gre predvsem za lesene pohištvene elemente, ki jih mesečno sprejmejo, sestavijo in vgradijo kar 250 tisoč, tudi zato je delovni proces precej počasen. Delovni takt operacij v avtomobilski industriji traja dobro minuto, pri prikolicah in avtodomih je dolg med 20 in 30 minutami, pri bivalnih kombijih pa celo 90 minut. Vsak dan tako proizvodne linije zapusti 25 prikolic, 24 avtodomov in do osem bivalnih kombijev.

foto-AndrejMatic-63-.1431626343.jpg.o.600px.jpg
Foto: Andrej Matic

Naključju ne prepustijo niti vremena

Delo v proizvodnji je organizirano v skupinah po 30, avtodomi imajo 38 delovnih pozicij, prikolice do 30, odvisno od njihove dolžine, pri izdelavi bivalnega kombija se skupaj z njim premika 18 delovnih pozicij. Proizvodnja poleg spretnih rok tako zahteva tudi veliko usposobljenosti in znanja ter seveda izkušenj, delavci pa morajo biti usposobljeni za več delovnih operacij. S tem Adria Mobil zagotavlja ustrezno pokritje delovnih mest, enakomernejšo obremenjenost zaposlenih in prožnost proizvodnega procesa. Delo poteka v umirjenem ozračju, kjer prostora za napake skorajda ni. Vhodna kontrola se začne že pri materialu, kjer naključno izberejo kose, proces proizvodnje pa nadzorujejo kontrolorji. Na koncu kakovost izdelkov potrdi superkontrola, ki je v funkciji kupca - tam se znajde pet odstotkov naključno izbranih končnih izdelkov. Med obiskom je močan dež z vseh strani oblival enega izmed avtodomov. Tovarniško garancijo za neprepustnost za vodo so tako letos podaljšali na sedem let.

slika-033.1431626346.jpg.o.600px.jpg

Odpirajo globalna obzorja

Adria svojo moč tako črpa iz 50-letne proizvodne tradicije in dobrega tržnega položaja, zato ne preseneča, da si v svetu počitniških vozil želijo postati avtomobilska Toyota. Danes na njeno ime prisegajo Skandinavci, Francozi, Italijani, Španci in Švicarji. Blagovna znamka Adria je tudi eden največjih slovenskih izvoznikov in trdno zaseda tretje mesto v Evropi z več kot pol milijona prodanimi počitniškimi prikolicami, 70 tisoč avtodomi in vani ter skoraj 10 tisoč mobilnimi stanovanjskimi enotami v minulih 50 letih. V tem času je Adria prodrla v več kot 30 držav, danes merijo na sam vrh Evrope, s svojo širitvijo tudi na Kitajsko, Japonsko in v Avstralijo pa so prepričani, da bodo osvojili svet.

Še poslovni rezultati: prejšnje leto so končali z 250 milijoni evrov prihodkov in 12,8 milijona evrov čistega dobička. Ob tem so v zadnjem letu prodali 11 odstotkov več počitniških prikolic in z njimi dosegli 5,9-odstotni tržni delež, pri avtodomih pa so zaznali 10-odstotno rast prodaje in tržni delež povečali na 6,9 odstotka.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
Moje finance
Nakup
Na počitnice na Hrvaško s prikolico? Pazite, ni poceni!   
Moje finance
Pameten nakupMaja Virant Na počitnice na Hrvaško s prikolico? Pazite, ni poceni!   

Rok bo že tretje leto poletni dopust preživ­ljal v počitniški prikolici v istrskem kampu. Nad takšnim dopustovanjem je navdušen, njegova otroka sta lahko vse poletje na morju, počitniške dneve preživljajo na prostem, živijo v naravi. A takšen dopust ni prav poceni. Roka stane dobre štiri tisočake na sezono.

IZVOZNIKI
Novice
Lanska zmagovalka slovenskega izvoza Adria Mobil bo imela nov obrat
FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

PA
Novice
(intervju) »Svoje delo lahko vidim v približno 30 državah in tudi to je precej  ‘kul’«
Finance Akademija
NovicePoslovna akademija (intervju) »Svoje delo lahko vidim v približno 30 državah in tudi to je precej ‘kul’«

Neil Morley je marketinški strokovnjak v prav posebni vlogi. Vodi lastno svetovalno agencijo, hkrati pa je zelo vpet v delo naročnikov. Tudi Adrio Mobil je spremenil v 'tovarno vsebin'.

PA
Novice
[intervju] Paradoks, ki se ga da razložiti s pomanjkanjem vpetosti dizajna
Finance Akademija
NovicePoslovna akademija [intervju] Paradoks, ki se ga da razložiti s pomanjkanjem vpetosti dizajna

Intervju z Matjažem Grmom, izvršnim direktorjem prodaje in trženja v skupini Adria Mobil, kjer so pred desetimi leti začeli uvajati design management. Ta je danes pomemben del njihovih procesov in vzvod dviga dodane vrednosti na zaposlenega.

IZVOZNIKI
Novice
»Nagrada zmagovalec slovenskega izvoza nam pomaga pri pridobivanju novih kadrov«
Izvozniki.si
NoviceAleš Ogorevc »Nagrada zmagovalec slovenskega izvoza nam pomaga pri pridobivanju novih kadrov«

Tako meni eden prejšnjih zmagovalcev izbora Zmagovalec slovenskega izvoza. Nagrado bo Časnik Finance v okviru projekta Izvozniki.si tudi letos podelil na 5. Konferenci slovenskih izvoznikov, ki bo 14. septembra. Čas za prijavo je še do 9. julija.

FINANCE
Manager
Intervju s Sonjo Gole: Spet smo evforični kot pred krizo, brez prilagajanja bo boleče
Manager
ManagerLana Dakić Intervju s Sonjo Gole: Spet smo evforični kot pred krizo, brez prilagajanja bo boleče

Tako kot morajo podjetja vedeti, kaj je njihova vizija in kakšne so njihove vrednote, bi morala to znati povedati tudi država, česar pa ne zna, pravi prva dama Adrie Mobila Sonja Gole. Slovensko poslovno okolje ocenjuje kot zdravo in pozitivno ter dodaja: če bomo pripravljeni na spremembe, bomo tudi v prihodnje uspešni in nam ne bo hudega.